Rage – postapokalyptické šílenství (dojmy z GC)

Poušť, pistole, banditi, netradiční střílení a hlavně pořádná porce zábavy. Je libo podívat se do nádherně zničeného světa? Tak pojďte s námi.

Pustina otevřela své brány na Gamescomu a jako jeden z mnoha novinářů jsem si ve stánku Bethesdy mohl sednout k hratelné verzi Rage a necelou hodinu ji hrát. Za srdce chytla již efektní úvodní sekvence, v níž jsem se probudil v polozapomenuté Arše, a při východu do venkovního prostoru mohl jen zírat na zničenou zemi. Na nějaké velké otálení však nebyl čas, protože na mě okamžitě vyběhl párek šílených mutantů a život mi zachránily až dva výstřely z pušky.

Můj zachránce mi nabídl místo ve vozidle a po cestě do základny vysvětlil, jak fungují vztahy mezi jednotlivými frakcemi. Ale já jsem moc nevnímal. Místo toho jsem s otevřenou pusou zíral na propracovaný a nádherně ztvárněný svět, o němž jsem pochyboval, zda vůbec kdy byl zemí.

S otevřenou pusou jsem zíral na propracovaný a nádherně ztvárněný svět

S otevírajícími se nádhernými scenériemi však ruku v ruce kráčely nepříliš povedené textury, které v prezentované verzi hry vypadaly, jako by je někdo prohnal až příliš velkou kompresí. Zda za to mohl dřívější build nebo zda takto bude vypadat i finální PS3 verze nevím, každopádně doufám, že aspoň na PC bude hra vypadat o poznání lépe.

rage_01.jpg rage_02.jpg

Po chvíli jsem si však na pozitivní i negativní aspekty grafiky zvykl a mohl se věnovat hře samotné. Už podle prvotních náznaků se zdá, že Rage bude plnohodnotným mixem mezi FPS a RPG, přičemž první zmiňovaný žánr bude hrát hlavní roli přímo v soubojích, z druhého se zase bude čerpat při možnosti ovlivnit herní svět a šíři questů, snaží se napodobit živoucí atmosféru Falloutu nebo Oblivionu a  nabízí rozsáhlé možnosti výroby předmětů.

FPS RPG... WTF?

V prvních hodinách hry se však RPG elementy nedaly příliš posoudit, resp. nedostaly patřičný prostor – hlavním tahákem se tak stalo zabíjení samotné, do něhož jsem se pustil již po necelých deseti minutách se hrou. Hned první úkol totiž spočíval v prozkoumání úkrytu banditů, kde se to nepřátelskými stvůrami jen hemžilo. Místní okradači totiž pořádně zmutovali a jako jediný argument k rozumné diskuzi uznávali pouze ránu hasákem do hlavy (z jejich strany) nebo olověnou kulku (to ze strany mé).

rage_03.jpg rage_04.jpg

Souboje se celkově nesly v taktickém duchu a každá kulka měla svůj význam. Lví podíl na tom měl hlavně již dříve vychvalovaný systém detekce zásahu, kdy se nepřítel pokaždé skácel přesně tak, jak bych očekával i v realitě. Střelou do nohy se tak dali banditi poměrně slušně zpomalit, při zásahu ruky jim vypadla zbraň a rána do břicha je rovněž solidně zbrzdila. Každý zásah tak v Rage pro střelce znamená šílenou výhodu a nehledě na výrazné ovlivnění samotné hratelnosti se na zmíněné animace po zásahu i velice dobře kouká.

Nepřítel se pokaždé skácel přesně tak, jak bych očekával i v realitě

Pozornost si zaslouží i obzvláště povedené dělení protivníků – zatímco první banditi bojovali spíše na blízko a jejich hlavní síla byla v mrštnosti a potlačení pudu sebezáchovy, u druhého gangu (kde jsem jen nakoukl, protože můj čas na hraní vypršel) se objevovaly spíše tendence pro taktický postup a v případě ohrožení i neplánovaný útěk nebo krycí palbu a pomalý ústup.

