RAGE 2: schizofrenní postapokalypsa (recenze)

Devět let čekání je u konce, jak vše dopadlo?

Co baví

  • Brilantní akční pasáže
  • Odlehčený náboj
  • Speciální schopnosti

Co vadí

  • Celková rozpolcenost
  • Technické zpracování
  • Směšná herní doba
  • V detailech graficky otřesné
6/10
Hodnocení

Na post-apokalyptickou akci Rage 2 jsme se popravdě hodně těšili. A určitě nejenom my. Zároveň jsme ale stejně jako většina herní komunity neskrývali určité obavy, které se vyprofilovaly během postupného představování hry. Byly tyto obavy oprávněné nebo se Avalanche Studios ve spolupráci s ID Software podařilo navázat na devět let starý skrytý klenot Rage?

Když dva dělají totéž...

Původní Rage z roku 2010 nepatří zrovna k těm nejlegendárnějším akčním hrám. Ba naopak, jedná se o jednu z nejvíce podceňovaných her této dekády. Přitom nabídlo skvělou hratelnost v částečně otevřeném světě, opravdu výbornou a hutnou atmosféru post-apokalyptického světa a několik vskutku dobrých nápadů. Tvůrci prvního dílu si této skutečnosti byly vědomi a možná právě proto navázali spolupráci se švédským vývojářským týmem Avalaneche Studios, aby vytvořili hru ještě větší, šílenější, akčnější, zábavnější a především celoplošně úspěšnější. Jenže to se naneštěstí podařilo sotva z poloviny a prvotní obava z výsledku propojení dvou odlišných herních studií se bohužel naplnila.

5-18-2019_6-44-12_PM-qgcjrvof.png5-18-2019_6-44-11_PM-otmzyalk.png5-18-2019_6-44-12_PM-te1lu3ko.png5-18-2019_6-44-12_PM-vxty5lbx.png5-18-2019_6-44-12_PM-xbaovlzn.png5-18-2019_6-44-12_PM-xwoi4dfw.png5-18-2019_6-44-13_PM-deok5lnk.png
Rage 2 je především o výtečné hratelnosti

Pravdou zůstává, že hlavní roli hrálo především švédské studio, které fungovalo pod dohledem amerických bardů. Výsledný produkt ovšem i tak charakterizuje značná schizofrenie, jako by snad byl příspěvek obou studií spíše kontraproduktivní. Hra se dost nejasně vymezuje, a to ve všech možných ohledech. Někdy zkrátka nestačí vzít to zdánlivě nejlepší a hodit do jednoho kotle s představou, že výsledek bude ohromující.

 

Výsledný produkt ovšem i tak charakterizuje značná schizofrenie, jako by snad byl příspěvek obou studií spíše kontraproduktivní

 

Rage 2 se odehrává v otevřeném post-apokalyptickém světě. Jenže už v první premise narážíme na zmiňovanou rozpolcenost. Otevřený svět totiž není zdaleka tak otevřený, jak by se na první pohled mohlo zdát a prostředí není úplně takové, jaké bychom si představovali. Ve své podstatě se jedná o jeden z nejodfláknutějších konceptů poslední doby.

5-18-2019_6-44-14_PM-lnhdf31q.png
Velkým zklamáním je samotný otevřený svět, který vlastně moc otevřený není

Prostředí je až příliš generické, a to i s přihlédnutím k danému zasazení. Výsledný dojem kazí také pevně určené hranice nebo odfláknuté základny. Svět zkrátka nepůsobí přirozeně a jeho otevřenost je spíše ke škodě. Díky charakteru hratelnosti by titulu lépe sedl přísně lineární koridor, do kterého vás hra stejně tak nějak žene.

 

Prostředí je až příliš generické, a to i s přihlédnutím k danému zasazení.

 

Celku rozhodně nesvědčí ani otravné přejezdy mezi jednotlivými úkoly. Podobně rozpolceně je na tom i vývojářská představa post-apokalyptického prostředí. Na tomto místě je asi poněkud nefér kritizovat subjektivní představu, jenže ta musí minimálně vycházet z nějakého konceptu.

Barevná vize budoucnosti

Vývojáři ustoupili od tíživé atmosféry prvního dílu, který byl plný šedi a prachu. Nyní se přiklonili se k barevné úchylárně ve stylu Far Cry: New Dawn. Tedy apokalypse charakterizované šílenstvím a inklinací k punku. Až po tento moment je vše v pořádku, problém je ovšem v tom, že se hra tváří někdy až dost vážně na to, aby mohla být zasazena do takového prostředí. Bláznivý a ironický humor tak často střídají emotivní scény zobrazující jednu z posledních kapitol lidského pokolení v té nejčernější hodince. Rate 2 je v tomto ohledu až příliš nevyhraněné a svým konceptem si zbytečně odporuje. Takový Šílený Max umí poměr mezi temnotou a šílenstvím podstatně lépe.

5-18-2019_6-44-06_PM-cgzs4kvq.png5-18-2019_6-44-07_PM-o4fcrkxr.png5-18-2019_6-44-07_PM-ujl42aj4.png5-18-2019_6-44-08_PM-2f52gnz5.png5-18-2019_6-44-13_PM-outzwokf.png5-18-2019_6-44-13_PM-r5h1yhqy.png5-18-2019_6-44-14_PM-jlyn1jmq.png
Po grafické stránce vypadá hra skvěle, bohužel v detailech je hodně zastaralá

Stejně tak je tomu v případě samotné hratelnosti. Dynamický a svěží gameplay je v nepochopitelném rozporu s konceptem otevřeného světa, který nasazené tempo jenom zdržuje. Nikdo se nechce rozpumpovat v brutální akci, aby krátce na to cestoval pět minut vyprahlou pustinou a narážel do neviditelných překážek.

