Quake III Arena - taktika boje

Jistě již máte na svém hadru...

Jistě již máte na svém hadru (HDD) nainstalovánu poslední verzi (zatím pro Win32 je to 1.08 a zřejmě už nebude další) Q3A a chystáte se natrhnout záda svým internetovým (ne)přátelům. Ale pokud jste úplní nováčci, neškodilo by trochu teorie, abyste si nepřipadali jako absolutní břídilové. Předpokládám, že máte alespoň částečnou představu, jak se Q3A ovládá a vůbec se alespoň trochu orientujete v termínech jako “raketomet”, “Rail Gun”, “lag” a podobně.

Nejprve trochu etiky:

  • Nikdy nestřílíme do hráčů, kteří právě píší nebo jsou dočasně odpojeni (tzv. lag). Pokud chcete levný frag (bod za usmrcení soupeře), nikdo vám v tom nemůže zabránit, ale počítejte s tím, že vás protihráči počastují šťavnatými nadávkami. Také nikdy nepoužíváme ikonu pro psaní jako štít, když jsme v úzkých. Za prvé to nemusí fungovat a za druhé je to zbabělé. (Pro ty, kdo o tom ještě neví: když stisknete klávesu “T” nebo vyvoláte konzoli stiskem “~”, objeví se nad vámi ikona symbolizující ostatním hráčům, že právě píšete.)
  • Trochu sporná je otázka “kempování” (camping-camper-f…..g camper). Kempování je taktika, při které si hráč vybere místo, na kterém není lehce spatřitelný a má naopak dobrý výhled na okolí. Pomocí “rocket launcher” je pak možné fragnout mnoho nic netušících obětí takzvaně ze zálohy. Oblíbená jsou místa, kde je možné zároveň použít lákavou návnadu, jako například místo, kde se objevuje raketomet, Quad Damage a podobně. Samozřejmě pokud se rozhodnete, že camping je právě váš styl, směle do toho. My ostatní dáváme přednost aktivnímu pohybu po aréně a souboji tváří v zad. Někdy je vítaným zpestřením “fragnout” kampera, který nic netušíc čeká na svou oběť, zatímco vy jste se pokradmu připlížili se svým Rail Gunem a z dostatečné dálky kamperovi objasnili, jaký máte názor na jeho taktiku. Pokud chcete kampera opravdu ponížit, rychle se přibližte a za vydatného pobíhání a poskakování ho postupně sejměte brokovnicí (samopal je pouze pro ty opravdu tuhé, vybavené megahealth a red armor a pokud možno i Quad Damage) a vrcholem všeho je ubít kampera pěstí a přidat k tomu nějaké to gesto (v Q3A v1.08 můžete používat vítězné gesto mávání zbraní nad hlavou).

Tak, to by asi tak bylo vše co se týče etiky, samozřejmě nemusím zdůrazňovat, že pokud se vám náhodou podaří porušit některá z etických ustanovení, je dobré se omluvit (neplatí o kempování, tam omluvy neplatí, protože kempujete úmyslně). Jinak nemusíte (ale můžete) zbytečně “kecat” po příchodu do arény a loudit na ostatních hráčích pozdrav (i když vám většinou odpoví, což zahřeje u srdce). Co si budeme namlouvat, pokud chcete pokecat, hrajte si s ICQ anebo počkejte na konec hry. Na konci hry můžete ohodnotit, jak se vám hra líbila (gg = good game neboli dobrá hra) nebo kdo vás naštval (např. kamper, nebo hráč, který střílí do píšících lidí a podobně), pogratulovat vítězi atd. Taky si dejte pozor, na který server jste se dostali, protože některé provozují týmovou hru “červení proti modrým”.

Teď tedy trochu taktiky: (nečekejte podrobný návod, spíše jen taková vodítka)

