První pohled: Zeno Clash – bizarní svět ožívá

Už vás unavuje procházet úrovně lišící se odstínem šedi použitých textur? A nudí vás stále stejné zbraně, které svým zpracováním nikoho nepřekvapí? Vydejte se do fantastického světa, jenž popírá jakoukoli vazbu na minulost či současnost. K představení hry přidáváme i exkluzivní rozhovor s tvůrci.
Kapitoly článku

Platforma: PC
Typ hry: 3D akce
Výrobce: ACE Team (
http://aceteam.cl/)
Vydavatel: digitální distribuce přes Steam (
http://www.steampowered.com/)
Distributor v ČR: není
Homepage:
http://aceteam.cl/zenoclash/
Datum vydání: během roku 2008

Když se řekne herní originalita, co vás napadne? Daleké světy, fantastické postavy, nebo novátorské herní mechanismy? A co takhle nový svěží přístup k akci, prapodivný svět plný bizarních postav, chaos a pokřivenost prostředí? To vše je určitým stupněm originality. To je Zeno Clash, titul, který má hráčům umožnit neopakovatelný zážitek v nikdy neexistujícím světě. V něm se hráč jako vyvrhel chaotické společnosti pokusí dostat až na samý konec světa. Pronásledován podivnými nepřáteli v ještě podivnějším světě bez pravidel. Z vás se stane černá ovce rodiny. Budete bojovat na život a na smrt. Sám proti všem. Nic jiného vám totiž nezbývá.

Rodinné rozepře

V Zeno Clash se vtělíte do postavy jménem Ghat. Ten je součástí světa Zenozoik. Dostává se do situace, kdy se jeho rodina od něj odvrátí. Jednoduše řečeno je vypovězen. Na tom by nebylo nic originálního. Když vám ale řeknu, že Ghatovo rodinu tvoří většina postav, které ve hře potkáte, už si tak jisti nebudete. A co teprve když zjistíte, že vaším otcem i matkou je jedna a ta samá osoba. To už originální je! Tato postava je totiž hermafroditem a jmenuje se „nečekaně“ OtecMatka. Ghatovu rodinu tvoří mocný klan, takže je vám určitě jasné, jaké následky vaše vypovězení bude mít.

Cestou, necestou

Tím, že budete nuceni odejít od rodiny, si získáte řadu nepřátel. Vaše cesta za spásou bude velice trnitá. Budete cestovat napříč nehostinnými kouty chaotického světa Zenozoik, přes různé pouště, nebezpečné bažiny, tajemné lesy a různorodá města. To, co na své pouti uvidíte, vám vyrazí dech. Kromě několika čistě lidských postav se potkáte např. s křížencem člověka a slona, nebo člověka a ptáka. Kromě nich budou ve hře k vidění natolik bizarní postavy, že větu „Co to ksakru má jako bejt?“ budete v úžasu opakovat neustále dokola. A to, prosím, po celou dobu hry.

  

Vývojáři z debutujícího studia ACE Team chtějí, aby hráč ani na chvíli nepocítil stereotyp nebo dokonce pocit „Déjà vu“, kterého se dočkáváme u drtivé většiny dnešních titulů. Na každém kroku hráče čeká něco nového - jiné postavy, pestré prostředí a neotřelý level design. Stačí se podívat na okolní screenshoty a již vám výše zmíněná věta bude rezonovat na rtech.

Souboje bez pravidel

Většina dnešních 3D akcí sází na rychlou, zběsilou akci, mohutně podpořenou realistickým zpracováním a snahou kopírovat skutečnost. Upřímně řečeno, opravdu vás to baví, nebo jenom nemáte na výběr? Zeno Clash nepatří mezi konformní tituly, ale boří bariéry a strhává mantinely lidské představivosti. Nejvíce svým stylem akce se mu podobá Chronicles of Riddick: Escape from Butchers Bay. I zde budete akci z vlastních očí vnímat ze dvou rozdílných pohledů. Prvním z nich, tím tradičním, je souboj se zbraní v ruce. Tím ale veškerá podobnost s dnešními akcemi končí.

