PUBG na konzoli Xbox One: pokusnou myší za sedm stovek (recenze)

Zajímá vás, jak si vede PUBG ve své konzolové verzi? Vzali jsme si ji na paškál.

Není to tak dlouho, co se na našem webu objevila recenze kolegy Michala na fenomén posledních měsíců PlayerUnknowns’s Battlegrounds. Hru již není nutno nikterak podrobněji přibližovat, neboť informací o ní jsme zahlcováni den co den. A kdo si PUBG jednou vyzkoušel, či snad jen viděl nějaké to herní video, jistě okamžitě pochopil sílu tohoto zprvu nenápadného projektu Brendena "PlayerUnknown" Greena, který se rychle proměnil v jednu z nejhranějších her současnosti. Nejde však pouze o tento projekt, ale o koncept battle royale ve hrách jako takových. PUBG je tak ve finále pouze vrchol celého ledovce. Vrchol mírně kontroverzní a ne zrovna dokonalý, nicméně svým zpracováním rozhodně jedinečný.

PUBG již konečně není pouze výsadou PC hráčů, ale dočkali se i konzolisté, konkrétně ti na Xboxu.

Recenzi PC verze již máme zdárně za sebou, dnes zaměříme svůj pohled na verzi pro konzoli Xbox One, která vyšla 12. prosince loňského roku. Nebudeme se však pouštět do kompletního rozboru hry, ale spíše osvětlíme klíčové aspekty, které jsou krátce po vydání více než zřejmé. Předně je důležité zmínit, že hra vyšla v tzv. preview edici, tedy edici, která ještě rozhodně není kompletní. Vývojáři se tak uchýlili k poněkud odvážnému kroku, kdy do oběhu posílají rozpracovanou verzi za rozporuplných sedm stovek. Hráči se tak dobrovolně stávají testovacími myškami, aby často nevědomky poskytovali zpětnou vazbu. O této filozofii by se dalo diskutovat, nicméně je třeba říci, že ani tato, dle mého nepřiměřená cenovka, hráče rozhodně neodradila a PUBG je s tímto handicapem neskutečně oblíbenou hrou.

Hráči se tak dobrovolně stávají testovacími myškami, aby často nevědomky poskytovali zpětnou vazbu

Otázka tedy zní: je třeba se znepokojovat nad visačkou preview edition? Jak se to vezme. Po obsahové stránce nikoli, neboť PUBG ve svém jádru bez kompromisu nabízí to, čeho bychom se dočkali i v regulérní pozdější edici. Jenže. Hra trpí silnou nekonzistencí co do samotného zpracování a přiznejme si to na rovinu, je to dost zásadní problém. U verze pro Xbox One rozhodně.

Grafické zpracování

Svět v PUBG je opravdu famózní. Mapy, na kterých se battle royale odehrává, jsou velké a pestré, poseté stovkami objektů a plné nejrůznějších míst k prozkoumání. Málo kdo tak v takovém herním prostředí, navíc v MMO střílečce, čekal ohromující grafické zpracování, které půjde ruku v ruce s konkurenčními AAA tituly. Vše má ovšem své hranice a to, jak se v tomto ohledu PUBG prezentuje na konzoli Xbox One je neodpustitelné. Jednou věcí jsou ne zrovna oslnivá kvalita textur apod., nad tím by se dalo v takovém světě ještě mávnout rukou, ale průměrný framerate někde okolo 25 FPS je vážně propadák. Nehledě na občasné propady až k hranici 12 FPS. A nic na tom bohužel nemění ani hraní na Xbox One X, kde se čísla pohybují víceméně na podobné hladině. Je však třeba zmínit, že PUBG zatím neexistuje ve verzi pro nejvýkonnější konzoli současnosti, ale to už je jiná písnička.

Druhá připomínka potom směřuje k prapodivnému vykreslování textur, které je opět, mírně řečeno, nepřípustné. Čas od času totiž nastávají momenty, kdy se ve hře pohybujete v rozmazaném a nevykresleném prostředí, které nejenže nevypadá dobře, ale navíc velice komplikuje samotné hraní. PUBG se totiž snaží o reálné ztvárnění survival boje a podobné grafické chyby často dokáží zamotat hlavu. Navíc, vizuální stránka hry je ve srovnání s PC verzí opravdu otřesná, o čemž se můžete přesvědčit ve videu kolem. Věříme však, že v tomto ohledu se jedná pouze o problém současné verze hry a bude co nejdříve odstraněn. V opačném případě se na PUBG bude snášet nekonečná vlna kritiky.

Samotné hraní

Koncept battle royale jako takový je naprosto úžasný sám o sobě. V případě pojetí PUBG to platí dvojnásob a velkou měrou se na tomto faktu podepisuje zejména míra realističnosti a důraz na přežití. Je sice na vás, jakou strategii zvolíte, ale empirická zkušenost naznačuje, že opatrnosti rozhodně není nazbyt. Jednotlivé herní bitvy jsou tak v mnoha ohledech utahané, alespoň tedy ve srovnání s přímým konkurentem Fortnite, který se vyznačuje spíše velkou dynamičností a svižnějším konceptem. Jistou odlehčenost, (avšak při zachování vší vážnosti) naznačuje již komiksové zpracování této další báječné battle royale hry, nebo spíše abychom byli přesnější, tohoto módu Fortnite.

