Rally Trophy – nejlepší závodní hra v poslední době

Po delším období sucha se na našem trhu znovu objevuje kvalitní zástupce žánru závodních her. Je jím titul Rally Trophy, který je první hrou firmy Bugbear Enteraiment. A debut je to více než povedený. Máte možnost vyzkoušet si závody rallye jako piloti těch nejlepších historických aut. A díky neuvěřitelně realistickému fyzikálnímu modelu je to jízda opravdu divoká!
Platforma: PC
Typ hry: závodní hra
Multiplayer: Internet (GameSpy Arcade), síťová hra
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 600 MB na HDD, 16MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 800 MHz, 128 MB RAM, 600 MB na HDD, 32MB grafická karta
Testovací konfigurace: Duron 600 MHz, 256 MB RAM, 600 MB na HDD, 32MB grafická karta
Výrobce hry: Bugbear Entertainment (http://www.bugbear.fi)
Distributor hry: JoWood (http://www.jowood.com)
Distribuce v Česku: Dynamic Systems

Poslední měsíce nejsou na závodní hry zrovna bohaté. Staré a prověřené série většinou stagnují a nebo zkoušejí uspět novým způsobem – za všechny můžeme jmenovat titul Motor City Online, s jehož vydáním v Evropě to ale nevypadá vůbec dobře. Je tomu tak proto, že hra nedosahuje v Americe takového úspěchu (jinými slovy, nevydělává tolik peněz), jak si sami tvůrci původně představovali (jedinou šancí, jak si tedy tuto hru zahrát, je možnost jejího objednání přes Internet a zkusit hrát na amerických serverech – což asi většině hráčů nedovolí jejich připojení k Internetu). Fanouškům tedy nezbývá než se spolehnout na příchod nějaké nové, doposud na nebi nesvítící, hvězdičky. Mohl by jím být titul Rally Championship Xtreme, avšak pravým krále poslední doby se jistě stane Rally Trophy, který vám blíže představím v naší dnešní recenzi.

Rally Trophy Rally Trophy

Rally Trophy Rally Trophy

Hra Rally Trophy přináší na náš počítačový trh nový vítr v podobě historické rallye. Jedná se tedy o klasickou rallye, její jedinou zvláštností je fakt, že se nebude prohánět ve vozech poslední doby (třeba v české „Oktávce WRCéčku“, která nás v poslední době na světové scéně celkem slušně reprezentuje), ale v historií prověřených automobilech. Na první pohled nejsou závody historických vozů zrovna lákavé, ale jak už bylo mnohokrát dokázáno, na první pohled příliš nedejte!

Rozmanité módy
K dispozici máte dva rozdílné módy hry – Rally a Arcade. V rámci každé z těchto kategorií můžete vyzkoušet šampionát, umožněno je vám také uspořádat klasický závod proti několika počítačem řízeným pilotům, máte-li náladu, můžete si zajezdit jen jednu jedinou erzetu. A jaký je tedy rozdíl mezi těmito dvěma skupinkami módů, který byl důvodem pro jejich rozlišení? Zatímco klasická rallye vás seznámí se hrou v tom pravém slova smyslu, tedy se všemi jejími výhodami i nevýhodami, mód Arcade můžeme považovat za její "osekanou“ verzi. Ten vám dává k dispozici nerozbitnou verzi vozu, odebrána byla možnost ovlivňovat výbavu a nastavení vozů. Z nabídky konkrétních módů pak byla odebrána možnost závodit pouze na čas, tu však myslím oželí každý hráč.

Editory a další vylepšení

Životnost hry si můžete prodloužit také několika externími programy – především pak editory, které připravili někteří nadšení fandové titulu Rally Trophy. Dva z těch nejlepších, které najdete zde a zde, vám umožní předělat jednotlivé závodní tratě, ale také samotné automobily. Mekkou dalších vylepšení pak bezpochyby zůstává server Rally Trophy Relay, kde můžete mimo jiné najít i desítky modelů historických (a pochopitelně těch nejslavnějších) vozů.

