Recenze - Kingdom Under Fire GOLD v češtině

Existují hry naprosto originální a převratné, které se zničehonic objeví a vytvoří zcela nový žánr. Na druhou stranu vznikají také hry, které nápady jedinečných kousků pouze okopírují. Nebudu nikterak zastírat, že naneštěstí Kingdom Under Fire GOLD patří do té druhé skupiny. A co víc, za své pomyslné otce si vzal rovnou dva různé žánry - RPG a RTS.

Platforma:  PC
Typ hry: real-time strategie v kombinaci s RPG
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 64 MB RAM, 900 MB na HDD, 2 MB 3D grafická karta
Doporučovaná konfigurace: procesor 400 MHz, 128 MB RAM, 1 GB na HDD, 4 MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 1 GB na HDD, 32 MB 3D grafická karta
Výrobce: Phantagram Interactive (www.phantagraminterative.com)
Distributor: TOP Distributor (http://www.topcd.cz)

V žádném případě netvrdím, že by kopie her musely být zákonitě špatné. Vzpomeňte si třeba na Age of Empires. Tato starověká real-time strategie přišla na svět po několika desítkách podobně laděných her, ale přesto se dokázala prosadit a stát se jedním z nejúspěšnějších herních titulů. A přitom by se na první pohled zdálo, že rozdíly oproti takovému Warcraftu jsou minimální. Pouze však na první pohled. Při bližším zkoumání jste ve hře objevili spoustu zajímavých a zábavných prvků, že jste se od hry takřka nemohli odtrhnout. Autoři totiž sice použili původní osvědčený koncept, ale nezůstali jen u toho a náležitě jej obohatili vlastními nápady.

Ptáte se, proč tohle všechno říkám? Z jednoho prostého důvodu - Kingdom Under Fire nabízí nových nápadů přesně.... nula. No možná hochům z Phantagramu trošku křivdím, ale nejvyšším projevem jejich novátorství je pravděpodobně myšlenka splácat dva herní žánry do jednoho. Což o to, strategie a RPG k sobě měly vždycky blízko a Diablo i třeba zmiňovaní Age of Empires si našly po celém světě milióny příznivců, ale spojit je do jedné hry?

Ono by to nebylo tak strašné, kdyby se ve hře nějak oba žánry vhodně zkombinovaly, avšak jeden by převažoval. Strategií s RPG prvky existuje bezpočet a ani RPGčka doplněná o dávku strategického rozvažování nejsou žádnou novinkou. Tvůrci hry se však rozhodli úplně jinak, a to že se oba žánry budou ve hře střídat! Takže se připravte, že v jedné misi budete těžit suroviny, vyrábět jednotky a posílat je na nepřítele, abyste se hned v misi následující ujali hlavního hrdiny a provedli jej samotného temnými kobkami ala Diablo. Nevím jak vám, ale mně osobně se toto střídání pranic nelíbí. Buď hraji strategii nebo RPG, ale ne střídavě oboje!

Naštěstí se tento miš-maš postupem času zvrátí ve prospěch strategické části hry. Naštěstí proto, že pokus o RPG se vývojářům jednoduše nepovedl. Každá taková mise totiž vypadá jako slabší odvar jakéhokoliv zástupce tohoto žánru. Se svým hrdinou jenom tak bloudíte chodbami, bezduše ubíjíte jednu potvoru za druhou a snažíte se někde najít východ. Nepřátelé jsou pořád stejní, prostředí se skoro nemění, z čehož pramení závratný pocit nudy, který se vás zmocní zhruba po pěti minutách.

Bohužel ani druhá část hry se autorům příliš nevydařila. Už od první chvíle si totiž začnete připadat jako kdyby jste se vrátili o několik let zpět. Po spuštění první mise na vás totiž dýchne 2D grafika, která je sice přehledná, ale v roce 2002 přece jen trochu zastaralá. Navíc mi až příliš připomněla vzhled Warcraftu 2. Naprostým vrcholem je maximální možné rozlišení 800x600, díky které se do jedné obrazovky nevlezou ani čtyři budovy vedle sebe.

