První dojmy z multiplayeru akce DOOM 3

Zatímco čeští hráči posedávají u teplého domácího krbu a čerpají informace z internetu, ti američtí si mohli v minulých dnech na vlastní kůži vyzkoušet zbožně očekávanou akci Doom 3. A protože hru samotnou netřeba představovat, pojďme se raději bez zbytečného protahování podívat, co vše napsala o multiplayerové ukázce zahraniční média. A věřte, že o pozitivní hodnocení nebude nouze.

Akce QuakeCon má ve Spojených státech amerických již po dlouhá léta hlubokou tradici. Jak napovídá její název, je úzce spjata s akčními výtvory a hrou více hráčů. Stejně tak není žádným překvapením, že i ona s postupujícím časem prošla nezbytnou proměnou a z čistokrevné LAN párty se tak stalo dostaveníčko uznávaných kapacit žánru akčních her i oblíbené místo prezentace nadějných výtvorů. Také letošní ročník (konaný v americkém městě Dallas) byl v několika ohledech výjimečný - společnost Activision zde totiž ve spolupráci s id Software představila první oficiální hratelnou ukázku titulu Doom 3. Jak třetí díl vypadal a jak se hrál? Které zbraně mohli přítomní šťastlivci používat? A co grafika, prostředí a ozvučení? Odpovědi na tyto a mnohé další otázky obsahuje náš dnešní článek, který je sestaven z prvních dojmů několika zahraničních magazínů.

Ať žije multiplayer!

Multiplayer byl v souvislosti s D3 dlouho skloňovanou frází - o jeho přítomnosti ve hře se s úspěchem pochybovalo, nad možnou absencí naříkalo a sami tvůrci se netajili svojí snahou vytvořit především silný příběh v kampaňi pro jednoho hráče. Jak již bylo odhaleno dříve, Doom 3 multiplayer nabídne, byť pouze ve formě drobného a zřejmě nepříliš propracovaného bonusu. Ať tak či onak, je to právě hra více hráčů, kterou s sebou tvůrci na akci QuakeCon přivezli. Prezentovaná ukázka se skládala z jediné mapy, která byla spoluvytvořena studii id Software a Splash Damage. K dispozici byl taktéž jediný mód - klasický deathmatch.

 
Dvojice screenshotů z multiplayerového dema - nevypadá snad prostředí levelu kouzelně?

Hratelná ukázka (stejně jako multiplayer v plné verzi hry) byla uzpůsobena pouze pro hru čtyř hráčů. Jak zmiňuje většina zahraničních médií, id Software nepředstavili v souvislosti s deathmatch módem žádnou novinku, nic revolučního či převratného - čtveřice po zuby ozbrojených a futuristicky vypadajících postav se tak proháněla nápaditým prostředím levelu ve snaze zlikvidovat další tři protivníky. Nic víc, nic míň. Podle dostupných informací se však všichni hráči velmi dobře bavili. A o zábavu tu jde především.

Prostředí levelu a slavná brokovnice

Kov všude kam se podíváte  - přesně taková byla stavba jediného dostupného levelu, který však vypadal velmi působivě. Podle některých poznatků se jednalo o rozsáhlou část stanice, starající se o rozvod energie po okolí - každá místnost tak byla zpestřena o ovládací konzole a další předměty. V zásadě tedy žádné překvapení. Už předcházející screenshoty i videa konec konců ukázaly, že se tvůrci rozhodli jít směrem "kovového dobrodružství", kterému zdárně sekunduje jedinečný systém stínování. Příjemná byla interaktivita prostředí - mapa obsahovala funkční výtahy i možnost bez milosti likvidovat osvětlení místností. Překvapením se stala také malá porce levelu, která byla zasazena do jakéhosi doupěte démonů. Právě zde čekala na přítomné hra červeno-oranžových světel i litry krve. Dojem z organického ztvárnění místností byl velmi působivý.

 
Pěkné hlavy, že bych si s nimi poklábosil? * Fuj, pavouky nemám rád!

Arzenál zbraní nedoznal výraznějších změn. Hru tak každý ze čtveřice soků zahajuje pouze s pistolí a zásobníkem dvanácti nábojů - pistole má být velmi přesná, nikoliv však přehnaně účinná. Není tedy divu, že jí lze vyměnit za další kousky - zbožňovanou brokovnici, efektivní ruční kulomet, plasmovou pušku a raketomet. Zatímco brokovnice je už od pradávna určena k boji ve stísněných místnostech, kulomet je účinný také na delší vzdálenosti. Přepracována byla plasmová puška, která je nyní při přesných zásazích velmi efektivní i graficky působivá. Nejoblíbenějším kouskem arzenálu se na prezentaci stal raketomet, který dává jeho držiteli znatelnou výhodu před pobíhajícími protivníky. I proto byla mapa vybavena pouze jediným místem, kde docházelo k pravidelnému respawnu raketometu. K dispozici byla mimo jiné také baterka, kterou jsme měli poprvé možnost spatřit na jednom z nedávno zveřejněných obrázků.

