Rain: okouzlující deprese (recenze)

Japonská studia Sony patří k vydavatelům nejzajímavějších her pro platformu Playstation už řadu let. Nejnovějším počinem, kterému se podíváme na zub v následující recenzi a který pochází rovněž z východu, je Rain, arkádovka pro PSN, která nenechá jediného hráče v klidu.

Kultovní počiny ICO či Shadow of the Colossus, případně z poslední doby Puppeteer nebo chystaný Knack pro Playstation 4 - to všechno jsou hry, pod kterými jsou podepsaní lidé z vývojářského studia SCE Japan a které dávají tušit určitou záruku originality a kvality. Nejnovější počin tvůrců nese název Rain. Jednoduchý název tu ale není jen tak pro srandu, o déšť totiž v této originální arkádovce půjde především.

Hlavní hrdina se za dívkou vydává do Paříží inspirovaného a deštivého města plného temných sil a nástrah, a snaží se zjistit, co se stalo

Příběh Rain se točí kolem dvou ústředních postav, bezejmenného chlapce a bezejmenné dívky. Klučina se jednoho dne probudí, stane se stínem a zahlédne stín dívky, která je dle všeho v nesnázích. Hlavní hrdina se za dívkou vydává do Paříží inspirovaného a deštivého města plného temných sil a nástrah, a snaží se zjistit, co se stalo. Postupem času odkrývá nejen tajemství ztracené dívky, ale také neustálého deště a temných přízraků, které oba dva hlavní hrdiny pronásledují a kříží jim cestu za světlem.

Kde nic, tu nic

Základním principem Rain je hra na hraně viditelnosti a neviditelnosti. Zjednodušeně řečeno, pakliže na vás neprší, jste neviditelní a dokážete obejít temné přízraky, kteří si vás v daný moment nevšímají. Pokud se ocitnete pod deštěm, jste pro ostatní viditelní a tak i zranitelní vůči nástrahám opuštěného města. Neviditelnost však není jen na oko, postava se stává neviditelná i pro hráče samotného, a tak vznikají bizarní a zároveň krásné situace, kdy na obrazovce padají předměty, ozývá se ťapání v kalužích, ale jediné co vy – jakožto hráč - uvidíte, jsou mokré šlápoty.

Mimo přízraky, které nebudete likvidovat, nýbrž se jim jen vyhýbat, vám cestu budou křížit logické hádanky a hříčky. Většinou půjde o to posunout bednu, proplížit se někudy nespatřen nebo nalézt správnou cestu ven. Ačkoliv Rain – vedle pasáží s temnými silami - na hádankách staví, příliš pestře s nimi nepracuje a hlavně jich ani moc nenabídne. Většina jich funguje na stejném principu a nevyžaduje ani extrémní bystrost nebo domýšlivost, proto na nás působily spíše jako vata a výplň než to, na čem by taková hra měla stát a padat. A to je trošičku škoda.

Hutná a depresivní atmosféra

V prvních dojmech z Rain jsme se obávali, že hra postupně upadne do šedi a nebude mít, co nabídnout. Tyto obavy se naštěstí nenaplnily. S dalšími hodinami strávenými ve světě Rain totiž hra začíná fungovat lépe a lépe. Příběh se rozjede, dojde k důležitým zlomům a prostředí se začíná měnit. To všechno doprovází nádherná atmosférická hudba, která spolu s neustávajícím deštěm nenechá prostoupit jediný paprsek světla, a hráči tak navodí božsky depresivní a melancholickou náladu.

Význam slova deprese je dost možná vůbec to nejlepší, jak Rain vystihnout. Celá hra se totiž odehrává v šedi překypujícím městě, které neprosvětlí ani prostředí cirkusu, (naopak cirkus prohloubí depresi hned několikrát), postavy mají nenaplněné vztahy, nedokážou se vymanit ze svého prokletí, obklopuje je nemoc, opuštěnost a temné síly, které se je snaží stáhnout ke dnu.

Nejlepší je hra v emotivních příběhových chvílích, doprovázených krásnou minimalistickou hudbou

Co na Rain potěší asi nejvíce, je výborně dávkovaný příběh a hratelnost. Ačkoliv logické hříčky za moc nestojí a mozkové závity opravdu neprovětrají, dokážou zabavit svou lehkostí a intuitivností. Nejlepší je hra v emotivních příběhových momentech, doprovázených krásnou minimalistickou hudbou, v objevování zašedlého světa a v pasážích, kde unikáte temným přízrakům. To všechno si představte v naprosto kouzelném technickém zpracování a máte jeden z nejzajímavějších titulů historie Playstation 3 vůbec.

PS3
Dostupné pro: PS3
Žánr: Arkády | Dobrodružná arkáda
Výrobce: SCE Japan Studio
Začátek prodeje: 1. října 2013
  • Pohádková atmosféra
  • Minimalistické podání
  • Výtvarný styl
  • Poutavá hratelnost
  • Příliš jednoduché hádanky

Rain je skvělá hra. Pakliže navíc bereme v potaz její PSN cenu, která se pohybuje někde kolem 400 Kč, je to absolutní herní indie bomba. Rain je ale možná něco víc než hra. Možná je třeba se na něj dívat jako na umělecké dílo, které vtahuje dovnitř, deprimuje, skličuje, ale zároveň hladí, hřeje a dělá radost. Možná vypovídá o opuštěnosti lidského individua v dnešní společnosti? Nutnosti lásky a kontaktu? Nedostatku radosti? Je to epické dílo, podané minimalistickými prostředky, které je podle nás něčím víc než jen hrou. Je možná pomyslnou vypovědí o současné lidské povaze a světě.