Recenze: Team Fortress 2 – vzkříšení dávné legendy skutečností

Orange Box je konečně mezi námi. Nedávno jsme vám přinesli recenze na HL2: Episode Two a Portal, a tak mnozí očekávají i třetí, na očekávaný multiplaerový hit Team Fortress 2. Jak to nakonec celé dopadlo? Neváhejte a čtěte dále.
Recenze:  Team Fortress 2 – vzkříšení dávné legendy skutečností
Objednejte si na shop.doupe.cz

Half-Life 2: The Orange Box
    PC: 1 250,- Kč
    PS3: 1 699,- Kč
    Xbox 360: 1 699,- Kč

Platforma: PC, Xbox 360, PS3
Typ hry: FPS
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: CPU 1,7 GHz, 512 MB RAM, 64MB grafická karta podporující DirectX 8, internetové připojení pro registraci hry
Doporučená konfigurace: CPU 3,0 GHz, 1 GB RAM, 128MB grafická karta podporující  DirectX 9
Výrobce: Valve Software (
Vydavatel: Electronic Arts (
Distributor v ČR: EA Czech (

Vraťme se na chvíli zpět do minulosti, a to do dávných časů, kdy hernímu světu vládl král zvaný Half-Life. Své místo na trůnu FPS žánru si vydobyl nejen díky vynikajícímu příběhu, atmosféře, audiovizuálnímu zpracování a unikátnímu hernímu zážitku, ale také svou otevřeností k věrným hráčům, jež si svou modlu mohli libovolně upravovat a dokonce i vytvářet vlastní přídavky. S rostoucí technickou podporou ze strany samotných vývojářů a vydáním mnohých nástrojů spatřila světlo světa fenomenální modifikace s názvem Counter-Strike, která je stále nejhranější multiplayerovou FPS akcí na světě. V minulosti ale nebyla tou jedinou, o níž měli hráči zájem. Obrovský počet příznivců si získal mód Team Fortress, o nějž však postupem času pomalinku přestával být zájem. To však Valve neodradilo a my tak máme po dlouhých osmi letech možnost okusit jeho plnohodnotné pokračování. Povedlo se legendárního předchůdce překonat nebo se mu alespoň vyrovnat? Odpověď zní jednoznačně – ano.

Devět hrdlořezů s Cibulkou

TF2 můžeme zaškatulkovat mezi taktické multiplayerové akce. Zvolit lze celkem z devíti druhů povolání, jmenovitě je to Scout, Soldier, Pyro, Demoman, Heavy Weapons Guy, Engineer, Medic, Sniper a Spy. Překlad do češtiny je zbytečný, pokud ovšem nežijete pár set let mezi opicemi. Každá ze tříd má pochopitelně své klady i zápory, a tak je nutné si správně vybírat vzhledem k aktuálním dění na bojišti. Příjemné je, že po každé smrti můžete svou profesi libovolně změnit, čímž si pomůžete hlavně ze začátku a celkem rychle tak přijdete na jejich silné i stinné stránky.

Scout je obyčejný vychrtlý mladík s neustále puštěným trancem ve sluchátkách. I když by ho přepralo i víčko od okurek, jedno mu upřít nelze – je pekelně rychlý. Jeho sbírku zbraní tvoří baseballová pálka, brokovnice a standardní pistole. Mezi speciality patří dvojitý výskok hodící se obzvláště v mapě 2Forts, díky čemuž hbitě přeskáče most a hopne otevřenými okny do nepřátelské báze. Soldier je kvalitní drtič lebek, se kterým si není radno zahrávat. Disponuje slušným počtem životů, což znamená, že leccos vydrží. Jeho zbraňový arzenál tvoří mocný raketomet, brokovnice a lopata, s níž můžete tak maximálně plesknout nepřítele přes kulky (aooow!). Jeho rychlost je zcela normální a díky vysokému zdraví a raketometu často využívá rocketjump, a tak je hráči velmi častou vybírán. Takový Pyro je jiné kafe. Vzhledem lehce připomíná těhotného hrocha se slušivou plynovou maskou na obličeji, kterou však nemá z okrasného důvodu. Kromě brokovnice a sekyry nese ničivý plamenomet, jenž zejména v blízkém rádiu způsobí totální peklo a zmatek v řadách nepřátelského týmu.

