Radeon: ATI opět na koni

I když u nás ještě není ATI Radeon dostupné, z existujících recenzí na zaocenských serverech vyplývá mnoho zajímavých detailů. Tento článek se pokusí shrnout vše, co zatím o této kartě připlulo do naší malé země. Dozvíte se totiž mimo jiné, co je to vlastně ono magické HyperZ, které by z Radeonu mělo udělat karty výkonově nástupce Geforce 2.
Radeon: ATI opět na koni
I když z mnoha anket provedených v České republice vyplývá, že uživatelé mají ve svých počítačích grafické karty s čipy nVidia, v celosvětovém měřítku jednoznačně vede ATI. Její karty se prodávají zejména v nových počítačích, najdete je téměř v každém novém notebooku a jejich řešení All-in-Wonder úspěšně zaplňuje sloty AGP a PCI televize-chtivých uživatelů. Na druhou stranu je pravda, že s kartami ATI jsou problémy, o tom svědčí nejedny negativní ohlasy v diskusních fórech a skupinách. Mnoho uživatelů zklamala svojí kartou Rage Fury MAXX, pro kterou nebudou dostupné ovladače pro Windows 2000 a neexistují oficiální ovladače od ATI pro Windows NT 4.0.

I tak produkty s čipy Rage 128 a Rage 128 Pro dokázaly být prodejně velmi úspěšné. Nyní, po téměř dvouleté přestávce, kdy koncem roku 1988 ATI uvedla Rage 128, se objevil velmi dobrý kousek hardwaru, čip Radeon. Podporuje mnohé moderní funkce, přidává T&L a velice zajímavou funkce HyperZ, která zvyšuje výkon ve vysokých rozlišeních (bez ní jen 1,1 Gt/s). Právě Radeon by mohl být kartou, která vynese ATI na výkonovou špičku, kde nyní sedí nVidia GeForce 2 GTS.

Poznámka: Karta ATI Rage Fury MAXX za posledních několik měsíců klesla s cenou od doby uvedení více než o polovinu. Vinu na tom určitě částečně nese nedostupnost ovladačů pro Windows 2000. Pokud máte Windows 98/ME a víte, že nebudetev budoucnu chtít Windows 2000, nastala právě teď vhodná doba k pořízení této karty.ATI Radeon je další grafickou kartou, která se s fillrate dostala přes 1 gigatexel za sekundu, oficiální údaje uvádějí až 1,5 Gt/s, pokud budete využívat technologie HyperZ. Radeon bude dostupný ve dvou verzích, které se budou lišit výbavou a velikostí paměti – 32 nebo 64 MB DDR SDRAM, popř. 32 MB SDR SDRAM. Přesná výbava modelů, které se budou prodávat v České republice zatím není známa, na to si musíme počkat – Radeo samozřejmě podporuje TDMS a DVI. Poznámka: Kartu pro test máme od ATI slíbenu během srpna, doufejme tedy, že dorazí už brzy. O výsledcích testů vás samozřejmě budeme informovat.

183 MHz k vítězství
Jádro i paměť karet Radeon je taktováno na 183 MHz, i když by podle ATI měly zvládat 200 MHz. Rozdíl mezi GeForce 2 GTS a Radeon je patrný – běžné karty s GeForce 2 GTS mají paměti jen na 166 MHz (např. Creative GF2), zatímco čip běží na 200 MHz. Paměti mají propustnost okolo 5 GB/s, pokud bude využito HyperZ, měl by Radeon dosáhnout až k 8 GB/s (o HyperZ dále). Radeon také bude schopen běžet ve dvojici, takže lze očekávat i karty Radeon „MAXX“; doufejme jen, že budou chodit i ve Windows 2000. Co všechno tedy Radeon umí? Samozřejmě je to hardwarové T&L – dnes by karta bez této funkce, která odlehčuje procesoru, neměla šanci. Je sice jasné, že výkonný procesor je stále rychlejší než T&L jednotka na grafickém čipu, procesor však musí k tomu ještě řídit samotnou hru, takže v reálu je výkon na grafice bez T&L slabší než na grafice s T&L. teoretický výkon T&L je zhruba 30 milionů trojúhelníků za sekundu, zatímco GeForce 2 GTS má „jen“ 25 milionů. I tak je GF2 stále rychlejší v nižších rozlišeních – ale o tom až dále. Kromě T&L přidává Radeon také všechny existující druhy bump-mappingu (tedy něco jako zvrásněné textury), nechybí ani mapování okolí environmental bump-mapping, s kterým přišel Matrox (GF2 tuto funkci nemá) – nechybí ani kubické mapování. Stejně jako Voodoo5 nechybí v Radeonu podpora pro rozostření pohybu (motion blur), které se zatím ve hrách příliš (nebo vůbec) nevyužívá. Určitě však přispěje k větší reálnosti zobrazované scény a také k potřebě nižšího počtu snímků, které musí karta každou sekundu vykreslovat – ovladače zatím motion blur nepodporují.
FSAA – nejasné stanovisko
Stejně jako u GeForce nebo Voodoo5 nabízí Radeon také FSAA, oproti Voodoo5 však kvalita není tak velká. ATI sází zejména na vysoký a stabilní (tj. který neklesá s rostoucím rozlišením) ve vysokém rozlišení, proto si s FSAA neláme hlavu tak, jak kluci od 3fdx. Kvalita je subjektivně posuzována na úrovni nVidia 2x FSAA (super-sampling), výkon se snižuje při zapnutém FSAA zhruba stejně, jako u GeForce 2 GTS. V ovladačích je zatím implementována pouze jedna kvalita FSAA (zapnuto/vypnuto).Zcela unikátní a velice zajímavou funkcí je bezesporu klíčování animací, tedy definice určitých základních pohybů objektu, mezi které Radeon vloží chybějící snímky. Tato funkce se nazývá 3D tweeking a bude-li někdy podporována ve hrách, bude to znamenat další snížení nároků na procesor a tedy vyšší FPS.
Třírozměrné textury: budou k něčemu?
Podobně jako GeForce 2 GTS, také Radeon umí stínování na hardwarové úrovní – mohli bychom tedy mluvit o T&L&S – transformace, světlo a stínování. Velmi zajímavou funkcí, ke které se ještě v budoucnu vrátím, jsou třírozměrné textury. Představte si texturu, která není definovaná jako plocha, ale jako objekt včetně vnitřní struktury. Hodí se to zejména tehdy, máte-li průhledný nebo poloprůhledný předmět (mlha s různou strukturou, sklo s různými vlastnostmi apod.). Za zmínku také stojí podpora HDTV na hardwarové úrovni přímo v čipu.