Pokud si myslíte, že tím výčet všech negativ Kingdom Under Fire končí, šeredně se mýlíte. Začneme třeba u samotného herního principu. Základem všeho je dobře zabezpečená základna s kasárnami, farmami, kovárnami a dalšími budovami. Těží se tři suroviny - zlato, železo a mana, takže by se dalo říct klasika. I když těžba many zvláště podivně (věděli jste, že mana se nachází v jakýchsi sopkách a vyskytuje se v pevném skupenství ve tvaru koule?), nedá se říci, že by tímto hra vybočovala z průměru. A právě to je ten problém. Na Kingdom Under Fire nenajdete nic, co byste už někde jinde neviděli a většinou také zpracované lepší formou.

Jak už to v průměrných real-timových strategiích bývá, zezačátku musíte postavit několik desítek dělníků a poslat je těžit. Následně musíte postavit budovy X a Y, abyste mohli vyrábět jednotky A a B.  Pak je nutné postavit jakousi "vylepšovárnu" (zde kovárna) a zvýšit tak jednotkám A a B útočné a obranné číslo. Postupem času se objeví i budovy Z a Ž, které vám umožní vyrábět jednotky C a D. No a až i ty vylepšíte, stačí jen shromáždit co nejvíce peněz, vyrobit stovky jednotek a poslat je na nepřítele. Vaše armáda se střetne se soupeřovou základnou a vydrtí ji. Jenže nepřítel má takových základen šest, a tak musíte znovu těžit suroviny, znovu vyrábět jednotky a znovu je posílat na nepřítele. No a když toto provedete šestkrát, vyhráli jste. To je zábava co?

Děj hry pojednává o nekonečném souboji mezi dobrem a zlem, kde dobro reprezentuje Aliance lidí a zlo představuje tzv. Temná legie, což je spojenectví nemrtvých, lidožroutů, orků a dalšího pekelného svinstva (TM). "Zlí" chtějí samozřejmě zničit celý svět a vy se jim to buď budete snažit se zbraní v ruce rozmluvit anebo jim v tomto snažení pomůžete. Tak či tak čeká na vás kampaň o 12 misích. Úkoly jsou naprosto stereotypní variace na téma "znič všechno", které se liší pouze typem nepřítele. Za Alianci lidí jednou bojujete proti orkům, podruhé s nemrtvými a potřetí se střetnete v bratrovražedném souboji s vlastními rebely, avšak pokaždé musíte prakticky vyhladit vše, co se na mapě hýbá a nemá vaši barvu.

Jednotky mi připomněly pohádku "Jak pejsek s kočičkou vařili dort", protože arzenál obou stran tvoří snad všechno, co se někde v nějaké fantasy hře objevilo. Aliance lidí nabízí široký výběr od obyčejných pěšáků přes dva druhy lučištníků, těžkou jízdu až po mágy a léčitele. Ve vzduchu si to rozdávají bojovnice na orlicích, technicky pokročilé bombardovací letadlo a průzkumný balón. Za Temnou legii se setkáte jak se zombiemi, tak i s orky, dále jakýmisi střílejícími potvůrkami ženského pohlaví, ale i draky, ďáblíky a spoustou dalšího. Na počet a variabilitu jednotek si tak v žádném případě nemůžete stěžovat, ovšem stejně nakonec skončíte u osvědčených dvou nebo třech druhů.

Kromě obyčejných vojáků se v bitvě také objevují hrdinové. Hrdina je už od začátku předurčen, že se stane slavným. Proto nesmíte dovolit, aby zemřel, jelikož potom by se jaksi nemohl dále rozvíjet děj.  Na druhou stranu zase hrdina disponuje poměrně zajímavými kouzly a schopnostmi, které se mnohdy v bitvě mohou hodit a protože jako ostatně každá jednotka i hrdina se vyvíjí a získává zkušenosti, v pozdějších fázích hry zastane jeden dobře vycvičený rek práci celé hromady obyčejných vojáků.

