Quake III Arena

Tak, a je to tady! Je krátce po Vánocích a na pulty s počítačovými hrami se dostává dlouho vyvíjený a příznivci 3D akčních her velice očekávaný produkt z rukou bohů tohoto žánru s názvem Quake III Arena. Ty tři hřebíky v názvu znamenají, že se jedná o vývojově třetí verzi hry, v jejímž názvu se objevuje slovo Quake, a Arena má naznačovat, že půjde o hru zaměřenou na střílečky v jednotlivých arénách.

Žánr: 3D akční
Minimum: Pentium 233Mhz MMX, 64 RAM, 8 MB grafická karta (nutný grafický akcelerátor), 25 MB HDD, 4xCD-ROM
3D: Direct 3D, OpenGL
Multiplayer: ano
Výrobce: id Software
Distributor:
Activision

Tak, a je to tady! Je krátce po Vánocích a na pulty s počítačovými hrami se dostává dlouho vyvíjený a příznivci 3D akčních her velice očekávaný produkt z rukou bohů tohoto žánru s názvem Quake III Arena. Ty tři hřebíky v názvu znamenají, že se jedná o vývojově třetí verzi hry, v jejímž názvu se objevuje slovo Quake, a Arena má naznačovat, že půjde o hru zaměřenou na střílečky v jednotlivých arénách. Vydání této hry hoši z ID Software připravovali hodně dlouho a před její finální verzí vysílali do světa hratelné betaverze za účelem jejich testování a shromažďování názorů na hru od samotných hráčů. Vydání hry tak bylo neustále oddalováno, až konečně nyní nadešel ten správný čas a my máme možnost se pokochat verzí plnou. Připomeňme jen, že o několik dní dříve dorazil na pulty konkurenční Unreal Tournament, což tvůrcům Q3 Areny asi přílišnou radost (narozdíl od nás hráčů) neudělalo. Teď bude o to víc záležet na tom, jak si obě firmy povedou v získávání příznivců, což může pro nás, kdo tyto hry hrajeme, být jenom dobře. Díky jeho aktuálnosti, kvalitě a žánrové příbuznosti si dovolím do této recenze sem tam zahrnout i malé srovnání Q III Areny a Unreal Tournamentu.

Podobný jako tento obrázek je i zbytek hry – temný a tajemný.Rudé zástavy Quake III najdete na mnoha místech ve hře – zvykněte si na jejich nachově rudou zář.

Quake III Arena jede na svém vlastním novém enginu, který využívá všech možností, které je možno dnes hráčům nabídnout. A je to na hře vidět. Grafický duch hry často připomíná syntézu gotiky s futurismem – řada arén obsahuje chodby, okna, mosty, kanály jakoby odněkud ze středověku, a v nich jsou zasazeny prvky jako teleporty, portály, trampolíny, světélkující trubice a další prvky jakoby z jiného světa. To vše je potaženo dokonalými a graficky velice zajímavými texturami, takže celkový dojem je fantastický. V řadě arén je skvěle využito hry se světly a jejich zabarvením, což velice dobře přispívá k atmosféře hry. Výborně vypadá i mlha, která snižuje viditelnost a dodává mapě ponurou atmosféru. Některé mapy jsou úplnou přehlídkou futurismu s řadou vzduchem se pohybujících plošin a systémů trampolín. Na jejich strukturu a nové možnosti, které s sebou toto zpracování arén přináší, je třeba si nejprve chvíli zvykat, protože první dojmy z nich mohou být rozpačité. Ze zkušenosti můžu říct, že mi chvíli trvalo, než jsem tyhle novinky vstřebal, ale po chvíli tréninku se mi začaly tyto nové prvky většinou zamlouvat. Design jednotlivých map tedy považuji vesměs za velice dobrý a grafické provedení za skvělé. Navzdory zcela novému enginu a kvalitě zpracování grafiky jede hra vcelku plynule a nemá až tak úplně vražedné nároky na hardware.

Kdybych měl porovnat grafické zpracování Q3A a UT, musím konstatovat, že obě hry jsou na velmi vysoké úrovni. Přitom vypadají diametrálně zcela odlišně. Na některých prvcích v Q3A je vidět síla nového enginu. Občas mi při hraní vadila přílišná barevnost a lesk, které trochu snižovaly přehlednost na bitevním poli. To se mi projevovalo zejména tehdy, když jsem zkoušel jít dolů s nastavením rozlišení, detailů a barevných hloubek. UT naopak těží z dokonalého zpracování, různorodosti prostředí, do nichž hru zasazuje, a atmosféry, kterou svojí grafikou a podbarvující hudbou dokáže vytvořit. Zde bude záležet především na vkusu jednotlivých hráčů, ke kterému přístupu se přikloní. Rozhodně jsou obě hry po grafické stránce zpracovány skvěle a představují to nejlepší, co si dnes na počítači dokážeme představit. Prostě pastva pro oči.

Hned na začátku hry velice vyrovnaně prohrávám... jak tohle dopadne...Zabít či být zabit...?

