Recenze - Empire Earth: Art of Conquest

Každému pravému fanoušku realtime strategií se při vzpomínce na minulý rok jisto jistě vybaví mimo jinými i titul Empire Earth. I dnes patří tato hra mezi nejlepší počiny svého žánru, co více, na českém trhu se brzo objeví nejnovější a vesměs povedený datadisk Art of Conquest. Právě ten si představíme v naší dnešní recenzi.
Recenze - Empire Earth: Art of Conquest

Typ hry: Realtime strategie
Minimální konfigurace: Procesor 350 MHz, 64 MB RAM, 300 MB na HDD, 16 MB grafická karta, DirectX 8.0, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Procesor 600 MHz, 128 MB RAM, 300 MB na HDD, 32 MB grafická karta, DirectX 8.0, Windows 95/98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 300 MB na HDD, 64 MB grafická karta, Windows 2000
Multiplayer: Ano - Internet, LAN
Výrobce hry: Mad Doc Software (http://www.maddocsoftware.com/)
Distributor hry: Sierra (http://www.sierra.com/)
Distribuce v České republice: Cenega (http://www.cenega.cz/)

Zřejmě nejlepší realtime strategie loňského roku - tak by se dala ve zkratce charakterizovat hra Empire Earth pocházející z dílny nepříliš známého vývojářského týmu Stainless Steel Studios. Zpracování celé historie lidstva, od pravěku až po blízkou budoucnost, skvěle navržené mise, 3D grafika a mnohé další, to jsou jen jedny z mála jedinečných vlastností této hry. Není tedy divu, že po úspěchu původní hry se autoři zastoupení studiem Mac Doc Software rozhodli věnovat trochu toho času tvorbě oficiálního datadisku. Ten byl pojmenováni Art of Conquest a více podrobností o tomto doplňku se dozvíte právě z naší dnešní recenze.

Nové civilizace a historická epocha

Rozebírat původní hru a její kvality by jistě zabralo nemálo času a proto se raději rovnou vrhneme na novinky a inovace, které s sebou přináší již zmiňovaný datadisk. Tou první, která jistě potěší všechny ty z vás, kteří si toužili vyzkoušet roli vůdce a panovníka některé z asijských zemí, je přidání nových dvou civilizací, kterými jsou konkrétně Japonsko a Korea. Z toho samozřejmě vyplývá výskyt nových jednotek a budov typických pro tyto dva národy.

Jak jistě mnozí z vás ví, jedinečnost titulu Empire Earth tkvěla krom jiného v prostém faktu, že narozdíl od svých mnohých kolegů a konkurentů, se autoři jali zakomponovat do hry všechna historická období lidstva. Na vlastní kůži jste tak mohli zažít první krůčky člověka v době prehistorické, krvavý středověk plný odvážných rytířů, první a druhou světovou válku, a co více, nahlédnout jste mohli také do budoucnosti v době nazvané Nano Age.

Datadisk Art of Conquest však s sebou přináší opět něco málo navíc - nově tak budete moci na vlastní kůži zažít okamžiky budoucích stovek let, kterým už vévodí robotická technika a člověk je pouhou bezvýznamnou figurkou - vítejte do doby nazvané výstižně Space Age. To podstatné o této době již řekla předcházející věta - hlavní odlišnost této etapy tak tví v použití robotické techniky. Vyzkoušet si budete moci mnoho převratných jednotek a vynálezů, včetně známých mechů, kteří bezpochyby patří mezi jedny z nejúčinnějších vojenských strojů.

Jak však většina z vás vytušila již z prostého názvu "Space Age", tentokráte se posuneme také mimo krajinu naší matičky planety. Vesmír skýtá nevídaný zážitek a tak na vás tedy čeká soupeření vesmírných lodí, ale především strojů, které tentokráte hrají prim. Přesto můžete v jedné z nových kampaní, o kterých si více povíme dále, a také v klasické misi navštívit další planety, ne nepodobné naši matičce Zemi a přesto znatelně odlišné.

Právě na planetách mě však zaujala malá nesrovnalost týkající se těžení surovin - jak jistě víte, najít kousek dřeva kdekoliv ve vesmíru není zrovna jednoduché. Dřevo jako takové je jednou z nejdůležitějších surovin a jeho absence ve skladech by jistě způsobila celé civilizaci nemalé problémy. Vědomi si toho byli i sami tvůrci. Jejich konečně řešení, tedy, že můžete dřevo získat z jakýchsi podivně vypadajících krystalů, není zrovna nejvhodnější. Na druhou stranu - kdo ví, jak bude vypadat budoucnost lidstva a to, co nám nyní připadá až příliš "science fiction", nakonec může být nebezpečně blízko skutečné realitě.