Prvotní verze TF2

Pokud si někdo z vás klade otázku, proč se nezačalo s vývojem pokračování Team Fortress dříve, musíme doplnit informace. První alfaverze TF2 byla k vidění již na E3 v roce 1999, kdy se mělo původně jednat o vojenskou multiplayerovou akci zasazenou do dnešního doby. Pokud se podíváte na vzácné screenshoty, hra silně připomínala datadisk Half-Life: Opposing Force. I když se na ní pracovalo pilně dnem i nocí, v létě roku 2000 byl její vývoj odložen naneurčito. Naštěstí vše dopadlo dobře a pokračování jsme se nakonec dočkali, i když pravda v úplně jiné podobě.

Čtvrtým parťákem jest Demoman. Tento obrněnec je šťastným majitelem granátometu, přičemž granáty mohou být odráženy ode zdí, a tak spokojeně přemění nic netušící skupinku v mleté maso. V jeho výbavě naleznete láhev staré dobré whisky, která bohužel neslouží k pití, ale k rozbití hlavy nejbližšího výlupka. Třetí zbraní jsou přísavné miny s možností odpálení ve vámi zvoleném okamžiku. Ty jsou skvělé pro obranu kontrolních bodů, které jimi jednoduše podminujete a v momentě, kdy se přiblíží dychtivý protivník s úmyslem je zabrat, vystřelíte jeho zadek do vesmíru. Chytřejším páťákem je Heavy Weapons Guy potvrzující fakt, že Yeti opravdu existuje. Tato hromada svalů často funí a s oblibou se plazí po bojišti s těžkým rotačním kulometem. I když chvilku trvá, než se hlaveň roztočí, poté přichází naprosté zlo a častá bezmocnost protivníků zejména na otevřeném prostranství. Heavy také vlastní klasickou brokovnici a pokud mu i v ní dojdou náboje, nebohé nepřátele spokojeně vymazává svými pěstmi z časoprostorového kontinua. Engineer patří spíše k defenzivním typům, a to i když vlastní brokovnici a pistoli. Jeho specialitou je ovšem budování obraných věží, které se dají ještě dodatečně vylepšit, zařízení pro doplňování zdraví a munice, a hlavně teleportů, jež jsou k nezaplacení. Stačí vybudovat vstup na startovní pozici plus výstup u potřebného kontrolního bodu a tým má polovinu úspěchu za sebou.

Poslední trojice patří mezi podpůrné jednotky. První z nich je Medic, který je stejně neškodný jako slávistický útok. I když má ve výbavě vrhač injekcí a ruční pilku, využívat obě zbraně budete snad až na posledním místě. Třetí zbraň, dá-li se zbraní vůbec nazvat, je Medi Gun. S tou pochopitelně můžete léčit své druhy a zejména v kombinaci s třídou Heavy Weapons to znamená obrovský problém pro druhý tým. Medikovou pistolí můžete také dočasně zajistit krátkodobou nesmrtelnost vybraného člena vašeho týmu, avšak k tomu je zapotřebí určitý počet naléčeného zdraví a také delší čas strávený na bitevním poli. Osmým v pořadí není nikdo jiný než Sniper, k němuž není potřeba nic dodávat. Již od narození si rád hrál s odstřelovačkou a rád se bavil tím, že svým kamarádům zákeřně odstřeloval dudlíky od úst. Dále ještě vlastní automatickou pistoli a mačetu ala Indiana Jones. Je na místě, abych vás upozornil, že tady odstřelování není až tak jednoduché. K tomu, abyste vystřelili naprosto přesně a ihned, je potřeba nechat zamířeno do té doby, než se naplní ukazatel blesku v prostřední části obrazovky. V momentě, kdy tomu tak bude, můžete již bez obav střílet učebnicové headshoty. Posledním vyvoleným je Spy. Tento vykuk patří mezi ty nejhůře ovládané postavy, ale pokud se s ním naučíte správně a rychle pracovat, budete k nezaplacení. Spy na sebe umí vzít podobu jakéhokoliv nepřítele, což otevírá snadnou cestu k infiltraci základny protivníka. K tomu všemu také přidejte možnost zneviditelnění na 10 vteřin, dovednost umět během pěti vteřin zničit jakékoliv zařízení vystavěné inženýrem a máte jasno. Jeho zbrojní výbava čítá nablýskaný revolver a rybičku (nůž), s níž kohokoliv zabijete jedinou dobře mířenou ranou.

Taktika nebo akce?

