Razer Anzu: chytré brýle nejen pro hráče a příslib do budoucna | Recenze

• Dobrá výdrž
  • Herní režim

• Duální nabíjecí konektor
  • Skřípající konstrukce
  • Dioptrické čočky se kupují zvlášť
8/10

Chytré brýle ušly za dobu své existence dlouhou cestu. Živě si pamatuji Google a jeho pokusy před solidní řádkou let, stejně jako postupnou cestu dalších výrobců se všemi možnými i nemožnými kreacemi. To ostatně platí pro celý segment "smart" zařízení, od hodinek až po repráčky. Osobně jsem vyzkoušel celou řadu, od profi brýlí rozšířené reality HoloLens až po ochranné brýle se skly, které se specializovaly pouze na ochranu vašich očí před modrým světlem.

Na trhu už je v současné době celá řada "chytrých" brýlí. Své se rozhodl ukázat výrobce Bose, jeho brýle se ale soustředí především na kvalitní zvuk, kde si za dražší variantu s lepší výdrží pořádně připlatíte. Naopak Amazon a jeho Echo se snaží přinést co nejklasičtěji vypadající brýle, které komunikují s asistentkou Alexou téměř bez omezení. Své si tu najde každý, na trh brýlí se ale nyní rozhodl prorazit také Razer se svým produktem Anzu. A ačkoliv jen těžko mohu označit jeho premiérový zářez na pažbě tohoto segmentu jako opradu "chytrý", jde rozhodně o zatraceně praktický výrobek, který jsem si užíval. Ochranné čočky, hlasové i dotykové ovládání a všesměrové repráčky, které neotravují okolí. To zní jako ideální pomocník do pracovního týdne i hraní na mobilu.

Brýle jako každé jiné

Stejně jako v případě chytrých hodinek jsem vždy i u brýlí preferoval, aby se co nejvíce vzhledově blížily tradičním "nechytrým" produktům. Ještě, než se mi Anzu dostaly do ruky, trochu jsem se strachoval větších rámečků a mohutnějšího vzhledu, mé obavy ale byly rozptýleny téměř okamžitě poté, co jsem si brýle poprvé nasadil. Design je samozřejmě věc značně subjektivní a osobní, Anzu se ale dokázaly skvěle přiblížit tradičnímu vzhledu se špetkou toho futuristického stylu, který jsem si ihned zamiloval.

K mání jsou dvě verze brýlí, oválné pro ženy a obdélníkové pro muže

Zatímco obroučky kolem skel byly téměř stejně velké, jako u mých vlastních klasických brýlí, nožičky jsou podstatně tlustší, jelikož v sobě schovávají nejen konektory, ale také další technologie včetně dotykového ovládání, mikrofonu a repráčků. Přesto nejsou nijak přehnaně velké a vůbec jsem neměl problém brýle nosit víceméně všude, i venku. Při nákupu si můžete navíc vybrat ze dvou vzhledů, obdélníkový pro muže a více zaoblený a oválný design pro ženy, stejně jako několik velikostí, takže se přizpůsobí každému.

Při nákupu si můžete vybrat ze dvou vzhledů, obdélníkový pro muže a více zaoblený a oválný design pro ženy

Když už mluvíme o všestrannosti brýlí, zde tkví první velká výhoda Anzu oproti konkurenci. V balení totiž naleznete nejen klasická ochranná skla, ale také polarizační skla s filtrem záření UVA a UVB pro venkovní využití. Stačí vyměnit a můžete od notebooku vyrazit na kolo nebo si zaběhat. K tomu přidejte certifikát IPX4 s odolností vůči potu a kapkám vody a máte pravděpodobně nejvšestrannější chytré brýle, které v tuto chvíli můžete na trhu sehnat. Lze je použít jak při práci na ochranu očí a komunikaci, tak venku při sportování a procházkách.

Anzu překvapily velikostí, na první pohled je od klasických brýlí nerozeznáte

Menší výtku bych směřoval ke konstrukci samotné. Ta působí odolně, lesklé černé barvě kontrastuje už jen malé logo výrobce na bočních stranách. Vzhledem k vyměnitelné povaze skel ale není konstrukce tak zpevněná, tudíž při rozevírání nožiček občas zaskřípe. Nejde o nic výrazného, přesto si toho nelze nevšimnout. Do brýlí bude možné zasadit také vlastní čočky na předpis, bohužel v tuto chvíli Razer spolupracuje pouze s firmou Lensabl, která v České republice samozřejmě k mání není, takže budete muset v případě zájmu objednávat v zahraničí. Vzhledem k povaze brýlí totiž rozhodně nelze provést výměnu jen tak za rohem v běžné optice.

Proti slunci i displejům

Pojďme se ale vrhnout na funkční stránku brýlí. Jako první musím samozřejmě připomenout duální ochranu skel. K dispozici jsou klasická skla, jež dokáží odfiltrovat až 35% modrého světla z displejů a monitorů. Po týdnu neustálého používání při několikahodinovém psaní a aktivním hraní musím přiznat, že jsem zaznamenal mnohem menší únavu očí. Především ve večerních hodinách jsem už necítil žádné šimrání ani pálení, Anzu tedy odvádí svou prvoplánovou práci skvěle. Bohužel jsem neměl možnost brýle porovnat s jinými ochrannými konkurenty, jsem si ale jistý, že jsou výsledky obdobné.

Základní čočky mají ochranu proti modrému světlu, v balení jsou i polarizační skla

Oproti konkurenčním výrobkům má Anzu ještě druhou sadu čoček, tentokrát polarizačních, které blokují až 99% záření UVA a UVB a umí téměř odstranit zaslepení sluncem při venkovních dobrodružstvích. Zde už jsem srovnávat mohl a byl jsem překvapen, o kolik lépe si Anzu vedl ve filtraci slunečního světla oproti mým tradičním slunečním brýlím. Mám-li tedy shrnout "nechytré" schopnosti brýlí, vše funguje na jedničku a jejich všestrannost opravdu potěší. Sklíčka sama o sobě by ale vysokou cenovku neobhájila, takže se pojďme podívat na chytré vychytávky.

Jako Tony Stark

Jak jsem poznamenal už na začátku, Anzu nejsou chytré brýle v pravém smyslu slova. Nemají rozšířenou realitu, ani nepromítají na skla žádné informace. Jde spíše o ochranné brýle pro práci u počítače, které nabízí navíc ještě několik dodatečných funkcí pro ospravedlnění vyšší cenovky. Pokud totiž neustále sedíte u počítače a online konference jsou vaším denním chlebem, budete překvapeni, jak moc vám může Anzu usnadnit život a ušetřit čas.

Stranice slouží jako samostatná zařízení s repráčky, mikrofonem a konektory

Postará se o to dvojice vychytávek - všesměrové repráčky otevřeného typu s mikrofonem a zvukovou latencí 60 ms, a hlasové či dotykové ovládání. Vezměme to popořadě. Ihned dodám, že Anzu nenahradí sluchátka pro herní klání v kompetitivních střílečkách. Tam, kde hraje roli prostorový zvuk a přesné určování zdroje zvuku stále potřebujete kvalitní sluchátka s odhlučněním a výkonnými měniči. Anzu naopak slouží skvěle při práci či letmém hraní mobilní hry, kdy chcete slyšet vše potřebné, a přesto nechcete být odříznuti od světa sluchátky a ucpaným sluchovodem.

Všesměrové repráky fungují na bázi citlivého směrování zvuku, o který se starají 16mm měniče v obou stranicích brýlí. Zprvu jsem si myslel, že zvuk bude slyšet víceméně všude kolem mě, vše je ale o pečlivém nastavení v přiloženém softwaru, který je dostupný na mobilní telefony i počítače. Stačí si totiž pohrát se zvukem, jeho hlasitostí a ekvalizérem (k dispozici jsou bohužel pouze tři šablony bez možnosti manuálního piplání), a pokud udržíte hlasitost pod 30%, zvuk se nedostane za hranici vámi natažené ruky. Vše tak uslyšíte pouze vy a vaše okolí vyluzované zvuky neruší, i kdybyste se nacházeli s někým ve stejné místnosti. Samozřejmě pokud nechcete brát ohled na okolí a slyšet vše pěkně hlasitě, zvuk již bude slyšet i ve vašem bezprostředním okolí. Přece jen, nejde o pecky ani uzavřená sluchátka, ale otevřené reproduktory.

Technické specifikace

• Čočky: skla pro filtraci modrého světla, polarizační skla pro filtraci UVA a UVB záření
  • Velikost: malé a střední (51.8 x 38 mm), velké (54.5 x 40.5 mm)
  • Délka stranice: 140mm
  • Hmotnost: 49g
  • Připojení: Bluetooth 5.2, latence 60ms
  • Rozhraní: dotykové, hlasové ovládání
  • Zvuk: 16mm měniče, všesměrový mikrofon
  • Výdrž: 5 hodin na jedno nabití, 14 dní ve stand by režimu
  • Předpokládaná maloobchodní cena: 5 999 Kč
  • Obsah balení: Brýle Anzu, druhá sada čoček, nabíjecí kabel, kožené pouzdro, hadřík na leštění

Právě díky tomu se ale Anzu geniálně hodí například pro pohodové hraní mobilních her, nebo videohovory a online konference. Uživatel slyší vše potřebné a může mluvit díky integrovaným mikrofonům, a přesto není odříznut od světa a vnímá i své okolí, což je občas opravdu užitečné a ve sluchátkách víceméně nemožné.

Samostatnost nožiček je vidět také při nabíjení, jelikož musíte napojit magnetické kabely k diodám na obou stranicích

Podivnou zajímavostí je, že obě stranice brýlí fungují jako samostatná zařízení s vlastním repráčekem, dotykovou ploškou i mikrofonem. Je to znázorněné jak v mobilní aplikaci, kde jsou vidět ukazatele baterie, tak při párování zařízení. To se provádí skrze Bluetooth 5.2 a po prvotním spárování si brýle umí zapamatovat až 6 jednotlivých zařízení, přičemž se napojí automaticky. Bohužel možnost duálního připojení chybí. Samostatnost nožiček je vidět také při nabíjení, jelikož musíte napojit magnetické kabely k diodám na obou stranicích, což je trochu nezvyklé a zbytečně komplikované. Určitě bychom uvítali jednotný konektor někde uprostřed brýlí, ale budiž.

Brýle zapnete obyčejným rozevřením, vypnete pak zavřením nožiček

Vraťme se ale na chvíli k repráčkům. Kvalita zvuku je zcela dostačující, i když je jasné, že audiofilních hudebních zážitků se s brýlemi dočkáte jen těžko. O něco lepší a především sytější zvuk umí konkurenční brýle Bose, ty jsou ale na zvuk přímo uzpůsobené a jejich dražší varianta vám sáhne do peněženky mnohem raznatněji. Anzu naopak nabízí velmi vyrovnaný zvuk pro příjemný poslech hudby například při psaní, práci u počítače a dalších kratochvílích, čehož jsem bohatě využíval. Také hlasy při videohovorech zní čistě a jasně, což je důležité, jelikož Anzu mi připadají mnohem více jako pracovní brýle než brýle čistě herní.

Proč blokovat modré světlo?

Brýle s filtrem modrého světla jsou ideální pro

ty, kdo dlouho pracuje u obrazovky. Oči jsou

odpočatější a méně podrážděné, zvyšuje se

také produktivita a koncentrace při práci.

Brýle mimo jiné zmenšují zkreslení obrazu,

snižují odlesky a světelné odrazy, takže je

zážitek za monitorem nejen zdravější, ale

také kvalitnější a ostřejší.

To samozřejmě neznamená, že si s nimi nemůžete zahrát, především sednout si venku do parku a hrát hry na mobilu se zvukem, aniž byste při tom rušili okolí, je k nezaplacení. Zde musím vyzdvihnout další vychytávku brýlí, a sice herní režim. Při jeho zapnutí se zvuková latence sníží na 60 ms a opravdu pak už nepocítíte žádné zdržování ani trhání zvuku oproti tomu, co se děje na displeji. Bohužel v obyčejném režimu je rozdíl více než patrný a zatímco bohatě postačí na obyčejný videohovor, hry už zvuk jednoduše nestíhá.

Oproti původním předpokladům však herní režim netrápí baterii o moc více, než režim standardní, takže jsem povětšinou používal brýle v herním režimu nezávisle na situaci. Jedinou obětí je tak menší dosah signálu. V herním režimu musíte opravdu být nablízku zdrojovému zařízení a nemůžete jen tak chodit po celém bytě jako v případě režimu klasického. Výběr je tedy na vás.

Dalším kladem je výdrž baterie. Ta se pohybuje kolem hranice 5 hodin na jedno nabití, což je už v základu oproti konkurenci solidní výhoda (takový Bose nabídne hudbu na plné pecky něco přes dvě hodiny). S výdrží si navíc lze i pohrát a brýle nepárovat vždy. Ty se pak automaticky vypnou a můžete je používat jen jako ochranné brýle a šetřit tak baterii. Jakmile je budete chtít využít i k něčemu dalšímu, stačí je jednou zavřít a opět otevřít a můžete používat chytré funkce po opětovném spárování. Tím jsem se bez problémů dostal na celodenní výdrž s občasným poslechem hudby či videohovorem.

Pro ovládání brýlí se používají dotykové plochy, schované v obou stranicích vedle loga výrobce. S těmi se můžete opravdu vyhrál a v softwaru přenastavit dotyky přesně podle vašeho přání, takže nebude problém si na ovládání zvyknout. Kombinací poklepání a podržení tak můžete ovládat hudební přehrávač, uskutečňovat hovory či měnit režimy. Vše je velmi intuitivní a je opravdu k nezaplacení mít možnost například cvičit či vařit při konferenčním hovoru bez toho, abyste se museli neustále natahovat k počítači či telefonu. Stačí si na vybraném zařízení přehodit zvuk do brýlí a jste připraveni. Ano, je to svým způsobem zbytečná frajeřinka, ale neskutečně vám občas usnadní život. To samé platí i o hlasovém ovládání asistenta, který funguje víceméně stejně jako na telefonu nebo chytrém zařízení Google Home. Musím ale uznat, že Amazon se svými brýlemi zvládl integraci asistentky Alexy mnohem lépe a komplexněji.

Razer Anzu S/M Razer Anzu S/M
nabízí 1 obchod za cenu 6 113 Kč na HLEDEJCENY.cz
Porovnat ceny
hce counter

Odpověď na otázku většiny čtenářů "a na co je vůbec budu mít" je vlastně jednoduchá. Razer s brýlemi Anzu nepřinesl nic revolučního nebo z řady ven vybočujícího. Pokud chcete jen ochranné brýle, pak sáhněte po klasických a mnohem levnějších. Pokud chcete opravdu chytré, musíte už jít do mnohem vyšších částek. Anzu ale přináší skvělou všestrannost do práce i venkovní aktivity, skvělý zvuk pro pohodlné konferenční hovory a hraní mobilních her, a v neposlední řadě hlasové ovládání, které vám může nahradit Google Home. Pokud neřešíte peníze, jde o skvělého a praktického pomocníka. A to se počítá. Jsme rozhodně zvědavi, kam se Anzu posune ve své případné druhé generaci.

Diskuze (1) Další článek: Gord je temná fantasy strategie od ex-vývojářů CD Projektu

Vánoční nabídka Playstationu vás provede nejlákavějšími hrami platformy
Doupě
PlayStationSony
Nejlepší RPG hry pro PC a konzole. Na výpravu láká Mass Effect a kultovní Gothic

Chcete se ponořit do vzrušujících světů a prožít epické příběhy? Tyto vynikající RPG hry vám to umožní a snadno vás zabaví na stovky hodin hraní.

Vojtěch Matušinský
Téma
Svou cestu si už jinde nevyšlapete. Sony si patentovalo mechaniku z Death Strandingu

Jedná se o pojistku, jak si originální gameplay ponechat.

Radek Wunderlich
Death StrandingByznys
Vybrali jsme nejlepší hry pro PC, které si můžete nadělit pod stromeček

Herní průmysl neustále doprovází jeden odklad za druhým, i tak jsme ale měli v posledním roce stále co hrát. Urodily se výborné kousky skrz všechny žánry a my jsme vybrali ty, které byste neměli minout.