Co se týče užitečnosti povýšených "normálních" jednotek, tak to jsem bohužel nebyl schopen zjistit, a to z jednoho prostého důvodu - díky jejich naprosto nulové inteligenci. Tato vlastnost v kombinaci s naprosto šíleným a nenormálním ovládáním měla za následek smrt několika tisíc mých vojáků v několika málo misích, a tak se žádný válečník vysoké úrovně nedočkal, neboť mezitím zemřel na bojišti. Jednotky se o sebe strašně rády zasekávají a zároveň často kašlou na vaše rozkazy. A tak se nesmíte divit až po rozhodující bitvě zjistíte, že jste prohráli jen kvůli tomu, protože se dvacet lučištníků zaseklo o tři (vlastní!) dělníky.

Ovládání celou věc ještě ztěžuje, protože je naprosto nepochopitelně odlišné od standardu real-timových strategií. Díky zvláštnímu režimu útočení může být vaše stohlavá armáda do jednoho zlikvidována jenom proto, že jste klikli na nepřátelského vojáka, který je až ve druhé řadě soupeřova šiku. Všechny vaše jednotky se tak budou snažit k němu dostat, což samozřejmě nepůjde k velké radosti nepřátelské první linie, která vás mezitím roztrhá na cucky. Hra sice nabízí speciální režim útočení, kdy si každá jednotka vybere vlastní cíl, ale nechápu proč kvůli tomu musím používat klávesové zkratky a vůbec - z jakého důvodu to nejde automaticky?

Další pro mě nepochopitelnou věcí je omezení množství aktivních jednotek, což je o to podivnější, že hra nijak neomezuje jejich výrobu. Pokud máte dostatek surovin a farem můžete si klidně vycvičit tisíc vojáků, ale když je budete chtít všechny označit a poslat na nepřítele, musíte to zadávat každým dvaceti jednotkám zvlášť, protože víc jich najednou vybrat nemůžete! Takže místo soustředění na nepřítele a vymýšlení správné taktiky se  musíte starat, aby se na bojiště vůbec vaše armáda dostavila. Nemusím snad ani zdůrazňovat, že jestli nic, tak toto vám zaručeně otráví celou hru.

Kingdom Under Fire se k nám do České republiky dostává s více než půlročním zpožděním, avšak v kompletní české lokalizaci (kromě dabingu) a ani ten není bez chyb. Když pominu klasické problémy češtiny (rody apod.), našel jsem v překladu až nezdravě spoustu překlepů a občas dokonce nepřeložená místa. Navíc nechápu, proč nejsou v intru české titulky, které by měly být u kompletně lokalizovaného titulu samozřejmostí.

• schopnosti hrdinů
  • editor misí
  • systém zkušeností
  • grafika
  • nepochopitelné ovládání
  • inteligence (demence) jednotek
  • jednotvárné mise
  • žádné nové nápady

Pochvalou autorům budiž vcelku příjemně ovladatelný editor misí, díky kterému můžete prodloužit životnost hry. Bohužel nevidím důvod, proč byste to měli dělat. Kingdom Under Fire GOLD vám zkrátka nemůžu doporučit. Hra je pouhou kopií klasických starých kousků real-time strategií jako Warcraft 2 takřka bez jakékoliv inovace. Naopak tam, kde nebylo co vymýšlet (ovládání), se tvůrci snažili zbytečně měnit staré a osvědčené a dopadlo to tragicky. Pokud nemáte potěšení ze sebetrýznění, vyhněte se hře širokým obloukem a zahrajte si cokoli jiného!

Grafika: 5/10
Zvuky: 6/10
Hratelnost: 4/10