Rally Championship Xtreme – na sněhu a na ledu

První věcí, která našince zaujme na dnešní recenzované hře, bude bezpochyby její název. Titul Rally Championship Xtreme říkáte? To bude nějaká nová rallye, co? A asi extrémně dobrá, ne? Pár řečnických otázek, které celkem samozřejmě napadnou mnohé z vás. A jaká je odpověď na tyto otázky, to si můžete přečíst v mé dnešní recenzi.

Platforma: PC
Typ hry: závodní hra
Multiplayer: Internet (GameSpy), síťová hra
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 64 MB RAM, 700 MB na HDD, 16MB 3D grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 600 MHz, 128 MB RAM, 700 MB na HDD, 32MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: Duron 600 MHz, 256 MB RAM, 700 MB na HDD, 32MB 3D grafická karta
Výrobce hry: Warthog (http://www.warthog.co.uk/)
Distributor hry: Actualize (http://www.actualize.co.uk/)
Distribuce v Česku: Top Distributor, s.r.o. (http://www.topcd.cz/)

Po hře Rally Trophy (recenzi najdete zde), která nám ukázala, že spojení klasické rallye s historickými vozy není zas tak nemožné, se na náš trh dostává další novinka, titul Rally Championship Xtreme od vývojářského týmu Warthog. Obě dvě zmiňované hry patří mezi to nejlepší, co se v poslední době v žánru závodních her/simulací urodilo a i po otestování obou výtvorů to musím jen a jen potvrdit. V případě Rally Championship Xtreme se tentokráte vše vrací do zaběhnutých kolejí – zúčastnit se tedy můžete klasických závodů rallye jako řidič těch nejmodernějších vozů současnosti.

Šampionát a kariéra

Z módů je samozřejmě k dispozici šampionát, který asi přiláká nejvíce hráčů. Začínat budete ve Skotsku, kde se zúčastníte místního a poměrně náročného závodu. Kritérium pro postup dále však není zrovna zanedbatelné – v celkovém pořadí musíte skončit do třetího místa a jistě vám potrvá nemalou chvíli tento požadavek splnit. Na druhou stranu se díky tomu naučíte perfektně ovládat zvolený vůz a tak další erzety a závody v jiných zemích už pro vás nebudou zdaleka tak těžké. Tím pádem se dostáváme k takové malé zajímavosti – nebývá totiž zrovna obvyklé, aby se v závodních hrách začínalo od nejtěžších závodů, jak je tomu právě v případě hry Rally Championship Xtreme. V zásadě to ale ničemu nevadí – překousnete-li počáteční krizi a vydržíte-li u hry delší dobu, vložené úsilí se vám vrátí dvojnásob.

Rally Championship Xtreme   Rally Championship Xtreme

Rally Championship Xtreme   Rally Championship Xtreme

Výborný pak je také mód kariéry. Pro začátek dostanete od sponzorů k dispozici nějakou tu finanční částku, za kterou vám ale nezbude nic jiného než koupit první vůz a hurá do závodění. Postupem času jste pak za své výkony odměňováni penězi, za ty si můžete zase pro změnu koupit nový automobil a tak stále dokola. Jak se bude dále odvíjet vaše kariéra jezdce (a tak trošku i manažera) už pak závisí jen na vás. Nesmím zapomenout ani na mód Rychlá hra, který vám nabízí možnost zajezdit si třeba jen jeden jediný závod či erzetu.

Špičkové automobily

Kvalitní vůz je pochopitelně základem úspěchu. Autoři jich do hry umístili kolem 30, což je číslo rozhodně slušné a zdaleka převyšující počet automobilů ve hře Rally Trophy. Jednotlivé závodní auta jsou sama o sobě rozdělena do několika kategorií, které se samozřejmě liší především výkonnostně. Můžete si tak vybrat například z menších a tím pádem méně výkonných vozů, zabrousit ale můžete také mezi WRC auta a jako bonus je přidáno i několik historických kousků. Jistě potěšující zprávou je pak fakt, že ani na české zástupce v ringu nebylo zapomenuto – vyzkoušet si tak můžete jízdu se Octavií či Felicií od českého výrobce Škody Mladá Boleslav. Já osobně do začátku zvolil právě Škodu Felicii, která sice nepatří mezi to nejlepší v dané kategorii, ale jako pravý „vlastenec“ České republiky jsem chtěl mít také české auto. Musím se však přiznat – Felicii jsem po čase vyměnil za jiný, výkonnější vůz, protože už nesplňovala mé požadavky.

