Recenze - Delta Force: Task Force Dagger

Série Delta Force vnesla na herní scénu svěží vítr ihned po svém příchodu. Bohužel, její případ jasně dokazuje, že ne vždy bývají volná pokračování dostatečně inovativní, úroveň dalších dílů tak měla v jejím případě spíše sestupnou tendenci. Pokusem o oživení zašlé slávy je nyní titul Delta Force: Task Force Dagger, který si blíže představíme v dnešní recenzi.

Typ hry: Takticko-akční
Minimální konfigurace: Procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 200 MB na HDD, 16 MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Procesor 700 MHz, 256 MB RAM, 500 MB na HDD, 32 MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: AMD Duron 600, 256 MB RAM, 500 MB na HDD, 32 MB grafická karta, Windows 98
Multiplayer: Internet (NovaWorld), LAN
Výrobce hry: NovaLogic (http://www.novalogic.com/)
Distributor hry: NovaLogic (http://www.novalogic.com/)
Distribuce v České republice: Cenega (http://www.cenega.cz/)

Po loňském zářijovém útoku na Světové obchodní centrum v New Yorku směřuje naše mysl při jakékoliv zmínce o světovém terorismu do Afghánistánu, do onoho nešťastného okamžiku pro mnohé neznámého, nezajímavého a snad i donedávna zcela obyčejného státu.

Jeden okamžik však dokázal vše změnit. Zlomový bod, který upozornil na nebezpečí, jaké v sobě skrývá tolik podceňovaný pojem "terorismus". Nebyli by to samozřejmě herní tvůrci, pokud by nevyužili onoho nešťastného okamžiku v dějinách USA a nevrhli hráče právě na území Afghánistánu, aby zde bojoval proti příslušníkům různých hnutí, ohrožujících světový mír. Jakkoliv se vám může tento krok zdát "ujetý", "nemorální" či "divný", smiřte se s faktem, že právě do zmiňované oblasti se podíváte i v případě titulu Delta Force: Task Force Dagger.

Afghánistán - nehostinná hornatá pustina

Nechejme však moralizování. Raději se podíváme na samotnou hru, její zákoutí, kladné i záporné stránky, přednosti i chyby a nedostatky. Jak už je z názvu hry Delta Force: Task Force Dagger patrné, jedná se o dalšího člena rozsáhlé herní série Delta Force. Děl, nesoucích v názvu právě ona dvě zmiňovaná slova, už jsme se za posledních několik let dočkali díky společnosti NovaLogic nespočet. Nelišily se nikterak svým konceptem, jako spíše konečnou kvalitou. A jak z měření sil vychází právě stand-alon datadisk Delta Force: Task For Dagger, který je primárně určen jako volné pokračování několik let starého a popravdě i ve své době nepříliš povedeného titulu Delta Force: Land Warrior? Popravdě, odpověď na předchozí otázku je vcelku jednoznačná. Rozhodně ji však nebudu vytrubovat do světa již na začátku této recenze, definitivní odpověď tak přijde až na konci tohoto článku.

Jak jsem již uvedl, zavítáte na území Afghánistánu. Plyne z toho jediné - dočkáte se nehostinné, pusté krajiny bez známky života (samozřejmě až na vaše přímé nepřátele), písčitých a kamenitých horstev. Jednoduše řečeno, prostředí nemůže být faktorem, který by vás na první pohled zaujal, ba právě naopak. Autorům však nelze co do jeho zpracování příliš co vytknout. Velmi podobný je totiž i obraz skutečnosti. Byť se vám může zdát krajina v mnoha okamžicích odpudivá, autoři odvedli svou práci v tomto ohledu vcelku dobře.

Pětadvacet misí, pětadvacet úkolů?

Na začátku vás čeká trochu netradiční krok - výběr jednoho z deseti charakterů, v jejichž kůži si vyzkoušíte celou hru. Každá postava zastupuje některou z významných světových speciálních jednotek. Cestou za osvobozením Afghánistánu a částečně snad i pomstou za loňské zářijové neštěstí na vás čeká rovných pětadvacet misí. Ty vás zavedou na skutečně existující lokace. Podíváte se tak do hlavního města Kábulu, navštívíte letiště v Kandaháru a mnoho další. Jednotlivé mise se navíc mohou pochlubit poměrně pestrou škálou konkrétních úkolů - budete tak osvobozovat rukojmí, obsazovat nepřátelské základny, ničit elektrárny či významná taktická místa. I přesto však nejsou mise v základu příliš odlišné. Pokaždé je vaším prvořadým úkolem odklidit z cesty masu nepřátelských vojáků, kteří jsou ochotni bránit svou pozici až do poslední kapky krve.

Na jejich likvidaci však máte patřičné vybavení. Pokud existuje místo, které bych na titulu Delta Force: Task Force Dagger opravdu rád ocenil, pak je to právě nabídka vojenských prostředků, které se vám mohou dostat do ruky. Jejich výčet a zevrubný popis by zřejmě zabral několik odstavců a tak mi dovolte jen náhodné vyjmenování těch nejpovedenějších kousků - populární OICW, M60, M24, Glock 19 atd. Před každou misí vám navíc hra nabídne doporučený inventář zbraní a předmětů, které se vám budou v jejím průběhu hodit. Co více, v mnoha případech jsou pro splnění vašeho úkolu nezbytné. Proto není nic snazšího, než se raději podvolit a používat v misích onu navrženou sestavu zbraní a doplňků.

