PS Neo a Project Scorpio: bonus nebo podpásovka?

vytisknout velikost písma
Není tomu dlouho, co světlo světa spatřily konzole PS4 a Xbox One a již nyní chystají Sony i Microsoft mnohem výkonnější verze těchto konzolí. Co to znamená pro nás?

Vylepšování stávající generace konzolí není pouze otázkou dneška. Typickým příkladem je Xbox 360 Arcade a jeho novější verze Xbox 360 Elite. Nový model té samé konzole si ale vždycky vezme něco nového. V případě Xboxu 360 Elite to znamenalo krapet vyšší výkon, lepší chlazení, ale hlavně podporu Kinectu.

Nyní se však poprvé setkáváme s updatem tak rozsáhlým, jako nabízí PS4 Neo a Project Scorpio. Výkon se v tomto případě nezlepší pouze krapet, ale konzole bude moci údajně zvládnout dechberoucí 4K. Otázkou tedy zůstává, zda nebudou vlastníci nynějších konzolí nějak znevýhodněni.

Sony rozdmýchalo oheň

Do našich myslí o extrémně výkonných konzolích proniklo nejdříve Sony. Microsoft pravděpodobně chystal Project Scorpio dlouhodobě, ale než se se svou konzolí vytasil, Sony bylo se svým PS4 Neo již dávno terčem očekávání, ale i kritiky.

ps4.jpg

Z obchodních zájmů Sony je ale vytvoření nové, mnohem výkonnější konzole naprosto logické. PS4 se totiž stal velmi prodávanou. Díky zpočátku nižší ceně, ale hlavně dřívějšímu uvedení na trh, prodeje této konzole totálně předběhly prodeje Xboxu One. Dá se tedy předpokládat, že PS4 již vlastní většina potenciálních zákazníků, čímž mám na mysli hráče, kteří touží po konzoli a nemají jinou platformu, která by nejnovější hry utáhla. Udělat novou výkonnější konzoli tedy znamená, že stávající vlastníci PS4 mají důvod si tuto konzoli koupit ještě jednou.

ps_vr.jpg

Posledním důvodem uvedení konzole na trh je pak potřeba samotného výkonu. Sony se plně vrhlo do virtuální reality, dle Nvidie je ale virtuální realita asi 5x náročnější, než běžné PC hry. V praxi by to tedy znamenalo, že PS4 zkrátka není schopna virtuální realitu rozjet. Playstation VR nás sice přesvědčil o opaku, ale pro vývojáře by jistě bylo pohodlnější, kdyby se nemuseli starat o optimalizaci her a pro hráče zase, aby nemuseli pod televizí schovávat další krabici.

Na bližší technické informace o konzoli PS4 Neo se můžete podívat zde

Microsoft dohání

U Microsoftu mi zase přijde, že konečně dohání to, v čem dosud zaostával, ale také se vydává velmi zajímavým směrem. Když do prodeje dal svůj nový Xbox One, Sony se již těšilo příjemným ziskům. Pozdější uvedení na trh spojené s vyšší cenou způsobilo, že již od samotného začátku Microsoft za svou konkurencí zaostával.

xbox_one.jpg

Jeho tehdejší myšlení by se ale také dalo označit za zaostalé. Z nějakého důvodu si Microsoft usmyslil, že Kinect je tak skvělá věc, takže nebude prodávat Xbox One bez něj. To vedlo k tomu, že Xbox One byl o něco dražší a méně lákavější, což nahrávalo prodejnosti PS4. Nakonec se rozhodl uvést do prodeje i Xbox One bez Kinectu, což vyvrcholilo k nedávno vydané konzoli Xbox One S. Ta je značně menší, o něco málo výkonnější, ale hlavně se neprodává společně s Kinectem. Kinect se tedy stal poměrně zbytečnou srandou s pár hrami a možností hlasového ovládání konzole.

*Děkujeme čtenářům za upozornění na chybu ohledně fungování Kinectu na konzoli Xbox One S.

Xbox One S vyšel skutečně nedávno, takže nelze říct, co to bude znamenat v historii nynější generace konzolí. Důležitá je ale snaha Microsoftu zvelebit svou konzoli hromadou všelijakých aplikací a funkcí, aby přeci jen prodejnost PS4 dostihl. Již dříve se mohli vlastníci Xboxu One chlubit EA Access, později i zpětnou kompatibilitou s možností stáhnout až čtyři hry zdarma v rámci Games with Gold. Nyní se však dostává na řadu velmi mocná zbraň v podobě Xbox Play Anywhere, kterou Microsoft představil na letošní E3.

Xbox Play Anywhere vám u některých chystaných her (zdá se, že u všech významnějších chystaných her Microsoftu) umožní při jejich koupi na Xbox One je spustit i na PC, přičemž mezi těmito platformami bude podporován cross-platformový multiplayer. Microsoft se na to očividně podíval logicky – máme menší prodeje Xboxu One, naše hry si tedy kupuje méně lidí a herní komunita je menší. Rozhodl se tedy použít mocnou zbraň v podobě Windowsu 10 a snaží se Xbox s PC spojit.

