Recenze - Hooligans: Storm over Europe CZ

"Spartá, Spartá, bůůzerantů partá..." - tak takhle nějak asi obvykle začínají potyčky mezi fotbalovými chuligány. Hraje se relativně bezvýznamný fotbalový zápas, na který se ale dvě skupiny hráčů mimořádně těší. Nejedou tam na fotbal, jedou se tam porvat! A právě o tom je hra Hooligans Storm over Europe.

Žánr: realtime strategie
Výrobce: 13 Productions
Vydavatel: 13 Productions
Distribuce v ČR: TOP Distributor (http://www.topcd.cz/)
Minimální konfigurace: Pentium II 300 MHz, 64 MB RAM, 4 MB graf. karta, DirectX 8.0, 4x CD-ROM
Doporučený konfigurace: Pentium III 600 MHz, 128 MB RAM, 8 MB graf. karta, DirectX 8.0, 8x CD-ROM
Testovací konfigurace: Pentium II 300 MHz, 192 MB RAM, 16 MB graf. karta, DirectX 8.1, 32x CD-ROM

Hooligans čili "chuligáni" po česku jsou postrachem všech fotbalových zápasů a klubů. Pod záminkou podpory svého oblíbeného mančaftu řádí před stadiónem, na stadiónu i kolem něj. Zdánlivě nevinné potyčky snadno přerostou v regulérní krvavé bitky a nemusejí se obejít ani bez smrtelných zranění. V Anglii, evropské Mekce fotbalu, je tento problém ještě mnohem palčivější než u nás. Stejně tak v Belgii či Holandsku, odkud právě pocházejí tvůrci této hry.

Takže co vo gou?

Hooligans: Storm over Europe (čili zkráceně H:SoU) je originální realtimová strategie. Těžko říct, kterou jinou hru připomínají nejvíce, osobně bych to nejblíže viděl na starý dobrý Syndicate, ovšem i ten je konceptu Hooligans docela vzdálený. Prostě originalita ze hry jenom čiší.

Hra probíhá následovně: objevíte se v nějakém městě (obvykle se jedná o známou evropskou metropoli) a máte zadaný jistý úkol - třebas vyvraždit partu jiných chuligánů, osvobodit příslušníky vlastní party, ochránit autobus hráčů, natropit určité množství škod, apod. K dispozici máte zpočátku několik málo vandalů v čele s vůdcem. Vůdcové jsou nejdůležitější jednotky ve hře. Jsou schopní formovat skupiny jednotek a přitahují k sobě "kolemjdoucí" chuligány - obvykle sborovým zpěvem fotbalových chorálů. Každý vůdce může ovládat určitý počet jednotek, kterých je několik druhů, nové můžete verbovat v hospodách. Pro rychlejší přístup k vůdcům vidíte vlevo nahoře jejich malé obrázky.

CHEATY

Při hře podržte CTRL a napište:

broodjekroket - přidá 450 000 peněz
shaslick - všechny zbraně
boerenkoolmetworst - prohra
stamppot - výhra
frikandel - přibude vám několik chuligánů
bereklauw - ozdravuje označené jednotky
vlammetjes - smrt vašich jednotek
kipkorn - omráčení vašich jednotek
teleport - označené jednotky teleportu na udanou pozici
mexicanosate - zdrogování
frietspeciaal - ovládáte chuligány protějšího týmu
frietjeoorlogmetuitjes - ovládáte policii
patatmet - vypnout ovládání protějšího týmu
frietjewaterfiets - dodá všechny možné jednotky, např. lehké děvy

Jednotky se liší jak vzhledem tak i charakteristikami, některé mají také speciální vlastnosti. Jedině vůdce například dokáže využívat střelné zbraně, jediný motorkář zase dokáže jezdit autem (pohyb opravních prostředků je bohužel nepropracovaný a nepočítá s kolizemi). Ostatní mohou sebrat všude po městě se povalující kostky - ono dostat kusem šutru vám na zdraví taky zrovna nepřidá. Časem přijdou i lepší zbraně, třebas molotovovy koktejly, pendreky, nože, páčidla a jiné, každému druhu jednotky připadá jedna speciální zbraň.

Každá jednotka má také určité charakteristiky - zdraví, svědomí, strach, vztek, drogy, opilost, oddanost a výdrž. Vše se samozřejmě liší s typem jednotky - vůdce má obvykle všechny tyto vlastnosti na maximu, tlusťoch má méně svědomí, krysa zase větší strach. Opilost můžete ovlivňovat kde jinde než v hospodách - pokud máte dostatek peněz, naženete celou svou partu (nebo alespoň všechny kdo se vejdou) do hospody a tam jim necháte nalít. Pustíte-li je pak ale zase ven, není zaručeno, že je stále dokážete udržet pod svým vedením. To samé v bledě modrém jen s drogami můžete provádět v drogových doupatech. Nad jednotkami se pak zjevují malé ikonky, které ukazují jejich aktuální náladu. Pokud jednotky pijí méně, bojí se, když více, pro změnu zuří - musíte to prostě umět vyvážit. Zdrogovaná jednotka získává nad protivníkem velkou výhodu - je méně zranitelná a má maximální výdrž. Pozor ale na předávkování, které je smrtelné. Pokud je váš dav pochroumaný z nějaké bitky není nic jednoduššího než poslat jej do domu rozkoše a tam si zaplatit ty nejpříjemnější druhy masáží, aby vaši chlapci vylezli ven jako "noví lidé" plní energie a chuti demolovat.

