První dojmy: Worms 3D - trojrozměrní červíci

Worms jsou jednou z mnoha legend, které vytvořila herní kultura za svou mnohaletou existenci. Vždyť kdo by neznal neuvěřitelně napínavé, nervy drásající bitvy růžových červů se zbraněmi hodnými nejnovější verze Terminátora? Doba však pokročila, a tak autoři připravili další pokračování série, tentokráte však v moderním 3D kabátku. Jak se hraje? Dozvíte se v našem preview.

Co se dá říci o Worms? Jedním slovem klasika. Několika slovy jednoduchý herní koncept, ztřeštěné nápady, bizarní zbraně v rukou malých červíků atd. atd. To vše zajistilo Teamu 17 slávu takřka nesmrtelnou. Díky své povaze hry na kola se stala takřka ideálním titulem pro multiplayerová setkání lidí, kteří nechtěli dlouze pronikat do tajů složitých her, ale upřednostnili dobrou zábavu, kterou jim Worms svými vtípky a celkovému odlehčenému ražení přinášelo měrou takřka vrchovatou. A ani samotáři se nemuseli cítit odstrčeni. Při soubojích s počítačem se dalo také pěkně zabavit a ještě tu byla jedna šílená možnost hodná Wormsů - hrát sám proti sobě.

Stručné představení

Ať tak či tak, po nastavení parametrů hry jste se ocitli na prostorné mapě, kde se krom základních elementů voda, země, vzduch nacházelo osm malinkatých červíků. Ti byli rozděleni do dvou na život a na smrt znepřátelených týmů a jejich úkolem nebylo nic jiného než zprovodit své protivníky z povrchu zemského. K tomu vám dopomáhaly rozličné zbraně, štěstí a zejména schopnost odhadnout, kam může dopadnout střela z bazuky při daném úhlu a větru. Postupem času přibyly nové herní možnosti, nové zbraně, nápady, avšak jak praví jedna moudrá reklama - hodnoty přetrvaly, a tak tu dnes máme nové Worms postavené na stejném principu nicméně s jednou dosti podstatnou změnou - trojrozměrností.

     

Tak toto byla na první pohled neškodná ovečka * Jen počkej zajíci * To, co ten granát po dopadu udělá, svaté rozhodně nebude

3D = 3x více možností

U většiny her znamená přechod do 3D trošku hezčí screenshoty, v tiskových zprávách delší pasáže věnované opěvování technologické propasti oproti minulým dílům a větší nepřehlednost. V případě Wormsů to znamená alespoň na úvod těžký šok díky nemožnosti trefit nikoho, kdo nestojí v okruhu deseti centimetrů od vámi ovládaného červíka. 2D je holt 2D a trefit se do někoho v rovině je mnohem těžší než totéž vykonat v prostoru. Zvláště když předchozí červíci nabízeli milosrdný pohled kolmo na celé dění, takže i ti největší nešikové mohli pomocí pravítka a metody pokus-omyl vcelku brzy slavit úspěch.

Jenže v 3D prostoru už to tak jednoduché není. Zvláště v tomraiderovském pohledu, který hra nabízí standardně, je takřka nemožné trefit cokoli, co nedosahuje svou velikostí do rozměrů středně vysokého kopce a nestojí přímo naproti vám. Naštěstí máte možnost také využít alternativní kamery z pohledu vlastních očí s níž se z Wormsů stává nekompromisní FPS. Jenže i tak musíte zapnout všechny své mozkové závity, třikrát se pomodlit a obětovat svoji oblíbenou postavu hernímu bohu, protože jinak se netrefíte. Pryč jsou nádherně nasměrované střely přes půl mapy, které dopadly přesně na hlavu nic netušícího nepřítele. Pryč jsou už dříve méně efektivní granátové přestřelky. V podstatě naprosto nemožné je ohrozit worma, kterého nevidíte.

     

Červí Gagarin hlasí úspěšný start mise * Zavři oči brouku * Ty se moc dlouho smát nebudeš!

Střílíme

Samozřejmě všechny tyto závěry jsem vyvodil z několika málo levelů a několika hodin hraní, takže se vše ještě může s příchodem finální verze změnit, nicméně asi se nedá předpokládat, že hra bude jednoduché jako dříve. Zvláště už zmíněné házení granátů mi dělalo obrovské problémy a moc nechybělo, aby se z několika pokusů o ohrožení soupeře nestala rituální sebevražda. Po většinu času jsem se tak musel spolehnout na svou věrnou přítelkyni bazuku, která se ukázala býti jediným vhodným prostředkem pro likvidaci kohokoliv v dohledu.

Mezi dalšími zbraněmi nesmím zapomenout na starou dobrou UZI, která sic nevykazuje příliš velký smrtonosný potenciál, nicméně její kadence dokáže smést cokoliv v dosahu o pěkných pár kousků dál, což v případě levelů, které se odehrávaly na ostrovech znamenalo takřka stoprocentní návštěvu místní podmořské fauny a tedy i vyřazení ze hry. Vůbec po celou dobu hraní jsem likvidoval nepřátele téměř výhradně pomocí nedobrovolného stěhování pod mořskou hladinu. Klasické vyčerpání všech životů se na mém monitoru dostalo ke slovu zřídkakdy.