Rally Championship Xtreme   Rally Championship Xtreme

Rally Championship Xtreme   Rally Championship Xtreme

Nepříjemným zjištěním bude jistě pro mnohé fakt, že většina automobilů je na začátku hry uzamčena a přístup k nim získáte až kvalitními výkony a především pak výsledky na samotné trati. Jistě to dokáže mnohým z vás znepříjemnit pohled na hru, pravdou však zůstává, že odemykání vozů působí jako dobrá motivace, aspoň tak tomu bylo v mém případě.

Automobilům jako celku jsem sice věnoval několik řádků, na vyjmenování několika výjimečných vozů se však jaksi nedostalo, takže to napravím aspoň nyní. K dispozici tak mimo jiné máte slabší vozy zastoupené kromě Škody Felicie také Fordem Pumou, Citroenem Saxo či VW Golf, z kategorie WRC by vaší pozornosti neměl uniknout například Ford Focus, Subaru Impreza a Peugeut 206.

Rozmanité tratě

Již jsem se zmiňoval o závodech ve Skotsku, kde začíná pouť celým šampionátem i vaše kariéra. Jedna jediná trať by však byla na hru kvalit Rally Chamiponship Xtreme opravdu málo a tak se dostanete i do dalších koutů naší milé planety. Konkrétně se pak stejně jako v případě Rally Trophy podíváte do sluncem prohřáté Keni, uniknout by vám neměl ani deštivý Wales, skvělé jsou pak závody ve Spojených státech amerických. Právě erzety odehrávající se na území USA patřily mezi ty, které mě zaujaly nejvíce. Jak už jsem napsal v recenzi na Rally Trophy, naprosto nejvíce mě baví jízda v severských podmínkách, tedy na sněhu a ledu. Ani na to autoři nezapomněli a tak ve hře nabízejí čtyři erzety sdružené pod názvem Arktická rallye. Patří sice mezi to nejobtížnější ze hry, ale opět se jedná o místo, kde se dá celkem bez problému nahnat slušný náskok na soupeře.

Rally Championship Xtreme   Rally Championship Xtreme

Rally Championship Xtreme   Rally Championship Xtreme

Velikou pochvalu si zaslouží stavba tratí. Ve hře najdete rovinaté tratě stejně jako až možná příliš technické pasáže. Autoři se nebáli použít i mé oblíbené „vracečky“ - pravdou ovšem je, že to s nimi někdy dost přehnali, v některých částech tratí jsou použity na mé gusto až příliš často. Setkáte se s také prudkým klesáním či s horskou erzetou, která je prošpikována spoustou zatáček a stoupání. Stavba tratí je tedy opravdu vynikající a bude zřejmě vaším největším nepřítelem – zvládnout ovládání jednotlivých automobilů totiž příliš velikým problémem není, zapamatovat si každou nepříjemnou část jednotlivých erzet je však těžkým úkolem. Pochvalu si zaslouží také možnost otestovat si jednotlivé tratě ještě před výjezdem do měřeného závodu. Doporučuji využít této možnosti před každou z celkem 24 erzet, určitě se vám to vyplatí.

Česká vozítka

Jak už bylo v článku zmíněno, hra obsahuje i dva vozy české značky Škoda. Těmi dvěma vyvolenými automobily jsou celkem pochopitelně Škoda Octavia a Škoda Felicia. Pojďme se jim teď společně trochu kouknout na zoubek.

Škoda Octavia
„Oktávka“ patří samozřejmě do kategorie WRC vozů, v těchto soutěžích Českou republiku také poměrně solidně reprezentuje. Svým provedením a výkonem může bezpochyby rovnocenně soupeřit s dalšími vozy stejné kategorie – takže bude bezesporu i vaším kandidátem na vhodný automobil, alespoň tedy ve hře.

Škoda Felicie
Na rozdíl od Octavie je vám k dispozici již od začátku hry, nemusíte tak čekat, až se vám podaří odemknout právě zmiňovanou Škodu Octavii. Ve své kategorii patří mezi zlatý střed, nejedná se tedy o nikterak nadprůměrný vůz. Přesto byste, jako správní vlastenci, měli jízdu z „Feldou“ alespoň jednou vyzkoušet.

