Rád dělám originální levely, říká Neil Manke

Když jsem si někdy v prosinci 1999 nainstaloval k Half-Lifu mission-pack USS: Darkstar od Neila Mankeho, ani ve snu mě nenapadlo, že s tímto tvůrcem někdy budu dělat interview. Ale po vydání jeho brilantního kousku HL: They Hunger, který nejeden kardiak ani nedohrál, jsem si řekl, že nic není nemožné…
Když jsem si někdy v prosinci 1999 nainstaloval k Half-Lifu mission-pack USS: Darkstar od Neila Mankeho, ani ve snu mě nenapadlo, že s tímto tvůrcem někdy budu dělat interview. Ale po vydání jeho brilantního kousku HL: They Hunger, který nejeden kardiak ani nedohrál, jsem si řekl, že nic není nemožné…

Dělat rozhovor s člověkem, kterého by do svých řad brala nejedna z velkých vývojářských firem, to je skutečný zážitek. Neil Manke je totiž především pracant. Aby si zachoval tvůrčí svobodu, dělá svoje věci pořád sám, obklopen jen malým pomocným týmem. Přestože by mu po nějakých Čechách mohly být dvě věci, na maily odpovídal s překvapivou rychlostí a ačkoli jeho odpovědi někdy nebyly dvakrát dlouhé, překvapilo mě už jen to, že v době závěrečných prací na pokračování They Hunger vůbec byly.

Začněme s představením. Spousta lidí ví, že existuje nějaký Neil Manke a dělá mapy k Half–Lifu, ale tím to také končí. Mohl bys tedy říct mně i našim čtenářům něco víc o sobě a o tom, jak a proč jsi začal dělat levely pro Half-Life?

Je mi 44, takže už nejsem žádný zajíc:-) Žiju v Kamloopsu v Kanadě. Býval jsem konstruktérem, který měl čas od času nějakou tu dobře zaplacenou práci, což je v té oblasti normální. No a v obdobích bez práce jsem hodně volného času věnoval hraní počítačových her. A pak, jsou to asi 3 roky zpátky, jsem přestal hrát nové hry a začal koketovat s tvorbou map…a u toho jsem už zůstal :-)

USS:Darkstar, která tě opravdu proslavila, určitě nebyla tvoje první věc, takže co bylo ještě před ní, co stálo na úplném počátky tvé kariéry editora levelů?

Úplně první mapa, kterou jsem kdy udělal, byla mapa pro Quake1. Jmenovala se Dark Night a ke stažení je tak jako všechny ostatní moje věci na http://www.planethalflife.com/manke/ .

Proslavil ses opravdu až svými add-ony pro Half –Life. Proč ses zaměřil právě na tuhle hru a nepokračoval třeba s Quake, když jsi s ním začínal?

U Quake2 jsem zjistil, že mě jaksi unavuje, toužil jsem po hře, která by byla mnohem výrazněji zaměřená na singleplayer. Vždycky jsem se snažil dávat do svých map pro Quake víc prvků typických pro singleplayer, ale dělat totéž pro Half-Life je mnohem snazší a příjemnější, protože tam je vše potřebné už připraveno. Half-Life má jednoduše lepší efekty, lepší umělou inteligenci nepřátel, lepší dialogový systém, širokou nabídku nejrůznějších textur, je toho prostě spousta.

Proč pracuješ v podstatě sám? Se svými dílky pro Half-Life jsi byl víc než úspěšný, to se nenašel někdo, třeba přímo Valve, kdo by tě chtěl přitáhnout do svého týmu? :-)

Oslovila mě spousta takových velkých skupin, ale já na to nemám čas. Mám dost práce se svými vlastními levely.

Jak je to vlastně s tím časem? Dalo by se třeba spočítat, jak dlouho to trvalo, než jsi udělal USS:Darkstar nebo They Hunger?

USS:Darkstar i They Hunger obsahují každá asi tak šestnáct levelů a jejich tvorba zabrala vždy asi tak pět měsíců.

Teď bych zabrousil trochu do soukromí. Jak je na tom s počítačovými hrami tvá žena? Hraje je třeba?

Ne, Linda, moje žena, počítačové hry nehraje. Ale jinak počítač jako takový samozřejmě využívá ve své práci.

Na jaké mašince vlastně vznikají tvoje levely?

