První dojmy z Age Of Mythology

Očekávaná strategie Age Of Mythology konečně spatřila světlo světa a my máme tu čest seznámit vás s ní prostřednictvím našeho krátkého svědectví. Následující článek prosím nepovažujte za odpověď na otázku zda je AOM nejlepší strategií tohoto roku. Autor neručí za rozzuřené davy vzniklé špatnou interpretací následujícího textu.

Pro novopečeného fanouška RTS nebo krajního sklerotika shrnu v maximální stručnosti, oč se v Age Of Mythology jedná. Tato hra navazuje na úspěšnou sérii Age Of Empires, která si vybudovala jméno především vynikající hratelností, přístupným ovládáním a takřka megalomanskou hrou více hráčů. Age Of Mythology se na tento trend pochopitelně pokouší navázat s jednou zásadní změnou, která je patrná ihned na první pohled – trojrozměrné zpracování.

V ohledu grafiky odvedli Ensemble Studios na AOM pořádný kus práce, o čemž se více podrobností dočtete v budoucí recenzi. Nicméně už nyní se nemohu ubránit srovnání s jiným prázdninovým hitem tohoto roku. Kritici grafiky u Warcrafta 3 si totiž zajisté přijdou na své i v případě AOM. Dokonce bych si troufl podotknout, že War 3 měl detailnější podlažní textury a více polygonů na jednotky. Blizzardi taktéž vypracovali bohatší mapy na nejrůznější legrácky typu: ptáčci, rybníčky, okrasné domečky apod. ZATÍM se mi designově AOM nezdá tak propracované jako jeho letní rival.

Age of Mythology Age of Mythology

Age of Mythology Age of Mythology

Na poli ras, jednotek a technologického stromu naopak došlo k menší revoluci. Na rozdíl od tuctů národů v AOE zůstali v AOM pouze tři rasy, které jsou na oplátku mnohem hlouběji propracované. Egypťané, Řekové a Seveřané, všichni mají své silné a slabé stránky. AOM se značně přiblížili k blizzardímu modelu tří diferencovaných soupeřů. Komu by se zdálo, že tento systém Ensemble sprostě kopírují, toho mohu uklidnit. Není tomu tak. AOM stále zůstává věrný své původní předloze, nyní obohacené o spoustu nových prvků. Z klasických surovin (dřevo, jídlo, zlato, kámen) minulých her ubylo kamení, aby bylo nahrazeno méně konvenční surovinou - magií. Magie úzce souvisí s kouzly a mytologií podle níž se jmenuje celá hra. Není proto divu, že důraz se klade mnohem víc na tyto dva elementy. Mytologické bytosti činí z AOM novou, originální zkušenost, a kdyby šlo čistě o můj názor, troufl bych si deklarovat, že díky nim má AOM to, co chybělo předchozím dílům. Napětí, adrenalin v žilách, strach, zlost, zoufalství; to jsou ve zkratce zkušenosti, které  zažijete s bytostmi. Dokáží velmi rychle zvrátit průběh takřka každé bitvy a řada z nich svým vzhledem a mocí způsobuje prudký pokles spodní čelisti (opatrně s klávesnicemi :-)). Obři, minotauři nebo kyklopové své oběti nejen nemilosrdně tlučou díky své silové převaze, oni čas od času také polapí ubohého vojáčka a mrští jím vší silou do davu. Věřte, že není pěkný pohled na titána, kyklopa nebo pětihlavou hydru, když řádí v srdci vaší, do té doby neohrožené, disciplinované armády. Z „uhlazených“ bitev známých z AOE se stávají chaotické bitvy, ve kterých proti sobě pochodují až stovky (!!!) mužů doplněných bestiemi z pekla, které po příchodu na bitevní pole nemilosrdně převálcují cokoliv, co se jim postaví do cesty. Vlastně s jednou výjimkou. Proti mytologickým příšerám naštěstí přichází na pomoc hrdinové. V bitvách znovu zazáří Odysseus, Agamemnon a další antičtí hrdinové. Egypťany podpoří pozemské zosobnění boha - faraón a jeho věrný sluha kněz. Seveřanům fandí celá komanda hrdinských jednotek (Hersirové). Hrdinové mají kromě nadlidských vlastností ještě jednu příjemnou specialitku. Dokáží s minimálními ztrátami likvidovat mytologické bytosti. Nedivte se tedy, když hrdina sám porazí Krakena, zatímco četa deseti mužů by nesvedla totéž.

