Recenze - James Bond 007: Everything or Nothing - filmová hra nebo herní film?

Bond. James Bond... Znáte ho všichni. A přesně z toho se rozhodla těžit společnost Eeletronic Arts. A protože James Bond je velké jméno, rozhodli se do toho jít ve velkém stylu a udělat něco, co by bylo stejně plnohodnotným filmem jako plnohodnotnou hrou. A pokud někdo má na to tohle zvládnout, pak jsou to EA. A výsledek? Přečtěte si následující recenzi.

Paměťová karta: 250 kB
Analogové ovládání: ano
Výrobce: EA (
Distributor hry: EA (
Homepage hry:
Od 12 let

Jmenuji se Bond. James Bond

Řekněme si to na rovinu. Pokud máte sérii filmů o britském agentovi 007 v lásce a pokud jste se bez problémů vyrovnali i s tím, že namísto neodolatelného Seana Conneryho se teď díváme na Pierce Brosnana, potom je tahle hra pro vás naprostou nezbytností. Ale naprostou. Bezpodmínečnou. Ne vážně, věřte mi…

Hned vám totiž vysvětlím proč. Everything or Nothing totiž vlastně ani není hra. Tedy, samozřejmě… Většinu času ovládáte hlavního hrdinu a někam se vkrádáte, odněkud utíkáte, někoho honíte nebo někoho pronásledujete, to jo. A samozřejmě při tom Bonda kontrolujete vy. Ale věřte tomu nebo ne, ačkoli je tahle „herní“ složka více než povedená a propracovaná, tak není tím hlavním, co vás k téhle hře přitáhne a co na ní budete obdivovat.

Tím největším tahákem téhle hry totiž je, že (přesně jak jsem napsal již výše) to vlastně není hra. Ve skutečnosti se totiž jedná o plnohodnotnou filmovou bondovku, kterou jen – jen tak mimochodem – můžete chvílemi i ovládat. A bondovka je to skutečně plnohodnotná…

Osudové ženy Jamese Bonda pro tento díl...

Film je film a hra je hra. Nebo snad ne..?

Striktní oddělení filmů a her platilo možná kdysi dávno, ale asi každý si musel všimnout, jak se tyto dva zdánlivě rozdílné žánry postupně sbližují… Ale dosud nikdy si nebyly filmy a hry tak blízko, jako je tomu v této hře.

Už jen úvodní titulky dávají tušit, že tomu tak bude. V hlavní roli… Pierce Brosnan osobně? A ostatní role také více či méně známí herci v čele s Williemem Defoe? Q i M mají obsazení stejné jako ve filmu? No, dejme tomu… Ale totéž i scénář? Hudba? Režie? Cože?

Ale ano, je to tak... A nejen herecké a tvůrčí obsazení, ale i celkové pojetí hry je přesně takové, jako by to byl film. Menu jsou pojatá v bondovském stylu, hudba je ZCELA a NAPROSTO bondovská, příběh... No, nedivil bych se, kdyby číslo příštího filmu nebylo oproti tomu poslednímu vyšší o jedničku, ale o dvojku. Asi tak to řeknu...

Dokonce i celkový koncept se drží filmového pojetí – na úvod vás čeká se samotným příběhem příliš nesouvisející seznamovací level, kde se, stejně jako ve filmu, prostě agent 007 jen předvádí. Poté následují titulky a po nich série misí, v nichž zcela v souladu s ideologií filmové mnohologie (to je něco jako trilogie, ale je toho mnohem, mnohem víc) musíte zachránit světový mír a demokracii, zdemolovat co největší množství vybavení dodaného chudákem panem Q a – samozřejmě – seznámit se co nejdůvěrněji s několika oslňujícími dámami; to vše za doprovodu typického Bondova humoru. A samozřejmě nějakého toho protřepaného, leč nemíchaného Martini.