  

Zdejší zbraně jsou vyrobeny z materiálů, které uvidíte ve hře kolem sebe. Vlastně by se dalo říct, že jsou vyrobeny z odpadků a jiného nepotřebného haraburdí. Máte zde např. kuši, jejíž části jsou ze železa, kostí, větví, proutků a lanek. Dále zde máme zbraň vyrobenou z lebky. Jak bude fungovat, je záhadou, každopádně se nepamatuji, že bych v nějaké hře používal lebku jako zbraň. Efekt těchto zbraní bude značně odlišný od toho, co známe, a hlavně použití zbraní nebude vždy tou nejlepší volbou.

Může se totiž stát, že vám nepřítel zbraň z ruky vystřelí, nebo vykopne. Vývojáři uvádí, že ztráta zbraně bude ve hře velice častým jevem. Proto je do hry implementován druhý možný způsob souboje – pěstmi. Ten nebude pouhým doplňkem hry, ale doslova páteří celé hratelnosti. V případě ztráty zbraně vám totiž nic jiného nezbude. Většina 3D akcí tzv. „melee combat“ (doslova rvačku) omezuje na pouhé máchnutí zbraní či kopnutí. V Zeno Clash bude tento systém souboje nečekaně propracovaný a z pohledu hráče velice atraktivní. Něco podobného jsme měli možnost vidět v Dark Messiah of Might and Magic. Vaše postava se bude naklánět, uhýbat a manévrovat přesně tak, jak byste to očekávali.

Source engine nestárne

Jednoznačně největší pozornost si hra zaslouží díky svému technickému zpracování. První práce na konceptu hry začaly ještě před vydáním Half-life 2, čili původní projekt měl jiný engine. První verze hry nesla název Zenozoik. Název se neujal a navíc první vize hry byla příliš složitá. Tvůrci si šikovně počkali na Source engine a prozíravě ho licencovali. Na současné verzi Zeno Clash tým pracuje asi 10 měsíců. Licencovaný engine od Valve Software si navýsost pochvalují. Jako hnací motor je flexibilní, umožňuje vytvářet detailní variabilní postavy se širokou možností animace obličeje. Kromě toho neustálá podpora ze strany Valve a fanoušků tento engine obohacuje o nové efekty a vlastnosti.

Na co se těšíme
  • Fantastické prostředí
  • Bizarní postavy
  • Dva soubojové systémy
  • Netradiční zbraně
  • Velkolepá hudba
Čeho se bojíme
  • Neznáme datum vydání

Co se týče náročnosti na hardware, nemusíte se děsit. Pokud jste rozběhali Half-Life 2: Episode Two či Team Fortress 2, můžete jásat. Dočkáte se také všech moderních efektů, které se v těchto hrách objevily, plus některých nových, které tvůrci do enginu implementovali. Na závěr ještě dodám, že u hry se počítá s epizodickým vydáváním. Má to svůj důvod. Zeno Clash svou délkou hry nepřesáhne 7 hodin. Vývojářský ACE Team tvoří pouhých 9 lidí a jejich prioritou není délka hry, ale intenzivní zážitek a neopakovatelná atmosféra bizarního světa. O fenomenální hudbu se postará Pedro Macedo Camacho, který stojí za hudbou k titulům jako Sacred 2, A Vampyre Story, Audiosurf nebo FURY. Osobně se nemohu dočkat.

Další informace o tom, kde se vývojáři při tvorbě Zeno Clash inspirovali, jakým způsobem chtějí hru vydat, jak bude fungovat soubojový systém nebo kdo je to Oxameter či Talonco, se dočtete v našem exkluzivním rozhovoru s Carlosem Bordeu, jedním z vedoucích designérů ACE Teamu.

Jak se těšíme: 100%

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,