První dojmy: Warhammer: Mark of Chaos

Lidé nenávidí Orky. Orkové nenávidí trpaslíky. Trpaslíci nenávidí Elfy. Elfové nenávidí Skaveny. A Skaveni? Ti nenávidí všechny. Takový je svět Warhammeru – svět věčných bitev. A taková je i RTS Mark of Chaos.
Kapitoly článku

Platforma: PC
Typ hry: RTS
Výrobce: Black Hole Entertainment
Vydavatel: Namco
Distributor v ČR: Cenega
Minimální konfigurace: procesor 2,4 GHz, 512 MB RAM, 3 GB HDD, 128 MB grafická karta, rozlišení 1024x768
Doporučená konfigurace: procesor 3,2 GHz, 1 GB RAM, 256 MB grafická karta, rozlišení 1280x1024
Homepage:
www.markofchaos.com
Datum vydání: 14. listopad 2006
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Svět Warhammeru je fantasy svět stolních strategických bitev, který v dávné minulosti postihla obří katastorfa. Ta způsobila objevení se spousty zlých a temných věcí. A kromě toho má na svědomí přítomnost magie v krystalické podobě – chaotitu (anglicky warpstone), který má silné mutagenní účinky. Tak se z lidí stávají bestie – polozvířecí zrůdy vyznávající Bohy chaosu. S pomocí chaotitu také Skaveni – rasa inteligentních humanoidních krys – vyrábějí své šílené stroje a provozují hrůznou magii.

  
Mapa světa, co dodat? * Souboj dvou hrdinů Chaosu. Kdo vyhraje, bere slávu v očích temných bohů * Ne, tohle není malá armáda

Ve jménu Sigmara

Mark of Chaos nabízí solidní grafiku, skvělou atmosféru a má základ v perfektní, zábavné a vyvážené stolní deskové strategii. Takovýto základ by měl zaručit skvělou a zábavnou hru; a v tomto případě tomu tak je – tedy z hlediska hratelnosti. Bohužel ale ne vše perfektní je i dokonalé, a o MoC to platí dvojnásob. Skvělá hra má své mouchy.

Základem MoC je singleplayerová kampaň, kde máte na výběr ze dvou příběhů. V jednom z nich budete bojovat za lidskou Říši, která výzbrojí i vzhledem připomíná renesanční Evropu, a za její spojence z řad Vznešených elfů, kteří vynikají zejména mocnými mágy a silnými, zato málo početnými jednotkami. V druhém příběhu vás čekají bojovníci Chaosu – silní v boji zblízka, ale zato s minimální střeleckou podporou. K nim se časem přidají Skaveni – jejich armády jsou neskutečně početné, ale zato s minimální morálkou; a jejich stroje jsou vražedné, ale často selhávají.

  
Na hradby je nepustíme! * Opravdu si myslíte, že máte šanci prit šampiónovi Chaosu? * Deul v plném proudu

Pak je tu multiplayer, kde můžete hrát opět za tyto čtyři strany, nicméně zde má každá tři různé variace. Během hry sice potkáte i jiné armády než jen ty hratelné, ale bohužel si je sami neodzkoušíte, jedině jako žoldáky. Inu, snad v datadisku...

Kill the Human-things. Yes-yes.

Singleplayerová kampaň se od svých protějšků ve většině RTS liší jednou věcí: Vaše jednotky vám zůstávají. Získávají zkušenosti (bohužel jen do lvl. 3, což hravě uděláte za jedinou bitvu), které vám umožňují zvětšovat počet vojáčků v nich, což je velmi klíčový prvek v mnoha střetnutích; a po každé bitvě si můžete doplnit pobité vojáky a jde se dál. Pokud ale o jednotku přijdete... Inu, vaše zdroje nových rekrutů jsou omezené.

Za každou bitvu získáte peníze na doplnění ztracených mužů a nákup nějakých vylepšení či dokonce nových jednotek; ale těch peněz je celkem málo. Hlavně při hře za Elfy, kteří mají vysoké ceny vojáků, musíte kalkulovat se ztrátou každého jednoho z nich. K čemu je vyhrát bitvu, když pak nejste schopni doplnit svou armádu ani na polovinu původního stavu a před vámi je další boj?

