RAGE - popadne vás zuřivost (recenze)

Sedm let trvalo FPS bohům z id Software, než vydali jejich novou střílečku. RAGE měl být přelom po všech stránkách. Je to vážně tak?
Seznam kapitol
  1. Všední den po konci světa
  2. Krása s omezením
  3. Rozsáhlá galerie

Shrňme si zásadní hry id Software: Wolfenstein, Doom, Quake. Svatá trojice stříleček, které svým příchodem definovaly žánr. A najednou by tu mělo být otevřené postapokalyptické RPG formátu Borderlands či Fallout? Nesmysl. RAGE nezapře svůj herně genový fond a je stále v první řadě střílečkou. Velmi zábavnou střílečkou klasického střihu, kde máte přehršel zbraní, tuny munice a pak už je to jen na vaší schopnosti přesně mířit a dobře strafovat. Všechno okolo – otevřený postapokalyptický svět, jízda v buginách, vytváření předmětů a podobně, je tu jen jako milý bonus.

 

Všední den po konci světa

„Příběh ve hře je stejně důležitý jako v pornofilmu.“ Okřídlené rčení Johna Carmacka se hodně odráží i v jeho poslední hře. Celý RAGE je spíš o atmosféře postapokalyptického světa než o komplexním a strhujícím ději.

RAGE je spíš o atmosféře postapokalyptického světa než o komplexním a strhujícím ději

Úvodní animace, ve které se hrdina chystá na zachraňující cryospánek v Arše, zatímco se k Zemi nevyhnutelně blíží  asteroid Apophis, skvěle nabudí správný pocit zmaru a při tom to i zůstane. Následné probuzení ze spánku přetaženého o více než sto let vás uvrhne do zcela nového světa a jeho prozkoumávání a přežívání v něm je v podstatě jediným cílem. Seznámíte se s dalšími přeživšími lidmi, kteří žijí roztroušení v malých osadách ve velkém světě, kde jinak vládnou mutanti, banditi a technologicky velmi pokročilá vládní frakce známá jako Autorita.

Rage 04.jpg Rage 50.jpg

V průběhu hry se postupně dozvídáte různé drobnosti, že Autorita vyhledává lidi z Arch, jako jste vy a určitě s nimi nemá dobré plány, že se proti nim staví malo početná skupinka odboje, ale víc už čekat nemůžete. Jako naprosto altruistický hrdina bez vlastní osobnosti cestujete pustinou a pomáháte všem, co si o to řeknou. Žádné složité morální volby, žádná rozhodnutí – úkol prostě buď splníte anebo ne. A to se v případě, že nejde o vedlejší misi, jednoduše neposunete dál.

Překvapující je, že totální plochost příběhu a jen velmi letmo načrtnuté osobnosti NPC vůbec nevadí. Tedy až na naprosto zpackaný závěr bez jakéhokoliv vyvrcholení. Zničený svět jak vypadlý ze Šíleného Maxe 2 a jeho průzkum mi docela stačil jako solidní motivace k hraní – na jaké další frakce narazím, do jakého prostředí se podívám? A samozřejmě, velmi zábavné jsou i samotné přestřelky, protože ty prostě zvládají id na výbornou.

Nuda v Pustině

Základ RAGE představuje Pustina, poměrně rozlehlý venkovní svět, který slouží jako rozcestník do jednotlivých misí. Úvodní malá osada o pár domečcích a pár úkolech je ještě součástí Pustiny, ale všechny další rozlehlejší lokace jsou už odděleny (krátkými) nahrávacími obrazovkami.

Základ RAGE představuje Pustina, poměrně rozlehlý venkovní svět

Po několika seznamovacích úkolech získáte vlastní buginu, kterou si později lze vyzbrojit a různě upravit a ta se stává zásadním dopravním prostředkem pro přesun mezi jednotlivými lokacemi. Je škoda, že většinu doby zde skutečně strávíte přesunem, protože tvůrcům se nepodařilo venkovní lokace zapojit bohatěji přímo do děje.

Rage 01.jpg Rage 12.jpg

Najdete tu sice 18 akrobatických skokánků, občas padají z nebe kousky meteoritů, útočí na vás náhodně buginy banditů a nechybí ani jízda na čas mezi danými body, ale to vše jsou pouze nepovinné úkoly. Žádné doprovázení konvojů či podobné komplexnější misetu nehledejte. Zatraceně, kromě úvodní jízdy nenarazíte ani na civilní vozidla, vždy jen nepřátelská a Pustina tak svým jménem opravdu odpovídá.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | Postapokalypticá střílečka
Výrobce: id Software | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 7. října 2011
  • Skvělá atmosféra
  • Zábavné přestřelky
  • Chytlavé závodění a bojování
  • Pěkna grafika
  • Nádherné prostředí
  • Solidní herní doba
  • Mizerný konec
  • Hnusné textury
  • Nevyladěné UI
  • Ježdění sem a tam
  • Repetetivní náplň
Související články
  1. AMD vydalo speciální Catalysty jen kvůli Rage
  2. RAGE se v recenzích zase tak skvěle nedaří
  3. Rage – postapokalyptické šílenství (dojmy z GC)
  4. Id Tech 5 engine je technologií budoucnosti
  5. Kinematograf: Vizuálně skvělý Rage, zábavné Diablo 3
  6. Pustina, výbušné balónky a brutalita v novém traileru na Rage

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 českých her, které úspěšně prorazily i do zahraničí

10 českých her, které úspěšně prorazil…

Ačkoli se nemůžeme měřit s většími zeměmi, pár skvělých her od nás se do světa podívalo. Pojďme se podívat na ty největší šťastlivce.

6.  9.  2017 | | 12 N/A
8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
Běžící pás AAA produkce aneb konec velkých her tak, jak je známe dnes

Běžící pás AAA produkce aneb konec vel…

Také se vám zda, že herní průmysl pomalu ale jistě klesá do prachsprostého mainstreamu? Máme stejný pocit.

5.  9.  2017 | | 18 N/A
Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický fotoseriál z výpravy

Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický …

Destiny 2 je hra plná rozporů. Po několika desítkách hodin strávených v jejím světě vám ale můžeme říct jedno. Budete nadávat, ale nebudete se moci odtrhnout.

9.  9.  2017 | | 2 N/A
Herní agenda: konec okurkové sezóny

Herní agenda: konec okurkové sezóny

Tak jsme přežili letošní okurkovou sezónu a pomalu ale jistě se k nám dostávají tituly, na které jsme se takovou dobu těšili. Je libo strategii, čistokrevnou akční jízdu nebo pohodovou adventuru? To všechno se objevilo během minulého měsíce.

8.  9.  2017 |
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
9 tipů na ty nejulítlejší hry, které si můžete zahrát

9 tipů na ty nejulítlejší hry, které s…

Nejlépe hodnocené? Nejrozsáhlejší? S nejrealističtější grafikou? Kdepak. Nejulítlejší! Nejšílenější! Nejbizarnější!

4.  9.  2017 | | 2 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A