První pohled: Kreed - přichází z Ruska nový král atmosférických 3D akcí?

Je Half-Life mrtev?! Ne, není! Jen prostě a jednoduše zestárnul. Dlouhou dobu byl králem a zároveň jediným zástupcem svého žánru. Dnes už je podle mnoha hlasů jeho technologie zastaralá, duch však přežívá dál. Podaří se slibně vypadající střílečce Kreed od ruských vývojářů Burut CT sesadit churavějícího krále a nastolit vládu mladé generace? Udělejte si vlastní obrázek za pomoci tohoto rozsáhlého článku!
První pohled: Kreed - přichází z Ruska nový král atmosférických 3D akcí?

Burut CT je v Rusku poměrně známou herní společností, ačkoliv se její založení datuje teprve do roku 1999. Jejich prvotinou bylo RPG Heath, jehož svět nyní posloužil jako základ pro další RPG jménem GoldenLand. Na projektu Kreed se pracuje už od roku 2000, kdy se objevil prvotní nápad na atmosférickou 3D střílečku podle vzoru Half-Life.

Kreed se na první pohled vyznačuje propracovaným příběhovým pozadím, které pokrývá několik století vývoje lidské civilizace. Vyjma toho nabízí také velice kvalitní technické zpracování, které bylo ve své době srovnáváno s očekávaným DOOMem III. O všech aspektech této nadějné ruské hry si povíme v dnešním preview.

Trocha historie na úvod...

Ptáte se co vlastně znamená slovo "Kreed"? To je trochu složitější, ale pokusím se vám to co možná nejstručněji vyložit.

 

 

V zásadě jde o to, že v průběhu 22. a 23. století se lidstvo rozlezlo po docela velkém množství planet. Jenže pak se objevila insektoidní mimozemská rasa Tiglaaranů, dobyla Zemi a vyhladila stovky milionů lidí. Jejich nadvláda netrvala dlouho - lidstvu se podařilo, i když za cenu velkých ztrát, dobýt svou rodnou hroudu zpět. Vznikl řád novodobých Templářů nazvaný "Legie". Ač založený na moderních technologiích, jeho ideologie a způsoby výcviku si v ničem nezadaly s jeho středověkým prapůvodcem.

Po obrovsky zničující válce už svět a lidská civilizace nikdy nebyla jako předtím. Objevily se stovky nových ideologií a náboženství, frakcí a skupin, které se vydaly svou vlastní cestou. Jedna mezi nimi vynikala a v průběhu 28. a 29. století nabyla na významu - jednalo se o vyznavače Rudého sektoru či Kreedu (tzv. "Jikreedové"). Rudý sektor označoval jedno místo ve vesmíru, které pohltilo kamsi do neznáma každý objekt, který se k němu přiblížil. Lodě, asteroidy, základny a planety nevyjímaje. Jakékoliv pokusy a výzkum skončily jako totální fiasko. Oblast byla tedy označena jako "červený sektor" a všechny lodě dostaly pokyn se jí vyhýbat.

 

 

A teď do akce!

Hlavní hrdina hry Kreed se jmenuje Daniel Grock. Jedná se o potomka uprchlíků ze Sluneční soustavy zcela zdevastované Tiglaarianskou okupací. Jeho pradědeček se stal legendou mezi příslušníky Legie. Hrdina mnoha střetnutí však nepřežil protiofenzívu Tiglaaranů na své nové útočiště - přežilo jen pár, rodina Grocků byla mezi nimi.

Daniel Grock se vydal po stopách svých předků. Po trpkém dětství, kdy musel po většinu času bojovat s hladem a chudobou, skončil jako sluha jakéhosi samozvaného prince kdesi v horách na neznámé zapadlé planetě. Právě tam ho však objevil člověk jménem Phemistocle Ungern, který ho vycvičil jak fyzicky, tak psychicky, a připravil ho na to, aby sám mohl vstoupit do Legie. Dokázal přežít i ty nejextrémnější situace, stal se jedním z nejlepších legionářů, jaký kdy byl.