Zbrusu nové tři kampaně

Jádro datadisku tvoří pochopitelně tři nové kampaně, které pro nás autoři tentokráte připravili. Všechny v sobě skrývají šestici misí a několik desítek hodin zábavy a už to je prostý důvod, proč jim v následujících řádcích věnujeme více pozornosti a každou z nich rozebereme podrobněji.

Římské legie jdou na zteč!
Období vlády římského impéria nad celou Evropou patří mezi ty nejzajímavější okamžiky celé historie a tak není divu, že tentokráte navštívíte dobu a civilizaci existující před takřka dvěma tisíci let. Není žádným tajemstvím, že se vaše snažení prakticky omezí na pozemní boj, námořnictvo ani letecké síly nehrály v této etapě dějin z pochopitelných důvodů příliš významnou roli. Jako vždy se budete moci setkat s několika historickými postavami, ať již Gaiem Mariem či mnoha dalšími. Bojovat budete proti vzpurným kočovným kmenům a dalším nepřátelům ohrožujících suverenitu římské říše.

Druhá světová válka
Zatímco původní Empire Earth nabídli jedinečný pohled na první celosvětový konflikt, tentokráte si budete moci vyzkoušet nejstrašlivější střet minulého století, druhou světovou válku, to vše očima Spojených států amerických. Jak lze právě z toho faktu usoudit, všech šest misí hry se zabývá konfliktem USA a Japonska - čeká tak na vás nejen bitva o Midway, ale také četné dobývání malých ostrůvků v Tichém oceánu a tak podobně. Narozdíl od první kampaně hraje velkou roli především námořnictvo, což však dějin znalým hráčům netřeba připomínat.

Budoucnost očima východních mocností
Zatímco v předchozích dvou kampaních je hráči umožněno vyzkoušet si roli jedné z dávných či stále existujících západních mocností, v té poslední se přesunete více na východ do dnešní Asie. Jak možná mnozí z vás uhodli, tentokráte opět navštívíme budoucnost, konkrétně pak novou vesmírnou etapu lidské historie. Sami se tak ocitnete v kůži nově zformované federace asijských republik, čelit budete muset narůstající moci rebelů. Chcete-li zachránit budoucnost svého národa a kontinentu, budete nuceni postavit se hrozbě čelem a zlikvidovat všechny nepřátele.

Co dodat k obsahu misí? Stejně jako v případě původní hry, i tentokráte je váš hlavní úkol velmi rozmanitý a nestane se tak, že by vás po několika hodinách hraní začala přemáhat nemoc jménem "stereotyp". Všechny tři kampaně jsou nápadité, mě osobně nejvíce zaujal návrat do období druhé světové války a především té části konfliktu, které vévodilo námořnictvo a letectvo.

Samostatnou kapitolou pak zůstává multiplayer. Byť nový datadisk nabídne každému hráči díky novým kampaním a dalším novinkám několik desítek hodin nerušené zábavy, i přesto se může stát, že vás již soupeření proti počítačem řízeným protivníkům (mimochodem, AI je na slušné úrovni) omrzí. Poté tedy nezbývá než vyzkoušet zápolení přes Internet či místní síť, rozhodně neodmítněte ani služby herních editorů, které vám dávají nevídanou možnost zhmotnit jakoukoliv zajímavou bitvu či období lidské historie. Stačí jen trocha představivosti, času a dostatek trpělivosti.

• Nové civilizace
  • Historická epocha "Space Age"
  • Zbrusu nové tři kampaně
  • Nápadité mise, stále stejně zábavné
  • Nutnost vlastnit původní hru

Povedený datadisk

Hodnocení datadisků je vesměs dvojí - na ty povedené a naopak zpackané, jejichž úkolem je pouze vytahat z kapes důvěřivých hráčů nějaké ty zlaťáčky. To naštěstí není případ addonu Art of Conquest, který za nemálo peněz nabízí spoustu muziky. Patříte-li tedy mezi šťastlivce vlastnící původní hru Empire Earth a toužíte znovu zavzpomínat na hodiny strávené u tohoto výborného dílka, rozhodně vám mohu nový datadisk jen a jen doporučit.

Zajímavý datadisk, který by si neměl nechat ujít žádný fanoušek realtime strategií a hry Empire Earth zvláště. Za své peníze dostanete nejen tři zbrusu nové kampaně, jednu historickou epochu a také další inovace, ale především desítky hodin kvalitní zábavy.