Quake III Arena nabízí hru jak singleplayerovou, tak i multiplayerovou. V singleplayer módu vstupujete do jednotlivých arén společně s počítačovými boty, kterých je ve hře celkem 32 druhů (mimochodem velice rozmanité postavy) a lze je nastavit na pět stupňů obtížnosti. V Quake III Areně se těmto botům říká gladiátoři. Každý gladiátor se vyznačuje svými specifickými vlastnostmi, které se v boji projevují jeho odlišným chováním v různých situacích. Sám sobě máte navíc možnost v případě, že jste se zbláznil nebo se cítíte být obzvlášť silný, nastavit tzv. handicap, který se projeví v menší účinnosti vašich zbraní a v nižší úrovni zdraví, jíž můžete dosáhnout – jinými slovy sám sebe znevýhodníte. Tuto volbu jsem zatím neměl potřebu používat, protože již na střední úrovni jsou boti velice tuzí a na posledních dvou stupních obtížnosti se již musíte pěkně otáčet, abyste prohráli alespoň se ctí. AI botů je vysoká, takže ji není třeba kompenzovat jejich přehnanou hbitostí a přesností jejich střel. Když botovi dochází zdraví nebo náboje, otočí se a upaluje si nějaké najít. Když vidí, že je vůči vám v nevýhodném postavení, nesnaží se za každou cenu jít proti namířené zbrani, ale klidně odběhne a zaútočí na vás z úplně jiné strany. Když se mu podaří někoho skolit, vydává pokřik typický pro jeho rasu. Boti jsou prostě chytří a hra proti nim pro vás rozhodně nebude jako střelba do tupého stáda. Naopak.

V singleplayer hře máte přístup vždy do několika (čtyř) arén, ve kterých musíte nejdříve zvítězit, aby vás hra pustila dále. Vaším úkolem je samozřejmě projít všemi mapami jako vítěz. Singleplayer režim hry zahrnuje i volbu Skirmish, která se liší v tom, že si můžete vybrat libovolnou arénu, herní mód a podle libosti si do hry přiřadit boty, které chcete.

Multiplayer hra umožňuje hru po síti a Internetu ve všech dostupných módech. Slovo „všech“ zde bohužel představuje kromě deathmatche a jeho mutací team deathmatche a tournamentu (deathmatch, kde proti sobě bojují jednotliví hráči vždy jeden proti jednomu a ostatní přihlížejí) pouze mód capture the flag, populární to týmový boj o soupeřovu vlajku. V tomto režimu se mi stalo, že i když jsem měl v rukou soupeřovu vlajku, nikdo ze soupeřových bojovníků se nesnažil mi ji vzít. Pobíhal jsem tak po mapě, nad hlavou soupeřovu zástavu a on mezitím stál u své základny a nepodnikal nic, čím by se mi snažil vlajku odebrat.

Více oficiálních herních režimů ve hře nenajdeme, i když se dá předpokládat, že stejně jako pro Quake I a Quake II i pro tuto hru se časem objeví spousta módů vytvořených početnými fanoušky těchto her. Pro týmovou hru obsahuje Quake III Arena mnoho příkazů, kterými můžete hru svých počítačových spolubojovníků koordinovat. Těchto příkazů je celá řada, ale práce s nimi je omezena na jejich vypisování na konzoli, což nemusí být při hře zrovna pohodlné a rychlé. Nějaké přiřazení kláves jednotlivým příkazům se mi najít nepodařilo.

Když porovnám herní módy a nastavení obou her, vyznívá toto hodnocení ve prospěch UT. Assault a Domination, které s sebou UT přináší, jsou módy povedené, přinášející zcela jiný herní zážitek. Navíc pro UT hovoří i vysoká modifikovatelnost hry nastavením celé řady parametrů, které v nabídkách Q3A nejsou. Co se týká úrovně botů v obou hrách, vypadá hra v Q3A rychlejší a akčnější, v UT spíše taktičtější. Na botech u obou her se dají najít chybičky, ale nenarazil jsem na nic fatálního. Úroveň botů v obou hrách je ve velké míře nastavitelná a na vyšších úrovních se zapotí i hardcore veteráni.