Rozmanité prostředí a hratelnost

Originálně je pak vyřešený i systém ukládání – checkpointy jsou pouze druhotnými záchytnými body pro chvíle, kdy se něco opravdu pokazí, v prvních chvílích totiž pomáhají hlavně obvazy a zachraňuje zajímavá minihra, při níž se musíte kvedláním páčkami a stisknutím tlačítek v pravý okamžik oživit. Skáčete tak rovnou zpět do prohraného souboje a přeživším nepřátelům můžete jejich poslední vteřiny značně osladit. Pokud se však bojíte, že něco takového znamená nemožnost zemřít, nemáte pravdu: v jedné lokaci se dle všeho můžete oživit pouze třikrát.

rage05.jpg rage06.jpg

Rage však plusové body nezískal jen vyladěným střílením spolu se systémem ukládání – hlavní roli sehrála atmosféra, kdy musím smeknout před tvůrci zvláště v umění vyprávět příběh v náznacích. Již v první úrovni se mísily trosky s dřevěnými palisádami a obrazy zvláštních zvířat na zdech, které ještě umocňoval pohled na zjevně zmrzačené mrtvoly. Mrazení v zádech pocházející z nejistoty, jestli je to dílo nějakého mutanta, nebo „jen“ šílených lidí bylo pořádně silné.

Právě díky atmosféře a trochu pomalejšímu postupu skrz střílecí pasáže se na Rage těším. Pokud vše dopadne tak, jak je v začátku naznačováno, a prostředí i protivníci se budou zajímavě obměňovat i v průběhu hry samotné, čeká vás herní nirvána. Tak co, těšíte se na říjen?

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy E3 2018: je na co se těšit

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy…

Výstava E3 není jen o odhalení a novinkách. Také jsme se dočkali tuny nových obrázků z očekávaných her.

22.  6.  2018 | | 2 N/A
Nejžhavější trailery a videa z výstavy E3 2018: vše v pohybu

Nejžhavější trailery a videa z výstavy…

Obrazovou galerii máme za sebou, teď jsou na řadě ty nejlepší trailery. A že jich bylo.

17.  6.  2018 | | 1 N/A
E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii za střídání ročních období

E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat …

Na konferenci Microsoftu snad nesmí nikdy chybět Forza. Nová Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii a nabídne čtyři roční období.

13.  6.  2018 | | 2 N/A
Cyberpunk 2077: E3 dojmy z nejambicióznějšího RPG dneška

Cyberpunk 2077: E3 dojmy z nejambicióz…

Největší herní svátek roku sice už pomalu končí, ale pro nás je to teprve začátek. Postupně vám přineseme informace o valné většině představených her. Přednost mají samozřejmě ty větší tituly, a proto se dnes podíváme na Cyberpunk 2077 od CD Projekt RED.

16.  6.  2018 | | 2 N/A
Cyberpunk 2077 bude obsahovat necenzurovanou, účelnou nahotu

Cyberpunk 2077 bude obsahovat necenzur…

Tvůrci Cyberpunku 2077 potvrdili, že v jejich hře bude mimo jiné i nahota, kterou do ní umístili z dobrých důvodů a její cenzurování by uškodilo tomu, co chtějí sdělit.

18.  6.  2018 | | 9 N/A
Playstation 5 využije speciálně navržený grafický čip Navi od AMD

Playstation 5 využije speciálně navrže…

Playstation 5 se musí pochlubit celou řadou nejmodernějších technologií a díky Forbesu můžeme nahlédnout na pravděpodobný hardware o něco dříve.

15.  6.  2018 |
E3: Assassin

E3: Assassin's Creed Odyssey bude mít …

Ubisoft se po oznámení nového Assassin's Creed Odyssey s ničím moc nepáral a hráčům předhodil rovnou pět různých edic, z nichž nejdražší bude stát 240 euro.

12.  6.  2018 | | 9 N/A
To nejlepší z herní výstavy E3 2018: nové hity a budoucnost videoher

To nejlepší z herní výstavy E3 2018: n…

Největší světová multimediální výstava E3 je u konce a nám nezbývá, než se podívat na zoubek budoucnosti videoher.

18.  6.  2018 |