 

 

Děj hry nás zavádí na konec třetího tisíciletí lidského pokolení. Daniel Grock nastupuje na vesmírnou loď Aspero jako jeden z členů lodní ochranky. Co čert nechtěl, na loď zaútočí, právě poblíž Kreedu, neznámý nepřítel. Situace se nemůže vyvrbit jinak, než že Aspero s celou svou posádkou skončí v Rudém sektoru. A právě v tomto okamžiku se Daniel probouzí z bezvědomí a do hry vstupuje hráč.

V rytmu hry Half-Life

Vývojáři se nijak netají tím, že jejich velkou inspirací, ostatně jako u mnoha desítek jiných vývojářských týmů, byla kultovní hra Half-Life, která přinesla zcela nový pohled na žánr 3D akčních her. Nechtějí však stvořit bezduchou kopii bez jakéhokoliv nápadu či špetky invence, právě naopak. Hodlají uvést na trh kousek, který dávného Half-Lifa bez okolků strčí do kapsy.

 

 

Cílem hry samozřejmě není jen bezduché pobíhání sem a tam a zběsilé kosení všeho co se pohne. Naopak, často budete nuceni komunikovat se zbylými (ač třeba smrtelně zraněnými) členy posádky, tajemnými postavami odkudsi, budete objevovat ztracené zápisky, diáře, video- či holografické záznamy, jenž budou vyprávět příběhy jiných lidí, kteří se dostali do podobné situace jako vy. Často nezbude než rozřešit nějakou tu logickou hádanku, uhodnout přístupové heslo nebo nalézt požadovaný předmět, abyste se dostali přes zamčené dveře a poodhalily další kousek tajemné mozaiky zvané Kreed.

Podle posledních informací se ve hře objeví na 65 různých typů nepřátel. Od běžných lidských protivníků (kteří v pomatení smyslů z nekonečně dlouhé samoty střílejí hlava nehlava do čehokoliv a kohokoliv) přes nejrůznější mimozemské mutanty až po tajemnou rasu takřka neviditelných fantomů. Svět Kreedu je skutečně na výsost propracovaný, každá rasa a frakce zde má svou, byť i jen krátkou, historii. Umělá inteligence má být schopná pracovat ve skupinách a všímat si hráčových slabostí.

Abyste měli jakous takous výhodu přes často až nepříjemně silnými potvorami, dají vám vývojáři k dispozici nejrůznější dopravní prostředky - kupříkladu létající motorku nebo bojového robota. Občas také narazíte třebas na experimentální zbraně v podobě obrovských energetických kanónů či kulometů zajištěných pastí. Zda se vám past podaří odhalit a obejít závisí pouze na vašich improvizačních schopnostech.

Často bude nutné postupovat velice logicky a takticky, někdy dokonce přijde i na spolupráci se spřátelenými postavami. Zajímavostí jistě je, že díky propracovaným modelům jsou odlišeny zásahy do jednotlivých částí těla postav (podobně jako například v Soldier of Fortune).

 

 

Příběh vás postupem času zavede do mnoha někdy jen těžko uvěřitelných prostředí. Vše začne na vesmírné lodi Aspero, postupně navštívíte i další koráby a stanice chycené v Kreedu, sestoupíte také na povrch planet a podíváte se dokonce i do paralelních dimenzí, kde možná objevíte tajemství starobvylé rasy Fantomů, která Kreed stvořila jako past na... na koho?

Výzbroj a výstroj

Většina zbraní v Kreedu má několik módů střelby, bližší detaily o nich však zatím nejsou známy. Tady je seznam všech dosud ohlášených zbraní:

Tuhé klouby a vojenský nůž - Dvě základní zbraně každého legionáře. Využívají je však i někteří nepřátelé, například Schrasata a Korzáři svobodného vesmíru.

Brokovnice Marterll S-3700 - Původně civilní zbraň určená k boji zblízka, dokáže nadělat pěknou paseku. Pomalé tempo střelby, velký rozptyl a ruční nabíjení jsou vlastnosti, kvůli kterým není právě oblíbená mezi příslušníky armády. Navíc má zásobník pouze pět střel.

Puška Harigast MG-635 - Kompaktní a velmi populární poloautomatická zbraň mezi příslušníky armády a koloniálními ochránci pořádku. Ceněna zejména proto, že zbytečně neplýtvá náboji, je přesná na krátké a střední vzdálenosti a navíc je účinná. Pokud se k ní přidá precizní zaměřovač, hodí se i pro ostřelování.