Samotná akce aneb boj na život a na smrt

Silnou většinu akcí budete řešit osvědčeným systém vojáka jedince v poli, vyzbrojeného nejmodernějšími výstřelky vojenské techniky. Nic se nezměnilo ani na pocitu, který ve většině hráčů průběh misí vyvolával - v četných momentech si tak stále budete připadat jako v čistokrevné střílečce, ke které má i Delta Force: Task Force Dagger hodně blízko. I přesto však zůstává zachována největší odlišnost. Narozdíl od zmiňovaných FPS her totiž stačí na vaše usmrcení pouho pouhá jedna dobře míření rána protivníka. Smutný je fakt, že v silné většině případů jste jediným zásahem zabiti, nikoliv pouze zraněni.

Z poslední informace, kterou vám poskytl předcházející odstavec, by se snadno dalo vydedukovat následující - díky již zmiňované realističnosti hry v boji se zvedá obtížnost neúměrnou měrou nahoru. Divte se a nebo ne, je to mýlka - pravý opak je totiž pravdou. Nemohu než trochu rozpitvat umělou inteligenci nepřátel, která je v některých okamžicích úděsná. Žádná snaha alespoň trochu se krýt, pracovat týmově, snaha nalákat nepřítele a v tomto případě tedy vás do předem promyšlené pasti, prostě nic. Vyjmenované prvky by minimálně o řád zvedly úroveň titulu Delta Force: Task Force Dagger.

Dojmy z hraní

A jaké jsou moje dojmy z hraní? Veskrze rozporuplné. Hra vám nabídne několik světlých momentů i misí, u kterých se budete bezpochyby bavit. Například ochrana obsazené vesnice, na kterou útočí z několika stran masa nepřátel, je velmi zajímavou zkušeností a pro mnohé zpočátku i velmi složitou zkouškou. Naneštěstí existuje i protipól - mám tím na mysli mise, které díky svému průběhu spadají mezi všední průměr a jejich plnění pro vás bude spíše utrpením.

Můj dojem však ovlivnily také další faktory, především pak možnost neomezeného ukládání pozic v průběhu mise. Autoři totiž zřejmě nabyli dojmu, že by se průměrný hráč nemohl poprat s hrou bez této tak oblíbené funkce. Byť váš názor na problematiku "sajvování" může být zcela odlišný, podle mého názoru by absence této funkce hře velmi prospěla. Nemuseli bychom však ani hledat tak razantní řešení - zřejmě by postačilo i omezení počtu možných savů během jedné mise.

Grafika a zvuky

A jak je na tom titul Delta Force: Task Force Dagger po stránce grafické? Žádný zázrak se nekoná, hra využívá engine původního Land Warrior, který se v dnešní době rozhodně neřadí mezi špičku. Opět jsme sice svědky několika drobných vylepšení a změn, ty však konečnou tvář hry nijak výrazně nemění. Co více, dnešním hráčům se může zdát právě grafika i odpudivá. A není se čemu divit.

• Editor misí
  • Dva trailery z připravovaných her série Delta Force na CD
  • Prakticky nulové inovace (krom nových misí, charakterů atd.)
  • Otřesná grafika
  • Umělá inteligence nepřátel
  • Z takticko-akční hry se stala čistá řežba

Jeden řádek věnuji i ozvučení. Ani to, konkrétně samozřejmě zvuky a hudba, nejsou nikterak zázračné,  nemůžou tedy titul Delta Force: Task Force Dagger povýšit nad průměr.

Koupit či nekoupit?

Mám-li na závěr vyřknout verdikt s ohledem na všechny zmíněné kladné i záporné stránky titulu Delta Force: Task Force Dagger, pak nemůže být mé hodnocení v žádném případě příliš pozitivní. Byť se lidé z NovaLogic pokusili tímto novým datadiskem oživit již zašlou slávu série Delta Force, její jméno v mých očích ještě více pošpinili. Spousta hloupých chyb, otřesná grafika, tupí nepřátelé a prakticky nulové novinky v porovnání s původním Land Warrior jsou důvody, proč hře nemohu udělit vyšší hodnocení než oněch 5/10. Sami si tak jistě uděláte obrázek, zda-li se vyplatí do titulu Delta Force: Task Force Dagger investovat vaše penízky.

Grafika: 5/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 5/10

Chvályhodný pokus o oživení série Delta Force, který však již od prvopočátku nemohl skončit úspěšně. Snad podobný osud nepotká také kompletně nové a doposud vyvíjené hry této řady. Ale to napoví až budoucnost. Chcete-li se v současnosti zabavit povedenou takticko-akční hrou, vyhněte se raději počinu Delta Force: Task Force Dagger.

Celkové hodnocení: 5/10