Svůj podíl na tom mělo dle mého názoru trošku nevyladěná síla jednotlivých zbraní, protože ani zásah bazukou plnou silou z několika metrů nedokázal červa umlčet navždy. Když už jsem náhodou měl velké štěstí, tak po střetu wormovi zůstala čtvrtina životů, což se mi stejně zdá málo. Populární ovečka se svým programovým kódem "jdi a vybuchni" zdaleka nepůsobí takové zděšení v řadách nepřátel jako dřív (pokud do toho nepočítáme úžasnou tlakovou vlnu, kterou vyvolá). A tak se občas uchýlíte i k takovým zbraním jako brokovnice, která má tu skvělou vlastnost, že když se trefíte, ubere soupeři rovnou čtvrtinu života. Kromě toho se ale můžete těšit na explodující důchodkyni, stádo krav či na novější "svaté granáty", které na místě dopadu způsobí zkázu světa v malém.

     

Glogloglo * Že by šílená kráva? * Boom, boom, boom

Kamera - mrška jedna podšitá

Nehodlám zde kritizovat klasické neduhy nedodělaných her jako chybějící textury, propadávání do země a další, které jsou jasným důkazem toho, že autoři rozhodně chtěli vydat demo až později. Jak jistě víte, leaknutá demoverze je donutila nakonec vydat oficiální demoverzi dříve. Z toho možná také pramení více nedostatků a nedodělků než je u uvolněných hratelných verzí zvykem.

Nicméně pár věcí zmínit musím. V prvé řadě je to ovládání. To trpí syndromem "nikdy nedělám to, co po mně chce uživatel". Worms 3D se totiž ovládají jako kdyby svět neznal tombraiderovky nebo výstižněji jako nepovedené konverze z konzolí ala LOTR: Return of The King. Co to v praxi znamená? Když zmáčknete šipku doprava, váš červík se neotočí do požadovaného směru jak byste očekávali, ale začne se do toho směru posunovat za skvělé asistence kamery, která se občas snaží červíkovi dostat za záda, avšak často také zůstane stát jako by se nechumelilo. Kamera vůbec s vámi příliš  nekamarádí. Pečlivě vypěstované hráčské reflexy s ovládáním pohledu hra jednoduše rozmetala v prach, neboť se ovládá přesně opačně než byste čekali (tj. když se chcete podívat nahoru zahledí se dolů apod.). Ovšem o tomto problému už se na diskusních fórech hry ví, takže se dá očekávat ve finální verzi jeho řešení.

Problémy a řešení

Demoverze je bohužel nekompatibilní s některými procesory Athlon a zároveň také operačními systémy Windows 98. Kupodivu na některých počítačích i s tímto OS fungují normálně. Abyste demo spustili, musíte přejmenovat soubor z run.cmd z hlavního adresáře hry na run.bat. Možná rovněž budete mít problémy s rozlišením (hra se vám poběží pouze v části obrazovky). Této chybě se vyhnete manuálním přepnutím do rozlišení 800x600.

Rozšíření demoverze

Bohužel oficiální demoverze je časově omezena a v podstatě ji tak nelze dohrát. Naštěstí se jako vždy na internetu objevila spousta šikulů, kteří se svými updaty rozšířili arzenál zbraní, odstranili otravné limity a přidali do hry pár dalších možností. Jedna ze stránek takovýchto kutilů má adresu http://worms.vze.com.

Grafika

Samozřejmě nelze popisovat hru, která poprvé objevuje kouzlo prostoru aniž bychom se o novém technickém zpracování zmínili. Trojrozměrní Worms sice už nejsou tak roztomilí jako dřív, ale přesto je jejich image celkem povedená. Každopádně od hry nečekejte engine na úrovni nejmodernějších stříleček - na vodní hladině se po dopadu červíků vytvoří pěkné kruhy, po dopadu na tvrdou zem se nad hlavami červíků objeví hvězdičky a granáty se vykazují monstrózními výbuchy, ale to je tak vše, čím vás Worms po grafické stránce překvapí.

     

Vítězství * Dva jednou ranou? * Scénka jak z reklamy na nízkotučný jogurt:-)

Nic se nejí tak horké

Nechci aby tento článek vyzněl tak, že Worms 3D je nějakou špatnou a nepovedenou hrou. Má sice své mušky, nicméně do jisté míry je vše způsobeno urychlením vydáním demoverze. Od něj se odvíjí vše ostatní - technické problémy, nedoladěnost a koneckonců i obrovská aféra s nefunkčností dema na některých procesorech Athlon a Windows 98. Urychlení vydání hratelné ukázky sice bylo oceněno hráči jako dobrý krok, ovšem obávám se, že si právě díky němu zadělal Team 17 na pěkný průšvih.

Bylo by ale chybou hru hned zavrhovat. Pod vrstvičkou chyb se nachází zdravé jádro hry, které už tolikrát ukázalo svou funkčnost, a tak nevidím důvod, proč by nemělo obstát i v roce 2003. Nebudou to sice staří známí wormsy, ale i tak by hra mohla na trhu se svým novým pojetím uspět.

Související informace (Worms 3D):
Homepage hry: http://www.worms3d.com/
Výrobce hry: Team 17
Distributor hry: Activision
Distribuce v ČR: CD Projekt
Předpokládané datum vydání: 31. října 2003

Demoverze (63MB): Doupě

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Tahová strategie
Výrobce: Team17 | Webové stránky hry
  • bláznivý zbraňový arsenál
  • trojrozměrné prostředí
  • báječné hlášky
  • kampaň a soubojové mise
  • kompletní lokalizace
  • nespočet hodin výborné zábavy
  • neposedná kamera
  • zbraní mohlo být více
  • jen čtyři týmy v multiplayeru
  • počáteční dezorientace
  • problematické nastavení některých
  • voleb
  • chybí editor map
Diskuze (1) Další článek: Spuštěny stránky datadisku Dungeon Sige: Legends of Aranna

Témata článku: , , , , , , , , , ,