Trojhlavňová brokovnice H(ammer) G(un)-4500 - Silná a kompaktní zbraň přijatelného tvaru s jednoduchým ovládáním. Výhody? Nadělá větší paseku než jednohlavňová brokovnice, střílí o něco rychleji.

Šestihlavňový kulomet Kerber GM-98/2332 s laserovým zaměřovačem - Tak tahle věcička dokáže nadělat Opravdu Velkou Paseku. Z cesty odklidí jakoukoliv překážku včetně nepřítele s tím nejtěžším brněním. Legie a vojáci Konfederace ji velice rádi používají jak při bivách ve vesmíru, tak i na povrchu planet. Rychlost střelby - 3000 až 4000 střel za minutu. Nevýhoda - váží 115 kg.

 

 

Plamenomet F(fire) D(emoniac)-8000 - Hodí se zejména pro čištění úzkých koridorů a temných tunelů, u který nikdy nevíte, co na vás může vykouknout za příšerku (S.R.O.).

Raketomet Y(our) R(oaring) M(ajesty)-3400 - Jednotky jej využívají především k likvidacivětších cílů na delší vzdálenosti. Dokáže střílet jak jednotlivé rakety, tak i salvy.

Puška Delfín - Tato zbraň je cele založena na válečných tajemstvích Tiglaarského impéria. Předčí většinu zbraní Legií i Konfederace všemi parametry. Střílí malá kvanta plazmy rychle, přesně a na velkou vzdálenost, čímž dokáže nepřítele vážně poškodit.

Energetický zahušťovač VARD - Zlověstná zbraň postavená opět na cizáckých technologiích. Jedná se o velkou a nemotornou zbraň, zejména pro lidskou obsluhu. Dost připomíná starodávné BFG-9000 z prvního a druhého DOOMa.

Devastátor GRENDEL - Ještě hrozivější než VARD, jediný zásah dokáže zlikvidovat kteroukoliv živou bytost i na velmi velkou vzdálenost. Využívá unikátních kulovitých nábojů plněných plazmou. Tuto zbraň nemůže využívat nikdo jiný, než ten, kdo má zakódován obraz své DNA v řídícím počítači.

Co se týká dalšího vybavení, jedná se o zcela běžné "krabičky" s náboji, rakety, plazmové koule (uf;), energetické náplně a náplně do plamenometu. K dispozici budou také klasické trhací a kouřové granáty, objeví se i poněkud atypické elektrické granáty. Brnění? Jistě, plus lékárničky s první pomocí. Specialitky? Termoskener, vizuální skener a pochodeň.

Hlavní rysy hry:

  • zajímavý, komplikovaný příběh plný zvratů
  • množství nepřátelských ras a skupin
  • možnost ovládat nejrůznější dopravní prostředky
  • zajímavá nabídka zbraní
  • bohatý multiplayer pro velký počet hráčů
  • slibné technické zpracování
  • kvalitní podpora pro modařskou komunitu

Železo a technologie

Engine pohánějící Kreed byl pojmenován "X-Tend" - skládá se z několika částí, těmi nejdůležitějšími jsou grafický engine, AI a audio jednotka. Grafický engine dokáže využít všech "módních výstřelků" předposledních 3D akcelerátorů (generace Radeonu 8500 + DirectX 8). Není toho málo, co tahle programátorská hračička zvládá. Jen namátkou - rozlišení až do 1600x1200 při 32bitových barvách, rozlišení textur až 1024x1024, procedurální textury, multireflexní povrchy, bump mapping, atd.

X-Tend se v Kreedu stará také o správné dodržování skutečných fyzikálních zákonů, což přidává na celkové atmosféře hry. Zajišťuje také vzájemnou interakci jednotlivých objektů, která může mít velký vliv na celkový výkon.

 

 

Časticové systémy dokáží bez problému generovat efekty ohně, kouře, mlhy či páry. Stíny se dynamicky mění spolu se zdroji světla, které dopadá na všechny objekty ve scéně (včetně postav a jejich zbraní). Právě modely postav jsou velice detailně zpracované, skládají se až ze 4000 polygonů a jednotlivé části těla se pohybují podle animace kostry (až 120 kostí na model).

