Recenze - Mortal Kombat: Deadly Alliance

Mortal Kombat je jméno, které snad každému hráči něco říká. Většina lidí si jej spojuje se spoustou krve, utrhaných končetin a podobných vymožeností. To vše vám nejnovější pokračování této legendární série nabízí – navíc ovšem zabalené do dokonalého 3D hávu. Tak pojďte – je načase zas jednou zpřerážet pár kostí…
Recenze - Mortal Kombat: Deadly Alliance

Multiplayer: maximálně 2 hráči
Paměťová karta: minimálně 75 KB
Analogové ovládání: ne
Vibrace: ano
Výrobce: Midway
Distributor: Midway
Od 18 let
Evropský release: 14.2. 2003
Platformy: PS2, XBox, GameCube, GBA

STRUČNÁ RECENZE PRO FANOUŠKY SÉRIE
Pokud nevlastníte PlayStation2, XBox nebo GameCube, raději se k MKDA nepřibližujte. Je totiž přesně takový, jak jste ve svých nejtajnějších snech doufali - a ještě o něco lepší - takže vaše setkání s ním by mohlo vést k závažným problémům. Pokud PlayStation máte, pak si v kalendáři výrazně zatrhněte datum evropské premiéry - tedy 14.2.,  svátek svatého Valentýna.

STRUČNÁ RECENZE PRO TY, KDO MORTAL KOMBAT NEMOHOU ANI VYSTÁT
Ani tahle recenze ani nic jiného vás nesmí zviklat ve vašem svatém přesvědčení, že jakákoliv hra se slovy Mortal Kombat v názvu je absolutní blbost - MKDA nevyjímaje. To, že jste ji nehráli vám nesmí zabránit v tom, abyste se nerozčilovali, jak stupidní je, jak trapné tahy obsahuje a jak blbě se celá hraje. Ono totiž to, že jste ji nehráli, je jenom dobře - jednak jste nemuseli ztrácet čas s takovým škvárem, když je vám beztak všechno jasné - a jednak jste byli ušetřeni deziluze a ztráty ideálů o blbosti téhle hry.

 

MINIPOZNÁMKA PRO HRÁČE TEKKENA
Zbožňujete Tekkena trojku? Trávíte hodiny a hodiny nad čtyřkou? Trváte na tom, že Tekken je ta nejlepší hra (bojovka) na světě a že NAMCO je bůh? Budiž, nikdo vám to nebere. Ale pokud vám mohu radit, MKDA si alespoň zkuste. Asi vás tahle zkušenost nepřinutí vyměnit Jina za Scorpiona a Kazuyu za Raydena, ale snad vám i přesto něco přinese…

A konečně NORMÁLNÍ RECENZE PRO TY OSTATNÍ
Asi první otázka kterou si kladete je: může MKDA od (v poslední době nepříliš úspěšné) firmy Midway, navíc poznamenaný zpackaným pokusem o přechod do 3D v MK4, vůbec pomýšlet na úspěch v konkurenci s NAMCOvým Tekkenem nebo Soul Caliburem? Má naději obstát proti tak silné konkurenci? Odpověď zní - ano. A nemalou.

Autoři se totiž evidentně poučili jak z chyb minulosti, tak i z nejlepších konkurenčních titulů současnosti. A to jak po stránce grafické a herní, tak i způsobem zpracování pohybů postav, příběhu, jednotlivých bonusů… Ale pěkně popořadě:

Grafika, kterou můžete v MKDA vidět, patří k tomu nejlepšímu, co současná PS2 scéna nabízí - minimálně mezi bojovkami určitě. Proč, ptáte se?

 

Líbivost vzhledu jednotlivých postav je víceméně individuální záležitostí; každému se přeci jen zamlouvá něco jiného. Jisté ale je, že postavy v MKDA byly vytvořeny s maximální péčí a smyslem pro detail. Nejde ani o to, koho si vyberete - na každém najdete něco zajímavého. Kolem zrůdné zombie Drahmina krouží hejno much - a při pohledu zblízka si můžete všimnout, že  dokonce i mávají křidélky. Rayden a Mavado zase mají dlouhé pláště, které za nimi povlávají podle toho, jak se hýbou; z Frost a Sub-Zera stoupá pára, za Kitanou zase vlaje její dlouhý cop… A takhle bych mohl pokračovat prakticky donekonečna.