Preview edition je bohužel v současné době plná chyb nejrůjznějšího charakteru.

Na reálnější pojetí boje se samozřejmě váží i jistá pravidla a podmínky, které by měly být pro hráče takových bitev utvořeny tak, aby korespondovaly s celkovým konceptem. Ty bohužel současná verze pro Xbox One silně ignoruje. Je zcela na vás, jakou strategii si v jednotlivých hrách určíte, tak jako tak se dříve či později dostanete do přímé konfrontace s protivníky z celého světa tváří v tvář a právě v těchto momentech budete PUBG nejvíce nesnášet. Řeč již byla o propadech snímkování a otřesnému vykreslování textur, ale co když k tomu všemu ještě přičteme poměrně časté lagování? Dostáváme tak nepřijatelný a mnohdy frustrující koktejl herních podpásovek. I v tomto ohledu bohužel hra trpí silnou nedotažeností, která od samotného hraní dost možná dokáže i odradit.

Pozastavíme-li se u samotné stability titulu, za celou dobu testování jsem nezaznamenal žádné výraznější problémy, záseky ani pády

Pozastavíme-li se u samotné stability titulu, za celou dobu testování jsem nezaznamenal žádné výraznější problémy, záseky ani pády. Naštěstí se nic podobného neděje ani v oblasti připojování k herním serverům. Ani zde neregistruji po dobu testování žádné výraznější komplikace. Jen ta rychlost spouštění jednotlivých her by mohla být poněkud svižnější.

Ovládání

Ovládání hry je možná další rozporuplný bod celé hry. Na druhou stranu v této problematice je třeba zmínit fakt, že tisíc hráčů rovná se tisíc názorů. Za mě osobně je však ovládání PUBG ne úplně intuitivní a v mnoha ohledech trochu více komplikovanější, než by tomu muselo býti. Jde ovšem o zvyk a o záležitost, která vyžaduje trochu toho herního času. Větší problém však shledávám v absenci jakéhokoli tutoriálu či snad alespoň podrobnějšího popisu ovládání v samotném herním menu. Poradit si tak budete muset jedině sami po výsadku na ostrově.

Prvních několik her tak bohužel strávíte seznamováním se s mechanismy hry, ovládáním apod. A vězte, že to často nebudou úplně příjemné momenty. Jistě se najdou tací, kterým podobný způsob seznámení se hrou vyhovuje více a dojde tak k podtržení samotného survival modelu, osobně však preferuji detailní znalost ovládání ještě před prvotním zahájením. V případě PUBG to platí dvojnásob, neboť jde o dost obtížnou a tvrdou hru, která vám rozhodně nedá nic zadarmo. Navíc se potom prát s něčím, jako je ovládání. Nehledejme však zbytečné problémy tam, kde nejsou. Vše je otázkou zvyku a tréninku.

Investovat či ne?

Takže si to zkusme shrnout. Máme tu výborný herní koncept s perfektními herními mechanismy, který dokáže zabavit na stovky až tisíce herních hodin. Otázka repetitivnosti je zde jistě na místě, neboť PUBG je vlastně nekonečná hra, která vás bude odměňovat pouze dobrým pocitem z hraní a možností nakupovat oblečení či vybavení. Od battle royale ovšem nic více v tomhle ohledu asi očekávat nelze. Z čistě obsahové stránky je tak Playerunknowns’s Battlegrounds unikátním projektem, který rozhodně zaslouží vaší pozornost a čísla týkající se prodejnosti a následné hratelnosti hry hovoří za vše.

Současná verze pro konzoli Xbox One je ovšem v naprosto katastrofálním stavu jak z hlediska vizuálního (ostudný framerate, vykreslování textur), tak především v oblasti samotné hratelnosti, kdy celkový zážitek ubíjí nechutné lagování a celkově zpětná odezva. Ve výsledku tak dostáváme do rukou digitální kopii v hodnotě sedmi stovek, která ovšem díky svým nedodělkům rozhodně neodpovídá své současné hodnotě. Z tohoto důvodu tak v současné době nelze PUBG doporučit. Mnohem trefnější volbou je prozatím Fortnite, který sice obsahově nedosahuje takových kvalit, herní požitek je ovšem úplně jinde.

Jedná o výbornou hru, která jen zkrátka potřebuje svůj čas na dozrání.