Přesná muška a účinné pěstičky

Narozdíl od předchozích her série i ostatních akčních titulů ubylo ve trojce přesných zásahů. Trefit protivníka je těžší, pevná ruka a rychlé reflexy vítězí nad zběsilým střílením do davu. Modely postav zřejmě poprvé v historii skutečně odpovídají skutečnosti, to vše díky přesné detekci každého polygonu postavy i jejího okolí - kulka letící těšně kolem hlavy tak soupeře nezraní, stejně jako střela do prostoru mezi jeho dolními končetinami. K zabití protivníka je nezbytná přesnější muška, přesto se nemusíme obávat v čistě akčních výtvorech neoblíbených taktických bitev - na nedostatek úmrtí si přítomní novináři (jistě vyčerpáni nedostatkem spánku) nemohli stěžovat.

 
Ti dnešní vědci vypadají jako pěkní vykukové * Tak tebe bych hochu večer potkat nechtěl

K Doomovi neodmyslitelně patří také pěstičky, které jsou však bez potřebných power-upů málo účinné. Hlavní pozornost si vysloužil především Berserker power-up, zmnohonásobující rychlost i damage zbraní - každá rána pěstí i zásah jinou zbraní se při jeho použití rovná smrti. Současně se musí jeho šťastný vlastník smířit s rozmazáním obrazu, díky čemuž je střelba ze zbraní méně přesná. Ostatní z řad hráčů rozeznají Berserker mód coby červený prstenec (ne nepodobný hula hop kruhu) okolo inkriminované postavy. Krom něj však ve hře nechybí ani lékárničky a brnění. Power-upy byly po levelu rozděleny systematicky a rovnoměrně, nedočkali jsme se tedy žádných výjimečných oblastí, ve kterých by se hráči zdržovali co možná nejdéle. Pohyb po levelu byl podle některých novinářů pomalý (například při srovnání s rychlostí překypujícím UT2003), svůj díl viny na tom nesly také zúžené prostory. Nejednalo se však o žádný radikální nedostatek.

Pastva pro oči, potěcha pro duši

Přítomní hráči na vlastní kůži pocítili také výhody fyzikálního enginu Rag-doll, jehož implementace do hry je často skloňována coby jeden z hlavních důvodu nedávného odkladu. Těšit se můžeme na mnohé efekty - posunování beden a dalších předmětů, možnost jejich zničení či použití coby účinné pasti proti dalšímu soupeři. Efektní je také odlétávání těl zasažených protivníků (například po výbuchu rakety), ke zmatení nepřítele (zejména v singleplayerové části) může jistě posloužit odtažení mrtvoly.

 
Hoodnej chlapec, hoodnej - jestli se z tohodle srabu vyhrabu, přežiji všechno * Máte rádi motorové pily? Potvora na obrázku bezesporu ano

Zkrátka a dobře (byť tomu mnozí z nás jen ztěží uvěří) multiplayerová ukázka Dooma 3 byla po stránce hratelnosti hodnocena velmi pozitivně - hledat konkrétní chyby i nedostatky se přítomným novinářům příliš nedařilo. Co více, ani po stránce zpracování se žádné nepříjemné překvapení nekonalo. Podle údajů id Software bylo demo prezentováno na PC s procesorem 2GHz a grafickou kartou GeForce FX 5900, přesto bylo rozlišení uzamčeno na dnes podprůměrných 640x480 s vypnutým vyhlazováním obrazu. Dojmy a slovní hodnocení vizuálního zpracování i grafických efektů jsou však více než pozitivní - nehledě na zmiňované nastavení bylo multiplayerové zápolení také pastvou pro oči. Nezklamalo ani ozvučení, kterému byla opět svěřena důležitá a nezastupitelná role.

Doom 3 nezklamal

O multiplayeru se v souvislosti s Doomem 3 hovořilo jako o hráči vynuceném bonusu. Možná tomu tak skutečně bylo (a až nářky fanoušků id Software skutečně přesvědčily), možná ne - kdo ví. Pochybovat však nemusíme o jediném - hra více hráčů hned při první příležitosti vzbudila obrovskou pozornost a zaujala každého, kdo se na strastiplnou cestu do USA vydal. Snad právě kvalita multiplayeru v nás musí vzbuzovat oprávněný pocit nedočkavosti a velkého očekávání - okamžik zhmotnění našich nejhorších obav a nočních můr se totiž nezadržitelně blíží. Pyšní se jménem DOOM 3 a každým dnem získává reálnější podobu.

Zdroj: GameSpy, GameSpot, HomeLan, IGN

Diskuze (16) Další článek: Republic: The Revolution vyjde v ČR 29. srpna

Témata článku: , , , , , , , ,