První dojmy z Microsoft Flight Simulator 2004

Po dvou letech čekání je tu další verze oblíbeného Microsoft Flight Simulatoru. Tentokrát ve verzi 2004, která nese hrdý podtitul „A Century of the Flight“ – letos je to právě sto let, co bratři Wrightové nasedli do svého Flyeru, aby se vydali vstříc nebi. Druhým, menším výročím je pro vývojáře titulu i dvacetiletá historie série Flight Simulator.
Pokud nejste příznivci historických letadel, nemusíte se obávat. Hra i tak má co nabídnout. Základem je totiž klasický (a mírně vylepšený) Flight Simulator, tak jak ho známe už z verzí 2000 a 2002. Můžete tedy sednout do proudové 747 na transatlantické trase z Londýna do New Yorku nebo kamkoliv jinam se vám zachce.

Vyjma starých známých letadel se tvůrci zaměřili právě na éru raného letectví a ve hře je tak více než desítka slavných historických letadel. Hráč tedy možnost vyzkoušet si jak zmíněný slavný Flyer bratří Wrightů, tak i letadlo Spirit of St. Louis, se kterým Lidnbergh poprvé překonal Atlantik. Nechybí ani neméně slavná Dakota DC-3 a podobné libůstky, nad kterými zaplesá srdce každého milovníka starých letadel.

 

Přístrojová deska Boeingu 737-400 * Boeing 737-400 v barvách Pacific Airways

Éra každého z dávných eroplánů je velmi pěkně popsána v malé online encyklopedii, kterou hra obsahuje. U každého modelu je k dispozici ukázkové video a odkaz, který vás zavede přímo do mise, která s daným strojem souvisí. Pokud si vyberte Flyer, ocitnete se na louce, abyste jako první uskutečnili ten velký skok vůči nebesům. Vše je perfektně popsáno a okomentováno. Jestliže máte dost trpělivosti, můžete si zkusit i slavný Lindberghův přelet Atlantiku, který v reálném čase zabral přes třicet hodin.

Základní koncept hry se ale prakticky vůbec nezměnil. Velkých rozdílů oproti minulé verzi je jen minimum – po spuštění hry se zobrazí menu, ze kterého můžete přejít k připraveným „scénářům“ nebo si vytvořit individuální let podle vašich představ. Jeho tvorba je naprosto identická s verzí 2002, tedy – vyberete letadlo, místo startu (některé z více než 23 tisíc letišť po celém světě), počasí (to doznalo značných vylepšení oproti minulé verzi) a fázi dne. Další možné volby jsou: nastavení množství paliva a zátěže na palubě letadla, poruchy a případně i ucelený letový plán. Nyní podrobně k nejvýznamnějším změnám, které nová verze nabízí.

 

Můj milášek připraven ke startu * Takhle vypadala "přístrojová deska" ve Flyeru bří Wrightů

Počasí

Na první pohled doznala největších změn patrně simulace počasí. Nastavení v menu už nevypadá tak složitě jako v předchozí verzi. Na výběr je zhruba deset různých variant. Od počasí bez jediného mráčku, přes lehké zataženo, déšť, mlhu, bouřku až po sněhovou vánici. Počasí se také může měnit v předem stanovených intervalech, přičemž přechody nejsou nijak násilné. Ruku v ruce jde i simulace povětrnostních podmínek. Vyjma těchto přednastavených scénářů, nabízí hra i složitější nastavení pro opravdu detailní simulaci.

Podobně jako v předchozí verzi, je i zde možnost stáhnout reálné počasí z internetové databáze Jeppesen. Novinkou je ale pravidelný update v nastaveném intervalu. Díky tomu tak i dlouhé lety můžete absolvovat v podmínkách naprosto reálného počasí pro oblast, nad kterou právě přelétáte.

Druhá změna vás čeká v samotné hře. Konkrétně při průletu mraků. Ty se po vizuální stránce příliš neliší od předchozí verze (jen je celá simulace komplexnější), ale už to nejsou jen obrázky, které při prvním dotyku s čumákem vašeho letadla zmizí – jedná se o skutečné chomáčky mlhy, kterými prolétáte.