HyperZ: jak ušetřit paměť
Jak už jsem psal o výkonu karty ve hrách, je na tom velmi dobře. Padlo také slůvko HyperZ, funkce, která „nějakým záhadným způsobem“ optimalizuje chod tak, aby vysokých rozlišeních nepadal výkon tak, jak je dnes zvykem. Důvodem je totiž velký nárok na propustnost pamětí v těchto velkých rozlišeních, a tedy omezení dané dosud stále pomalými pamětmi – právě to je ta brzda, která snižuje výkon karet. A HyperZ je tu od toho, aby to všechno trošku odbrzdilo. HyperZ je tedy technologie, která umožňuje ušetřit nějaký ten kousek propustnosti pamětí – tu pak lze využít třeba ve vysokých rozlišeních. Toto řešení je proto lepší než neustále zvyšovat rychlost pamětí, což je záležitost zejména ceny – i když GeForce 2 GTS může pracovat až s 200 MHz pamětmi, Creative používá ve svých modelech jen 166MHz paměti. Naopak nejrychlejší GF2 současnosti, Stone Prophet GeForce 2, používá paměti s frekvencí 210 MHz; je však jasné, že se to nutně musí prodražit. Co tedy HyperZ přesně dělá? Třemi způsoby šetří paměťovou sběrnici tak, aby jí neprotékala zbytečná data. Po každém vykresleném snímku se musí vyčistit Z-buffer s obrázkem, aby se mohlo začít s kreslením nového. Klasickým způsobem se zapisují do celého bufferu nuly, což samozřejmě zaměstná paměťovou sběrnici. ATI však použila metodu Fast Z Clear, která tyto nuly do bufferu nezapisuje.Další funkcí, kterou Radeon používá k ušetření paměťové sběrnice, je Hierachical Z. ta zabraňuje, aby byly do frame bufferu posílány pixely, které stejně nemohou být na obrazovce zobrazeny. Do frame bufferu tak nejsou poslány všechny pixely, které jsou vyrenderovány. Opět se ušetří poměrně hodně propustnosti. A konečně, Z Compression, je funkce, která komprimuje všechna Z-data, která jsou posílána přes sběrnici – komprese a dekomprese probíhá online hardwarově, takže tato funkce nijak nesnižuje výkon.
Výkon hlavně ve vyšším rozlišení
A jaké jsou reálné výsledky? Zhruba 30procentní pokles ve vyšších rozlišeních, pokud bude HyperZ vypnuto. Je však jasné, že HyperZ má největší význam ve vysokých rozlišeních, v nižších ušetřená propustnost už není tak významná. Radeon má také stejně jako Rage 128 a Rage 128 Pro výbornou podporu pro přehrávání DVD – nechybí funkce kompenzace pohybu a IDCT. Spotřeba procesorového času tak klesá pod deset procent a na lepších počítačích i níže. Navíc je velmi hezký obraz, určitě lepší, než když použijete obyčejný softwarový přehrávač. Novou funkci, kterou Radeon přidává, je adaptive deinterlacing, která umí v závislosti na tom, zda se daný pixel pohnul oproti minulému snímku či nikoliv, měnit způsob vyhlazování. A jaký je výkon nového počinku od ATI? Inu, to se můžete přesvědčit sami z grafů, které jsou na všech serverech, které Radeon testovali. Za všechny jmenuji Sharky Extreme a Anandtech. Ve hře MDK2 v nižších rozlišeních, do 1024 x 768, je vždy lepší GeForce 2 GTS, a to i o několik desítek procent – pokud je zapnuto T&L. Je-li vypnuté, není rozdíl tak markantní. V rozlišení od 1200 x 1024 se však Radeon ujímá vedení – právě díky HyperZ. V Quake III Arena (OpenGL) jsou rozdíly v 16bitové barvě v nižším rozlišení mezi GF2 a Radeon minimální, ve vyšším rozlišení naopak ztrácí Radeon a GF2 s přehledem vede. Ve 32 bitech je pak jednoznačně lepší Radeon; rozdíly, mezi 16 a 32bitovou barvou jsou u Radeon téměř nulové, zatímco u GeForce 2 poměrně velké. Protože se ovladače Radeonu nachází v rané fázi vývoje, není zatím porovnání úplně korektní – nVidia vyvíjí ovladače už od dob TNT. Jakmile ATI nabídne lepší, určitě se zvýší výkon v nižším rozlišení a v OpenGL. Uvidíme, jaké ATI nabídne na českém trhu ceny, právě ty mohou rozhodnout, zda si koupit GF2, Radeon nebo Voodoo5.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 11 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 14 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A