Age of Mythology Age of Mythology

Age of Mythology Age of Mythology

Posledním zpestřením, o kterém bych chtěl mluvit, jsou kouzla a bohové. Podobně jako se ve hrách AOE postupovalo na vyšší civilizační úrovně (Dark Age, Feudal Age, ...) v AOM se postupuje vstříc věkům, kdy vládnou bytosti a bohové. Bohové vás při každém postupu obohatí jedním kouzlem, které souvisí s jejich zaměřením. Kouzla jsou různého druhu. Některá pomáhají vašim rolníkům a dělníkům, jiná vytvoří teleport nebo magickou pokladnici. Existují také ochranná kouzla, která dočasně znemožní válčit. Konečně se dostáváme ke kouzlům ničivým mezi nimiž dominuje jak ničivou silou, tak impresivním dojmem roj meteorů. Mezi lahůdky se dá zařadit také bouře blesků. Kouzla a vylepšení, která dostáváte od bohů za vaši oddanost se mění podle toho, pod kterým z hlavních patronů začínáte hrát. Jsou tři hlavní bohové pro každou rasu, tedy celkem devět. Pod každým velkým bohem je šest menších bohů. Každý z bohů, ať už velký nebo malý, podporuje určité odvětví vaší armády a umožňuje vyvolávat konkrétní bytosti. To znamená, že na začátku volíte hlavní směr vašeho vývoje a při každém přestupu na vyšší úroveň si s pomocí  malých bohů dolaďujete nabraný kurs. Líbí? Mě hodně.

Ensemble Studios by si (pokud se neobjeví nějaký kiks) taktéž zasloužili pochvalu za brilantně optimalizovaný program. Nejenže se mapy loadují jako mávnutím kouzelného proutku, ne déle než dvě vteřiny (ATA/66, 5400rpm, 256 MB RAM), hra si udržuje téměř konstantní framerate i ve velmi drsných bitvách, kdy proti sobě stojí výše zmiňované stovky jednotek. Tyto megalomanské střety umožnilo odstranění tvrdého pop. limitu. Hráč je omezen na deset domů, avšak po zabrání nového sídliště se limit opět zvedá (pozn. hrál jsem si s editorem – viz screen, ale pop. limit jsem nedosáhl). Sídliště (hl. budovy) se nyní dají stavět pouze na pevně určených místech. Ovládání je velmi přátelské, dokonce bych si troufl tvrdit, že AOM jsou díky svému 3D zpracování jedna z prvních her, co je přehlednější než její starší kolegové v 2D provedení. Vynikající jsou zejména rozšířené waypointy, které umožňují zadat celou sérii příkazů. Není nikterak obtížné zadat pomocí Shiftu dělníkovi úkol typu: postav pět budov a posléze jdi sekat dřevo. To je zatím vše, co bych mohl o AOM napsat, další podrobnosti a soud nad AOM se dočtete v recenzi, která je již na cestě.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | realtime strategie
Výrobce: Ensemble Studios | Webové stránky hry
  • Prvky mytologie, detailní zpracování národů
  • Nápadité mise a atmosféra, která vás nepustí od obrazovky
  • Počeštění
  • Grafika, ozvučení a hudba
  • Občasné hluché momenty, kdy hra ztrácí na akčnosti a zajímavosti
  • Slabší multiplayer než v případě titulu Wacraft 3
Diskuze (9) Další článek: Německá demoverze RPG Gothic II

Témata článku: , , , , , , , , ,