První dojmy: Warhammer 40.000: Dawn of War: Dark Crusade – aneb KdoSiToMá, Sakra, Zapamatovat

Přichází druhý datadisk ke hře roku 2004, jehož jméno je pomalu delší, než doba instalace. Důkladně jsme prozkoumali demoverzi a zjistili, jak si stojí svět Warhammeru 40.000. A co z toho budete mít vy? Naše první dojmy, vzhůru na ně.

Platforma: PC
Žánr: realtime strategie
Výrobce: Relilc Entertainment
Vydavatel: THQ (http://www.thq.com/)
Distributor v ČR: CD Projekt (
http://www.cdprojekt.cz/)
Homepage:
http://www.dow-darkcrusade.com/region.php
Předpokládané datum vydání: 9. října 2006
Fórum:
http://forum.doupe.cz/viewtopic.php?t=46
Předobjednat na shop.doupe.cz

Říká vám něco Warhammer? Nebo spíše přesněji Warhammer 40.000? Pokud ano, jste na správné koleji, ale ani ostatní nemusejí zoufat. Wrahammer 40.000: Dawn of War je zajímavá hra, klasický strategie určená pro turnajové hraní. Pro hru jednoho hráče může být až příliš akční, ale o to poutavější jsou potom zápasy s živými protivníky. Nejspíš chápete, proč se o ní zmiňuji, vždyť dnešní povídání je o chystaném datadisku.

Počítač to jistí

Abych vám nalil čistého vína, dívám se na hru ze dvou pohledů. Jeden z nich je hráč stolního Warhammeru, druhý zase bojovník počítačový. Když po nocích hrávám s kamarády jednu partii za druhou, necháme se drtit nespočetnými hordami Chaosu, hrdě držíme naše základny Vesmírné pěchoty a Imperiální gardy, likvidujeme proradné Orky, bylo by asi zvláštní, kdybych se netěšil na rozšíření.

  

Jakmile se objevila demoverze, ihned se usídlila v mém počítači a potlačila do pozadí ostatní hry. Přeci jen, trénink se bude hodit. Ze slíbené dvojice nových ras se mi dostaly pod ruku sebestřední Tau Empire, vynikající elitními bojovníky, kterých je však jen hrstka. Pomalu si je můžete každého pojmenovat a budete nadávat, že Pepík střílí šejdrem, Alfons se fláká kdesi vzadu a Dolfa schytal takovou ránu, že už to nerozchodí. Slovy čísel, základní jednotka ohnivých bojovníků je tříčlenná, nabrat můžete až na sedm, včetně velitele.

Už jen z tohoto je jasné, že je třeba zvolit úplně jiné strategie a postupy, než by tomu bylo za jinou z ras. Dalším, poměrně významným, faktorem při boji proti počítači je nemožnost stavět věže. Proti lidem by to nejspíš tak nevadilo, ale v demoverzi si vyzkoušíte pouze boj s počítačovými protivníky, kde se každá obrana hodí, i když je pouze statická. Na druhou stranu, schopnosti vašich podřízených jsou na takové úrovni, že po pár drobných vylepšeních je jedna jednotka vojáčků záklaďáčků schopna rozstřílet dvě desítky vesmírných mariňáků v plné polní, aniž by sama utrpěla nějaké ztráty. Prostě jen nemůžete spoléhat na kryté křídlo s opevněním, ale musíte si vhodně umístit své vojáky.

Přírodní výběr

Další zajímavostí je dvojí možnost rozvoje v závěrečných fázích bitvy. Pokud totiž trochu počítáte, hned vám dojde, že namísto věží zbyly nějaká místa na jiné budovy. A jen na vás bude, zda se přikloníte spíše k pěchotně založené taktice smrtícího úderu, když si postavíte Mont’ka centrum, nebo raději zkusíte taktiku trpělivého lovce v centru Kauyon. Musíte si však vybrat pouze jednu cestu, což s sebou přináší další důležitá rozhodnutí. Veškeré pěchotní síly Tau Empire jsou totiž také rozděleny, ale trochu jinak. Máte dvojí kasárny, jedny pro příslušníky rasy Tau, ony elitní vojáky, druhé pak pro Krooty. Tito predátoři jsou chováni pro boj, kde využívají své zvířecí zuřivosti a dravosti. Naštěstí zde nemusíte vybírat, ale můžete mít jednotky obojího typu, teda občas spíš musíte.