ID Software je mistrem na samotnou hratelnost, což se potvrdilo nesčetněkrát. Naštěstí je tomu tak i v tomto případě, kde se jasně podepsal rukopis studia. Hratelnost v akčních pasážích je opravdu hodně svižná, nápaditá, efektní i efektivní zároveň a zkrátka baví ve všech ohledech. Srovnání se tak nabízí například s tituly jako Doom či Bulletstorm. Kombinovat lze střelné zbraně, bumerang, granáty a speciální schopnosti vytuněného nanoobleku. Ten s sebou přináší opravdu hodně zajímavých možností, jen se k nim propracovat.

 

Hratelnost v akčních pasážích je opravdu hodně svižná, nápaditá, efektní i efektivní zároveň a zkrátka baví ve všech ohledech.

 

Své nepřátelé budete moci například odhazovat tlakovou vlnou nebo je drtit skokem z výšky. Oblek vám dále umožňuje uhýbání střelám nebo defibrilaci ve chvílích opravdové nouze. Celkově je hodně zábavně koncipován i systém vylepšování a nakupování, jen je trochu náročnější jak na čas, tak na pochopení. Jednotlivé funkce nanoobleku je možné aktivovat v tzv. arkách, kde jsou vaší postavě, mimochodem ženské či mužské, v závislosti na osobním výběru, implementovány.

Složité vylepšování

Stane se tak ovšem pouze v základní podobě a pro jejich upgrade je třeba využít jedné z herních měn, speciálních krystalů. K upgradu zbraní budete zase potřebovat speciální jádro a zase jinak je tomu u vylepšování vozů. Těch je ve hře okolo deseti, v praxi však lze vylepšovat pouze své jediné vozítko. K tomu všemu musíme připočítat perky, které můžeme na jednotlivé schopnosti aplikovat a dostáváme se do sice zábavného, ale místy hodně složitého a nepřehledného systému. Myšlenka a možnosti za jedna, zpracování je ovšem nedostatečné. Nikdo totiž nechce v dynamické akci neustále pátrat a zjišťovat, jak to vlastně funguje.

5-18-2019_6-44-23_PM-r44oordq.png
Pryč je původní šeď z prvního dílu, Rage 2 je barevná vize post-apokalyptického světa

Jednotlivých vylepšení je opravdu mnoho, alespoň tedy s přihlédnutím k jejich cenám a dostupnosti komponent. Během samotného průchodu tak není zrovna jednoduché sesbírat vše na maximum. Jedině snad za cenu brutálního grindu.

Krátká story

Rage 2 se snaží tvářit jako obrovská a akcí nadupaná hra, opak je ovšem pravdou. Hlavní příběhová linka totiž nezabere více než 8 hodin, což je u otevřeného světa zarážející skutečnost. Stejně tak jako těch ani ne 10 hlavních misí. A kdo by se snad těšil na následné dobývání základen apod., bude zklamán. Další možností jsou závody s krkolomným arkádovým modelem ovládání, popřípadě přepadávání nepřátelských konvojů. Jenže to hráče zabaví maximálně tak pětkrát, poté se tato činnost proměňuje v nutné zlo. A bavit se rozhodně nebudete ani průzkumem pustiny, protože ta zkrátka nic nenabízí.

Smutnou schizofrenní kapitolou hry je i technický stav. Grafické zpracování sice v celku působí víceméně impozantně, v detailech je ale na blití. V jeden moment jste tak očarování krásným výhledem na hory v dálce, následně se otočíte a bafne na vás balvan s texturou zapadající někdy do minulé dekády.

5-18-2019_6-44-20_PM-4ivlmwd2.png5-18-2019_6-44-27_PM-cchrxbxe.png5-18-2019_6-44-27_PM-wxcgb24m.png5-18-2019_6-44-27_PM-zeseglin.png5-18-2019_6-44-28_PM-fuskl4x4.png5-18-2019_6-44-29_PM-0tkh0jlz.png5-18-2019_6-44-29_PM-ipni5k4v.png
Akční scény jsou vskutku dynamické a brutální

V detailech je zkrátka Rage 2 naprostý propadák. Chloubou bohužel není ani technický stav hry. Tohle post-apokalyptické dobrodružství je trestuhodně zabugované a ne zrovna dobře optimalizované. Běžné jsou výpadky zvuku, nefungující navigace či samotné pády hry (testováno na Xbox One S). Na výkonném PC se samozřejmě můžete mnoha neduhům vyhnout a brzy jistě dorazí opravný patch, to ale nemění nic na faktu, že původní konzolová verze nestíhá.

Smutně tak pošilháváme po prvním dílu série, který sice rozhodně nebyl dokonalý, ale měl jasnou myšlenku. Rage 2 je v porovnání s předchůdcem zbytečně překombinované a nedotažené zároveň. Chamtivost a snaha o monstróznost bohužel titulu uškodila. Nejedná se o špatnou hru a dost jsme se u recenzování bavili, bohužel celek měl vypadat úplně jinak. Nebýt famózní akční složky hry, jednalo by o velký propadák.

Verdikt

Jsme si jisti, že postupné patche celkový stav hry vylepší, ale zlomené srdíčko už zlomeným zůstane. Devět let jsme čekali, a čeho jsme se dočkali? Rage 2 je silně nevyhraněnou a nedotáhnutou akční záležitostí, která doplácí na snahu být něčím více. Mimo samotný brilantní gameplay v režii ID Software je ale obrovským zklamáním. Titul bohužel pokulhává jak po stránce technické, tak i obsahové. Přesto všechno se sluší říct, že i tak jde o poměrně zábavnou hru, která baví. Bohužel ne tak, jak jsme si přáli.