Zmíním tedy už jen jeden "detail". Když do svého soupeře (nebo on do vás) budete třískat například v Tekkenu, kromě standardních následků na jeho lifebaru se to nijak neprojeví. Když ovšem budete mlátit do obličeje některé z postav v MKDA, zanechá to na ní své stopy. Takže po vyhrané bitce může váš oblíbenec vypadat jakoby právě odešel z domu - nebo jako po přímé srážce s parním válcem. Drobnost, ale uvidíte to uspokojení, až si po prohrané bitce budete říkat "no jen si nevýskej, jen se koukni na sebe, jak sem ti dal zabrat…"

Stejnou péči jako postavám věnovali tvůrci i jednotlivým arénám. Někomu sice může vadit, že jsou to "jen" jednoduché čtverce nebo kruhy obehnané navíc neviditelnou zdí (takže žádný ringout), ale… Určitě si všimnete krásně vymodelovaných prostředí jednotlivých bojišť, kdy nejednou vidíte do dálky přes zelené louky až na zasněžené vrcholky hor v dálce; jindy zase dopodrobna propracované architektury paláce, v němž budete bojovat. Vaši bojovníci i jejich okolí se bude zrcadlit v ledu, mramorových dlaždicích nebo naleštěných kovových reliéfech, krev, která z vás bude stříkat, zůstane rozcáklá na podlaze a když projdete čerstvou skvrnou, budete za sebou nechávat krvavé stopy… A to nemluvím o změnách počasí, takže vám během boje může pršet nebo padat sníh či kroupy, popřípadě se kolem přežene tornádo.

 

Možná se pamatujete na "interaktivní" sochy, sloupy či telefonní budky z Tekkena 4, které se po kontaktu s vaší pěstí či padajícím tělem rozpadaly na kousky. I s tímhle se v MKDA setkáte - ovšem (opět) v o něco propracovanějším podání. Už žádné rozpadání na trojúhelníky, které se pak prostě vypaří. Tady se rozbitá věc rozpadne na hromadu úlomků vzhledu obyčejného kamene (potažmo úlomku ledu), které se rozletí všude kolem.

Grafika je sice pěkná věc (a obzvláště v tomto případě), ale to, jak se hra hraje, je o mnoho důležitější a pro hráče přednější. I zde si můžete být jisti, že MKDA nijak nezaostává za svojí konkurencí; leckdy ji i o notný kus předbíhá.

Každá postava totiž ovládá ne standardní jedno, ale hned tři bojová umění, mezi kterými si můžete přepínat podle libosti. Možná si řeknete, že to je jen taková kosmetická úprava, ale není. Nejen že více bojových umění umožnilo autorům lepší práci s výhodami a nevýhodami jednotlivých bojovníků a jejich vyvážeností, navíc je takto celá hra i jednodušší na ovládání (na jednom ze 4 základních tlačítek tak máte naráz 3 různé tahy).

Zmiňovaná umění jsou u všech bojovníků třízena systémem 2 beze zbraně + 1 se zbraní. Ty beze zbraně se od sebe navzájem liší především rychlostí, účinností, množstvím komb a jednotlivými speciálními údery; takže zatímco například v judu nemáte žádné podkopy ani startery, máte tam hromadu přehozů, v take von du se jen kope a ruce se do boje nijak nezapojují apod.

No jo, říkáte si teď možná, ale proč se věnovat boji beze zbraně, když zbraň bude určitě účinnější a navíc i dál dosáhne? Správná otázka, ale i na to autoři mysleli. Ano, zbraň dává větší zranění a dosáhnete sní dál, současně vám ale s mečem v ruce déle trvá, než přejdete do bloku - a navíc s vytaženou dostáváte o cca 30% více zranění než obvykle.

 

A pokud se ptáte, jak to celé vypadá v praxi, pak vězte, že výborně. Velkou roli hrají bloky a úkroky; útok je třeba dobře načasovat, aby se neobrátil proti vám… Prostě všechno, co už známe odjinud - jen okořeněné o ten detail, že si musíte hlídat, jaký styl má právě váš soupeř vybraný, jestli máte očekávat například rychlé podkopy nebo reversy…

Navíc - jako v každém Mortal Kombatu - každá postava má několik speciálních úderů, ať už je to Scorpionovo spear nebo Sub-Zerovo mrazení. A jako třešničku na dortu brutality - FATALITU. Co chtít od života víc?

