Recenze – Sid Meier´s SimGolf

Zpracování golfu jako sportovního zápolení se počítačoví hráči dočkali už mnohokrát. Ovšem možnost golfové areály budovat, upravovat a vylepšovat je poměrně originálním nápadem. Bodejť by ne, když přišel od mistra na geniální produkty – Sida Meiera. Tento známý autor herních titulů stále dokazuje, že má co říci do vývoje nových her.
Recenze – Sid Meier´s SimGolf

Platforma:  PC
Typ hry: strategie
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 300 MB na HDD, 8 MB 3D grafická karta
Doporučovaná konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 300 MB na HDD, 16 MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 300 MB na HDD, 32 MB 3D grafická karta
Výrobce: Firaxis Games (www.firaxis.com)
Distributor hry: Electronic Arts (www.ea.com
Distribuce v ČR: Cenega (www.cenega.cz)

Golf je sport přinejmenším pozoruhodný. Většina zájemců o takovouto aktivitu je jíž předem vyloučena z důvodů vysokých finančních nároků na nákup vybavení. Koupě holí a správného oblečení není rozhodně stokorunovou záležitostí. Ani poplatky za vstup na hřiště nejsou zrovna nejlevnější. To vás ovšem mrzet ve hře nebude, zvláště když se na tuto situaci podíváte z pohledu majitele jednoho golfového areálu.

Jasně, už je to tady zase - vydělávat, vydělávat a vydělávat. Jenže, jak už bylo řečeno v úvodu, hra vychází se jménem geniálního Sida Meiera, který se přece jen nepodepisuje pod každou druhou hru. Tituly jako Transport Tycoon, Civilization anebo třeba Alpha Centauri zaznamenali u hráčů velký ohlas, a to jsou pouze hry, které mě napadají jako první.

Že nepůjde o klasickou strategii by vám mělo napovědět předpona "Sim-" v názvu. SimGolf se totiž nechal inspirovat veleúspěšnou a zatím nekončící sérií The Sims, které se prodalo už pěkných pár miliónů. Samozřejmě nejedná se o datadisk "The Sims na golfovém hřišti", ale o zcela novou a originální hru, na které však po chvíli rozpoznáte prvky inspirované zmiňovanou sérii. Principem hry je přivést do svého areálu a následně uspokojit, co nejvíce golfuchtivých nadšenců a lidově řečeno "oškubat je o každou korunu" (ve skutečnosti je platidlem hry simolean). Jenže takový oškubaný zákazník musí odcházet z hřiště nejen s vyluxovanou peněženkou, ale také patřičně spokojený. A jelikož člověk je tvor vybíravý a náladový, uspokojit každého je docela fuška.

Základem všeho je kvalitní uspořádání jamek. Vaše možnosti jsou v tomto ohledu docela rozsáhlé, neboť si můžete vybrat mezi desítkami různých povrchů od rovně střižené a měkké trávy až po zákeřnosti typu pískoviště či vodní plochy. U každého terénu vám hra vysvětlí, k čemu slouží a doplní sdělením o náročnosti povrchu. Tyto informace musíte využít při stavbě a naskládat jednotlivé povrchy mezi startovní pozici a důlek, aby se hráči bavili co nejvíce. Pochopitelně nestačí jen na rovném palouku vytyčit start a cíl a čekat, že golfisté budou slintat blahem a sjíždět se k vám po tisících. Naopak chce to trochu rozvahy a strategického uvažování.

Jak sama nápověda ke hře říká - každá jamka musí vypadat strašně složitě a přitom ji musí zvládnout všichni. Hráčům tak zvýšíte sebevědomí, takže budou v golfu pokračovat na dalších jamkách, čímž samozřejmě dopomohou vám k vyšším ziskům. Pokud uděláte hřiště příliš těžké a složité, budete svědky naprostého znechucení hráčů a jejich odchodu ze hřiště. Není výjimkou ani scénka, kdy poražený golfista nejdříve rozbije svoje hole a plánuje spáchat sebevraždu. Dobrý manažer si na tyto situace musí dát pozor a vyvarovat se jim.

Faktem je, že golfisté jsou veskrze tvorové líní a vybíraví, protože pokud by takoví nebyly hráli by squash, tenis nebo zkrátka nějaký aktivnější sport. Proto samotné jamky bez ničeho by potencionální hráče nepřilákali. Je třeba vybudovat rozsáhlou síť služeb, která uspokojí i ty nejnáročnější lenochy. Musíte protkat areál cestami, aby se lidé nemuseli prodírat houštím. Na každém druhém rohu je nutná sličná dáma s občerstvením, cestu musí lemovat dostatečný počet laviček vhodných k odpočinku a mnoho dalšího.