Žánrové spekulace chudáka recenzenta

Tahle hra je neuvěřitelným mixem herních žánrů i stylů. Neuvěřitelným ze dvou důvodů – jednak tím, kolik jich zde najdete; a druhak tím, jak dokonale jsou všechny její části zpracované. Je libo stealt akci? prosím, máte ji mít. Je libo Mortal Kombat? Žádný problém. Automobilové závody? Ale jistě! Projížďku na motorce? Nebojte se, i tu máme skladem...

V tomhle totiž tahle hra opravdu exceluje. Samozřejmě, většina misí je o tom se někam více či méně násilnou cestou dostat, to ano. Ale tahle „většina“ znamená méně než polovinu hry; a navíc, podobně jako například v Hitmanovi, i zde máte možnost buďto prostě vystřílet vše, co vám stojí v cestě, nebo se tomu prostě a elegantně vyhnout a ze skrytu (většinou způsobeného nanobotovým neviditelným oblekem, bohužel se VELMI omezenou baterií) se jen tiše pochechtávat.

Souboj s vrtulníkem? Kde sem to jen viděl? * Bond. James Bond * O efektní smrti nikdy není nouze

Kromě toho si ale i zajezdíte v autě městem ve stylu Grand Theft Auto, čekají vás závody jako vystřižené z Need For Speed, budete jezdit i na motorce (ne nepodobné té z GTA: Vice City), užijete si i jízdu tankem nebo řízení vrtulníku... No prostě od všeho trochu. A při tom každá z těchto součástí hry je propracovaná až do takových detailů, že máte pocit, že autoři prostě vzali nějaké to GTA nebo NFS a prostě na něj jen navlékli svůj grafický kabát.

Navíc kromě nanosuitu dostanete samozřejmě k disposici celý zbytek Bondovy výbavy, takže vaše auto bude disponovat raketometem i kulomety, motorka bude mít jaksi „navíc“ příruční plamenomet, vy v kapse několik špionážních pavouků i slavnou „zachytávací“ pistoli nebo granáty ukryté v mincích.
A že se jedná o zdařilé mise! V autě sice máte většinou úkoly jako „dojeď někam v celku“ nebo „ujeď něčemu a přežij“, ale ke splnění vede vždy hned několik různých cest a hlavně – celoudobu máte pocit neuvěřitelné volnosti a přirozenosti. Ostatně (i přes rozsáhlé skriptování, o němž se zmíňím za chvíli) obdobné pocity vás provázejí celou hrou.

007, mám pro vás úkol...

Nejednoho Bondiva fanouška a obdivovatele by nejspíše zajímalo, o čem to tentokrát bude. Chce někdo ovládnout světovou ekonomiku? Nic tak velkého. Tak ukrást americké zásoby zlata? Stále moc velké. Teroristická organizace? Ani to ne... Opravdu, hrozba je tentokrát mnohem, mnohem menší; ale o to strašnější. Tentokrát jde o nanoroboty, původně vyvinuté pro léčebné účely, které někdo přeprogramoval, aby... Ale ne, to bych vám prozradil už příliš.

Vše samozřejmě začíná již krádeží nanorobotů a vy se po jejich stopách vydáte postupně do Egypta, odkud přes Peru a New Orleans zamíříte do Moskvy, abyste zde mohli svést monumentální bitvu na rudém náměstí, po níž se opět vrátíte do Peru... No prostě se rozhodně nemusíte bát toho, že byste si neužili klasické bondovské exotiky. A samozřejmě o Rusko vás také nikdo nepřipraví, protože co by to bylo za Bonda, kdyby v něm nešlo o Rusy, že?

Osudové dopravní prostředky Jamese Bonda pro tento díl...