  
Tak kam pošleme smrtící kouzlo? * Už jen Sigmarův kněz a bitva je naše * V pozadí bitva, v popředí fireball

Naštěstí jednotlivé bitvy jsou (většinou) poměrně krátké a obzvláště pokud je již máte jednou projité, je jejich dohrání otázka patnácti, dvaceti minut. A protože ukládat hru lze pouze na mapě světa a ne na bojišti, hra získává zvláštní atmosféru, podobnou, jakou měly mnohé staré hry. Musíte se opravdu snažit, protože pokud uděláte chybu a přijdete například o dělo, tak nestačí nahrát pozici těsně před útokem a zkusit vše zachránit. Tady musíte loadovat celou bitvu.

Crush em all

Kampaň vám sice díky mapě světa, na níž se pohybujete, dává jakousi iluzi svobody, ve skutečnosti je ale přísně lineární. Největší rozhodování v rámci kampaně, je zda se zúčastníte nepovinných bitev či ne. Ty vám většinou nabízejí možnost získat nějaké speciální předměty či snadno vylevelovat jednotky, na druhou stranu je za ně ale velmi málo peněz na pokrytí případných ztrát.

Kromě nich ale jdete doslova po připravené cestě, od bitvy k bitvě, od kapitoly ke kapitole. Avšak je nutno hře přiznat, že jednotlivé bitvy jsou variabilní. Jednou budete bránit vesnici, jindy dobývat město, obazovat strategické body, hledat nepřátelské vůdce... Inu, prostě si užijete.

  
Bitva-duel. Speciální, kde bojují jen hrdinové. Pár pavoučků se neleknu... * ...nebo ano?

Co kampaň po taktické stránce ztrácí na možnosti rozhodování o vašem dalším postupu, to vrátí jinde. Po každé bitvě máte možnost nejen doplnit si své ztráty, ale můžete jednotlivé jednotky i vylepšovat co do útoku a obrany. Můžete jim kupovat velitele, muzikanty a vlajkonoše, kteří mohou vylepšovat statistiky jednotky a zvýšit jim morálku, aby neuprchli z bitvy. Můžete jednotkám platit různá požehnání, která jim pomohou do následující bitvy. Můžete jim kupovat obléhací výbavu. A také si můžete vylepšovat své hrdiny.

Hrdinové jsou kapitolou sami pro sebe. Mají výrazně vyšší maximální level než běžní vojáci a za každou dosaženou úroveň získají možnost vylepšit si jednou ze svých vlastností (těch je u každého z nich 21, rozdělené ve třech kategoriích). Mohou mít celou řadu trvalých i jednorázových magických předmětů v batohu a mohou nosit magická brnění a zbraně.

  
Grafika rozhodně má něco do sebe * Trocha kýčovitých záběrů neuškodí * Šílené a smrtící dělo Skavenů v plné kráse

A konečně poslední věc, která zvyšuje variabilitu kampaní, je fakt, že do každé bitvy můžete nasadit pouze omezený počet jednotek. A je jen na vás, zda se pokusíte vylevelovat nějaké nové, či zda nasadíte ty již vycvičené. Zda se rozhodnete spoléhat spíše na střelce, nebo raději nasadíte pěchotu.

Prvním strategickým rozhodnutím však bude, zda si vůbec Mark of Chaos pořídíte. Pokud vás zaujaly mé první dojmy z hraní, v nejbližší době můžete čekat podrobnou recenzi i s názory kolegů, kteří se stolní hrou již nějaký ten pátek zabývají. A teď mne omluvte, mám tady návštěvu z klanu Eshin, chtějí prý zjistit něco o mé elfí čepeli.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | RTS
Výrobce: Black Hole Entertainment | Webové stránky hry
  • Skvělá a atmosférická grafika
  • Stolní Warhammer (skoro) jako živý
  • Jdou krysy kanálem... aneb konečně Skaveni
  • Chytlavý multiplayer
  • Lineární singleplayer kampaň
  • Multiplayer nehratelný přes internet bez (dosud nevydaného) patche
  • Často zbytečné změny pravidel stolního Warhammeru
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,