První dojmy: Xpand Rally – blíží se nový král?

Polské studio Techland o sobě dává po vydařené takticko-akční hře Chrome opět vědět. Tentokrát nás však nečeká čistokrevná akce a zabíjení - hrou Xpand Rally totiž hodlá potěšit všechny netrpělivé (a po změně toužící) fanoušky rallye. Nám se dostala do rukou hratelná demoverze určená pro novináře. Zajímá vás, jak to celé dopadlo?

Výrobce: Technet (http://www.technet.pl
Vydavatel hry: Technet (
http://www.technet.pl)
Distribuce v ČR: US Action (
http://www.topcd.cz)
Homepage hry:
http://xr.techland.pl/en/
Datum vydání: září 2004

Však to znáte. Setkání s šéfredaktorem, předání CD a spěch domů, kde celí nedočkaví instalujete demo jedné z očekávaných pecek. To byl přesně případ můj a závodní hry Xpand Rally. Splní polský výtvor vše, co sliboval? A hlavně - bude vypadat stejně úchvatně jako na obrázcích a videích, které byly doposud uvolněny?

  

Menu hry * Menu s výběrem lokace Polsko * Menu s výběrem lokace Irsko

V nám zapůjčeném neveřejném demu byly na výběr dva typy krajiny. První z nich reprezentovalo Polsko (rodný to kraj autorů) a druhé Irsko, neméně sympatická a zajímavá země. Každý z těchto států nabízel jednu trať a celkem tři různé erzety – na vlastní kůži jsem si tak mohl vyzkoušet jízdu ve dne, poté za šera a nakonec i za tmy. V menu hry jsem rychle vybral Polsko a zmáčknul start. Chvilka načítání a už stojím se svým 300koňovým XRC-T1 na startu. Nenechte se však zmást názvem auta – jedná se o lehce upravený Ford Focus a bohužel také jediný stroj v demoverzi.

Vůz versus překážky – kdo s koho?

Trať v Polsku se celá jede po asfaltce, je plná serpentin, dlouhých zatáček, sem tam nějakého toho stoupaní a klesání - okolo tratě jsou navíc rybníky, pole, domky, v jedné ze zatáček se musím vyhnout i spadenému stromu, který zabírá polovinu cesty. Jedu na doraz a auto pěkně proháním. Rychlost, se kterou se řítím kolem, je neskutečně reálná. Vše se jen míhá. Náhle musím prudce na brzdy – přede mnou je ostrá pravotočivá zatáčka, kotouče brzd jsou rozžhaveny do ruda a už nedokáží vůz zastavit. Plnou rychlostí se bokem vozu opírám o svodidla. Skřípění plechů, svodidla mě chvílí drží, najednou se protrhávají jako papír a já končím v potoce pod nimi. Okamžitě mě zalévá vlna nadšení! Je konec překážek podél cesty, které nejdou rozbít nebo jinak zničit.

  

Jízda v noci * Jediné auto v demu - XRC-T1 * Je šero nebo svítá?

Snad srdce každého hráče série Colin McRae Rally krvácelo v okamžiku, kdy byl jeho vůz hloupě zastaven o maličkatý patník ukrytý v trávě těsně vedle cesty. Naštěstí se to netýká Xpand Rally. Snad vše okolo tratě lze rozbít - od cedulí, plotů domů, až po svodidla. Nic zkrátka neodolá (kromě domů a stromů okolo cesty - budu však doufat, že v plné verzi hry půjde přerazit i nějaký ten tenčí strom :-)

Za světla i za tmy

Závodní vůz má až neuvěřitelně množství deformačních zón, snad vše z jeho karoserie tak lze zničit. První trať, která se jede ve dne, tak již dojíždím velice opatrně a spíš se snažím vypilovat techniku jízdy. Druhá erzeta v Polsku se jede za šera, jak jsem již zmínil výše. Silnici jde bez větších problému vidět, ale jsem zvědavý, na co že jsou ve hře světla a ihned je zapínám. Viditelnost se opravdu zlepšila. Jen se mi zdá, že by světla mohla svítit malinko více do stran a trošku dál před auto. Stále více si s autem troufám a jezdecká chyba na sebe nedala dlouho čekat. Opět v plné rychlosti nezvládám prudkou zatáčku pod malým lesíkem. Odstředivá síla mě vynáší daleko pryč ze zatáčky přímo do lesíka nad ní, kterým proletím jako střela, aniž bych zavadil o jediný strom a objevuji se na silnici za lesem! Bez problémů můžu pokračovat dál! Další skoro až neuvěřitelný zážitek v porovnání s Colin McRae Rally, kde je les nepropustnou pastí. Pokud jsem však chtěl použít tento trik ke krácení cesty později, minul jsem checkpoint

  

