První dojmy z hraní: Oblivion - přichází pandemie

U mnohých subjektů se v poslední době vyskytly příznaky rychle se šířící nemoci zvané Elderscrollis Oblivionis. Podle lékařských záznamů je tato nemoc zákeřná a se silným sklonem k recidívě. Pojďme nahlédnout do trojice lékařských zpráv a na exkluzivní video, ukazující průběh nemoci.

Subjekt: Petr Kolář
Říká si: Pettka
Domnívaná rasa: Temný Elf
RPG faktor: výrazně pozitivní
Herní sestava: Athlon 64 3200+, 1 GB RAM, GeForce 6600GT

Obj: Již od mládí se subjekt vyznačoval zvýšeným RPG faktorem. Jeho prvními komplikacemi byly Dungeon Masteróza a Isharóza, které následovaly Black Islidis ve všech podobách s Albionózou a Falloutionem. Někdy v počátcích u něj propukla i Elderscrollóza, se kterou se v různých formách potýká dodnes. Subjekt tíhne spíše k silnému příběhu a vývoji pomyslné postavy než k akci. Je poměrně odolný vůči hype a rád podniká nečekaná dobrodružství, která s sebou přinášejí další komplikace.

  
Sada malý chemik * Šíření nákazy * Důsledky nemoci

Doprovodné videopreview

O Oblivionu se už napsala středně velká okresní knihovna textu. Takže pro vás máme takové videopreview, abyste mohli sami posoudit, jak jedna z nejočekávanějších her dneška vypadá a jak se asi hraje. Hra běžela na Pentiu 4 2,4 GHz s 2x1024 MB RAM a 256MB grafickou kartou ATI Radeon 9800 PRO. Pro srovnání doporučená konfigurace je 3GHz procesor, 1 GB RAM a v případě karet od ATI pak některá z řady X800.

Pro účely videa jsme nijak nesnižovali grafické nastavení, s nímž na dané konfiguraci hrajeme. Rozlišení 800 na 600 pixelů vyvažuje čtyřnásobný anti-aliasing, dohled stejně jako detaily vody je maximální, posuvné ukazatele mizení trávy, stromů a objektů jsou na polovině, u NPC jsme zvolili pro vyšší náročnost 20%. Pokročilejší detaily jako stíny listů stromů apod. jsou vypnuty. Framerate kolísá mezi 15 při několika NPC a 50+ v nenáročných interiérech.

Co se týče samotného videa, to má sloužit pouze jako doprovod k prvním dojmům. Má vám ukázat atmosféru a grafiku Oblivionu – rozhodně si neklade za cíl jej nějak (video)recenzovat. Samotné videorecenze se však dočkáte záhy...

Videoprevew ve vysoké kvalitě (147 MB): Download

Videoprevew v nižší kvalitě (60,1 MB): Download

Subj: Oblivionu jsem se nemohl dočkat. Poté, co Bethesda předvedla u předchozích svitků, mi bylo docela jasné, že Oblivion bude buď bomba, nebo propadák. Úchvatná grafika křičela ze všech upoutávek, ale dokud si člověk hru sám nezkusí, může se na grafiku tak možná dívat. Největší strach jsem měl, zda vůbec hru rozjedu. I když se domnívám, že nemám nejslabší stroj, děsily mne zvěsti o osekávání hry, aby vůbec byla schopna jet na novém Xbox 360.

Pak ale přišel onen vytoužený okamžik a hřál jsem DVD v rukou. Bylo mi hned na první omak jasné, že autoři nemohli nic pokazit. Taková ta předtucha, šestý smysl, který si člověk časem vytrénuje. Počítal jsem sice s drobnými technickými chybkami, které se geniálním dílům celé série zdaleka nevyhýbaly, ale ty se dají překonat. Opatrné vysunutí mechaniky, pomalé vložení disku, opatrně, aby se mu nic nestalo, a následné tiché zavření. Po chvíli se objevilo menu a já se oddával hudbě, kterou opět složil Mistr Jeremy Soule. Myš se přesouvá k důvěrně známému fontu a po chvíli instalace vyrážíme do hry.