Quad Damage – na určitý časový úsek znásobí účinek vašich zbraní.Trampolíny a jiná skákátka jsou nedílnou součástí třetího dílu Quaka...
Zbraňový arzenál tvoří v Quake III Areně celkem devět zbraní. Jsou velice podobné svým předchůdcům z Quake II. Základní zbraní je něco jako kulomet, který stejně jako pistole v UT již nemá nekonečné množství nábojů a je to zbraň, se kterou se dá efektivně bojovat. Když dojde munice, máte k dispozici zubatou rukavici, kterou se ale nesnažíte soupeře trefit do nosu, nýbrž ozubeným kolečkem na jejím konci mu můžete vyříznout do kůže něco pěkného. Celkem málo účinná mi připadala brokovnice, která má poměrně dlouho dobu mezi jednotlivými výstřely a její razance není natolik velká, abyste s ní někoho jednou střelou smetli, čímž je její používání málo efektivní a rozzuření boti si vás během pauzy potřebné k nabití většinou vychutnají tak, že už druhý výstřel ani nepotřebujete. Naopak velice účinný je zde railgun, kterým na jeden zásah prakticky okamžitě zlikvidujete každého protivníka i na velikou vzdálenost. Když mluvím o té vzdálenosti, zmíním možnost zoomování pohledu, který není závislý na zbrani, kterou používáte. To znamená, že ať mám jakoukoli zbraň, hra mi umožňuje přiblížit pohled a sledovat okolí jakoby s použitím dalekohledu. Hodí se to právě při střelbě na velké vzdálenosti railgunem, kde stačí pouze zacílit a zmáčknout a smrtící efekt je okamžitý. Výborně se railgun hodí i při soubojích na trampolínách: stačí si najít soupeře bezmocně letícího vzduchem, namířit a ... Quake III Arena nabízí dvě možnosti přepínání zbraní – buď automaticky, kdy se vám při sebrání jakékoli zbraně v mapě zároveň tato zbraň nastaví do rukou nebo automatické přepínání vypnete a přepínáte si mezi zbraněmi ručně. U automatického přepínání mi vadilo, že se zbraň změní pokaždé, tedy i v případě, že zbraň, kterou jste právě sebrali, je mnohem horší než ta, se kterou momentálně bojujete. Navíc jsem si nastavil přepínání zbraní na kolečko na myši a při zapnuté volbě automatického přepínání mi vždy přestalo fungovat, takže jsem mohl zbraň měnit pouze pomocí kláves.

Porovnám-li zbraně a práci s nimi s UT, musím se opět přiklonit na stranu UT. Jednak má lepší možnosti pro přepínání zbraní a jeho arzenál mi připadá vyváženější. Když k tomu přidám možnost dvou režimů střelby každou zbraní v UT + přítomnost teleportačního zařízení a odstřelovací pušky, myslím, že jeho možnosti jsou podstatně větší než v Q3A.

Každá hra má svou goticko-temnou katedrálu – Quake III se nijak nevymyká.Milosrdná mlha halí do svých útrob nejednoho nepřítele... co nabízí, to bere...
Ovládání hry a nastavení jejích parametrů je provedeno spartánsky a nějaké úpravy ze strany uživatele v nabídkách hry prakticky nenajdete. Přesto by ale určitá variabilita ze strany uživatele rozhodně ničemu neuškodila. Vlastní uživatelské konfigurování hry je ve hře řešeno pomocí strohých .cfg. souborů, na které jsou skalní příznivci této hry zvyklí a které mají i své kouzlo. Zde bych ale uvítal trochu větší podporu v podobě nápovědy k jejich editaci a vůbec jejich vysvětlení především pro nové hráče, kteří mohou mít s jejich tvorbou a vůbec pochopením potíže. Rozhodně se dá říci, že Quake III Arena je skvělá hra, která je představitelem toho nejlepšího, co v 3D akci kdy vzniklo. Těžit bude hodně i z obliby, kterou si vydobyli její předchůdci, což je důležité hlavně v její další podpoře ze strany veřejnosti, která bude usilovat o další rozšíření jejích možností tvorbou nových map a mutací, čímž se užitná hodnota této hry posune mnohem výš, než tomu bývá u běžných her. Takže zbývá jen hru nainstalovat a hrát, a když se najde nějaká volná chvilka, mrknout na Internet, jestli se ke hře neobjevilo něco nového. Třeba na http://www.planetquake.com/, kde se – jak předpokládám – v nejbližší době vyrojí řada add-onů k této hře, stejně jako tomu bylo v případě jejích předchozích dílů. Pokud jste hardcore quaker, nebo jím chcete být, anebo vás jenom zajímá názor předních představitelů „profesionální“ quakerské komunity na třetí díl této hry a na její jednotlivé aspekty, podívejte se například na článek na adrese http://www.quakechannel.cz/clanky/quake3arena_review_part_1.htm, kde je rozsáhlý rozbor hry z pohledu povolaných, dále na naše nejznámější stránky, věnované této hře - http://www.quake.cz/ nebo http://www.quakechannel.cz/, kde se můžete dozvědět spoustu novinek a zajímavostí o této hře, a navíc v češtině. Také se dá očekávat názorová bitva mezi ortodoxními vyznavači QuakeIII Areny a Unreal Tournamentu, na jejíž vývoj jsem sám zvědavý.

Grafika: 10/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 9/10
Jak Q3A, tak UT jsou skvělé hry a představují něco, co mi po dlouhé době udělalo opravdu radost. Jsou to profesionální produkty, které se nemají vůbec za co stydět. Potěšitelné je i to, že i když jsou žánrově příbuzné, každá z nich vypadá a hraje se úplně jinak. Takže nejlepší volba je mít a hrát obě.
Celkové hodnocení: 9/10
Diskuze (27) Další článek: Tomb Raider 4: Last Revelation – kompletní řešení, část druhá

Témata článku: , , , , , , , , ,