Dostat se mimo cestu není obtížné * Žádné šmouhy - to je bahno a déšť * Pohled přes kapotu

Poslední část polské rallye se jede za úplné tmy a bez světel tak není vidět ani na kapotu vozu. Polsko je za mnou a jde se na Irsko. První trať v této zemi se jede za deště a po šotolině. Ihned je to znát na chováni vozu, který více klouže, bahno od kol uskakuje tak intenzivně, že raději volím jiný pohled kamery. Styl jízdy musím kompletně změnit - jedu pouze s lechtáním plynu a přibrzďováním před zatáčkami. Další dvě části na irské trati jsem musel jet ještě opatrněji a spíše po paměti z denní jízdy. Stačí jedna jediná nepozornost, nezvládnutá zatáčka, náraz do stromu nebo do skály a je po světlech. Bez nich se jen velice těžko dojíždí do cíle. Krajina je opět propracována do nejmenšího detailu. Všechno vypadá přímo fantasticky.

Dojmy po odehrání

Celá hra je zabalena do krásné grafiky, která je postavena na enginu takticko-akčního Chrome. Fyzikální model vozu také nevypadá vůbec špatně. Řekl bych, že se může měřit dokonce i s Collin McRae IV a Xpand Rally je snad dokonce i o chloupeček lepší. Dobře je zvládnuta i rychlost, se kterou se vůz řití krajinou - přesně tak si představuji pocity řidiče rallye! Při večerních jízdách je dobré mít zapnutá světla, při nočních je to nutnost. Demoverze je navíc až neskutečně návyková a pokud se nic nezvrtne, troufám si tvrdit, že tahle hra bude bomba!

  

Za chvilku prorazím svodidla * Nádherný výhled na hrad v pozadí * Svodidla jsem prorazil a tak následuje koupel ve vodě

Pár chybiček

Dost bylo chvály. Nic totiž není dokonalé a tak musím na demo (potažmo hru) prozradit i pár jeho slabých stránek. Bohužel, poškození vozu se nijak neprojevovalo na jízdních vlastnostech, s naprosto zdemolovaným vozem se tak stále jezdí jako s novým. Malinko zamrzela i absence navigace spolujezdce, na kterou jsme zvyklí z konkurenční série Colin McRae Rally. Daleko horším problémem byla stabilita demoverze. Na testovaném počítači s Windows 2000 několikrát demo samovolně spadlo. Nicméně právě stabilita je bezpochyby věcí, na které tvůrci do vydání her zapracují.

Co všechno se slibuje plná verze?

Pokud tvůrci dodrží svým slibům, bude hra obsahovat celkem 5 zemí a 46 různých tratí. Mezi těmito zeměmi na nás mimo jiné čeká již dnes zmíněné Polsko, ale také Keňa, Arizona, Finsko a Irsko. Původní číslo, které autoři uváděli, hovořilo o 60 tratích - snad je tedy nově uváděná číslovka 46 tím konečným. Dalším lákadlem bude možnost rozsáhlé editace hry. Přidávání nových aut, editace tratí ve hře již obsažených, stejně tak jako stažení dalších tratí, které vytvoří sami fanoušci – k tomu všemu budete moci využít přímo oficiálních stránek hry. Nadšenci jistě ocení multiplayer (jak po LAN tak po internetu) až pro 8 hráčů a především pak populární split-screen.

  

Malá kolize * Všechno jde zdemolovat * Auto drží jako přikované

Autoři také slibují náhle se měnící počasí, kdy déšť nebo sníh (a dokonce i prudký vítr) otestují vaše řidičské schopnosti. Vozový park by mělo tvořit základních 20 automobilů, které bude možné vylepšovat za pomocí všemožných dílů. Také povrch tratí a krajina slibuje rozmanitý zážitek - husté evropské lesy s úzkými štěrkovými silnicemi, zasněžený a zledovatělý asfalt v severských zemí či suchem vyprahlé pouště, to vše zní více než lákavě. A co dále Xpand Rally přinese? Šest herních módů (od kariéry až po time trials). Realistické chování vozu, jeho poškození, fotorealistickou grafiku, podporu volantů s force feedback a samozřejmě  dokonalou umělou inteligenci.

Těšme se!

Vše zatím nasvědčuje tomu, že je na obzoru jedna z nejlepších závodních rallye her. Xpand Rally k tomu má zřejmé předpoklady, z nichž silnou většinu jsme si stačili říci také v dnešních prvních dojmech. Nezbývá tedy, než vyčkat času (jako pověstná husa klasu) a doufat, že páni tvůrci drobné chybičky svého výtvoru opraví – a my se tak ve výsledku dočkáme skutečně kvalitní a hodnotné simulace královské závodní disciplíny.

Diskuze (4) Další článek: 1. ústecký turnaj v Pro Evolution Socceru 3

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,