Pursuit of Justice – interaktivní kurz budoucích právníků

Mysleli jste si, že takzvané "interaktivní filmy" už dávno vymřely? Tak to jste se ovšem zmýlili! Jedním z takových případů je totiž i dnes recenzovaná hra D.A. Pursuit of Justice od společnosti Legacy Interactive z řady Real Life Games. Jedná se o renesanci tohoto žánru nebo o další tuctovou zábavu - nezábavu?
Pursuit of Justice – interaktivní kurz budoucích právníků
Platforma: PC
Typ hry: interaktivní film - detektivka
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor 75 MHz, 8 MB RAM, 15 MB na HDD, grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 100 Mhz, 16 MB RAM, 15 MB na HDD, grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 300 MHz, 192 MB RAM, 15 MB na HDD, 16MB grafická karta
Výrobce hry: Legacy Interactive (http://www.legacyinteractive.com/)
Distributor hry: Legacy Interactive (http://www.legacyinteractive.com/)
Distribuce v Česku: zatím není známo

Mysleli jste si, že takzvané "interaktivní filmy" už dávno vymřely? Tak to jste se ovšem zmýlili! Jedním z takových případů je totiž i dnes recenzovaná hra D.A. Pursuit of Justice od společnosti Legacy Interactive z řady Real Life Games. Jedná se o renesanci tohoto žánru nebo o další tuctovou zábavu - nezábavu?

Nejdříve se podívejme krátce do historie tohoto žánru. Interaktivní filmy se začaly objevovat s nástupem CD-ROM mechanik počátkem 90. let minulého století. Kapacita CD konečně dostačovala pro umístění náročných videosekvencí - prvku, na jehož využití se těšilo mnoho herních vývojářů. Když to konečně bylo možné, někteří se toho zhostili s elegancí sobě vlastní, jiní produkovali nezřízené paskvily nehodné označení "hra". Těch druhých byla bohužel většina. Tato dílka byla navíc silně limitována přenosovou rychlostí prvních CDROM mechanik, takže videa byla trhaná a nekvalitní. Mezi první interaktivní filmy patří například detektivka z 30. let Who Shot Johny Rock? Názory na ní byly značně rozporuplné, někteří v ní viděli skvělou zábavu, jiní ji zatracovali. Povětšinou kladného přijetí se naopak dostalo science fiction dílku jménem Quantum Gate: No One Dreams Here. Jak se zrychlovaly mechaniky i počítače, začal tento žánr postupně růst. Časopisy o počítačových hrách začala v polovině 90. let zavalovat přílivová vlna interaktivních filmů nevalné kvality, např. naprosto chudý Star Trek: Borg, scifoidní Johny Mnemonic či "rozparovačský" Ripper. Tyto tituly byly ale natolik nekvalitní, že se výrobci i vydavatelé her časem umoudřili a začali kadenci postupně snižovat. Naopak se začaly objevovat velice kvalitní interaktivní filmy jako je například slavná Black Dahlia s Dennisem Hopperem v hlavní roli či neméně tajemná Pandořina Skříňka (Pandora's Box). Nesmím opomenout ani oba díly nervy- (a občas i žaludek) drásající Phantasmagorie. Nu a jak je tomu dnes? Interaktivní filmy se s nástupem DVD dostvají do stále svízelnější pozice, kdy téměř každý film na DVD je vlastně částečně interaktivní. Podle mého za pár let neštěkne po "skutečných" interaktivních filmech jak je známé z předchozí dekády ani pes (a už dnes si jen občasně něco zavrčí pod vousy). I dnes recenzovaná hra Pursuit of Justice je pouze jakýmsi výkřikem do tmy.