  

Možná jsem zapomněl poznamenat, že bojovníci Tau sice vynikají v souboji na delší vzdálenost, ale na druhou stranu trpí při přímém střetu s nepřítelem. A právě Krootové jsou vhodní jako nárazníky, když si libují v boji nablízko. Do toho všeho je třeba připočítat ještě poměrně silná vozidla se slušným dostřelem, která však nevydrží tolik, co jejich protějšky u ostatních ras, a máte přibližný přehled o jedné z nových ras. Bohužel jsem neměl zatím možnost vyzkoušet si hru za Nekrony, ale dá se předpokládat, že budou v podstatě protějškem Tau Empire. Nemrtví bojovníci, kteří po smrti klidně znovu vstanou a dál bojují. A není nutno připomínat, že jejich cílem je prosté zničení všeho živého v celé galaxii.

Po herní stránce se mnoha změn nedočkáme. Teda ne aspoň v demoverzi. Plná verze datadisku s sebou přináší přehršel novinek. Ať už se jedná po jedné nové jednotce pro každou z pěti stávajících ras, nebo dvě již zmíněné rasy nové. K tomu všemu si budete moci více pohrát s vašim já na bojišti, velitelem všeho dění. K dispozici by měl být editor podobný tomu, s nímž měníte barevná schémata své armády, ale s možností obléci a vybavit si svého velitele. A podle všech informací by se k výzbroji a výstroji měly přidat i nové skryté schopnosti (že by velitel s jet packem mohl létat?).

Komu zvoní hrana?

Příznivci hry proti počítači budou nejspíš potěšeni novými kampaněmi, nebo alespoň jejich nahrazením za strategickou mapu planety, na níž budete pohybovat svými vojsky po různých oblastech. Mezi jednotlivými bitvami vám dokonce údajně zůstane alespoň část vaší armády, takže nebudete muset začínat vždy znova. Váš úkol bude poměrně jednoduchý – obsadit celou planetu pro sebe, případně pak i pro své spojence, pokud se povede. Ostatní můžete postupně likvidovat zabíráním jejich území, nebo se pokusit rovnou vtrhnout do jejich sídla a čelit většině sil protivníka najednou.

  

Hra pro více hráčů se zase dočká oživení v podobě nových map, stejně jako krev v žilách starých veteránů rozproudí novinky, hlavně obě nové rasy. Bude potřeba změnit, nebo zcela překopat staré strategie, což se sice někomu nemusí líbit, ale hře to jen prospěje. Je však vidět, že se autoři spíše soustředili na hru pro jednoho hráče, která dříve lehce pokulhávala. Uvidíme, zda se podaří udržet vyrovnanou i hru pro více hráčů, nebo budou následovat desítky úprav.

  Chcete si hraní vyzkoušet na vlastní kůži? Máme zde demoverzi:

Warhammer 40.000: Dawn of War: Dark Crusade - demo (308 MB)

A příznivci deskové verze hry? Ti se mohou radovat, že se dostanou do svého oblíbeného vesmíru, jenž znají z tolika bitev, ale možná pro ně bude hra stále příliš akční. Ale i tak skončí nejspíš v jejich poličkách, aby si mohli krátit dlouhé chvíle mezi opravdu strategickými bitvami na stole. Je také samozřejmě možné, že ji zcela zavrhnou a zůstanou u svých figurek. Já figurky alespoň na noc odložím, abych mohl bojovat proti věčné smrti z ruko Nekronů, nebo na jejich straně. A kde budete vy?

Soutěž by nebyla?

A na závěr ještě drobná soutěž. Jistě jste si všimli, že název hry se natahuje a dosahuje skoro rozsahu vyhrazenému kratším literárním dílům. Zkuste zalovit ve své paměti a pokud naleznete nejdelší titul hry v historii, pošlete mi jej mailem. Ve chvíli, kdy vyjde datadisk, došlé maily vyhodnotím a na vítěze čeká lízátko (a na Invexu možná i víc).

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie
Výrobce: Relic Entertainment | Webové stránky hry
  • Skvělá cena
  • Dvě nové rasy s novými herními přístupy
  • Tahová kampaň za ovládnutí Kronu
  • Příběh v kampani
  • Warhammer 40.000
  • Stále chybí pár ras
  • Pro někoho příliš akční
Diskuze (27) Další článek: Fantasy RPG Loki na nových obrázcích

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,