Fyzikální model aut
První věcí, která vás na hře zaujme, bude bezpochyby fyzikální model jednotlivých závodních automobilů. Jednotlivé vozy nejenže vypadají realisticky, ale také se tak i chovají! Při závodění je obrovským problémem udržet káru na silnici a neskončit mezi desítkami stromků s rozbitým autem a také hlavou. Vůbec řízení je v Rally Trophy docela kumšt a nestydím se přiznat, že i já jsem určité problémy pociťoval. Po dlouhé době se tedy objevil titul, který se může pochlubit opravdu realistickým fyzikálním modelem – a myslím, že si svou vedoucí pozici po dlouhou dobu udrží (důvod je prostý – v blízké budoucnosti by se neměla objevit žádná závodní hra takových kvalit, aby titul Rally Trophy mohla ohrozit).

Plně se sžít s ovládáním hry tedy bude problémem asi pro každého, speciálně pak zvládnout vše na klávesnici vypadá z počátku jako něco zhola nemožného (k mé smůle měli v době testování této hry všechny mé periferní zařízení mí kamarádi, takže jinou volbu než klávesnici jsem bohužel neměl). Nenechejte se také ošálit úspěšným zvládnutím jedné z tratí – přijde totiž další závod, první zatáčka a auto je na šrot – tak to prostě ve hře Rally Trophy chodí :-). Co se tedy po stránce ovládání, ale i hratelnosti týče, není titul Rally Trophy určen pro každého, ale spíše a hlavně pro hardcore pařany (a přesto, že se bezpochyby jedná o kvalitní titul, i tito hráči budou mnohdy zklamaní, vysoká obtížnost totiž není ničím, co by zrovna nadchlo.

Rally Trophy Rally Trophy

Rally Trophy Rally Trophy

Na závěr jsem si nechal bonbónek, který příjemně dochutí předchozí směs realismu – je jím ničení vašeho auta. Z mých zkušeností vyplývá, že i tady si dali autoři opravdu záležet – pokud to například napálíte s autem přímo do stromu, kapota auta se zdeformuje do tvarů, které můžeme opravdu považovat za velice podobné stavu, v jakém by byly po takové situaci ve skutečnosti. Stejně tak „typ“ vaší havárie ovlivňuje fakt, co na autě nejvíce poškodíte (a většinou to kromě karoserie odnese pochopitelně motor).

Opravdu 42 tratí?
Chuťovkou mělo být podle autorů 42 připravených tratí nacházejících se v celkem 5 různých zemích. Jaké však bylo moje zděšení, když jsem přišel na to, že to až tak úplně pravda nebude. Nejprve se ale pojďme podívat na jednotlivé země, kde se hra odehrává – nejdříve se podíváte do Ruska, poté do sluncem vyprahlé Keni, jistě neodoláte ani pozvání do země tisíce jezer Finska, perličkou jsou pak zasněžené cesty a silnice ve Švédsku. Poslední zastávkou pro vás bude Švýcarsko. Rozdíly mezi jednotlivými zeměmi co se týče vzhledu tratí jsou opravdu veliké, horší je to ale s jejich stavbou. V zásadě není stavba tratí špatná, objevují se zde některé záludné zatáčky, ale z celkového hlediska mi nepřipadaly na rozdíl od fyzikálního modelu příliš realistické. Ještě se vrátím k onomu zdůrazňovanému faktu, že hra neobsahuje slibovaných 42 tratí. V zásadě se všechny tyto tratě ve hře objevují, ale v rámci konkrétní země jsou si velice podobné, rozdíly prostě nejsou ani zdaleka tak markantní, jak by tomu správně mělo být.

