Rage – postapokalyptické šílenství (dojmy z GC)

Poušť, pistole, banditi, netradiční střílení a hlavně pořádná porce zábavy. Je libo podívat se do nádherně zničeného světa? Tak pojďte s námi.

Pustina otevřela své brány na Gamescomu a jako jeden z mnoha novinářů jsem si ve stánku Bethesdy mohl sednout k hratelné verzi Rage a necelou hodinu ji hrát. Za srdce chytla již efektní úvodní sekvence, v níž jsem se probudil v polozapomenuté Arše, a při východu do venkovního prostoru mohl jen zírat na zničenou zemi. Na nějaké velké otálení však nebyl čas, protože na mě okamžitě vyběhl párek šílených mutantů a život mi zachránily až dva výstřely z pušky.

Můj zachránce mi nabídl místo ve vozidle a po cestě do základny vysvětlil, jak fungují vztahy mezi jednotlivými frakcemi. Ale já jsem moc nevnímal. Místo toho jsem s otevřenou pusou zíral na propracovaný a nádherně ztvárněný svět, o němž jsem pochyboval, zda vůbec kdy byl zemí.

S otevřenou pusou jsem zíral na propracovaný a nádherně ztvárněný svět

S otevírajícími se nádhernými scenériemi však ruku v ruce kráčely nepříliš povedené textury, které v prezentované verzi hry vypadaly, jako by je někdo prohnal až příliš velkou kompresí. Zda za to mohl dřívější build nebo zda takto bude vypadat i finální PS3 verze nevím, každopádně doufám, že aspoň na PC bude hra vypadat o poznání lépe.

rage_01.jpg rage_02.jpg

Po chvíli jsem si však na pozitivní i negativní aspekty grafiky zvykl a mohl se věnovat hře samotné. Už podle prvotních náznaků se zdá, že Rage bude plnohodnotným mixem mezi FPS a RPG, přičemž první zmiňovaný žánr bude hrát hlavní roli přímo v soubojích, z druhého se zase bude čerpat při možnosti ovlivnit herní svět a šíři questů, snaží se napodobit živoucí atmosféru Falloutu nebo Oblivionu a  nabízí rozsáhlé možnosti výroby předmětů.

FPS RPG... WTF?

V prvních hodinách hry se však RPG elementy nedaly příliš posoudit, resp. nedostaly patřičný prostor – hlavním tahákem se tak stalo zabíjení samotné, do něhož jsem se pustil již po necelých deseti minutách se hrou. Hned první úkol totiž spočíval v prozkoumání úkrytu banditů, kde se to nepřátelskými stvůrami jen hemžilo. Místní okradači totiž pořádně zmutovali a jako jediný argument k rozumné diskuzi uznávali pouze ránu hasákem do hlavy (z jejich strany) nebo olověnou kulku (to ze strany mé).

rage_03.jpg rage_04.jpg

Souboje se celkově nesly v taktickém duchu a každá kulka měla svůj význam. Lví podíl na tom měl hlavně již dříve vychvalovaný systém detekce zásahu, kdy se nepřítel pokaždé skácel přesně tak, jak bych očekával i v realitě. Střelou do nohy se tak dali banditi poměrně slušně zpomalit, při zásahu ruky jim vypadla zbraň a rána do břicha je rovněž solidně zbrzdila. Každý zásah tak v Rage pro střelce znamená šílenou výhodu a nehledě na výrazné ovlivnění samotné hratelnosti se na zmíněné animace po zásahu i velice dobře kouká.

Nepřítel se pokaždé skácel přesně tak, jak bych očekával i v realitě

Pozornost si zaslouží i obzvláště povedené dělení protivníků – zatímco první banditi bojovali spíše na blízko a jejich hlavní síla byla v mrštnosti a potlačení pudu sebezáchovy, u druhého gangu (kde jsem jen nakoukl, protože můj čas na hraní vypršel) se objevovaly spíše tendence pro taktický postup a v případě ohrožení i neplánovaný útěk nebo krycí palbu a pomalý ústup.

Rozmanité prostředí a hratelnost

Originálně je pak vyřešený i systém ukládání – checkpointy jsou pouze druhotnými záchytnými body pro chvíle, kdy se něco opravdu pokazí, v prvních chvílích totiž pomáhají hlavně obvazy a zachraňuje zajímavá minihra, při níž se musíte kvedláním páčkami a stisknutím tlačítek v pravý okamžik oživit. Skáčete tak rovnou zpět do prohraného souboje a přeživším nepřátelům můžete jejich poslední vteřiny značně osladit. Pokud se však bojíte, že něco takového znamená nemožnost zemřít, nemáte pravdu: v jedné lokaci se dle všeho můžete oživit pouze třikrát.

rage05.jpg rage06.jpg

Rage však plusové body nezískal jen vyladěným střílením spolu se systémem ukládání – hlavní roli sehrála atmosféra, kdy musím smeknout před tvůrci zvláště v umění vyprávět příběh v náznacích. Již v první úrovni se mísily trosky s dřevěnými palisádami a obrazy zvláštních zvířat na zdech, které ještě umocňoval pohled na zjevně zmrzačené mrtvoly. Mrazení v zádech pocházející z nejistoty, jestli je to dílo nějakého mutanta, nebo „jen“ šílených lidí bylo pořádně silné.

Právě díky atmosféře a trochu pomalejšímu postupu skrz střílecí pasáže se na Rage těším. Pokud vše dopadne tak, jak je v začátku naznačováno, a prostředí i protivníci se budou zajímavě obměňovat i v průběhu hry samotné, čeká vás herní nirvána. Tak co, těšíte se na říjen?

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

Po nejnovějším ročníku fotbálku PES se vrací i EA se svou značkou. Je FIFA nejlepším fotbalem na trhu?

9.  10.  2017 | | 1 N/A
Middle-earth: Shadow of War - naplňte svůj osud (recenze)

Middle-earth: Shadow of War - naplňte …

Talion se vrací, aby dobyl Středozem a navždy zbavil svět zla. Povede se mu to tentokrát?

17.  10.  2017 | | 3 N/A
Venku jsou první záběry ze hry Jurassic World Evolution

Venku jsou první záběry ze hry Jurassi…

Konečně se na nás chystá budovatelská strategie ze světa Jurassic Parku, kde si postavíte vlastní parčík. A tvůrci uvolnili první záběry ze hry.

9.  10.  2017 |