Jak již bylo zmíněno výše, v každém místě dostanete postupně za úkol splnit několik misí, každou v trochu jiném stylu. Ovšem abyste se snad náhodou při nich nenudili (což ale většinou rozhodně nehrozí, ale o tom až později), máte v každé misi nachystáno několik skrytých „007“ úkolů. Někdy se jedná o prosté věci typu „použij spyderbota, abys získal raketomet“, jindy o sice zbytečné, leč roztomilé frajeřiny přesně v tom duchu, jakých jsou plné všechny ty bonodvky (například namasírovat záda polovysvlečené dámě v nočním klubu); a konečně o ty, jejichž splnění jednak zjednoduší zbytek mise a jednak je to přesně to pravé bondovské řešení.

Bravo bravo, páni skriptéři!

Jak již bylo naznačeno výše, koncept celé hry je zcela a bezvýhradně podřízen její filmovosti. Nejen v „007“ úkolech se skrývají stovky různých více či méně nápadných detailů, které celou hru neuvěřitelně oživují. Můžete například tiše zabít strážného a pak se schovat a sledovat, jak budou reagovat jeho kolegové, až mrtvé tělo najdou. Sice v dané misi a na daném místě budou jejich reakce vždy stejné, ale napříč celou hrou takto dostáváte stovky různých možných situací.

A věřte tomu, že skriptéři si s takovýmito detaily více než vyhráli – pokud do mise mají záporňákům dorazit posily, můžete při troše šikovnosti vidět, jak slaňují z přiletěvšího vrtulníku; pomocí spyderbota můžete pozorovat chování strážných v době, kdy o vás ještě neví. Jsou to sice detaily, ale na atmosféru mají vliv naprosto neuvěřitelný.

Asi nejklasičtějším příkladem dokonalosti práce skriptérů je mise, v níž se „projedete“ tankem skrz peruánské městečko. Tank nemáte sice pod kontrolou vy (vy jen střílíte po všem, co se hýbe, nebo co vypadá, že by se hýbat mohlo). Po cestě totiž tank povalí celou řadu stromů, rozbije několik domů, převálcuje několik zeleninových stánků... Sice i v tomto případě platí, že pokud budete z nějakého důvodu muset jet celou tuto misi několikrát, vše se bude přesně stejně opakovat, ale to nic neubírá na dojmu, kterým tato scéna působí; obzvláště napoprvé.

Ovšem právě v tomto skriptování se skrývá i (téměř jediný; respektive jeden z pouhých dvou) záporů celé hry. Jednak je třeba si uvědomit, že Everything or Nothing je místy docela dost těžká hra, a hlavně v některých vypečených misích se vám může stát, že je půjdete třebas desetkrát. A vidět podesáté tutéž scénu jaksi omrzí bez ohledu na to, jak je dobrá. Druhý vedlejší efekt tohoto skriptování je místy až nelogičnost, kterou s sebou přináší.

• dokonalá filmovost
  • dokonale filmová hudba
  • dokonale filmové obsazení
  • dokonale filmový příběh
  • dokonalosti bezmála dosahující hratelnost
  • rozsáhlé skriptování má i pár stinných stránek
  • Bond nevyleze pomalu ani na obrubník
  • možná je to lepší, než dokonalý Metal Gear Solid! Taková drzost!

Příkladmo – v jedné misi máte za úkol dohonit ujíždějící náklaďák. Ovšem vzhledem k tomu, že pro okamžik, kdy se mu přiblížíte na dohled, je nachystána jistá velmi specifická scéna, je ÚPLNĚ jedno, jak rychle nebo pomalu do tohoto okamžiku pojedete; vždy se mu takto přiblížíte na tom samém místě. Takže reálná honička začíná až odsud; ovšem v mnoha případech na takovéto „chyby“ ani nemusíte přijít, protože autorům se vás prakticky celou hru daří hecovat na maximální míru a k maximálním výkonům.

Jen dvě výtky? Nějak málo, ne?