Můj počítač už trochu přesluhuje, mám P2 300, kartu TNT a 128 MB RAM. Kromě toho samozřejmě používám spoustu nejrůznějšího softwaru, jehož seznam vkládám u každého levelu do textového souboru.
Jak jsi vůbec přišel na nápad udělat They Hunger? Drtivá většina levelů k HL je plná vojáků, se kterými si to člověk musí rozdat. A pak si přijde Neil Manke, vojáky úplně vyruší a navíc - výsledek stojí za to.

Rád dělám tyhle originální a nezaměnitelné levely. Prosté kopírování originálu mě ani zdaleka nebaví tak jako vytváření něčeho úplně nového. Nevýhodou takové práce ale je, že od vás vyžaduje mnohem víc sil. Co se týče They Hunger, tam to bylo tak, že mi Bill Harms (bývalý editor CD PCGameru) navrhl, abych pro ně udělal horrorově laděný level se spoustou zombií. Samotný příběh pak už byl na mně. V první části ještě nehraje takovou roli, ale v té druhé to už bude jinak.

A kdy bude They Hunger 2 hotovo?

TH2 je z 85% hotovo. Budu na mapách dělat asi tak ještě měsíc a potom dojde ještě na beta testing a opravy, což taky nějaký ten týden zabere. Celkově bych s tím byl rád hotov tak do dvou měsíců a pak už bude záležet jen na PC Gameru, jak brzy se mu podaří dát TH2 na CD. Většinou to bývá tak do šesti týdnů potom, co práci odevzdám. Na Internetu by pak mělo být TH2 ke stažení ještě o několik dalších týdnů později.

Když jsi dělal na They Hunger, co bylo tvým hlavním cílem?

Chtěl jsem především udělat opravdu hrůzostrašnou hru. Na to jsem se soustředil nejvíc, protože to byla moje první čistě horrorová látka. A bylo pro mě opravdu těžké určit, co je skutečně strašidelné. Dosáhnout určitého napětí, to je pro mě na hře to nejtěžší, protože znám z hlavy každý kousek hry a všechno projedu tolikrát, že se mi to pak těžko posuzuje. I když testovat hru je svým způsobem taky horror. Zkus si hru projet stokrát za sebou a uvidíš, jak výjimečný je to zážitek :-) Ale zpátky k věci, prostě jsem mohl jen odhadovat, co by mohlo být pro hráče opravdu hrůzostrašné. A jsem rád, že podle ohlasů v mailech se mi to celé podařilo víc, než jsem vůbec čekal. Samozřejmě, že ne každý se u toho bál, ale většina lidí ano…a pro některé to prý dokonce bylo tak napínavé, že to ani nemohli dohrát… tomu říkám úspěch :-)

Jaká je tvoje oblíbená hra (kromě HL)? Máš vůbec ještě čas a chuť hrát ?

Od té doby, co se věnuji práci na nových levelech jsem toho moc nehrál, ale mezi těch pár her, které jsem zkusil a líbily se mi, patří třeba System Shock2, Thief, Tiberian Sun, Dungeon Keeper2 a určitě ještě nějaké, na které si teď nevzpomenu. A z těch vyjmenovaných bych asi vyzdvihl Tiberian Sun, protože sérii Command and Conquer prostě miluju. Jo …a málem bych zapomněl, jsem taky fanda do HL: Team Fortress Classic..to je jediný multiplayer, který hraju. Každý den aspoň chvilku :-)

A co HL: Opposing Force ?

Opposing Force je sice opravdu výjimečně dobře udělaný datadisk, ale na můj vkus přece jen příliš podobný originálu. Díky editování svých vlastních map už mě jen tak něco nepřekvapí, takže by to chtělo mission pack, který by byl extrémně jiný, aby mě to vtáhlo do hry tak, jak jsem býval do her vtažený dřív.

Jak vidíš budoucnost PC her, jaký bude vývoj a co nás čeká?

Neustále se zvyšující kvalita ve všech směrech, lepší zvuk, AI, grafika atd. Nic výjimečného :-)

Poslední otázka, Neile. Je něco, co bys chtěl, aby se ti splnilo? Nějaký sen týkající se her?

Mým největším snem je, abych potkal někoho s opravdu pořádným balíkem peněz. Někoho, kdo by mně (a mým lidem) umožnil udělat hru přesně podle našich představ :-)

Díky za rozhovor a ať se ten člověk objeví co nejdřív :-)

Váš názor Další článek: Odyssey: The Search for Ulysses

Témata článku: , , , , , , , ,