Výrobci, oni géniové, přidali společně s distributory své podpisy hned na začátek. Po krátkém výletu do menu začíná film. To, co jsme dříve nazývali intrem, se totiž jinak nazvat nedá. Průlety kolem věže, skvělá atmosféra, to vše vás připravuje na hru. Už jen zvolit si rasu se vzhledem a vyrazit vstříc širému světu. Neměl bych však mít kruhy pod očima o něco tmavší? Nebo více vyhladit vrásky okolo uší? Proč jsem si s ušima hrál dlouhou dobu, když je nakonec schovám pod účesem? Jen samy možnosti, jak svoji postavu vytvořit, by vystačily na několik dní vyprávění.

Ahh, konečně, důvěrně známá kobka, kosti na zemi, židlička se stolkem, řetězy. Kdyby to vypadalo jenom úchvatně, mohl by se člověk alespoň odtrhnout, ale takhle jen strnule zírá. A hle, na druhé straně chodby na mě kdosi pořvává. Již z dálky poznal, že jsem Temný Elf, rasa v Tamrielu zřídka kdy viděná. Můj rodný Morrowind leží daleko na východě a jsem zde v podstatě cizincem. Co se však děje? Přicházejí stráže a vedou s sebou i našeho císaře. Co však dělá Uriel Septim zde mi zůstává otázkou.

  
Halucinace při nákaze * Imaginární déšť * Královská večeře

Společně utíkáme před zabijáky a já si matně uvědomuji, že vlastně ani nevím, co je mou profesí. Dostanu se k tomu však časem, nejdříve se musím probojovat hejny krys a tábory goblinů. Zelenokožci jsou poměrně schopní a jejich šaman ze mě málem udělal další sousto nad jejich oheň. Krysy zase vyskakují ze všech koutů a dokáží vyděsit i připraveného jedince. Při útěku si postupně vzpomínám na staré dovednosti a ač se naše cesty rozdělily, setkávám se zase s císařem. Já chci hrát, pusťte mě, kam mě to vlečete, já jsem zcela normální, chci hrát, Oblivion je můj! Sešlu na vás Magic Flare! Oblivion, Oblivion!

Diagnóza: Subjekt viditelně trpí pokročilým stádiem Elderscrollis Obliviónis, zatím však stále existuje šance na jeho záchranu. Nemoc se zatím nerozmohla v plné míře a nezasáhla všechny receptory RPG. Pokud však nebude subjekt v brzké době hospitalizován a podroben systematické léčbě, jeho naděje budou prudce klesat. Je vysoká šance, že hned po finálním stádiu nemoci nastane recidiva a nemoc vypukne znovu ve stejné síle.

Léčba: Protože je subjekt fyzicky závislý na hraní, je třeba mu dávat náhradní tituly, nejlépe pak za účelem recenze. S dostatkem štěstí jej nutnost plnit své povinnosti zprostí veškerého utrpení Oblivionózy. Nestane-li se tak, je možné zkusit nasadit protilátky ve formě starších mutací Elderscrollózy, ke kterým má subjekt vybudovanou částečnou imunitu. Kontrola je třeba neustálá.

  
Děravé vědro  * Takto nemoc působí na oči * Zmatené pobíhání po nocích

Subjekt: Martin M. Boček
Říká si: Ikkaku či Unicorn
Domnívaná rasa: Wood Elf
RPG faktor: hodnota překročila stupnici
Herní sestava: AMD Athlon 1,84 GHz, nVidia GForce FX 5700 ultra, 1 GB RAM

Obj: Subjekt je silně RPG pozitivní. Vedené záznamy vypovídají o předchozích komplikacích, kdy subjekt, jsouc pod vlivem Ultimy Underworld, trávil ve virtuálním světě přes 20 hodin denně po dobu deseti dnů; za celou uvedenou dobu zkonzumoval jeden poloprázdný šálek vody a poloprázdné balení vanilkových věnečků zn. Opavia. Drastická šoková léčba byla úspěšná jen částečně – subjekt i v následujících letech vykazoval celou řadu komplikovaných onemocnění obdobného rázu, třebas již nikdy s obdobně silnými projevy onemocnění.

Celkově bylo však u subjektu zaznamenáno přes 50 různých druhů onemocnění daného typu, z nich některá opakovaně.