Pursuit of JusticePursuit of Justice

Pursuit of JusticePursuit of Justice

O co se tedy konkrétně jedná? V Pursuit of Justice (nadále jen PoJ) se stanete tzv. "Distric Attorney", což by se do češtiny dalo nejlépe přeložit asi jako "oblastní" či "obvodní" obhájce. Jednoduše vyšetřoval, detektiv a právník v jednom (pokud proto existuje v češtině nějaký jednoduchý ekvivalent, omluvte prosím mou neznalost - v těchto záležitostech mám zatím pramálo zkušeností;). Celý PoJ je vlastně simulací práce takového detektiva. To zní docela zajímavě, což o to. Jenže to by nesmělo jít o řadu her zvaných "Real Life Games" neboli snažících se dokonale simulovat skutečnost. Protože skutečnost je, jak známo, mnohdy mnohem méně zábavná než to, co se ji snaží napodobit, v tomto případě tedy počítačová hra. Společnost Legacy Interactive, která za tímto dílkem stojí, se však svého hesla drží zuby nehty a tak je PoJ asi skutečně tak reálný, jako skutečný život takového "oblastního obhájce". Nesmírně, hrozitánsky, obrovsky, super mega nudný a stereotypní.

Pursuit of JusticePursuit of Justice

Začátek hry je v celku stylový - jakýsi poslíček se vás v první videosekvenci zeptá na jméno. Jakmile se mu podepíšete, uzná, že jste to opravdu vy a... a vrazí vám pořádnou pecku mezi oči. Pak si už vybíráte případ. Celá série PoJ se skládá celkem ze šesti rozsáhlých případů - The Sunset Boulevard Deuce, The Gatsby Diamond Jewelry Theft, The Rat Tattoo Murder, The Beverly Hills Burglary, The Orange Grove Teenage Arson a The Murder at the Bordeaux Motel. Když vám povím, že "murder" znamená anglicky vražda, "burglary" vloupání, "arson" žhářství a "theft" krádež, jistě si sami docela dobře stačíte domyslet, o co v nich půjde. Jakmile máte vybráno, vyrážíte neprodleně ke svému šéfovi, Franku Jarretovi. Ten vám sdělí základní údaje. Pak už začíná vlastní vyšetřování. Na něj máte přesně čtyři dny, každý den zde má osm hodin - nepočítal jsem kolik je to v reálu, ale příliš dlouhá doba to není, takže je lepší nelelkovat.

Pursuit of JusticePursuit of Justice

Z kanceláře svého šéfa jsem se vydal do kanceláře vlastní, kde mne přivítala nazrzlá rozesmátá sekretářka, která se mi jala vysvětlovat základní "funkce" mé kanceláře. Vyjma faxu, telefonu a dalších srandiček mi ležel na stole ještě notebook (ve hře zvaný "legal notebook"), který je vlastně jakousi základnou celé hry. Z něj se dostanete kamkoliv ve hře - na policejní stanici, na místo činu, do věznice, ke koronerovi, k soudu. První funkcí je tedy mapa. Mezi další funkce patří Case Constructor, Relevant Law, Test Order Form, Legal Advice a Go To Trial. Case Constructor je po mapě druhou stěžejní záležitostí - v něm si totiž organizujete celý svůj případ. Je zde zanesen každičký důkaz, který jste sebrali - reprezentován je malou ikonou. Těmito ikonami je možné hýbat a uspořádávat je. Jejich uspořádání je pak zcela kritické pro vás úspěch u soudu - viz. dále. Relevant Law je jakousi malou knihovničkou z reálného života - jsou zde otázky, které se obvykle pokládají u soudu, a podobně. Test Order Form je formulář, pomocí kterého si objednáváte testy v policejní laboratoři. Testů je několik druhů - balistická analýza, krevní analýza, chemická identifikace, analýza otisků prstů, analýza chlupů a vlasů, analýza písma. Po odeslání důkazů do laboratoře musíte počkat dvě hodiny herního času, než si můžete dojít pro výsledky. Předposlední je možnost Legal Advice - po ní sáhněte teprve tehdy, když už si nebudete vědět rady kudy dál. Váš šéf Frank Jarret vám zasvěceně poradí. Poslední Go To Trial znamená jediné - soud. Tam se definitivně ukáže, zda jste dobrý či špatný obhájce. Podle "skládanky" v Case Constructoru předvoláváte jednotlivé svědky, kladete jim otázky, předkládáte soudu důkazné materiály, a tak dále.