Správný areál nabízí i jiné vyžití než jenom čistě golfové. Nikdo nepohrdne strategicky umístěným stánkem s jídlem, zvláště po půlkilometrové štaci za neposlušným míčkem. Pro pravidelné návštěvníky se hodí několikahvězdičkový hotel, kde si mohou po zápasech odpočinout. No a nic nenadchne začátečníky tak jako několik cvičných hřišť, kde si nacvičí pár základních úderů. Všechny tyto budovy jsou zvláště na vyšších obtížnostech pěkně drahé a peněz je nedostatek, takže nejde jen o to postavit všechno co jde, ale je potřeba zvážit přednosti zamýšlených staveb.

Jak už jsem řekl, SimGolf se v mnohém podobá The Sims. Hned na úvod vás zaujme herní menu, které jako by z oka vypadlo vzhledu starých dobrých Simsů. Ale to není to hlavní, nejdůležitější se skrývá na hřišti, v samotných hráčích. Každý je totiž samostatná osobnost se svými zálibami a povahou a s ostatními se snaží navázat kontakt. Proto se vyplatí si potencionální hráče nejdříve prohlédnout a pak vytvořit ideální dvojice. Dát k sobě starého zamyšleného vědce a veselou studentku práv vám mnoho kladných bodů nepřinese. Jestliže však spojíte lidi podobných povah, tak s pomocí štěstí šířících monumentů můžete dosáhnout vzniku "přátelství na život a na smrt", které samozřejmě opět zlepšuje spokojenost zákazníků s vaším areálem. Spokojení hráči se houfně přihlašují do golfového klubu, jež přináší zpětně zisky do vaší pokladny.

Zatím SimGolf vypadá jako obyčejná ekonomická strategie, jenž nejdůležitější rozdíl oproti podobným hrám jsem si záměrně nechal na konec. Rozdíl je to celkem očekávaný - když už si vyhrajete s každičkým koutem svého hřiště, nemáte chuť si vyzkoušet jak se na něm hraje na vlastní kůži? Sid Meier si myslí, že rozhodně ano a tak k tomuto účelu stvořil postavičku Garyho Golfa (jméno můžete změnit). Gary je ve hře vaším ztělesněním. Zezačátku je to zelenáč, který nerozezná golfovou hůl od hokejky, ale pokud se o něj budete starat, hrát přátelské zápasy atd., časem se stanete jedním z favoritů oficiálních turnajů, které můžete na svém hřišti pořádat. Pro lepší požitek ze hry lze Garyho upravit podle svého. Můžete z něj udělat bytost opačného pohlaví (Garinku:-), změnit oblečení, účes či oblíbené hlášky. Dokonce máte možnost vložit do hry svou vlastní fotku a stát se prvním českým vítězem zahraničního golfového turnaje.

Pokud vás omrzí stavba jednoho areálu, můžete zkusit další z více než dvacítky rozmanitých zemí. Začnete třeba ve slunné Californii, pak navštívíte Jamajku, Irsko a skončíte ve Walesu. Sympatické je, že každé území má svá specifika, odlišný styl staveb, jiný typ budov, terénu, takže žádné dvě hry nemusí být stejné. Autoři rovněž spoléhají na sílu internetu, a tak si na oficiálních stránkách hry můžete stáhnout areály či samotné jamky vytvořené ostatními hráči. Nachází se zde i takové šílenosti jako jedna jamka s parem (předpokládaným počtem potřebných úderů) 180, ale mezi normálními návrhy si taky vyberete.

SimGolf je celkově pohodovou záležitostí. Nikdo vás nikam nehoní, jednoduše si stavíte a snažíte se nějak z provozu areálu profitovat. A pokud se nechcete starat ani o to málo, co ekonomická stránka hry nabízí, stačí otevřít režim volné hry a vyhrát si bez jakýchkoli finančních omezení do aleluja. Jedinou větší chybu hry vidím právě v pohodovém naladění, protože po čase se vám snadno může stát, že se začnete nudit. Jednoduše vyděláte milióny a díky absenci nějakého hlubšího úkolu nemáte, co s nimi dělat.

• originální námět
  • různorodá prostředí
  • práce o vlastního golfistu
  • možnost vyměňovat hřiště přes internet
  • chybí hlubší cíl
  • po čase může začít nudit
  • neobsahuje 3D procházku po areálu

Graficky sice hra nikoho neuchvátí, ovšem na trojrozměrné pokusy od Sida Meiera si ještě chvíli počkáme. Na druhou stranu díky 2D je hra neuvěřitelně přehledná a nijak nesnižuje celkovou hratelnost titulu. Co dodat? Pokud vás baví stavět si jen tak pro radost, piplat se s každým metrem čtverečním místa, budete SimGolf zbožňovat. V opačném případě asi po čase začnete pociťovat nedostatek motivace.

Originální nápad, zajímavé zpracování, avšak bez hlubšího cíle, což nemusí každému vyhovovat.