Chování automobilů

Chování vozů je také velmi realistické a patří bezesporu mezi špičku. Kvalit Rally Trophy však nedosahuje. Zvládnout kontrolu nad vozem není příliš velký problém, znepříjemnit život vám tak může již zmiňovaná výborná stavba tratí, která tento nedostatek kompenzuje. Na velice kvalitní úrovni je zpracováno ničení vozů, kromě zřetelného grafického poškození jste navíc informováni i textem na obrazovce, co že se vlastně poškodilo. Z toho už si můžete udělat sami obrázek, zda-li to nějak ovlivní výkon automobilu a vaši další jízdu (mezi nejčastější poškozené části vozů patří především karoserie, výfuk a také světla – což je v případě nočního závodu dosti nepříjemné).

Opět jsem provedl svůj oblíbený test s nárazem automobilu do značky vyskytující se ihned u cesty – bohužel v případě hry Rally Championship Xtreme nebrali autoři ohled na takové „malichernosti“, které ale bezpochyby trochu záporně ovlivňují můj celkový dojem a především pak realismus hry (ano, vím, jsem tak trochu puntičkář – ovšem jen v některých případech :-). Trochu mně také vadila nutnost projet s automobilem přesně checkpointem, který je zde reprezentován dvěmi značkami na silnici. Mezera mezi nimi není příliš velká a zvláště pak v případě, že je checkpoint umístěn na nepříliš vhodném úseku se vám může celkem bez problémů stát, že ho minete a jste donuceni vrátit se zpět. Myslím, že akceptován by měl být i průjezd okolo – nutnost přesného projetí dokáže totiž poměrně často naštvat (speciálně pak v případě, že zrovna útočíte na první místo).

Světlé stránky hry
  • grafika
  • množství závodních vozů
  • kompletní lokalizace a cena
  • stavba tratí
  • česká vozítka
Temné stránky hry
  • zvládnout ovládání vozů není prakticky vůbec těžké
  • mohlo být trochu více zapracováno na realismu, speciálně pakna fyzikálním modelu aut
  • z počátku docela těžké

Skvělá grafika, zvuky i hudba

Parádní je grafika, a to od A až do Z. Už menu je zpracováno výtečně, automobily taktéž, graficky perfektní je systém deformace karoserie i dalších částí automobilu po nárazu, o tom už jsem však psal výše. Okolí tratí je také skvělé, celkově tedy hodnotím zpracování grafiky ve hře Rally Championship Xtreme na jedničku s hvězdičkou. Prakticky stejně tak velkou pochvalu si zaslouží i ozvučení hry, k atmosféře přispívá také občasný křik diváku. K divákům mám ještě jednu malou výtku, která ale přímo nesouvisí se zvuky ve hře – právě diváků je podle mě u trati poměrně málo, byť by v některých pasážích tratí jejich výskyt samozřejmě vhodný nebyl. Přesto by v mnoha erzetách byla jejich přítomnost obrovským plusem. A co dodat k hudbě? Je na vkusu každého, jak se mu zalíbí, já z ní měl rozporuplné pocity.

Bonus: kompletní lokalizace a cena!

Pro hráče neznalé nějakého světového jazyka (tímto pojmenováním jsem počastoval zejména angličtinu a němčinu) bude jistě příjemným překvapením také kompletní lokalizace do češtiny. Slovo kompletní je pak zcela na místě, protože přeložena byla nejen jednotlivá menu a jiné texty, ale nezapomnělo se ani na dabing spolujezdce, který vás při jízdě informuje o nadcházejících zatáčkách či překážkách na trati. Komentář je zpracován slušně, byť v některých okamžicích působí trochu směšně a nepochybuji o tom, že někteří hráči by dali stejně jako já raději přednost původnímu anglickému dabingu. A co dodat k ceně? Myslím, že 599 Kč za hru takových kvalit, jakými bezesporu disponuje Rally Championship Xtreme je velice slušná částka.

Suma sumárum

Nyní se dostávám k onomu úkolu srovnat oba letos vycházející tituly, hru Rally Trophy a Rally Championship Xtreme. Zatímco Rally Trophy je určen především pro fajnšmekry a hardcore hráče, titul Rally Championship Xtreme získá své oblíbence spíše v oblasti široké hráčské veřejnosti. Faktem však zůstává, že obě hry jsou i se svými chybami tím nejlepším co lze letos v oblasti závodních her na PC najít.

Grafika: 10/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 8/10

Titul Rally Chamiponship Xtreme je bezpochyby kvalitně zpracovanou rallye určenou především pro širší hráčskou veřejnost. Devizou je pak také výborná cena 599,- Kč a kompletní lokalizace do češtiny.

Celkové hodnocení: 8/10

Diskuze (14) Další článek: Šestice screenshotů z Midtown Madness 3

Témata článku: , , , , , , , , ,