První dojmy: Trackmania: Sunrise - cesta do pekel je roubená loopingy

Vyzkoušeli jsme demoverzi na očekávané pokračování šílených závodů, beroucích si za příklad legendární pecku Stunts. Pojďte si přečíst naše dojmy z hraní hry, v níž automobily nedbají fyzikálních zákonů, dopravních značek, a už vůbec ne povolené rychlosti.

Výrobce: Nadeo
Distributor: Digital Jesters
Web:
www.trackmaniagame.com
Žánr: Arkádové závody
Vydání: Duben 2005

Stará dobrá Trackmania

Trackmania byla vždycky pro soutěživé nátury; pro lidi se smyslem pro napínavý boj, z nichž se na trati stávají ctižádostivé šelmy schopné všeho, jen aby si mohli říct, že jsou nejlepší. Platilo to tak v prvním díle a platí to i v tomto pokračování. Zkrátka celý herní systém včetně sbírání medailí, totálně arkádový jízdní model a nervy drásající časové limity, to vše je zpět. Ti, kdo právě toto milovali dřív, se budou tetelit blahem i nyní, ostatní nechť na Trackmanii Sunrise raději hned zapomenou.

Jak už bylo řečeno výše, jízdní model zůstal nezměněn. Auta, dosahující na trati rekordních rychlostí, za něž by se nemusela stydět ani sportovní Cesna, se chovají opět značně neposedně. Stačí jediná, byť sebemenší, chybička a jste ze hry venku. Váš vůz jakoby měl smlouvu se zemskou gravitací, absolutně ignoruje veškeré všeobecně platné fyzikální zákony a po vozovce se řítí značně sebejistě. Alespoň do doby, než se rozhodnete zahnout. Pak přijde na řadu utrpení v podobě přesného štelování vozítka do správného směru, protože jediná nepřesnost může v kombinaci s jedním větším skokánkem udělat z vaší námahy práci Sisyfovskou; tudíž naprosto zbytečnou. První vaše pokusy tak vezmou rychle za své a právě v tomto bodě dochází na pověstné lámání chleba. Odhodíte-li hru již po několika nezdařených závodech, ušetříte si nervy. Přežijete-li však prvotní šok a s jízdními vlastnostmi se sžijete, čeká vás jedna z nejzábavnějších her svého druhu.

  

Táák, (slint) první checkpoint bude za chvíli za mnou! * Ano, většina pokusů dřív nebo později končí ve svodidlech * Ještě hop a skok na rampě a...

Vyděržaj pionier!

Slovy Jardy Duška z Pelíšků musíte vydržet, protože jen co se prokoušete tvrdou a zdánlivě neproniknutelnou skořápkou, objevíte velmi šťavnatou dužinu. Na rozdíl od předchozího dílu nechybí Trackmanii Sunrise jedna z věcí, kterou máme moc rádi. Tím nemáme na mysli nic jiného než atmosféru. Ta na vás začne působit hned poté, co spatříte krásně zpracované prostředí romanticky osvícené zapadajícím sluncem a doplněné třpytem mořské hladiny. V obrovské rychlosti sice většinou nemáte příliš času kochat se prostředím. Pokud si ale chvilku uděláte, uznáte sami, že grafická stránka hry se oproti prvnímu dílu velmi zlepšila. Od detailních textur, jimiž jsou potažena všechna vozidla, přes pestré okolí a skvěle zpracovanou vodní hladinu až po speciální efekty... To vše si užijete i na průměrných počítačových sestavách, za což patří autorům velký dík. Aby ani majitelé silných PC nezůstali pozadu, implementovali autoři do hry i opravdu lahodné efekty jako například rozmazaný obraz při vysokých rychlostech (tudíž téměř vždy) či dynamicky se měnící barvy v závislosti na okolním osvětlení.

Abychom ale nezůstali jen u technického zpracování, pozornost se vyplatí věnovat i herním módům, na něž v TM Sunrise narazíme. Jako první volba se nám nabízí Race; klasický závod s dalšími jezdci na speciálně upravené trati. Právě v této disciplíně dosahují automobily těch závratných rychlostí, jež jsme avizovali na začátku. Zde si asi nejlépe osvojíte všechny techniky vedoucí k vítězstvím nad ostatními soupeři a dílčími úspěchy si dodáte potřebné sebevědomí, abyste vstoupili do další disciplíny.

  

Mnohokrát budete překonávat zemskou přitažlivost * Také souboje kolo na kolo nemohou chybět * A to vše jen proto, abyste nakonec skončili jako ruský škuner

Tou je nový mód s názvem Platform, který nám v minulém díle opravdu chyběl. V této soutěži budete porušovat zákony gravitace a systémem start-cíl překonávat překážky, jenž vám budou stát v cestě. Všichni zdatní angličtináři si samozřejmě již dávno odvodili, co vlastně bude těmi překážkami. Pokud jste mysleli na plošinky, máte bod. Opravdu, z Trackmanie se vzápětí stane taková automobilová plošinovka. V demoverzi byly přítomny dvě tratě přístupné v této disciplíně a obě byly situovány do vodního prostředí, takže minutí platformy se rovnalo pádu do moře a zisku trestného bodu. Abyste uspěli na zlatou, nesmíte byť jedinkrát zaváhat a celou trať projet bezchybně.