PUBG má rozhodně obrovský potenciál a PC verze již jasně dokázala, že vývojáři si berou připomínky hráčů k srdci a neustále pracují na vylepšování hry. Chtělo to ovšem svůj čas a ten bohužel konzolová verze pro Xbox One zatím nedostala. Vývojáři jsou však v neustálém kontaktu s herní komunitou a na hře se usilovně pracuje. Je tedy jen otázkou času, kdy se stane tento perspektivní battle royale stabilním a kvalitním titulem i po stránce zpracování. V současnosti tomu tak bohužel rozhodně není a nezbývá, než trpělivě čekat nebo plnit roli pokusné myšky. Finální hodnocení tak úplně není na místě, neboť by bylo spíše negativní. V PUBG ovšem věřím, proto budeme zajíce počítat až po honu.

Diskuze (8) Další článek: Pixelová arkádová plošinovka Dead Cells míří na Switch, PS4 a Xbox One

EA je na prodej. Motají se kolem něj firmy, které se však hrám moc nevěnují

Tvůrci Fify, Battlefieldu nebo Mass Effectu hledají kupce

Lukáš Václavík
EAByznys
Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si letos můžete zahrát. Většina je zdarma

Mobilní hry se v dnešní době vyrovnají mnoha počítačovým i konzolovým kouskům. Jakou si ale vybrat? Tady jsou naše tipy na nejlepší hry pro mobily.

TémaMobily
Jak dobře vybrat herní konzoli. Kdy se vyplatí PlayStation, kdy Xbox a kdy třeba Nintendo

V prodeji je celá řada herních konzolí a za posledních několik let jich dokonce několik přibylo. Plánujete nákup? Pomůžeme vám s výběrem!

Michal Maliarov
Konzole
Kutil vyrobil unikátní PlayStation 5 Slim. Je celý z mědi, má vodní chlazení a nízké teploty

Další modifikace PS5 od DYI Perks ztenčila celou konzoli jen na dva centimetry

Karel Javůrek
PlayStation 5
PlayStation 5 je pořád nedostupný, zato ovladače DualSense jsou výhodnější než kdy dřív

Kousek PS5 si můžete koupit už dnes, navíc za rekordně nízkou cenu

Hlídač slev
PlayStation 5Sony
Legendární GTA vzniklo před 25 lety. Gangsterské šílenství se zrodilo díky chybě v kódu

Slavná série Grand Theft Auto nastartovala žánr, kterému se dnes zjednodušeně říká gangsterky. Od svého zrodu jako chyba v kódu se dostala až na výsluní herního průmyslu.

Tomáš HolčíkDaniel Pánek
GTAAkce
Unikla spousta videí z GTA 6. Po internetu kolují záběry z testování hry

Rockstar si neuhlídal svá tajemství a na veřejnost se dostala spousta záběrů z jejich připravované novinky.

GTA 6Únik
První Mafia bude zdarma. 2K oznamuje speciální akci spolu s potvrzením vývoje nového dílu

Oslavy výročí české Mafie jsou v plném proudu a nezapomněl na ně ani majitel značky.

Hry zdarmaMafia 1
Startuje rodinný Game Pass. Pět lidí s PC či Xboxem bude hrát za pakatel

Game Pass byl výhodný i doposud, ale se sdílením předplatného to bude masakr

Lukáš Václavík
Xbox Game PassMicrosoft
Diablo Immortal má šílenou politiku mikrotransakcí. Vyexpení postavy vás vyjde na tisíce dolarů

Blizzard pokračuje ve svém nekompromisním tažení monetizačním systémem.

Michal Maliarov
Diablo ImmortalMobilní hryByznys
Recenze herního notebooku Lenovo Legion 5. Hliníkový macek, co zvládne všechno

Do redakce nám přistál herní notebook Legion 5 ze stáje Lenovo za velmi příjemnou cenu. Vyplatí se toto kombo na stůl pravého hráče?

Michal Maliarov
RecenzeHardware
19 nejlepších strategických her starých i nových. Vyzkoušejte Gears, zavzpomínejte na Red Alert

Strategickým hrám ještě neodzvonil konec, byť už se netěší takové popularitě jako dřív. Proto není od věci připomenout si ty největší pecky. A protože je strategických žánrů je mnoho, zaměříme se na válečné kultovky.

TémaStrategie
Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit za to ani korunu

Za kvalitní hry nemusíte utratit ani korunu. Máme pro vás tipy na nejzajímavější hry zdarma, které přitom snesou srovnání s draze placenými tituly a v mnohém je i překonávají. Hry žijí z drobných nákupů přímo ve hře, ale ani za ně utrácet nemusíte.

Michal MaliarovMartin Nahodil
TémaFree-to-play
Už víte, co budete hrát o Vánocích? 15 tipů na nejlepší pecky pro herní konzole

Hranice mezi herními platformami se neustále ztenčuje. Vybírat jen z her, které stále zůstávají věrné jen své platformě, není nic jednoduchého. Proto v našem výběru nenajdete hry jen z konzolí, některé z nich si můžete zahrát třeba i na PC.

Konzole
PlayStation 5 prošel další dietou. Nová revize je o 300 gramů lehčí, ke změnám došlo uvnitř

Sony opět upravila PS5, tentokrát možná došlo k větším změnám než loni