Důležitou součástí každého Mortal Kombatu je i příběh. Ten vám na začátku nastíní animované intro a uvnitř ve hře vás pak čekají bia všech postav, endingy z Arcade módu a minulost jednotlivých charakterů rozebraná v Konquestu. Plus ještě nějaké doplňující údaje v Kryptě…

A když už jsme se dostali k těm módům, tak u nich ještě chvíli zůstaneme. Kromě klasického VS, Arcade (porazte 9 bojovníků, sub-bose Molocha a pak Deadly Alliance osobně a za odměnu uvidíte ending své postavy) a Practice tu najdete ještě další tři novinky.

 

První z nich je Konquest. V něm vás čeká 218 misí - 8 základních a 10 za každou postavu. Zde se nejdříve seznámíte se základními principy hry, jako jsou bloky a úhyby - a poté s vybranou postavou projdete výcvikem, během kterého se nejen naučíte ovládat všechny údery a komba daného charakteru, ale dozvíte se i něco z jeho minulosti.

V Arade a v Konquestu  si za vyhrané zápasy vyděláváte peníze, o které jednak můžete hrát ve VS módu, ale především je můžete utratit v Kryptě. Tam na vás čeká 676 rakví, v nichž jsou skryti nejen další bojovníci (začínáte s 12 z 21) a jejich druhé outfity nebo bobusové arény, ale i spousta promo obrázků a videí, doplněných údaji o tvůrcích celé série, její historii a podobně. A na všechno, co si zde za těžce vydělané peníze zakoupíte, se pak můžete zajít podívat v Kontent módu.

Další zajímavou novinkou je profil, který si každý hráč na své memorykartě vytvoří. V něm máte uložené nejen údaje o rozvržení jednotlivých kláves nebo o tom, kolikrát jste dohráli Arcade či jak se vám dařilo ve VS módu. Sem se vám ukládá také to, kolik peněz už jste vydělali, které rakve už máte otevřené a které bojovníky přístupné. A to celé bez nutnosti zbytečně loadovat přes nějaké menu; prostě zmáčknete L1, naťukáte svůj tajný kód - a už máte vše, co vám přináleží…

Světlé stránky hry
  • nejoriginálnější bojovka od doby prvního 3D souboje
  • dokonalá grafika
  • výborná hratelnost
  • krypta, obsahující milion a jeden bonus
Temné stránky hry
  • asi nevyjde na PC
  • není to od firmy NAMCO
  • pokud někomu, kdo MKDA ještě nehrál, budete tvrdit, jak je tahle hra dokonalá, neuvěří

Celkově bych MKDA shrnul jako velmi povedenou hru, která výborně skloubila věci známé ze starých, dnes již klasických dílů celé série s dnešními standardy a požadavky. Jistě, najdou se zarputilci, kteří budou tvrdit, že je to blbost, že se to nedá hrát, že to a ono… To ale nemění nic na tom, že monopol Japonců na kvalitní mlátičky narušila americká firma s velkými ambicemi, starou licencí a spoustou nadšení.

Takže pokud se rozhodujete, co za bojovku si koupit, zařaďte si MKDA do seznamu potenciálních titulů po bok Tekkena 4 a Virtua Fightera 4; a pokud se NAMCO se svým Soul Caliburem 2 opravdu nevytáhne, může to být i horký kandidát na post finálního vítěze…

Pokud se o sérii Mortal Kombat zajímáte blíže či byste se rádi dozvěděli něco víc o MKDA, navštivte stránky CzechMK na adrese http://mortalkombat.doupe.cz.

Grafika: 10/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 10/10

Výborná, ba přímo dokonalá mlátička. Desítka to beztak nebyla jen proto, že bych byl obviňován z neobjektivnosti… A proto, že sem tam se nějaká ta chybička najde.

Celkové hodnocení: 9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 12 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 16 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Harry Potter se vrací, tentokrát s příchutí Pokémon GO

Harry Potter se vrací, tentokrát s pří…

Černá magie společně s Voldemortem se vrací na scénu.

10.  11.  2017 |
Vyzkoušeli jsme 4K jízdu v akci Destiny 2, donutí vás běžet pro PC verzi

Vyzkoušeli jsme 4K jízdu v akci Destin…

Že už vlastníte Destiny 2 na konzoli? Vydali jsme se do space opery Bungie i na PC platformě, a musíme uznat, že to opravdu stojí za to!

10.  11.  2017 | | 10 N/A