Ano, je to málo. A stejně jako v prvním případě, ani druhá chyba, kterou tahle hra má, není nijak velká nebo zásadní. Celý problém spočívá prostě v tom, že James neumí lozit... Tedy, na vysoké věci, to jo. Vystřelí si kotvičku a už šplhá jedna báseň. Ale na cokoli, co je vyšší než do půlky holení a nižší než jeden a půl násobek jeho výšky nevyleze ani náhodou. Normálně bych se o tom ani nezmiňoval (a nejspíš si toho ani nevšiml), nebýt jedné mise. Z ní je totiž asi 80% tvořeno tím, že se musíte složitě dostávat na místo, které je od vaší (bezmála výchozí) pozice odděleno zdí sotva metr vysokou. Sice drobná chyba v desigenu, ale tohle FAKT zamrzí...

Více či méně osudoví nepřátelé Jamese Bonda pro tento díl...

Výborně, Bonde. Svět je opět v bezpečí...

A nejen svět, ale i výdělek, který z téhle hry kápne společnosti Eletronic Arts. Protože tenhle James Bond se jim opravdu povedl; možná dokonce víc, než si sami mysleli a určitě víc, než čekala většina hráčů. Pokud máte rádi bondovky, čeká vás nejen skvělá hra, ale i plnohodnotné bondovské dílo kvalitativně odpovídající tomu, oc naleznete v kicnech. A pokud bonda rádi nemáte... Pořád ještě vám zbývá skvělá hra, která je sice místy až nepříjemně těžká, ale rozhodně stojí za zahrání. Ostatně, jedná se asi o první hru stealth žánru, u níž bych byl ochoten uvažovat o tom, že budu tvrdit, že je lepší než božský Metal Gear Solid. A to už je co říct...

PŘEHLED VŠECH FILMOVÝCH BONDOVEK

český název

anglický název

Bond

rok

1.

Dr. No

Dr. No

Sean Connery

1962

2.

Srdečné pozdravy z Ruska

From Russia With Love

Sean Connery

1963

3.

Goldfinger

Goldfinger

Sean Connery

1964

4.

Thunderball

Thunderball

Sean Connery

1965

5.

Žiješ jenom dvakrát

You Only Live Twice

Sean Connery

1967

6.

V tajné službě Jejího Veličenstva

On Her Majesty´s Secret Service

George Lazenby

1969

7.

Diamanty jsou věčné

Diamonds Are Forever

Sean Connery

1971

8.

Žít a nechat zemřít

Live And Let Die

Roger Moore

1973

9.

Muž se zlatou zbraní

The Man With The Golden Gun

Roger Moore

1974

10.

Agent, který mne miloval

The Spy Who Loved Me

Roger Moore

1977

11.

Moonraker

Moonraker

Roger Moore

1979

12.

Jen pro tvé oči

For Your Eyes Only

Roger Moore

1981

13.

Chobotnička

Octopussy

Roger Moore

1983

14.

Nikdy neříkej nikdy

Never Say Never Again

Sean Connery

1983

15.

Vyhlídka na vraždu

A View To A Kill

Roger Moore

1985

16.

Dech života

The Living Daylights

Timothy Dalton

1987

17.

Povolení zabíjet

License To Kill

Timothy Dalton

1989

18.

Zlaté oko

GoldenEye

Pierce Brosnan

1995

19.

Zítřek nikdy neumírá

Tomorrow Never Dies

Pierce Brosnan

1997

20.

Jeden svět nestačí

The World Is Not Enough

Pierce Brosnan

1999

21.

Dnes Neumírej

Die Another Day

Pierce Brosnan

2002

Zvuk: 9/10
Hudba: 9,5/10
Filmovost: 10/10

Dokonalá hra zasazená do prostředí dokonale odpovídajícímu klasické bondovce, a to včetně filmového obsazení všech rolí. Nutná koupě pro každého, komu agent s číslem 007 učaroval; pro ostatní „jen“ zatraceně dobrá volba.

Celkové hodnocení: 9,1/10