Poslední možnou volbou je Puzzle, disciplína známá všem příznivcům jedničky. V Puzzle je vaším úkolem spojit startovní a cílový bod, přičemž máte jen omezený počet kusů trati, takže musíte vymyslet co nejúspornější cestu, jenž bude zároveň tou nejrychlejší. Nemusím vám jistě říkat, že ve většině případů je tento úkol až nepříjemně těžký, na druhou stranu po jeho vyřešení si můžete tím spíše blahopřát.

  

Konečně "mouse-friendly" editor tratí * Ehm, ne všichni máme estetické vnímání, že * Že není takový skok možný? To jste ještě nehráli TM Sunrise

V demoverzi bohužel nebyla zpřístupněna disciplína s lákavým názvem Crazy, o které zatím vývojáři mlčí, ovšem my jsme v klidu; pokud to šílení autoři z Nadea považují za šílené, tak to bude jistě něco super. Ale nechme se překvapit.

Urob si sám

Pilná komunita je přeci základem pro úspěšnou hru. Toto pravidlo autoři zjevně pochopili dostatečně brzy po vydání prvního dílu, takže pro pokračování mohli stvořit opravdu mocné nástroje pro podporu hráčské komunity. Přítomnost vylepšených editorů byla v upoutávkách a reklamních dokumentech zmiňována na předních místech, a tak jsme byli docela zvědaví, jak to nakonec dopadlo. Nu, nebojíme se říci, že na výbornou.

Oproti minulému dílu je konečně možné používat při stavbě vlastní rychlodráhy myš. Celý proces se tak značně urychlí a zpříjemní; navíc se už nebudeme muset mordovat s ovládáním. Delší úseky tratě lze pokládat tahem myši přímo za sebe, odpadá tedy nutnost otrocky klást dílek za dílkem, abyste mohli vytvořit delší rovinku. Interface je zkrátka více user-friendly, díky čemuž se postavení závodní tratě rovná docela dobré zábavě a ne nutnému zlu.

  

Řízení pod vlivem alkoholu * Jde se na "Big Air" * Ne nadarmo má hra podtitul Sunrise

Pro hračičky a fajnšmekry autoři připravili i značně propracovaný editor vzhledu vašeho vozidla. Dokonce to vypadá, že v tomto ohledu Trackmanie strčí do kapsy i dosavadního krále virtuálního tuningu NFS Underground 2. Automobily si sice nemůžete vylepšovat co do výkonu, ale variabilita, kterak je vyšperkovat  po stránce vzhledu, tu je obrovská. Všemožné barevné odstíny, jimiž můžete dát svému auto novou fasádu, jsou jen začátek. Dále tu jsou tucty druhů nálepek, potisků, nápisů a obrázků, přičemž si je můžete plácnout naprosto kamkoliv a v libovolném množství. Limitujícími faktory jsou v tomto případě pouze váš vlastní vkus a míra fantazie.

Těšíme se
  • Koňská dávka adrenalinu
  • Tvorba vlastních šílených tratí
  • Spolupráce s online komunitou
  • Pěkná a zároveň nenáročná grafika
  • Soundtrack
Bojíme se
  • Programových chyb
  • O klávesnici a ostatní periferie

Katarze, která nepřišla

Naše dojmy z hraní Trackmanie Sunrise jsou opravdu pozitivní, což vám jistě prozradily výše napsané řádky. I když jsme očekávali radikálnější zásah do herního systému, především co se ovládání vozidel týče, jsme nakonec rádi, že se autoři rozhodli ponechat již zaběhnuté zvyklosti a mírně je vylepšit. Potěší i drobnosti tipu myší ovladatelné menu, perfektní hudební kulisa či lepší optimalizace výkonu na slabších počítačích. Ačkoliv jsme neměli možnost vyzkoušet online část hry (autor článku sedí na pomalé lince), jsme si jisti, že hlavně v multiplayeru bude tkvět ta pravá zábava, stejně jako tomu bylo i minule.

Trackmania Sunrise bude zajisté trefa do černého za předpokladu, že výsledný dojem nezhatí některé technické chyby a nedodělávky. Procentuální míra našeho očekávání a tabulka výše vám může být důkazem toho, jak moc nadějí do nové Trackmanie vkládáme.

Jak se těšíme: 80%

Diskuze (1) Další článek: Klasika táhne - trojice demoverzí ke stažení

Témata článku: , , , , , , ,