  1. Snažte se udržovat v kondici. Pohybujte se po trase, kde se vyskytují “medi kity” a “armor”. Také si pravidelně doplňujte střelivo. Pokud vidíte, že se vaše zdraví rapidně zhoršuje vlivem nestravitelnosti olova, pokuste se “zhltnout” nějaký ten medi kit. Pokud vidíte, že soupeř má jasnou převahu a medi kit není v dosahu, alespoň těsně před smrtí vyměňte zbraň za samopal. Pokud vás soupeř udolá, alespoň z vás nevypadne nic cenného (raketomet, Plasma Gun, Rail Gun a podobně).
  2. Pohyb: pohybujte se co nejúčelněji. Samozřejmostí je nastavení na neustálý běh. Pokud budete jen chodit, stanete se snadným terčem. Zbytečně neskákejte, pokud nejste uprostřed boje (je to slyšet, čili dáváte soupeři signál, že se blížíte). Pokud jste uprostřed boje, běhejte, skákejte, krčte se, prostě dělejte jak nejlépe umíte, abyste se vyhnuli soupeřovo střelám. Najděte si svůj styl úhybných manévrů a ty se naučte navazovat na sebe. Improvizace většinou skončí zamotáním se v rohu, zaseknutím se za nějakou překážku a smrtí. Proti raketometu hlavně skákejte a běhejte k a od soupeře a do stran. Proti Rail Gun hlavně běhejte do stran, skákat nemusíte, hlavně měňte směr. Plasma Gun – běhejte, jedno kam, nejlepší je do kruhu, protože zpoždění přenosu dat většinou způsobí, že protihráč nemůže přesně předsadit a bude střílet pořád za vás nebo před vás (to neplatí pro protihráče s nízkým PING anebo s velmi dobrou muškou). Během toho pobíhání se ale snažte udržovat soupeře v zaměřovači. Pro to je nejvhodnější mít nastaveno ovládání myší tak, abyste mohli měnit natočení postavy pohybem myši, zatímco klávesnicí budete ovládat pouze směr pohybu vpřed a vzad a úkroky do stran. Někdy je třeba se k soupeři připlížit tak, aby vás neslyšel (hlavně ke kamperovi – samozřejmě pokud vás nevidí). Toho docílíte buď krokem, nebo se pohybujte v podřepu. Nesnažte se sebrat všechno, co vidíte. Zbytečně vás to zdržuje a zavádí do nebezpečných míst. Většina předmětů je umístěna v blízkosti zdi a šance “koupit” nějaký ten šrapnel se tak rapidně zvyšuje. Berte jen to, co potřebujete. Není hanba utíkat od soupeře, ale pokud tak činíte, vždy pozadu, abyste mohli na protivníka střílet. Samozřejmě znalost mapy je premisou úspěšného úprku.
  3. Speciální pohyby: skoky můžete prodloužit anebo zvýšit pomocí výstřelu z raketometu. Zaměřte pod nohy, vyskočte a vystřelte současně. Váš výskok bude dost vysoký na to, abyste mohli dosáhnout na různá zákeřná místa. Později se naučíte také raketoskákat za běhu vpřed (letíte nahoru a trochu dopředu) a raketoskákat za běhu vzad (letíte trochu nahoru a hodně dozadu (čili dopředu, záleží na tom, jak to berete)). Další speciální pohyb je skok při pohybu do strany (“strafing”). Pokud vyskočíte za běhu do strany, skočíte dál než normálně, což je zvláštní, ale funguje to. Ještě zvláštnější je, že pokud uděláte takhle dva skoky v opačném směru, ten druhý se zdá ještě delší. Také soupeřova raketa vás může katapultovat do pěkné výše, pokud ve stejném okamžiku vyskočíte, čehož můžete využít a překvapeného soupeře zasypat výstřely ze vzduchu, pokud to stihnete. Nebo můžete ve vzduchu změnit svůj směr výstřelem z raketometu v opačném směru, než kam chcete letět a přistát na úplně jiném místě. Postupně se z vás stanou hotoví letci.
  4. Zvuky: pokud se naučíte pohybovat účelně a nebrat vše, co vidíte, ztrácí soupeř možnost sledovat vás podle sluchu. Naopak pokud váš protivník sbírá vše, na co narazí, hodně skáče a běhá ze schodů, dává vám jasný signál kde se zrovna nachází a někdy i jakým směrem se pohybuje (pokud se naučíte, kde jsou jaké předměty v jakém pořadí). Některé předměty jsou velmi “hlučné”, jako například pláty brnění, teleporter, Mega Health (ten se asi vyplatí vždy) a je tedy lepší zvážit, zda je vzít nebo nechat soupeřům, aby se prozradili. Když jste sledováni, můžete použít zvuky ke zmatení soupeře (ten vás ovšem nesmí mít na dohled). Seberte předměty tak, jako byste nic netušili a pak se otočte přesně do opačného směru, než byste šli normálně a překvapte svého pronásledovatele.
  5. Quad Damage je speciální kapitola. Pokud máte QD (Quad Damage), nevěřte tomu, že všichni protivníci od vás budou utíkat. Ti lepší a možná chytřejší se budou snažit ho od vás dostat. Proto velký pozor, nespoléhejte na svou moc. Ideální zbraň (pokud nemáte vysoký PING) je Plasma Gun, ale pozor v blízkosti zdí. Totéž dvojnásob platí pro raketomet. Ten je pro nováčky v kombinaci s QD přímo nebezpečný. Úplným plýtváním je kombinace s Rail Gun. Když se vám podaří “sejmout” hráče, který měl QD a víte, že ho měl již dlouho a tudíž by vám vydržel jen pár vteřin, nesbírejte ho, ale použijte jako návnadu pro ostatní a ze zálohy je dostaňte. Máte na to 30 vteřin, než odložený QD zmizí.
  6. Zbraně: většina hráčů používá raketomet jako nejsilnější a nejúčinnější zbraň. Doporučuji totéž, ale je třeba se naučit s ním zacházet.
  • Raketomet: střílejte vždy pod nohy, na zdi, na sloupy apod. Pokud se budete snažit zasáhnout hráče přímo, je velká pravděpodobnost, že vás udolá i samopalem. Pokud míříte na zem (samozřejmě na zem pod ním), na zeď (vedle něj), na sloup, nemusíte ho trefit, ale dostanete ho střepinami. Mnohem účinnější! Také nestřílejte jako bezhlaví, snažte se pozorovat, jak se hráč pohybuje a předvídat, kam půjde a kam tudíž vystřelit. Počítejte s trochu pomalým letem rakety a nevběhněte si do vlastních střepin (platí hlavně pro mapu q3test2)
  • Rail Gun: dobrá zbraň, ale dlouho nabíjí a vyžaduje naprosto přesnou mušku. Vedle raketometu je to druhá nejvhodnější zbraň pro kampování. A taky velmi dobrá zbraň proti kamperům, pokud si najdete místečko, odkud můžete na kampera zamířit, aniž by si vás všiml. A věřte mi, taková místečka v q3test1 jsou. Pokud jdete s touto zbraní proti slabší zbrani, jako třeba samopal (ne brokovnice na krátkou vzdálenost!), a pokud máte dost života a nějaké to brnění, je dobré zastavit a namířit. Samozřejmě ti z vás, kteří to zvládnou za běhu a mají nízký PING, nemusí zastavovat. Pokud váš soupeř pobíhá sem a tam, je trefa spíše náhodná a pokud nejste opravdu dobří, radši ji vyměňte za cokoliv jiného. Na druhou stranu tato zbraň dokáže “sejmout” dva hráče současně, pokud stojí za sebou. Pokud se tedy připletete k souboji dvou protivníků, zkuste si najít bod, ze kterého je dostanete oba.
  • Brokovnice: dobrá zbraň, trochu pomalejší, ale ideální na boj zblízka, kdy raketomet a Plasma Gun dokáží totéž, ale na rozdíl od brokovnice při tom zraní i vás.
  • Plasma Gun: ideální v kombinaci s Quad Damage. Ale zároveň také nebezpečná v kombinaci se zásekem u zdi, kdy se zaručeně rozpustíte. Pokud máte vysoký PING a soupeř zdatně pobíhá, zapomeňte na to. Jediné řešení je raketomet.
  • Ostatní zbraně, jako samopal, granátomet, BFG, grapling hook a pěst buď nepotřebují komentář anebo ještě nejsou začleněny do hry.

