Railworks2 Train Simulator – o mašinkách (recenze)

S pomocí Railworks2 si všichni malí i velcí kluci mohou splnit svůj sen a řídit staré parní mašinky i nejmodernější vlakové soupravy.
Seznam kapitol
  1. S párou nejsou žerty
  2. Mise, kariéra, nebo jen tak jezdit?

Vlakových simulátorů existuje celá řada. Dopředu přiznávám, že je to již mnoho let, co jsem k nějakému z nich usedl, ale Railworks2 Train Simulator mě zaujal. Asi je to tím, že se svého úkolu ujal velmi komplexně a snaží se, co to jen jde, přiblížit hráči život mašinfíry.

Až při řízení parní mašiny zjistíte, proč se strojvůdci vlastně říká strojvůdce

Railworks2 však není prezentován jen jako vlakový simulátor, ale spíše jako živá platforma, která je neustále rozšiřována. Základní hra obsahuje osm dlouhých tratí spolu s velkým počtem lokomotiv i vagónů, od osobních až po plošiny převážející zemědělské stroje. Hra obsahuje také vestavěný editor tratí a scénářů. Máte tedy možnost vytvořit si vlastní krajinu nebo jen třeba nové mise v krajině již existující. Editor není extrémně user friendly, ale zkušený stavitel v něm může navrhovat nové tratě opravdu rychle a efektivně.

První krůčky po pohodlných kupé

Pro rychlý skok do samotné kabiny pak poslouží tutoriál, který však není příliš rozsáhlý a seznámí hráče spíše jen se základním ovládáním. Pro „běžný provoz“ elektrických i dieselových lokomotiv je dokumentace dostatečná, ale uvítal bych více informací jak řídit parní vlak bez zapnutého „automatického topiče“. Pro začátek tedy určitě doporučuji nechat tohoto pomocníka zapnutého.

railworks2_01.jpg railworks2_02.jpg

Ani s pomocí počítače se však nemusíte za nic stydět – jízda parním vlakem je totiž vůbec nejtěžší. Nejenže jsou tyto stroje nejméně výkonné, ať už mluvíme o síle parního stroje nebo brzdách, ale až při řízení parní mašiny zjistíte, proč se strojvůdci vlastně říká strojvůdce: na plošině parního vlaku se musíte drtivou většinu času starat o parní stroj. A nesmíte polevit. Jednoduše řečeno: Aby parní stroj správně pracoval, měl by generovat více páry, než spotřebuje. Ale zase ne o moc, protože pak vám velká část energie prostě vyletí komínem, a zbytečně spotřebujete příliš uhlí a vody.

Nejen párou živ je člověk

Jako topič musíte také udržovat správnou úroveň ohně pod kotlem, napouštět do kotle vodu, a hlavně si dát pozor na tunely. Pokud totiž necháte při průjezdu tunelem otevřená dvířka kotle, špatně to dopadne. Ve hře se to naštěstí dozvíte jen z hlášky předčasně ukončující vaši spanilou jízdu, ale skutečnost bývala bohužel mnohem drsnější. Podtlak v tunelu totiž může způsobit takzvaný „blowback“, což lze volně přeložit jako zpětný zášleh. Následky pro posádku byly v těchto případech velmi vážné, často fatální.

railworks2_03.jpg railworks2_04.jpg

Pokud chcete jezdit ekonomicky, je třeba myslet dopředu. Pokud víte, že brzy budete ve stanici, nemá smysl příliš akcelerovat jen proto, abyste pak museli brzdit. Také před ní, nebo kousek před klesáním, se nemusíte bát po nějakou chvíli spotřebovávat více páry, než vytváříte. Ve stanici nebo cestou z kopce to totiž zase doženete. Naopak pokud čekáte táhlé stoupání, nemá cenu přijet k úpatí kopce s polovičním tlakem. Ale hodí se naplnit kotel vodou až po okraj, protože ve stoupání by jej napouštění zbytečně ochlazovalo a připravovalo o páru.

Podtlak v tunelu může způsobit takzvaný „blowback“, což lze volně přeložit jako zpětný zášleh. Následky pro posádku byly v těchto případech velmi vážné, často fatální.

Doba parních mašin je už ale dávno pryč. Proto je samozřejmě možné usednout do pohodlného křesla a vyrazit vstříc dálavám v dieselové, diesel-elektrické nebo elektrické lokomotivě. Pokud jste předtím zkoušeli jízdu parním vlakem, pravděpodobně utrpíte (minimálně částečný) kulturní šok. Ovládání moderních lokomotiv je dramaticky jednodušší a jejich výkon, ten je také úplně někde jinde. Suverénně nejvýkonnější jsou elektrické lokomotivy, které vás při akceleraci nemají problém zatlačit do virtuální sedačky.

Dostupné pro: PC
Žánr: Simulátory | vláčkový simulátor
Výrobce: RailSimulator.com | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 8. říjen 2010
  • Propracovaná simulace
  • Velké množství lokomotiv, poměrně hodně tratí
  • Vestavěný editor
  • Občas nepraktické ovládání
  • Příliš povrchní tutoriál

Nejnovější komentáře

Jízdní řády Bileto

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Podle Kingdom Come: Deliverance vznikla oficiální turistická příručka

Podle Kingdom Come: Deliverance vznikl…

3.  8.  2018 | | 3 N/A
GamesCom 2018: jaké hry nás čekají na největší evropské výstavě?

GamesCom 2018: jaké hry nás čekají na …

Jedna velká výstava proběhla teprve nedávno a už se na nás chystá další. Jako každý rok se bude v německém Kolíně konat Gamescom, kde se podle všeho letos předvede opravdu hodně nadějných kousků. Pojďme se podívat na ty, které byste rozhodně neměli minout.

2.  8.  2018 | | 2 N/A
Komunita rozlouskla poslední tajemství God of War, bylo skryté na začátku

Komunita rozlouskla poslední tajemství…

Trvalo to, Cory Barlog musel hráčům dost konkrétně napovědět, ale nakonec se přece jenom podařilo na to přijít.

2.  8.  2018 |
Bud Spencer & Terence Hill: pořádný retro nářez (recenze)

Bud Spencer & Terence Hill: pořádný re…

Co takhle v roli jedné z nejslavnějších filmových dvojek zmlátit stovky záporáků? Díky novému titulu to není problém a fanoušci nebudou litovat.

1.  8.  2018 |
Reportáž: Navštívili jsme virtuální hernu v Praze

Reportáž: Navštívili jsme virtuální he…

Virtuální realita vás doslova shodí na zem.

8.  8.  2018 |