Bylo by chybou vyhnout se vyjmenování alespoň několika závodních vozů, které můžete ve hře ovládat. Za všechny tedy vzpomeňme například skvostný Saab 96 V4, Opel Kadett, Volvo Amazon či mého oblíbence, automobil Ford Cortina.

Rally Trophy Rally Trophy

Rally Trophy Rally Trophy

Grafika a vůbec to ostatní
Po grafické stránce se titul Rally Trophy svým autorům rozhodně povedl. Auta vypadají velice dobře, o ničení samotných vozů už jsem psal výše. Asi nejhezčím momentem ve hře je jedna z misí ve Finsku, odehrávající se v předvečer místního času. Lehké šero společně s prudkým deštěm a z dálky prosvítajícím sluncem jsou krásné na pohled, orientovat se v tomto hodně nezvyklém počasí však není rozhodně jednoduché (a sluneční brýle vám určitě nepomůžou).

Světlé stránky hry
  • fantastický fyzikální model
  • dobrá hudba i zvuky a v neposlední řadě i grafika
  • po zvládnutí nástrah ovládání a fyzikálního modelu skvělá zábava
  • plně v češtině
Temné stránky hry
  • díky realistickému fyzikálnímu modelu možná až příliš těžké
  • málo tratí, mohlo být i více závodních vozů

Protože jsem v některých momentech detailista, zaměřil jsem se na drobné detaily i ve hře Rally Trophy. Zajímavé je kupříkladu oblečení diváku na jednotlivých závodech – zatímco v Keni se setkáte s polonahými lidmi (ani se jim v tom vedru nedivím), ve Švédsku je tomu přesně naopak. Jako rozptýlení během hry pak mělo sloužit také přebíhání zvířat přes cestu – stává se to poměrně často a váš spolujezdec na to reaguje dosti zvláštní hláškou, kterou budete v pozdějších fázích hry už znát nazpaměť. Vše jsem zakončil posledním pokusem, který vlastně zkouším takřka v každé závodní hře. V různých rychlostech to napálit přímo do značky stojíce těsně vedle silnice – a opět jsem nebyl zklamán. Zatímco při nejpomalejší rychlosti ji vaše auto nedokáže zničit (ve výjimečných případech dokáže, ale s velkými potížemi a navíc se tímto nárazem změní směr pohybu vašeho automobilu!), po přidání plynu už je situace jiná a značka spadne jako hruška ze stromu.

Hudba byla do hry vybrána opravdu dobře, avšak celou dobu hraní vás bude v menu provázet pouho pouhý jeden song. Je asi na každém, jak se mu zalíbí, já byl z něho více než nadšen a nepřipadal mi ani po delší době nijak „ohraný“. Zvuky řvoucího motoru či havárii jsou opravdu realistické, nadabování spolujezdce je pak taktéž fantastické – i tady si tedy autoři ze společnosti Bugbear Enteratiment dali záležet.

Rally Trophy Rally Trophy

Rally Trophy Rally Trophy

Nejlepší závodní hra poslední doby!
Asi není pochyb o tom, že titul Rally Trophy je nejlepší závodní hrou poslední doby. Oplývá dobrou grafikou a také neuvěřitelně reálným fyzikálním modelem automobilů (který však klade velké nároky na hráče). Faktem zůstává, že prostředí závodů rallye historických aut není pro hráčskou veřejnost příliš lákavé a je to určitě škoda. Plusem pak jistě bude kompletní lokalizace hry do češtiny. Pokud tedy hledáte možnost zahrát si pořádné závody, je pro vás titul Rally Trophy jednoznačnou volbou – nic lepšího v současné době opravdu nenajdete.

Grafika: 9/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 8/10
Máte tu čest seznámit se s nejlepší závodní hrou poslední doby. Díky mnoha svým vlastnostem je však bohužel určena jen pro hardcore pařany.
Celkové hodnocení: 8/10

Diskuze (28) Další článek: Patch pro Wolfensteina již brzy

Témata článku: , , , , , , , , , ,