Tak, teď jste tak nějak zhruba vybaveni základními vědomostmi a už je jen na vás, co si osvojíte a jaké nové metody boje objevíte. Samozřejmě na webu můžete najít i mnohem obsáhlejší příručky o problematice taktiky boje v sérii Quake. Tohle je pouze příprava na další studium. Hodně štěstí!

Franta “I C DEAD PEOPLE” Soumar

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejzajímavější hry pro PC, které si teď můžete zahrát

Vybrali jsme nejzajímavější hry pro PC, které si t…

Ať už si chcete zahrát sami nebo zvažujete koupit hru jako dárek na Vánoce, bude se vám hodit přehled současných nejatraktivnějších her pro počítače.

11.  11.  2020 | |4 N/A
Martin Nahodil
Nejlepší hryPC
Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahrát. Playstation, Xbox i Switch

Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahr…

12 her, které vám nesmí uniknout, pokud hrajete na herních konzolích. Našli jsme nejzajímavější pecky pro Playstation, Xbox i Switch.

19.  11.  2020 | |5 N/A
Martin Nahodil
Konzole
Xbox Series S a Series X: vyšší výkon, SSD a sliby do budoucna | Recenze

Xbox Series S a Series X: vyšší výkon, SSD a sliby…

Microsoft vyrukoval se svou nejnovější konzolí Xbox Series X. Ale co když nechcete to nejvýkonnější a nejlepší? I na to společnost myslela.

15.  11.  2020 | |19 N/A
Michal Maliarov
RecenzeKonzole