 

Dakota DC-3 připravena ke startu! * Malinko se nám kazí počasí

Komunikace s řízením letového provozu

Velmi vylepšená je i ATC – tedy komunikace s řízením letového provozu. To si vychutnají zejména příznivci IFR letů (lety podle přístrojů), kde má komunikace s řídící věží větší význam než při letech podle vizuálních pravidel. Nově můžete řídící věž zažádat o změnu letového hladiny nebo dokonce i o změnu vašeho cílového letiště. To všechno věž reflektuje a další příkazy už se řídí novým nastavením. Plán je dokonce možno vytvořit až během letu. Celkově je komunikace ve verzi 2004 o dost pokročilejší, což je určitě jenom dobře.

Grafika

Další výraznou změnou je vylepšení hry po grafické stránce. Přestože autoři uvádí, že minimem je počítač s 450MHz procesorem a 64 MB paměti, připravte se, že pro alespoň trochu plynulý let na střední detaily budete potřebovat procesor okolo 1 GHz, 256 MB paměti (a ještě mnohokrát pocítíte, že to stále není dost) a alespoň trochu dobrou grafickou kartu (tzn. od GeForce 3 výše). S takto vybaveným počítačem si už ale hru budete moci opravdu užít. Krajina mi přijde vyvedená detailněji a to i v místech, u kterých by se mohlo zdát, že jsou na okraji zájmu amerických vývojářů – konkrétně třeba okolí Karlových Varů. Země již není rovná placka (tedy ne že by v FS2002 byla), ale i z malé výšky působí velmi plasticky. Přibylo stromečků a jiných, dynamicky generovaných objektů, krajina vypadá živěji.

Lépe vypadají také letiště – u každé dráhy je cedulka s označením, o kterou dráhu se jedná, tudíž je možné se tu vyznat i bez použití přídavných instrukcí pro pojíždění. Lépe vypadá i noční osvětlení, města atd. Pokud mám souhrnně hodnotit novou grafiku, jsou to spíš maličkosti, které ale v globálním měřítku posouvají celou hru o notný kus dál.

 

A už jsme ve vzduchu! * Tento stroj vyhrál letecký závod Londýn - Sydney. I když se to možná nezdá, má pořádný výkon.

GPS navigace

Jinak vypadá i přístroj pro GPS navigaci. Už to není pouhé okénko s údaji o letu, ale skutečný GPS přístroj s funkčními tlačítky a vyznačenými údaji o letu – trasou letu, letišti, radiomajáky, leteckými koridory apod. Navíc si můžete zobrazit terén, tudíž vizuální přistávání v noci nebo za zhoršeného počasí je o něco snazší než v minulosti.

Reálnost a náročnost simulace

Co do reálnosti a náročnosti simulace zůstalo vše při starém. Stále tu tak je prostor pro komerční doplňky, které simulaci posouvají ještě o notný kus dál. Pokud jste uměli ovládat určitý typ letadla v předchozí verzi, budete jej umět pilotovat i zde. Problémy může zprvu působit výše popsaný GPS přístroj, ale díky velmi dobře zpracovanému manuálu (který je přístupný přímo z menu hry) by sžití s touto mašinkou nemělo trvat příliš dlouho. Můj osobní dojem je, že byl možná trochu vylepšen fyzikální model letadel, resp. u mého oblíbeného Boeingu 737-400 patrně ano, protože s plnými nádržemi letadlo potřebuje delší startovací dráhu.

Ovládací panely letadel se od předchozí verze liší jen v naprostých drobnostech a detailech.

Je trochu škoda, že místo reálných aerolinek jsou ve hře opět obsaženy jenom aerolinky „virtuální“, tedy Pacific Airways, Landmark Airlines apod. Kdo se těšil, že si konečně zalétá třeba jako pilot Lufthansy, bude zklamaný.

Mám-li předběžně zhodnotit Microsoft Flight Simulator 2004, rozhodně nejsem zklamaný. Většina věcí, u kterých jsem doufal ve vylepšení, vylepšena byla a to je důležité. Nová verze přináší další porci zábavy a v mém případě desítky hodin strávených u PC.

Diskuze (6) Další článek: Špičkové devítiminutové video akce Halo 2!

Témata článku: , , , , , , , , , , ,