PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

RAGE - popadne vás zuřivost (recenze)

Sedm let trvalo FPS bohům z id Software, než vydali jejich novou střílečku. RAGE měl být přelom po všech stránkách. Je to vážně tak?

Je to škoda, protože jízdní model bugin je zábavně arkádový, přestřelky taky a opancéřované buginy jsou prostě k sežrání. Samotné jezdění z místa na místo sice moc nenudí, protože prostředí vypadá nádherně a je skvělý pocit svištět v oblacích zvířeného písku a kochat se scenérií. Jen by to chtělo trochu víc promyšlenějšího herního obsahu.

Jistě, najede tu ještě velmi chytlavé závody několika typů (na čas, klasické, se zbraněmi a na checkpointy), ale ty jsou též povětšinou nepovinné. Což je možná i dobře pro ty, co se chtějí bavit jen střílením.

Na mutanty!

Klasická mise v RAGE začíná návštěvou některého NPC, k těm hlavním vás hra nasměruje, ale vedlejší úkoly můžete najít i u kdejakého šmudly v hospodě, takže se docela hodí si vyslechnout, co vám kdo říká. Následný přesun Pustinou si lze zpestřit zmíněným likvidováním banditů, ale pokud chcete jen krajinou profrčet, proč ne.

Žádné inovativní mechaniky nehledejte, čeká vás jen čistá akce

Veškerá další zábava začíná až za dveřmi dané lokality a je jedno, zda je to zrovna zničený hotel, garáž, továrna, či ulice mutanty zamořeného města. Tak jako tak vás vždy čeká razantně koridorová a lineární úroveň, ovšem designérsky vymazlená a chytře zacyklená – po splnění úkolu najdete nějakou zkratku k východu, takže se nemusíte vracet úplně stejnou cestou.

Žádné inovativní mechaniky nehledejte, čeká vás jen čistá akce, kterou občas zpestřuje boj s bossem a podobně. I když je náplň v zásadě dost repetetivní, RAGE nenudí díky kombinaci několika prvků: střídání protivníků i prostředí, skvěle zpracovaným zbraním a určité možnosti taktizování. Jednou se proti vám vrhají vlny tupých, ale mrštných mutantů, jindy to jsou těžce opancéřované jednotky Autority, které se neváhají krýt, házejí granáty a stahují se. Stylem boje se liší i další gangy.

Podle toho, komu zrovna čelíte, se hodí vybírat zbraně a zde je RAGE sympaticky staromódní. Žádné omezení arzenálu, u sebe můžete mít až desítku klasických zbraní od pistole, přes brokovnici, samopal, odstřelovačku, až po raketomet. Každá z nich je perfektně vymodelovaná, je z nich cítit masivnost, že opravdu držíte pořádný kus železa a s každou z nich je radost střílet. Tvůrci si toho jsou vědomi, proto si každou nově nabytou zbraň hrdina pěkně prohlédne a polaská. A ten pocit, když za děsivého burácení ustřelíte prvnímu mutantovi brokovnicí hlavu je prostě super.

Každá ze zbraní má několik druhů munice, může se jen jednat po silnější náboje do pistole, či protipancéřovou munici, ale najdete tu třeba i eklektrické šipky do kuše. Kromě munice se můžete spolehnout i na vedlejší předměty, které si sestrojíte – granáty, bandáže, boostovací lektvary, ale i speciální nástroje pro ničení zámků, nebo kulometné drony. Díky nim si můžete upravit svůj bojový styl na míru a jinak stále přímočará střílečka dostává na pestrosti.

Krása s omezením

RAGE měl být grandiózní ukázkou nového id Tech 5 enginu, jenže PC verze se po vydání hemžila technickými problémy, které ničily hru a jsou i důvodem, proč recenzi najdete na Doupěti až dnes. Ještě před víkendem jsem byl přesvědčený o tom, že si nechám poslat konzolovou verzi – tearing, doskakující textury, hromada grafických bugů v podobě různého poblikávání, ale hlavně občasné zamrzání při vstupu do nové lokace od hraní dost odrazovaly. Nicméně s občasnými výbuchy zuřivosti (RAGE je prostě ideální název) byla hra pokořena, aby o dva dny později vyšel patch odstraňující většinu problémů.

Pokud tedy díky němu pomineme prvotní problémy, představuje RAGE naprostou vizuální lahůdku. Venkovní prostředí vypadá skvěle, postavy jsou detailní, práce se světly a efekty podmanivá. Zarazí jen některé skutečně hnusné textury s nízkým rozlišením. Tvůrci slibují balíček hi-res textur, nicméně podotknout se sluší, že už teď hra zabírá 20 GB místa.

RAGE je prostě stylová a zábavná střílečka, která zásadně staví na chytlavé akci a skvělé postapokalyptické atmosféře

Pravda, hodně za pozitivní dojmy z grafiky může spíš výtvarná než technická stránka, ale i tak RAGE prostě vypadá krásně. V pohybu je to lepší než na obrázcích. Na sestavě s dvou jádrovým procesorem i3, 4 GB RAM a Radeonem 5770 v rozlišení 1900x1200 sice občas i po patchi docházelo k poklesu framerate, ale na zážitek to vliv nemá.

RAGE je prostě stylová a zábavná střílečka, která zásadně staví na chytlavé akci a skvělé postapokalyptické atmosféře. Žádná revoluce, ale evidentně není potřeba. Potěší i solidní herní doba, která podle vašeho přístupu k vedlejšímu obsahu může dosáhnout na nějakých 13 hodin. Plus tu je i multiplayer, který se trochu překvapivě víc soustředí právě na akci v buginách. Zábavné, ale že by se hra stala stálicí multiplayerových klání? Asi těžko. Ostatně to se dá říct o celé hře, povedená, hraní jsem si užil, ale vracet se k ní nehodlám.

Žánr: Akce | Postapokalypticá střílečka
Výrobce: id Software | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 7. října 2011