Audio engine podporuje nejnovější technologie jako A3D a EAX - zvukové 3D efekty tedy zjevně hrají v Kreedu důležitou roli. Dokonalá atmosféra je zajištěna vzájemným propojením jednotlivých elementů hry, takže např. když vstoupíte do obrovské kamenné síně, rozezní se vaše kroky s hlasitou ozvěnou všude kolem.

Multiplayer je řešen TCP/IP protokolem - klient/serverová architektura dovoluje účast velkého množství hráčů, podobně jako v případě her Counter-Strike či Quake 3 Arena. Přesné číslo zatím bohužel neznáme. Samozřejmostí jsou klasické módy typu Deathmatch, Capture The Flag, Tournament, Last Man Standing, Elimination a další.

Minimální hardwarové nároky jsou posazeny docela příjemně nízko - vystačíte si s procesorem Pentium III 600 MHz a 256 MB RAM. Doporučeno je samozřejmě něco víc, takže pro opravdu svižný běh Kreedu budete potřebovat alespoň Pentium 4 1 GHz a 512 MB RAM. Hodit se vám bude samozřejmě i grafický akcelerátor alespoň vzdáleně připomínající Radeon 8500 nebo GeForce 3.

Vývojáři z Burut CT slibují naprostou otevřenost hráčské komunitě a především tvůrcům modifikací. Údajně půjde jednoduše pomocí standardních 3D editorů přidávat vlastní skiny, tvořit nové zbraně a dokonce i celé levely.

Kdy už to bude?

V současné době začíná betatesting Kreedu, který má trvat několik týdnů. Vydání plné verze (o demoverzi se zatím nic neví, ale jistá pravděpodobnost tu je) by pak mělo přijít někdy ve 3. čtvrtletí tohoto roku (což znamená přibližně půlroční zpoždění oproti původním plánům, které počítaly s vydáním počátkem tohoto roku). V ČR bude hru vydávat společnost TOP Distributor v kompletním českém překladu.

Oficiální stránky: http://www.kreed3d.com/
Výrobce: Burut CT (http://www.burut.ru/)
Vydavatel: Russobit-M (http://www.russobit-m.ru/)

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: co hrát na cestách?

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: c…

Hrajete rádi na mobilním telefonu? Nechte si od nás doporučit několik kousků pro letošní rok.

17.  4.  2018 | | 8 N/A
4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřitelným smyslem pro detail

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřit…

Far Cry 5 nás v mnohém příjemně překvapil, především ale nabídl nádherné pískoviště na hraní. A nic to nepodpořit tak, jako 4K rozlišení.

11.  4.  2018 | | 18 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

21.  4.  2018 | | 36 N/A
God of War: severská výprava (recenze)

God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

20.  4.  2018 | | 32 N/A
Herní agenda: dubnová nálož pecek

Herní agenda: dubnová nálož pecek

Březen nás navnadil na začínající jarní sezónu plnou skvělých titulů a duben pokračuje ve stejném duchu. Opět se nám na herním trhu objevila různorodá sorta her, mezi kterými si jistě dokážete vybrat ať už hrajete na jakékoliv platformě.

18.  4.  2018 | | 2 N/A
Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdinové a pestrý svět

Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdin…

Kromě pěkného CG filmečku jsme stále z Cyberpunku 2077 neviděli vůbec nic. S přibližující se E3 se ale začaly objevovat opravdu zajímavé informace. Co všechno o megalomanském projektu víme?

22.  4.  2018 | | 7 N/A
Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, trvalo to necelý měsíc

Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, t…

Ubisoft si své hry snaží hlídat, hackeři jsou ale neúprostní.

16.  4.  2018 | | 11 N/A
Battle Royale napříč hrami: kde všude najdete masové boje?

Battle Royale napříč hrami: kde všude …

Trend jménem Battle Royale stále pokračuje a vypadá to, že herní svět jen tak neopustí. Hry v tomto žánru mají neuvěřitelné množství hráčů a snad ještě více jich ho sleduje na platformách Twitch a Youtube. Na této vlně se snaží svézt téměř každý a my se podíváme, co se nám to tady vyrojilo.

20.  4.  2018 | | 5 N/A