Světlé stránky hry
  • občas docela kvalitní videosekvence
  • realističnost (plus pouze pro někoho)
  • a to je asi tak všechno
Temné stránky hry
  • obtížnost
  • nuda
  • realističnost (pro většinu)
  • technické provedení

Smůla celé hry spočívá v tom, že to NENÍ zábava - v žádném případě. A to je jasné už od prvního okamžiku, kdy přijdete do styku se svým notebookem. Vlastně už když se objevíte na chodbě okresní obhajoby tak máte takový divný pocit, alespoň já ho měl. Máte odtud přístup do kanceláře šéfa, do své, do knihovny, kde můžete celé hodiny a hodiny studovat základy amerického práva - a připravovat se tak na své vystoupení před soudem, a navíc je zde ještě jedna podivná místnost, ve které se nachází několik ichtylních miniher.

Pursuit of JusticePursuit of Justice

V kanclu občas zvoní telefon, takže je dobré tam někdy juknout. Jinak se potloukáte mezi již zmíněnými lokacemi jako místo činu (kde obvykle sbíráte důkazy), laboratoř (tam je necháváte řádně prozkoumat mírně podivínskou doktorkou), koroner (tam obhledáváte mrtvolu - některé vypadají docela pěkně) a policejní stanice (tam vyslýcháte svědky a mluvíte se svým klientem). Se všemi získanými poznatky pak musíte míchat jako se špatně uvařeným pudinkem v Case Constructoru, abyste se nakonec mohli vypravit před soud, který je pouze nezáživnou přehlídkou průměrných hereckých výkonů mnoha a mnoha svědků (případně soudce). Ještě že se dá většina videí přeskočit, jinak byste se na ně museli dívat až do zblbnutí - PoJ je totiž zároveň ve své nudnosti i poměrně obtížnou hrou. Za prvé, je celý, celičký anglicky, bez jediného titulku u videosekvence (ne, nejdou ani zapnout v jakémkoliv options). Za druhé, všechno se zde točí kolem právnické hantýrky, takže ani texty nejsou nijak jednoduché na přelouskání. Než jsem s hrou vztekle skončil (proč jen musím takovou kokotinu dostat zrovna já!), anglicko-český byl slovník asi nejhojněji využívanou aplikací mého PC, možná ještě více než samotný PoJ.

Co se týká technické stránky tohoto titulu, hra Pursuit of Justice je postavena na více než archaickém rozhraní DirectX verze 3.0, což něco vypovídá i o jejím roku výroby (které jsem bohužel nikde nenalezl, ale rozhodně to bude před rokem 2000;). Příliš tak ani nepřekvapí malý žlutý papírek v balení, který oznamuje něco v tom smyslu, že hra chodí špatně pod W2K.

Závěr: tentokrát je jednoduchý. Tahle hra je pouze pro budoucí studenty amerického práva. Ostatní ji mohou s klidem nechat nepovšimnutu. A udělají více než dobře.

Grafika: 5/10
Zvuky: 4/10
Hudba: 4/10
Hratelnost: 3/10
Podivný, zastaralý, nudný paskvil určený tak maximálně pro budoucí právníky. Navíc americké.
Celkové hodnocení: 4/10
Jízdní řády Bileto

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podívejte se, co tvoří hráči ze světa

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podí…

Nejen, že je nový Spider-Man pro PS4 skvělou adaptací komiksu. Ještě přináší i boží foto režim.

13.  9.  2018 | | 8 N/A
Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, …

Spider-Man je ukázkovou herní prací hned z několika ohledů. Ale ten New York je prostě špica!

6.  9.  2018 |
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A
Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, novinkách a budoucnosti hry

Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, …

DayZ je ve vývoji už opravdu dlouho. Naštěstí se na něm stále pracuje a jak nás vývojáři z Bohemia Interactive na Gamescomu ujistili, mají hodně plánů, co se hrou chtějí dělat.

7.  9.  2018 | | 8 N/A
F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)

F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (r…

Codemasters jsou mistři závodních her a letošní ročník formulí patří k tomu nejlepšímu. Skoro.

16.  9.  2018 | | 3 N/A