Psychonauts 2: kultovní bláznění je zpět | Recenze

• Pohodová hratelnost
  • Krásné a nápadité výtvarné zpracování

• Soubojový systém
  • Někdy až moc upovídané
  • Otřesná herní mapa
8/10

Od vydání ikonické akční hopsačky Psychonauts uplynulo již neskutečných šestnáct let. Čekání na pokračování tak bylo o mnoho delší, než si ve své době dokázali mnozí představit. Jak si tato dnes téměř legendární skákací adventura vede a zda má co nabídnout i po tak dlouhé době se podíváme v následující recenzi.

Splněný sen

Pod titulem je opět podepsáno vývojářské studio Double Fine Production, které hru vyvíjelo pod dohledem Xbox Games Studios. I když by tyto skutečnosti mohly svádět k představám o exkluzivním titulu, opak je naštěstí pravdou. Druhý díl Psychonautů je pro potěšení většiny dostupný jak na konzolích Xbox One a Series X/S, tak i na PS5, PS4 a samozřejmě platformách Windows či Linux. Hru si tak mohou naplno užít téměř všichni.

Hlavní hrdina Raz je tak trochu popleta

I tentokrát je ústřední postavou cílevědomý koumák Razputin, zvaný též „Raz“. Ten si po událostech z prvního dílu plní svůj sen a stává se členem mezinárodní organizace pro psychickou špionáž. Dostává se tak do velkého světa tajných a speciálních agentů, i když je z počátku tak trochu podceňovaným nováčkem. O svých dovednostech tedy musí své vedení plně přesvědčit. Být elitním Psychonautem ovšem není zrovna jednoduchá řehole. Vnitřní situace celého oddělení není zrovna ideální, a tak je právě Raz jedinou šancí na záchranu a celkovou stabilizaci.

Psychonauts 2 jsou příběhově vydatnou adventurou, která klade důraz na vyprávění

Postupně se před hráči začne rozplétat šílený příběh plný konspirací, lží, intrik, závisti a zákeřné snahy o zmanipulování celého světa. Psychonauts 2 jsou příběhově vydatnou adventurou, která klade důraz na vyprávění. Celá hra je protkána poměrně velkým množstvím cut-scén téměř filmového charakteru.

Některé postavy jsou vskutku bizarní

Samotná narační linka v tomto případě není jen na ozdobu, ale tvoří hlavní signifikantní pilíř celé hry. Díky této skutečnosti nejde jen o obyčejnou skákačku, ale o opravdový příběhový zážitek plný nejrůznějších narážek, komických situací a tajuplných záhad spojených s konspiračními teoriemi. Jak se totiž později ukáže, věřit se nedá vážně nikomu.

Závazky a povinnosti

Být členem tajné organizace Psychonautů není jen tak a zavazuje k mnoha povinnostem. Zároveň však toto poslání nabízí velké množství výhod. Raz postupně prochází speciálním školením a výcvikem, které hlavního hrdinu připravují na výkon role tajného agenta. A jak všichni jistě víme, žádný agent se neobejde bez speciálních schopností. Po stránce hratelnosti titul představuje plnohodnotnou 3D skákačku, ve které budete v unikátně zpracovaném prostředí navštěvovat mysli zakomplexovaných jedinců a čelit nejrůznějším nástrahám.

Herní svět nabízí množství krásných výjevů

Tento snový a do jisté míry abstraktní svět umožnil tvůrcům popustit uzdu fantazii, což se na výsledku podepsalo měrou vrchovatou. Jednotlivé lokace jsou neskutečně pestré a šílené zároveň. Díky výrazně stylizované estetice tak budete neustále ohromováni herním prostředím, které působí velkolepě a úsměvně zároveň. Výtvarný styl navíc vzdáleně evokuje barevnější a veselejší verzi Tima Burtona. Tento rozmanitý svět je protkán množstvím působivých a nápaditých výjevů, stejně tak jako bizarními postavami nejprapodivnějších charakterů.

