Q.U.B.E. Director’s Cut: kostky jsou vrženy (recenze)

Dejme si na chvilku pauzu od virtuálního střílení, sportování a závodění a otestujme si mozkové závity.

Pakliže vám Q.U.B.E. zní povědomě a tušíte, že hra vyšla již před x lety, nemýlíte se. Toxic Games titul poprvé vydali již na konci roku 2011 pro PC a později pro zařízení s operačním systémem OS X. Teprve letos - čtyři roky poté - se konečně dočkali i majitelé herních konzolí, a to konkrétně Playstationu 3, 4 a Xbox One.

Q.U.B.E. na ně vychází v takzvané režisérské verzi, která oproti té původní obsahuje navíc příběhové pozadí, točící se kolem hlavní postavy a její minulosti. S tou se budete seznamovat skrze střídmý kontakt s kýmsi ze světa venku, mimo kostkované útroby, plné logických hříček. Víc neprozradíme. Oscarové drama to sice není, ale děj pěkně drží hru pohromadě. O co tady ale vlastně jde hratelnostně?

1982091636_XqhTwb2z_2.jpgqube.pngQUBERedYellowBlueGreen.jpg

Alea iacta est

Už jsme naznačili, že Q.U.B.E. Director’s Cut je logickou hříčkou z pohledu první osoby. Odehrává se v blíže neurčeném vesmírném prostoru. Vaším úkolem bude řešit spletité hádanky postavené na několika základních principech. Ty v podstatě spočívají v unikátních vlastnostech některých kostek, jež můžete ovládat dvěma pohyby – tam a zpátky.

 

Hra je dávkována po jednotlivých uzavřených lokacích, v nichž se vždy musíte dostat z bodu A do bodu B

 

Tak například červená kostka funguje jako vytahující se plošina, akčními tlačítky si můžete její pozici přizpůsobit. Modrá vás zase vymrští do vzduchu, žlutá poslouží jako schody, a tak dále. Hra je dávkována po jednotlivých uzavřených lokacích, v nichž se vždy musíte dostat z bodu A do bodu B. Využijete především právě zmiňovaných kostek, avšak nejen jich.

2266799-qube_2012_07_15_10_53_39_40.png

V pozdějších fázích totiž začne Q.U.B.E. variovat, přidává další předměty, vlastnosti, pohyblivé stěny, koule, a tak dále. Nudit se rozhodně nebudete, hádanky slušně provětrají vaše mozkové závity (nám se několikrát pěkně motala kebule), a přesně v momentě, kdy by potenciálně mohly začít nudit, přichází jejich variace. Hratelnost tak nestojí na místě, neustále se proměňuje a tím vás žene kupředu. Rozhodně palec nahoru.

Skvělá hratelnost   

Hratelnost je pro logické hry naprosto stěžejní, Q.U.B.E. Director’s Cut právě v této oblasti exceluje. Příběh je spíše doplňkem, přesto dokáže pobavit a celý titul poslepovat. Pakliže se podíváte na přiložené screenshoty, inspirace vývojářů z Toxic Games vám pravděpodobně bude zřejmá hned na první pohled. Ano, Q.U.B.E. Director’s Cut jako by Portalu z oka vypadl.

maxresdefault (2).jpgqube11-1024x576.jpgunnamed.jpg

Čisté technické prostředí, minimum barev a plastičnost – to všechno jsou dominanty hry. Inspiraci v Portal 2 ale nespatřujeme nijak závadnou, Q.U.B.E. vypadá skvěle stroze a vzhledem k tomu, že se i výborně hraje, nemáme výhrad. Ocenit musíme u Toxic Games v oblasti vytváření pamětihodných momentů prostřednictvím minimalistických prvků – ať už je to hra světla a stínu, pohyblivé stěny či další zajímavosti. Hráč je tak třeba postaven před zcela zhasnutou místnost, kde svítí jedna jediná kostka. Další postup je na něm.

qube_ql_screencap.jpg

Za zmínku stojí i bezchybný dabing Rachel Robinsonové a Ruperta Evanse, který dějové lince z pera Roba Yescomba (spolupráce s Activisionem či Ubisoftem) dodává nový rozměr. Po dohrání základní části Q.U.B.E. Director’s Cut, jež vám zabere mezi 3 – 5 hodinami herního času, můžete začít procházet veškeré levely v režimu Against the Qlock, tedy na čas, a postupně znovuobjevovat skrytá překvapení a ukrytá tajemství. Za necelých 250 Kč to je docela fér.

         

Dostupné pro: PC, PS3, Wii U, PS4
Žánr: Logické | Puzzle FPS
Výrobce: Toxic Games
Začátek prodeje: 24. července 2015
  • Variabilní hratelnost
  • Atmosféra a provedení
  • Cena
  • Pro někoho moc puzzlů
    

Jestliže jste kvality Q.U.B.E. Director’s Cut doposud neokusili, neváhejte, titul totiž patří mezi špičku žánru. Pro nadšence logických her povinnost.  

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

dnes |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

včera |
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |