Recenze - Austerlitz: Napoleon Greatest Victory

Austerlitz. Není vám to povědomé? Ano, správně Austerlitz je německé jméno pro malebné městečko Slavkov u Brna, který se nejvíce proslavil jednou z bitev císaře Napoleona. Podle autorů hry to bylo dokonce střetnutí pro tohoto francouzského císaře nejúspěšnější. Jak ale dopadlo po necelých dvou stech letech, to se dozvíte v dnešní recenzi.

Platforma:  PC
Typ hry: real-time strategie
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 64 MB RAM,  400 MB na HDD, 4 MB 3D grafická karta
Doporučovaná konfigurace: procesor 600 MHz, 128 MB RAM, 800 MB na HDD, 32 MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 700 MB na HDD, 32 MB 3D grafická karta
Výrobce: Breakaway Games (http://www.breakawaygames.com/)
Distributor hry: Shrapnel Games
Distribuce v ČR: zatím není rozhodnuto

Psal se rok 1805 a Napoleon byl na vrcholu svých sil. Po vítězství u Slavkova, kde porazil rovnou dvě nepřátelské a hlavně početnější armády už mu nebránilo nic v posunu dál na východ. Ale napadlo vás někdy co se mohlo stát, kdyby tuto bitvu spojenci vyhráli a nemuseli Napoleona zastavovat až někde v zasněženém Rusku, kde nebýt třeskuté zimy a omezené mobilitě francouzské armády, měli jsme Evropskou unii už v 19.století?

To už však dnes nikdo neovlivní a jediné, co s tím můžete udělat je vyzkoušet si bitvu v počítačové hře. Pro našince (a potažmo pro obyvatele blízkého okolí bojiště) o to pikantnější, že si mohou zabojovat skoro za humny a dobýt svou rodnou ves, kůlnu či statek. Zvláště roztomile pak vypadají názvy vesniček jako Telnitz, Slapanitz atd., které ač znetvořeny germanistickými koncovkami přece jen znějí českému uchu lépe než nicneříkající jméno osady u Stalingradu.

Rozhodnutí, za kterou mocnost budete prolévat krev je samozřejmě na vás. Na výběr máte dvě strany, i když de facto byly strany sporu tři. Ovšem ve skutečnosti bojovaly proti Francouzům spojené síly rakousko-ruské a stejně tomu je i ve hře. A tak pokud nemůžete Napoleona ani cítit, budete v boji komandýrovat ruské kozáky společně se šiky příznivců Habsburků.

Historické záležitosti na sebe většinou berou podobu turn-based strategie. Kolový mód přináší dostatek času na rozsáhlé taktické přemítání nad mapou, ale určitě mi dáte za pravdu, že mu něco chybí. A tím "něčím" je pocit opravdové reality a akce. Žádný turn-based režim nenahradí pocit, když  celá armáda spořádaně postupuje vstříc nepříteli. A právě toto budete moci v Austerlitzu zažít. Hra je totiž narozdíl od svých mnohých konkurentů real-time strategií. Tento samotný fakt by však autorům mezi hard-core fanoušky neprošel, a tak je kdykoliv k dispozici milosrdná pauza, ve které můžete jednotkám přidělit příkazy a také čtyři režimy rychlosti. A tak ani rozvážněji uvažující jedinec nemusí mít obavy, že by nestíhal přesunovat jednotky.

Hlavní náplní hry je pochopitelně bitva u Slavkova. Autoři v ní našli spousty menších šarvátek a stejně tak vedlejších bojůvek, takže kromě samotné "Velké bitvy" si můžete vyzkoušet i třeba dobývání Sokolnického hradu nebo úvodní bitvu o Telnici. Většina střetů vychází z historických skutečností, ale k dispozici je také několik map ve stylu "co by se stalo, kdyby...". Pokud vám to nestačí, můžete si nechat vygenerovat náhodný střet či si jej sami vytvořit. Bohužel nejedná se o žádný editor - na mapě jen vyznačíte klíčová místa, rozdělíte počty vojáků a hurá na bojiště.

Pomalu se dostáváme asi k největší chybě, kterou jsem u hry našel. Je úžasné, že můžete vyzkoušet a prožít skoro všechno, co se v této význačné bitvě událo. Bohužel chybí jakýkoliv kontinuální režim, který by všechny bojůvky spojoval do jedné velké kampaně. Tím Austerlitz poněkud ztrácí na hratelnosti, protože vás u hry nic nedrží. Jednoduše můžete po práci či škole přijít domů, zabojovat si u Šlapanic, možná i vyhrát, ale až se zítra zase vrátíte domů začínáte znova od nuly. Můžete si vybrat z desítek bitev, ale zkrátka není to ono. Zcela tu chybí uvažování "nemůžu ztratit tuhle artilerii, protože mi potom bude chybět". Je pravda, že bitva u Slavkova není druhá světová a trvala v podstatě jeden jediný den, ale alespoň nějakou návaznost by jednotlivé střety mít mohly.

Částečně je supluje mohutnost velkých bitev. Pokud si jako já hned na úvod pustíte "Velkou bitvu u Slavkova" a nejste zrovna zatvrzelý zastánce série Steel Panthers a podobných tuháren, zůstanete na scénu na monitoru civět s otevřenou pusou. Na mapě se totiž rozloží desítky až možná stovka skupin, každá o síle zhruba několika set mužů. Jenom najít na mapě veškeré vaše síly trvá něco přes dvě minuty, o vymýšlení nějaké bojové taktiky ani nemluvě.

Ne, Austerlitz není hrou pro normálního zhýčkaného hráče počítačových her. Tento titul uspokojí fanatické nadšence válek, kteří si před spaním pročítají situaci na západní frontě v roce 1944 a ke snídaní (samozřejmě v ešusu) si dávají lekce z vojenské techniky v 19.století. Pro ty "normální lidi" jsou nachystány mnohé okrajové bitvičky, kde se objevují proti sobě nanejvýš brigády, jenže ty jsou zase omezeny časovými limity (zpravidla jednou hodinou) a i když už máte definitivní vítězství nadosah, po šedesáti minutách prostě bitva skončila a šmytec. Sice se dál dá pokračovat, ale když víte, že správně máte po hodině skončit, "už to není ono". Na závěr zhlédnete tabulku vítězných bodů (victory points), kde vám hra nějakými záhadnými mechanismy spočítá, jak jste byli úspěšní a srovná vámi dosažené číslo s hodnotou, která podle autorů značí vítězství.

To mě docela naštvalo. Za celou vaší dřinu, bezesné noci strávené vymýšlením nejlepší taktiky, přemítáním nad nelepším umístěním artilerie dostanete jenom nějaký výpis jako z bankovního účtu! Nedočkáte se žádné pochvaly "jsi lepší než Napoleon" (pravda v mém případě to ani nešlo:-)  ani porovnání s reálnou předlohou bitvy z roku 1805. Navíc některé hodnoty "vítězných bodů" mi přišly poněkud zcestné. Uznávám, že jsem v oboru laik, ale myslím si, že bitva, kterou prokazatelně prohrávám, nemůže být v závěru ohodnocena jako "jednoznačné vítězství". Ale abych jen nekritizoval, mezi tunou zbytečných čísel se dají najít zajímavosti jako nejlepší brigáda právě uplynulé bitvy, počet ztracených jednotek, způsobené ztráty každou jednotkou atd.

Austerlitz je hra pro opravdu odolné jedince a grafika je tohoto důkazem. Na první pohled celkem obstojná, nepatrným otočením kolečka myši (zoom) se však ukáže v celé své "kráse". Zubaté jednotky, animace pohybu obstarají dva střídající se obrázky a o nějakém aktivitě pozadí (vlny na hladině apod.) si nechte zdát. Což o to, hru to nijak neovlivní (pokud na mapě poznáte koně od vojáka je všechno OK), ale zarazilo mě, že ve hře, která se tváří jako realistická simulace konfliktu z počátku 19.století najdu takové nelogické chyby jako třeba domek vystavěný doslova uprostřed silnice.

Na druhou stranu, mnoho věcí naopak realitou přímo hýří. Při hraní zapomeňte na nadšení sovětských vojáků, kteří se údajně podle ideologické literatury nebáli položit za vlast své životy. Ne že by vojáci ve hře byli nějaké padavky, ale přece jen si zachovávají jakýs takýs pud sebezáchovy. V Austerlitzu nerozhodují počty vojáků, ale jejich morálka! I sebevětší vojsko se může rozpadnout, pokud jej bude nepřetržitě ostřelovat a ještě se čas od času objeví kavalérie, která rozrazí jeho formaci.

Disciplína takovéto jednotky brzy klesne na nulu a vojáci se rozutečou na všechny strany. Pro opětovné shromáždění sil je potřeba odvést vojáky někam stranou bojů a pomocí schopného generála ustavit novou formaci. Právě generálové jsou další poměrně neobvyklou záležitostí. Jejich schopnosti jsou sice omezené (narozdíl třeba od poněkud nereálné série Panzer General), ale přesto může umístění dobrého komandýra k jednotce zachránit již prohranou bitvu. No a  pokud svým podřízeným věříte (lépe řečeno když nestíháte sledovat probíhající konflikt v celé své šíři), můžete jim svěřit velení nad částí nebo dokonce celou svou armádou. Zní to docela zajímavě, ale asi si nekoupíte hru, abyste se dívali, jak si nakonec hraje počítač.

Hudební doprovod je opravdu stylový a jednoznačně ke hře pasuje. V nabídce jsou převážně šlágry 19.století a po pravdě musím říct, že nic jiného by se ke hře nehodilo. Po zvukové stránce také nemám námitek, i když nic extra jsem na Austerlitzu nezaznamenal.

• precizně zpracované prostředí bitvy
  • systém morálky, generálů
  • neskutečné podrobnosti
  • popis původní bitvy
  • pouze pro opravdové fanoušky žánru
  • chybí možnost kontinuální kampaně
  • graficky zastaralé

Pomalu se chýlí čas na závěrečné hodnocení. Myslím, že jste asi už pochopili, že Austerlitz rozhodně není titulem pro široké vrstvy hráčů včetně vaší babičky a psa. Naopak jedná se o úzce specifikovanou záležitost pro opravdové fanoušky případně historiky, kteří ocení podrobně popsaný průběh bitvy. Je to opravdu tuhárna, ale ten pocit po vítězné bitvě opravdu stojí za to!

Grafika: 5/10

Naprosto skvělá simulace bitvy u Slavkova, ovšem jen pro příznivce historických strategií, kteří snesou prehistorickou grafiku a absenci kampaně.

Celkové hodnocení: 6/10