Ratchet & Clank: Rift Apart - začátek nové generace se vším všudy | Recenze

Sony vyrukovalo se svým prvním herním esem nadcházející generace. A je to pecka.

Co baví

  • Zábavný příběh
  • Svižná akční hratelnost
  • Rivet je boží
  • Technicky špičkové

Co vadí

  • Občasné bugy
9/10
Hodnocení

Studio Insomniac Games patří už dlouhou dobu mezi dvorní vývojáře platformy Playstation a ve svém portfoliu má nejen samé hity, ale především kultovní značky Sony. Z jejich rukou vyšly takové klasiky jako Spyro, Resistance, čerstvě Spider-Man a samozřejmě naše úderná dvojice Ratchet & Clank. Ti začali svou cestu už v roce 2002 a nyní jsme se dočkali jejich nejnovějšího dobrodružství. 

Rift Apart je skvělý tím, že nenavazuje na příběhovou linku série nijak extra pevně a užijí si ji tedy jak naprostí nováčci, tak veteráni, kteří s ušatcem a jeho robůtkem proběhli všechny světy. Novinka navíc nezapomíná jak vzdát holt nostalgickým prvkům série, tak přinést i zcela nové aspekty, které značku omlazují a využívají sílu nové konzole Playstation 5. Ve zkratce? Už dlouho jsem se tak nebavil. 

Za záchranou galaxií

Příběh volně navazuje na události předchozích her, konkrétně Into the Nexus a předělávky Ratcheta z roku 2016. Naše dvojice si užívá zasloužený odpočinek a Clank dokonce vyrukuje s milým dárkem - mocným nástrojem Dimensinatorem, který má pomoci Ratchetovi skákat mezi dimenzemi a konečně najít další jedince jeho druhu Lombax. 

Ratchet _ Clank_ Rift Apart_20210524225302.jpg
Oslavy netrvají dlouho a naše dvojice je opět až po uši v problémech

Co ale čert nechtěl, objeví se zlotřilý padouch celé série, Doktor Nefarious, Dimensinator ukořistí a poškodí. Výsledkem jsou trhliny mezi dimenzemi, které rozdělí Ratcheta a Clanka, ale také přinesou novou naději v podobě Rivet, další z rasy Lombax, která se připojí k naší ústřední dvojici a spolu musí zatopit Nefariousovi, získat zpět Dimensinator a postavit se i mnohem horšímu zlu, na které narazí. No a samozřejmě i zachránit galaxii před absolutní zkázou, to jen tak na okraj. 

Ratchet _ Clank_ Rift Apart_20210524232801.jpgRatchet _ Clank_ Rift Apart_20210525003732.jpgRatchet _ Clank_ Rift Apart_20210525010940.jpg
Rivet je skvělým přídavkem k partě a protikladem klidnému Ratchetovi

Hned z kraje musím před vývojáři smeknout, opět se jim podařilo nabídnout dobrodružství megalomanských rozměrů, které však stále působí velmi osobně a intenzivně. S naší partou se podíváte do celé řady různorodých planet a dimenzí, každá doslova překypující životem, ale také i některými hororovými pasážemi, které vzdávají hold kultovním filmům i jiným hrám. Velký rozptyl dal možnost tvůrcům se opravdu vyřádit, klidnější pasáže s průzkumem planet se střídají s akční smrští, kde vám doslova polezou oči z ďůlků. To vše je pak zabalené do pověstné komediální složky, která je sérii vlastní. A vy si to po celou dobu neuvěřitelně užíváte. 

Napříč časem, napříč dimenzemi

Jednou ze stěžejních novinek jdou trhliny v dimenzích, které se zde projevují dvěma způsoby. Ten první z nich je minimalistický a slouží ke svižnějšímu pohybu v prostředí při soubojích. Malé žluté praskliny v prostoru můžete využívat k okamžitému přitáhnutí na dané místo, což pomáhá při pohybu i bojích, kdy svižně uhýbáte smršti nepřátelských kulek a máte mnohem větší kontrolu nad bojištěm. Tyto trhliny také pomáhají při řešení puzzlů či jednoduššímu návratu k určitým místům. 

Ratchet _ Clank_ Rift Apart_20210525221425.jpg
Z některých světů vám doslova spadne čelist

Druhé trhliny jsou podstatně zajímavější a čerpají ze samotné premisy příběhu. Napříč úrovněmi jsou roztroušeny větší praskliny, které vás po rozevření dostanou rovnou do paralelní dimenze. Ty většinou slouží pro získání různých sběratelských předmětů, gadgetů a oblečků, ale občas posouvají kupředu i příběh. Tyto trhliny se občas využívají i během některé z mnoha šílených částí, ve kterých se na obrazovce odehrávají doslova grafické orgie a vy propadáváte dimenzí za dimenzí. Insomniac vždy uměl nabídnout vizuálně nádhernou podívanou a nový Ratchet to jen potvrzuje. 

 

Insomniac vždy uměl nabídnout vizuálně nádhernou podívanou a nový Ratchet to jen potvrzuje

 

Síla konzole Playstation 5 je tu krásně vidět. Díky SSD disku nejen že jste po zapnutí hry vhozeni do akce prakticky během několika málo vteřin (bez přehánění), ale všechny ty skoky dimenzemi a napříč planetami nejsou přerušeny naprosto žádnými nahrávacími obrazovkami. Veškerý chaos, který ve hře zažijete se odehrává v reálném čase a je až neuvěřitelné, jak moc velký rozdíl to je oproti našim herním zážitkům z předchozí generace. Člověku zkrátka dojde, že nová generace není jen o 4K rozlišení nebo hezčích efektech. Je o spoustě technických detailů, schovaných pod pokličkou, které pracují společně, aby vykouzlily výsledný zážitek. 