Nejlepší hry
Zkušenosti s PlayStationem 5 po roce používání. Pořád je co zlepšovat

Před rokem, 19. listopadu 2020, se v Česku začal prodávat PS5. Jak konzoli vnímáme s odstupem?

Lukáš Václavík
PS5Sony
Za 240 Kč můžete získat přes 500 her. Peníze půjdou na pomoc Ukrajině

Obří balík her za pusu. Ale když zaplatíte víc, dobře uděláte

Lukáš Václavík
PC
Našli jsme nejlepší české hry. Je mezi nimi temný Vietcong, kultovní Mafia i virtuální Beat Saber

Z českých luhů a hájů se do světa dostala celá hromada kultovních herních počinů. Pojďme se podívat na ty nejvěhlasnější.

Nejlepší hry
Vybrali jsme nejlepší mobilní hry, které si teď můžete zahrát. Většina je zdarma

Mobilní hry se v dnešní době vyrovnají mnoha počítačovým i konzolovým kouskům. Jaký si ale vybrat? Tady jsou naše tipy na nejlepší hry pro mobily.

Ladislav Novák
TémaMobily
Matrix Awakens oficiálně oznámen. Předvede, co umí Unreal Engine 5

Fanoušci si všimli zařazení Matrixu Awakens do digitálních obchodů už před pár dny. Epic ale nyní přichází s oficiálním oznámením.

Matrix AwakensTechnologie
Unikly prosincové PS Plus hry. Zahrajeme si akční řežby na všechny způsoby

V prosinci to vypadá, že se majitelé účtů PS Plus mají na co těšit.

Michal Maliarov
Hry zdarmaPlayStation
Dwayne ‘The Rock’ Johnson si zahraje v další filmové adaptaci známé videohry

Hvězda tvrdí, že míří na stříbrná plátna v nejhustší adaptaci té nejhustší videohry.

Michal Maliarov
Film
Wordle vás naučí hrát si se slovy. Teď už i česky!

Na sociálních sítích se v posledních měsících rozjel trend s menší hrou Wordle, která stále nabírá na popularitě. Přidáte se?

Logické
Přijde další Zaklínač. CD Projekt oznámil novou ságu a rozjede ji doslova epicky

Zaklínač se vrátí, nikoliv však nutně s Geraltem v hlavní roli…

Lukáš Václavík
ZaklínačCD Projekt RED
Zahrajte si nejbizarnější počítačové hry. Simulátor ovce nebo chleba, pozorování trávy, sprchování s tatínkem

Občas nechcete nejznámější hity. Občas si chcete zahrát něco ulítlého. A my vám poradíme to nejbizarnější.

Téma
PlayStation Now konečně míří i do Česka a na Slovensko. Známe také datum spuštění nového PS Plus

Nakonec i u nás bude nejdražší varianta nového PlayStation Plus dostupná s kompletním obsahem.

PlayStation NowOznámeníPlayStation Plus
Čeká nás nová aktualizace do Assassin’s Creed Valhalla. Přeinstalujete si celou hru

Ve hře bude opraveno i několik stealth problémů a dalších herních mechanik.

Radek Wunderlich
Assassin's Creed ValhallaAkční adventura
Epic rozdává dárečky: novodobá akční trilogie Tomb Raidera zdarma

Další den, další vánoční dárek od Epicu. Co si pro nás připravil dnes?

Michal Maliarov
Hry zdarmaRise of the Tomb RaiderTomb Raider 2013Shadow of the Tomb Raider
Nové MMO Lost Ark boří internet. Na Steamu jde po prvním dni o nejhranější titul

Populární MMO konečně zamířilo i do našich krajů a boří rekordy.

Michal Maliarov
Lost ArkSteam
Nejlepší herní sluchátka pod stromeček: skvělý zvuk, prostor, ale i dobrý mikrofon

Dobrá herní sluchátka dokážou umocnit zážitky ze hry svým zvukem a podáním prostoru. Díky mikrofonu pak poslouží i jako nástroj pro komunikaci ve hře. Vybrali jsme osvědčené herní headsety, které se teď vyplatí koupit.

Michal Maliarov
Sluchátka