Hratelnost je dynamická, i když souboje pokulhávají

Herní prostředí navíc poskytuje skvělý prostor pro stejně zábavnou hratelnost. Psychonauts 2 jsou moderní příběhovou adventurou, která v sobě kombinuje základní prvky dalších herních žánrů. Budete neustále překonávat nápadité prostorové překážky, řešit jednoduché hádanky, poskakovat po plošinách, přesunovat předměty či bojovat s kupami nepřátel. Veškeré lokace jsou pochopitelně šikovně rozvrstvené, a to jak horizontálně, tak samozřejmě i vertikálně, jak se u podobných her sluší a patří.

Psychokineze v hlavní roli

Díky výcviku má Raz k dispozici také slušnou řádku speciálních schopností. Jedná se o dovednosti, bez kterých se zkrátka ve hře neobejdete. Zmiňme například telekinezi, díky které budete moci přemisťovat předměty. K dispozici je dále mentální propojování myšlenek, které slouží jako teleportování, levitace pro snadnější překonávání překážek nebo tzv. jasnovidectví. Mimo to lze pochopitelně využívat i speciální útoky, které jsou založené, jak jinak než na psychokinezi.

Jen toho povídání by mohlo být někdy méně

Raz tak může po nepřátelích vypalovat nejrůznější ohnivé či tlakové vlny. Bohužel souboj není zrovna nejsilnější stránkou hry a působí dost průměrným dojmem. Mnohem silnější a přesvědčivější je titul ve skákacích pasážích. Tím nejsilnějším prvkem je potom již zmiňované dávkování příběhu, jeho filmový charakter, a především pestré a neskutečně šílené herní prostředí.

K dispozici je velké množství nejrůznějších miniher, které doplňují základní hratelnost

Vývojáři do celé hratelnosti navíc začlenili i nějaké ty RPG prvky. Pohybujeme se sice na skutečně elementární úrovni, nicméně možnost investovat herní měnu do upgradu vlastních schopností je rozhodně vítaná. Ve speciálních automatech lze navíc nakupovat cenné zdroje, které následně využijete při vylepšování skillů hlavního hrdiny. Celková hratelnost tak dostává ještě hlubší rozměr, i když ve finále působí spíše minimalisticky a pro daný žánr standardně.

Časté jsou rovněž 2D pasáže, rovněž v krásném prostředí

K dispozici je rovněž velké množství nejrůznějších miniher, které doplňují základní hratelnost. V těchto případech dochází k dynamickému střídání úhlu pohledu a přepínání do 2D zobrazení. Vše působí naprosto přirozeně a zábavně.

Abychom ovšem jen nechválili, Psychonauts 2 jsou někdy až nepříjemně upovídanou a animacemi přerušovanou hrou. Jednotlivé cut-scény a důraz na příběhovou stránku hry tak někdy zbytečně často přerušují dynamiku celé akce. Navíc třeba upozornit, že titul nemá českou lokalizaci, což může někomu vadit. A jestli se vám zdá, že jde o hru pro děti, vyvedeme vás z omylu, jelikož rozhodně nejde o úplně nejjednodušší hru pod sluncem. Některé pasáže si jistě zopakujete dvakrát, třikrát či klidně desetkrát. Jednotlivé checkpointy jsou ovšem rozmístěny více než velkoryse, takže stres asi není úplně na místě.

Psychonauts 2 je skvělé pokračování ikonického prvního dílu a bezezbytku naplňuje představu o moderní akční skákací adventuře. Vývojáři se nevyhnuli některým zbytečným přešlapům, ve výsledku ovšem převládají jednoznačně pozitivní pocity. V jádru hry stojí smysluplný příběh plný nejrůznějších narážek a komických situací, krásný a pestrý svět s neustále se střídajícím prostředím, a především pohodová odpočinková hratelnost, která sice nějaké ty mouchy má, zejména potom v rámci soubojového systému, přesto jej lze hodnotit kladně. Ve finále však zamrzí absence české lokalizace, která by se mohla někdy hodit. Na samotnou hratelnost to pochopitelně nebude mít žádný dopad, spoustě hráčům však zůstane skryto velké množství vtipů, narážek, dvojsmyslů a konspiračních teorií. I tak ovšem neváhejte, Psychonauti jsou zpět a rozhodně nezklamou.

Váš názor Další článek: James McAvoy kvůli závislosti musel spálit hru TES IV: Oblivion na sporáku