  
Fantaskní krajina * Čitivo na neděli * Po mostě, či vodou?

Subj: Na Oblivion jsem byl natěšený, jak... No prostě natěšený. Několik posledních let mě však naučilo, že velké sliby ani slavná jména dobrou hru prostě nezaručí. A rozsáhlá kapmaň hlásající, že Oblivion bude to nej nej nej, co jsme kdy viděli, mne v opatrnosti ještě utvrdila. Finální soudy jsem tedy nechal na hře samotné.

A dojmy z hraní? Značně rozporuplné. Hra sálá atmosférou jako už dlouho žádná. Úžasná grafika vás přesvědčí, že jste opravdu „tam“, a majestátná hudba vám podle potřeby nažene strach či dodá odvahy. Grafika, hudba, zvuky, atmosféra... V tomhle všem Oblivion vyniká neuvěřitelným způsobem.

Další skvělou invencí je zjevná snaha autorů, aby do RPG hráče vtáhli a udělali jej součástí hrdiny. Příkladem může být přesvědčování lidí či odemykání zámků. V prvním případě záleží na vašem rychlém uvažování, jak budete úspěšní – přesvědčování probíhá formou jakési minihry ve stylu jednoduchého logického rychlíku. Odemykání zámků je opět minihra, jen namísto na logiku se zaměřuje na postřeh.

  
Hlavní město v oparu * Halucinace venkovského sídla * Pomník obětem oblivionózy

Tyto drobné nuance jsou jednoduchou, přesto ale geniální věcí, která z dříve nudných částí hry dělá zábavné; nemluvě o faktu, že na nich konečně kromě skillů vaší postavy máte vliv i vy sami. Ovšem snaha autorů o takováto zapojení hráče do hry šly ještě dál. Bohužel...

Posledním místem, kde se totiž tyto novinky projevují je boj. Já vím, že se mnou mnozí nebudou souhlasit, ale boj mi přijde až příliš zaměřený na zapojení hráče. Správné použití bloku, vhodná volba útoku zbraní či magií... Přijde mi, že se v tomhle Oblivion snad až příliš přiblížil formě FPS. Jste-li schopní, můžete na druhé úrovni bez použití léčivé magie či lahviček přežít bez problémů několik minut zuřivých útoků několika členů hradní stráže naráz.

Celkově se mi Oblivion hodně líbí. Je to hodně dobré RPG s dokonalou atmosférou. Jen mi (minimálně prozatím) nepřišel dokonalý jako celek.

  
Zdá se vám, že jsou kolem ještěrky? * Čtete nepochopitelné texty? * Mají lidé nezdravou barvu? Svěřte se lékaři

Diagnóza: Subjekt si naštěstí své komplikace uvědomil již v brzkém stádiu Oblivionózy a při dodržení stanovené léčby je skoro jisté jeho postupné vyléčení. Stále však hrozí recidiva, pokud si vůči nemoci nevypěstuje dostatečnou imunitu. Dokonce ani RPG receptory nevykazují žádnou trvalejší újmu, časem bude subjekt opět v normálním stavu.

Léčba: Zahrnutí dostatkem real life issues může subjekt zcela zbavit nákazy. Až na nečekané vedlejší efekty by měla tato léčba probíhat bez komplikací, jak již subjekt dokázal v případech předchozích onemocnění. Není však možno dávkovat medikamenty v nadkritickém množství, jinak by jejich efekt mohl být přesně opačný.

  
Paranoidní pocit nebezpečí * Nemoc je prý lákavá * Strach z nočních uliček

Subjekt: David Sáma

Říká si: Dawe, Locklear

Domnívaná rasa: Temný elf

RPG faktor: extrémně vysoký

Herní sestava: P4 2,4 GHz, 2x1024 MB RAM, ATI Radeon 9800 PRO 256 MB

 

Obj: RPG faktor dosáhl u subjektu nebezpečných hodnot nečekaně a rychle před několika lety s prvními příznaky Elderscrollózy, konkrétně varianty Arenia. Imunitní systém subjektu následně prokazoval zvýšenou vulnerabilitu podobnými chorobami. Po částečné stabilizaci před pěti lety svitla naděje na aspoň částečné vyléčení. Subjekt byl však následně postižen epidemií varianty Morrowindus navrátivší se Elderscrollózy a poté, co byly výsledky testu na vir NWN pozitivní, nezbylo než subjekt opětovně hospitalizovat. Před několika dny z ústavu uprchl. Pro podezření na Elderoscrollis Oblivionis doporučujeme subjekt nevyhledávat a v případě jeho objevení kontaktovat policii.