Ratchet _ Clank_ Rift Apart_20210525222548.jpgRatchet _ Clank_ Rift Apart_20210525222608.jpgRatchet _ Clank_ Rift Apart_20210525234732.jpg
Po prostředí se budete moci pohybovat svižně a hned několika způsoby

Abyste se cítili při svém cestování jako doma, přidali vývojáři k již zavedeným prvkům také několik novinek. Ratchet i Rivet nyní umí fantomně uskakovat, využívat raketových bot či běhat po zdech. Díky tomu je pohyb v prostředí mnohem příjmenější a hráč má pocit, že má vše mnohem více pod kontrolou. To platí i pro váš arzenál zbraní. Ty odemykáte postupně, lze je vylepšovat a jsou stejně bláznivé, jako jsou vtipné. Možná že začnete s obyčejnou pistolkou, postupně se ale dostanete např. k zmrazovací pušce, elektrizujícímu samopalu nebo rovnou plazmovému rotačáku, který dělá solidní paseku. Všechny zbraně jsou vám k dispozici a pro rychlý výběr lze vždy nahodit čtyři z nich na ovládací kříž. 

I zde umí tvůrci patřičně využít konzoli Playstation 5, konkrétně nového ovladače DualSense. Všechny zbraně mají dva režimy, které vyberete lehkým namáčknutím spouště a poté úplným stiskem vystřelíte. Adaptivní triggery tedy hrají u každé zbraně výraznou roli a ukazují sílu nového ovladače. Letmé vibrace a zvukové efekty vyluzované z repráčku už jen dotvářejí celkový dojem. 

Ratchet _ Clank_ Rift Apart_20210529233832.jpg
Dimenze se samy do kupy nedají, naše party musí spojit síly i s dalšími hrdiny

Nejen zbraněmi je ale živ člověk a tvůrci museli nějak vyždímat možnosti pestrých světů, do kterých se podíváte. Ty doslova lákají k průzkumu a jsou plné sběratelských předmětů, od krystalů nutných pro upgrade zbraní až po unikátní oblečky, helmy a brnění pro vaše postavy. Každá z částí zbroje navíc nabízí unikátní perky a bonusy a lze si je barevně libovolně nakombinovat, takže se ve hře vyřádí i milovníci RPG. Nic z toho navíc není nucené, jde jen o příjmené zpřestření, jak si užít nepovinné úkoly na planetách, než se vydáte dál zachraňovat svět. 

Konečně nová generace?

Určitě jste již viděli obrázky i trailery, ale vězte, že je vše stejně působivé i v pohybu na vaší televizi. Rift Apart je vizuálně neuvěřitelně krásnou hrou a minimálně celou první polovinu jsem suverénně každých pár minut sbíral čelist z podlahy. A vůbec tu nejde jen o 4K rozlišení nebo hezké textury. Insomniac Games oddřeli obrovský kus práce z hlediska level designu a stylizace, a je to zatraceně znát. 

Ratchet _ Clank_ Rift Apart_20210529232903.jpg
Dimenze jsou plné detailů a důvodů k průzkumu

Planety jsou nádherné, plné života a detailů. Vše je radost prozkoumávat, kochat se okolím. Filmečky jsou tvořeny v enginu hry a naprosto plynule přecházejí do gameplaye, což ledacos vypodívá o grafických kvalitách. Občas jsem měl pocit, že doslova hraji oživlou Pixarovku, kvalita detailů je zkrátka na zcela jiné úrovni a když si všimnete malých chloupků na obličejích Rivet a Ratcheta či jemného lesku u Clanka, pak pochopíte, že tady is zkrátka někdo dal záležet. Hra navíc nabízí i ray-tracing, který zazáří především ve více futurstických prostředích vesmírných lodí či podzemních laboratoří, kde je přehršel lesklých povrchů. 

Když se pak dostanete do akce, vše je neuvěřitelně svižné a obrazovka je často až přehlcena efekty. Vše se skvěle hýbe i při 30 snímcích za vteřinu, které jsou v režimu nejhezčího vizuálu spojeny s 4K rozlišením a ray-tracingem. K dispozici jsou i režimy s dynamickým 4K rozlišením a 60 snímky, které dělají z akce ještě mnohem jemnější a plynulejší podívanou, hra ale vypadá neuvěřitelně takřka za všech podmínek. Pokud jste se celou dobu ptali, kde jsou ty opravdové next-gen hry, máme pro vás odpověď. Tady. Jistě, párkrát za celou dobu jsem narazil na pár bugů, jako bylo zaseknutí v prostředí, šlo ale spíše o výjimky, které žádným způsobem neovlivnily zážitek. 

Vizuální podívanou završují perfektní herecké výkony všech hrdinů a parádní sci-fi hudba z rukou Marka Mothersbaugha, který se mimo jiné staral třeba o soundtrack k filmu Thor: Ragnarok. Inspirace je více než znát a jsme za to rádi. 

Verdikt

Po celou dobu testování jsem marně hledal byť sebemenší kaňku na kráse nového Ratcheta, a doteď nemohu přijít na nic. Ano, nejde o žádnou revoluci žánru ani posun do nebývalých výšin, stále jsme teprve na začátku generace. Musí ale být všechny hry revoluční? Rift Apart je neuvěřitelnou akční jízdou, ze které nebudete chtít vystoupit ani o vteřinu dřív. Ukazuje jak umění studia Insomniac, tak obrovský potenciál nastupující generace konzole. Pokud stále čekáte na důvod, proč si pořídit Playstation 5, nyní jej máte. A Rivet rozhodně chceme na poličku. 

Diskuze (1) Další článek: Staňte se opravdovým samurajem v novince Samurai Simulator

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,