Ještě jsem se nezmínil o způsobu, kterým se získávají peníze. Základ je v obsazování hospod, ze kterých vám pak pravidelně plyne určitá částka. Dále můžete rabovat obchody, ze kterých bývá také docela tučný zisk. Po městech se potulují také běžní obyvatelé, které můžete napadat - třebas muži s kufříkem, nohaté blondýny atd. Většina toho, co ve městě vidíte, je možné zničit - lavičky, stánky, obchody, policejní auta, benzínové pumpy, cokoliv.

• originalita
  • detailní grafika
  • výborná hudba a hlas Lou Fanánka Hagena
  • místy nepřehledné ovládání
  • po čase stereotypní
  • sem tam podivně znějící lokalizace

Ačkoliv by se o morálních kvalitách hry dalo pochybovat, rozhodně jí nelze upřít velkou dávku ironického i černého humoru. Britská královna, drogy, alkohol, autoři ze nezalekli ničeho. Vynikající je pak také úchylná hláška jednoho z vašich ňoumů, když dementním hlasem řve "neviděli jste chlupatý zvířátkoo?!" nebo "jééébááát".

V singleplayeru na vás čeká celkem jedenáct levelů s různorodými úkoly, o kterých jsem už mluvil v úvodu. I tahle hra má samozřejmě svoje chyby, tou nejošklivější je to, že když začne dav houstnout, stává se to celé naprosto nepřehlednou mazanicí a vám nezbývá než čekat jak se vlastně případná bitka vyvine. Ačkoliv jsou jednotlivé mise velmi různorodé, časem všechno přejde do stereotypu - vždycky jde o to nabrat co nejvíc lidí, zmastit je jak se dá a pak vyrazit do boje. Někoho to chytne a nepustí na celých 11 misí, někdo odpadne už po prvních třech.

Jako mnoha jiným RTS dnešní doby ani v Hooligans nechybí multiplayerová podpora. Jelikož samotní Hooligans jsou velice nestandardním "řešením", i multiplayer je poměrně originální. Peníze pro financování svých pouličních bojovníku zde získáváte v barech, kterém musíte obsazovat Maximální možný počet hráčů jsou čtyři. K dispozici jsou tyto typy her: Poslední muž zůstává, Strategická bitva, Udržet pohár a Vychlastáno. Podrobnosti se dozvíte v manuálu hry.

Lokalizace

Hra v České republice distribuuje společnost TOP Distributor, která si také dala práci s jejím překladem. Přizvala si na dokonce na pomoc jednu slavnou celebritu, totiž zpěváka skupiny Tři sestry Lou Fanánka Hagena, který úvodní tutoriál a jednu postavu. Texty pak přeložila jiná "celebrita", totiž Mr. Mrazík.

Technické provedení překladu je bezchybné, fonty sedí a vůbec všechno to vypadá docela pěkně. Některá anglická spojení sice sem tam pokulhávají, někdy je zbytečně použito spisovné češtiny, ale nic nemůže být dokonalé. Fanánkův hlas k pouličním bitkám dokonale sedí a TOP Distributor nemohl vsadit na lepší kartu. Určitě existuje mnoho hráčů (ale i nehráčů), kteří si hru koupí pravě jen kvůli jeho hlasu. Dobře je zpracovaný také útlý manuál, ze kterého se dozvíte všechno potřebné o ovládání hry a něco navíc.

Závěr

Titul
Hooligans: Storm over Europe
Grafika
8
Zvuky
7
Hudba
8
Hratelnost
6
CELKEM
7
Originální, nemorální a "špatná" strategie, která pobaví

Hooligans: Storm over Europe není vyloženě "špatná" hra. Tedy vlastně je, ale ne v tom pravém smyslu slova - jen a pouze proto, že v ní máte za úkol zabíjet lidi, drancovat obchody a vůbec rušit veřejný pořádek. Jenže když právě tohle ve "virtuálu" někoho baví, tak pro mu tu zábavu upírat? Mě to zrovna bavilo - a zřejmě jsem nebyl sám, protože hra dosáhla kupříkladu v holandských a belgických žebříčcích 1. místa za jediný týden. Jistě, že je to hra určená těm uvědomělejším jedincům, kteří se chtějí prostě pobavit a ne inspirovat a děti bych k ní zrovna také nepouštěl. V každém případě se jedná o originální počin, který v nesl do zatuchlého žánru RTS zase trochu svěžího větru ze západu.

Českou fanpage hry Hooligans: Storm over Europe naleznete na adrese http://www.hooligans-storm-over-europe.borec.cz/. A pak ještě případně vyzkoušejte http://www.hooligans.cz/.

Diskuze (2) Další článek: Mortal Kombat jako dárek všem zamilovaným

Témata článku: , , , , , , , , , , ,