  
A jsem střelený * Vzhůru do města * Halucinace ve vrcholných fázích nemoci

 

Subj: Na Oblivion jsem čekal vskutku dychtivě. Hrál jsem hodně dobrých her a několik těch, kterým dnes právem přísluší přívlastek „legendární“. Ale u žádného titulu jsem nestrávil tolik času, jako u série The Elder Scrolls. Zatím je příliš brzy na hodnocení Oblivionu. Už jsem objevil jak výrazně pozitivní věci, tak i nepochopitelné nedostatky. Procestoval jsem několik měst, kus volné krajiny, splnil několik malicherných úkolů, uzavřel první bránu Oblivionu... A zatím se výborně bavil.

 

Na první pohled jde čtvrtý díl Elder Scrolls ve šlépějích předchůdců, ale současně přidává mnoho svého, nového. Současně je mnohem akčnější než jeho předchůdci. První dungeon je poněkud zavádějící – krysy padají na jeden šíp či základní kouzlo, goblini na tom nejsou o moc lépe. Ale při prvním útoku náhodného lupiče poznáte, zač je toho sekera. O daedra v Oblivionu – démonické alternativě světa smrtelníků – ani nemluvě. Vše už není jen na vlastnostech postavy, i vy se musíte pořádně ohánět, chcete-li přežít.

  
Už vidím rudě * Elderscrollóza nenechá lidi spát * A voda padá

 

Grafika zaujme už ve vězení, ale první pohled na volnou přírodu je nezapomenutelný. Oblivion si klade nemalé nároky na grafiku, nicméně současně je vzhled hry natolik modifikovatelný, že si užijete grafické orgie i na konfiguracích citelně nižších, než je ta doporučená. Morrowind se mohl pyšnit čtyřmi zcela odlišnými architektonickými styly. Ani mladší bráška nezaostává – města jsou na pohled různá a rozdíl například mezi římským přístavním Anvilem a severskou Brumou je příjemný a dodává hře zase kousek charakteristické atmosféry.

 

Co mě opravdu potěšilo, jsou questy. Na začátku Morrowindu jsem dostal úkol vyřešit problém s krysami u jedné ženy doma. Zabil jsem tři krysy a bylo hotovo. V Oblivionu mi byl svěřen stejný quest. Ale krysí problém spočíval v tom, že něco ženě její „mazlíčky“ zabíjí. Byl to horský lev, co se tam dostal dírou ve zdi. Podle ženy to byla práce sousedky. Ta v tom skutečně byla namočená, i když její úmysly byly jiné, než přivléct do města smečku lvů. Každopádně následoval výlet s místním lovcem kousek za město na lvy a až potom quest skončil. A to je jen malý příklad. Takže mě teď nechte být – musím hrát.

  
Vycházky do přírody * Hypoterapie * A polstrovaná cela

Diagnóza: Oblivionóza již zasáhla tento subjekt plnou silou a je mizivá šance na její odstranění. Subjekt se dostal až do pokročilého stádia nemoci, kdy plně a nevratně mutuje RPG receptory. Ty jsou nyní schopny vnímat pouze nemocí zprostředkovávané vjemy, jež se mohou výrazně lišit od reality.

Léčba: Bez použití drastických metod je léčba jistě neúčinná. Vědecký tým doktorky Beth Esda však navrhuje snahu k urychlenému převedení nemoci přímo do závěrečného stádia a podchycení případné recidivy. Jinak je údajně objekt ztracen i při vysokých dávkách substitučních titulů.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: RPG
Výrobce: Bethesda Softworks | Webové stránky hry
  • Poutavý příběh
  • Nekonečná volnost
  • Dokonalá hudba a zvuky
  • Povedená grafická stránka
  • Možná příliš akční
  • Srovnávání monster s vaší úrovní
Diskuze (66) Další článek: Trackmania Nations hezky česky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,