Na svou konzoli Xbox One ale nezapomíná a jak jinak nalákat na grafiku náročné PC hráče než vytvořením konzole, která jim přinese i dechberoucí 4K? Já si však myslím, že Project Scorpio pomůže Microsoftu dohnat tu poslední mezeru. VR je dnes jedno z nejsledovanějších herních témat a Sony je v tomto ohledu velmi zdatné. Xbox One VR naopak míjí – Project Scorpio by ale byl schopen VR bezproblému táhnout. Ostatně šéf Xboxu, Phil Spencer, tvrdí, že si myslí, že Project Scorpio je nejvýkonnější konzolí všech dob.

Na bližší informace o konzoli Project Scorpio se můžete podívat zde

Změní se konzole od základu?

Jen těžko odhadovat, jaké následky to bude mít na dosavadní fungování konzolí, ale pár věcí nám bohužel hrozí. Hlavním problémem je možnost znevýhodnění dosavadních konzolí. Microsoft a Sony se hrdě hlásí k tomu, že starší modely Xboxu One a PS4 znevýhodněny opravdu nebudou a konzole budou koexistovat pospolu. Jmenujte ale vývojáře, který by lepšího výkonu konzolí nechtěl využít. Stačí si vzpomenout na New Nintendo 3DS.

playstation-vs-xbox.jpg

Dohady, že by konzole mohly přejít do takzvaného „mobilového systému“, tedy nesestavování kompletně nových konzolí, ale vylepšování dosavadních, by tedy nemusely být vůbec od věci. Systém, kdy nejdříve vyšel PS One, poté PS2, PS3 a PS4 sice fungoval dosud skvěle, ale doba se mění. Přicházejí nové technologie, které vyžadují větší výkon.

Pokud ale mají SONY s Microsoftem pravdu, mohlo by se nakonec jednat pouze o jisté luxusní rozšíření, tak jak to vidíme u PC hráčů. Jsou sice tací, kteří si říkají PC Master Race, kupují si nejnovější grafické karty a posmívají se konzolím za jejich špatnou grafiku, pak jsou ale i tací, kteří se spokojí s hraním her na nízké grafické úrovní. Co pro nás budou tyto konzole nakonec znamenat však ukáže jen čas.

Co si o PS4 Neo a Projectu Scorpio myslíte vy? Je to vámi očekávané rozšíření nebo rána pod pás?

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Graficky vymazlený Skyrim s desítkami modifikací stále nemá konkurenci

Graficky vymazlený Skyrim s desítkami …

Prozatím poslední plnohodnotný díl ze série The Elder Scrolls už je venku mnoho let, a přitom stále dokáže uhranout.

12.  5.  2017 | | 2 N/A
Neuvěřitelná piplačka: Nadšenec postavil v Minecraftu New York

Neuvěřitelná piplačka: Nadšenec postav…

Minecraft je ve zkušených rukou nekonečným mořem insporace. A občas dokážou vzniknout unikátní projekty.

9.  5.  2017 | | 9 N/A
9 kultovních pecek, které nám utkvěly v paměti

9 kultovních pecek, které nám utkvěly …

Zabořili jsme nos do hloubi herního nebe a společnými redakčními silami vybrali nejgeniálnější herní tituly, které podle nás spatřily světlo světa.

7.  5.  2017 | | 8 N/A
Hráči v Horizonu fotí umělecká díla: máme ta nejlepší (galerie)

Hráči v Horizonu fotí umělecká díla: m…

Horizon je jednou z nejhezčích her současnosti a nový foto mód je toho jasným důkazem.

15.  5.  2017 | | 3 N/A
Prey: vetřelec, kam se podíváš (recenze)

Prey: vetřelec, kam se podíváš (recenz…

Po povedeném Dishonored 2 se studio Arcane snaží uspět vesmírnou akcí Prey. Skvělá atmosféra, chytlavý bojový systém, ohromující svět – to vše vývojáři slibovali. Povedlo se to?

11.  5.  2017 | | 1 N/A
9 českých adventur, které si musíte zahrát ještě dnes

9 českých adventur, které si musíte za…

I když by se zdálo, že na české herní scéně nevzniká moc her, rozhodně tomu tak není. A protože spousta nových čtenářů už nepamatuje tuto slávu, chtěl bych ji v tomto článku připomenout.

včera | | 4 N/A
Sci-fi epos Destiny 2 se odhaluje: obří galerie, trailery a první detaily

Sci-fi epos Destiny 2 se odhaluje: obř…

Bungie slibuje, že pokračování sci-fi MMO Destiny bude o řád lepší, než jednička. A z toho, co jsme měli možnost vidět bychom tomu i chtěli věřit.

19.  5.  2017 | | 3 N/A
Čerstvé informace o novém Assassin

Čerstvé informace o novém Assassin's C…

Letošní Assassin's Creed je zahalen rouškou tajemství, vše se ale postupně odhaluje. Co přinesl čerstvý vánek spekulací?

7.  5.  2017 | | 9 N/A