Základním stavebním kamenem celé hry je týmová spolupráce. I když mohou někteří namítnout, že to samé se říkalo o Counter-Strike a i přesto se některým vlkům samotářům náramně daří, tady tomu tak rozhodně není. I ten sebelepší, ostřílený a všemi mastmi mazaný hardcore hráč totiž záhy zjistí, že je sám užitečný asi jako automat na kondomy ve Vatikánu, protože pár spolupracujících začátečníků ho hravě ustřílí. Aby se tomu tak nestalo, je tedy ze všeho nejdříve zapotřebí vymyslet plán akce v závislosti na druhu dané mapy. Ovšem v průběhu hraní ho musíte být schopni pružně upravovat podle vzniklých situací, protože jak sami asi dobře víte, žádný plán nikdy nevyjde na sto procent. V každém případě se nezapomínejte s ostatními členy týmu vhodně doplňovat, protože vaši protivníci se o to budou snažit za každou cenu.

Pokud narazíte na individium obdařené štěstěnou, které vás po několikáté za sebou zabije se slastným výrazem ve tváři, hra samotná na to upozorní hláškou o dominanci zmíněného kaštana vůči vám. V tomto momentě hoďte své týmové povinnosti za hlavu, a co nejrychleji pošlete onoho zmetka do věčných lovišť. Pokud se vám to povede v relativně krátkém čase, hra vás odmění hlasitou hláškou „Revenge!!!“, aby každý z aktivních hráčů věděl, že si nenecháte kálet na hlavu. Když už se bavíme o počtu zabití, podobně jako v ostatních sportech se vám zde započítávají i tzv. „asistence“. Pokud tedy jednoho nebožáka kropíte ve dvou, dostane se vám oběma vytoužené bodové odměny.

I když je v TF2 kladen extrémní důraz na taktickou část hry, k akci rozhodně není nikdy daleko. Hra sama udává velmi svižné tempo, a tak se vám nestane, že byste se alespoň pár vteřin nudili. Ovšem ve vypjatých situací, kdy třeba chybí obsadit poslední nepřátelské stanoviště, se někdy klání promění v masakr, jelikož jsou neškodné útoky ofenzivního týmu hravě drceny bandou řádně ukempených pučmidrátů, kteří se rozhodli hrát na čas. V momentě, kdy se jim podaří a časový limit vyprší, jsou všichni hráči vráceni na své startovní pozice a nastává tzv. náhlá smrt. Od tohoto okamžiku se po vaší smrti již do hry znovu nezapojíte a nezbude vám nic jiného, než počkat na to, než se ostatní vyřádí a přežije či splní úkol ten nejlepší z nich.

Jádro pudla

Co se týče počtu multiplayerových módů, TF2 nabízí standardně tři: zabírání kontrolních bodů (control point – zkratka CP), ovládnutí teritoria (territorial control – TC) a získání tajných dokumentů (parafráze CTF). I když by se mohlo zdát, že se jedná o slušnou nabídku, právě zde se nachází největší kámen úrazu. TF2 totiž obsahuje pouhopouhých 6 (!) map, z toho čtyři určené pro kontrolní body, jednu pro ovládnutí teritoria a jednu jedinou, v níž je hlavním cílem lusknutí nepřátelských vědomostí. Je jasné, že budou v budoucnu další lokace přibývat, a to ať už přímo od samotných vývojářů nebo fandovských tvůrců, nicméně k dobru to v závěrečném hodnocení rozhodně nemohu připočíst. Na obranu autorů musím dodat, že je každá z misí propracována do těch nejmenších detailů, a tak má každý kámen, Chuck Norris i rašící drn trávy své opodstatněné místo. Z pohledu hratelnosti totiž musí být vše dokonale vybalancované, aby ani jedna strana neměla výhodu oproti druhé, což autoři zvládli opravdu na výbornou. Pamětníci se mohou těšit na již zmiňovanou oblíbenou mapku 2Forts, která je zde v notně modifikované verzi k nalezení a podle mého názoru se jedná o ten nejzábavnější kousek.

Audiovizuální zpracování prošlo razantní proměnou. Jak můžete vidět v informačním boxíku, v minulosti měl totiž TF2 ještě využívat stařičký engine z první Half-Life, nicméně vedení Valve nekompromisně rozhodlo a vydalo zcela nové povely – skončit, smazat, začít znova a makat holoto! I když to pro mnoho hráčů znamenalo trpké zklamání, s odstupem času si troufám říci, že to bylo jen ku prospěchu. Hra má teď daleko větší šmrnc, hlavně díky skvělému komiksovému nádechu, který ji dodává své osobité kouzlo a kladně se tak podílí na její celkové atmosféře. Připravte se na pestrá a barvitá bojiště, kostrbaté modely zbraní i jednotlivých postav a hlavně jejich komické animace. Při hraní TF2 jsem se častokrát zasmál, což hodnotím velmi kladně. Ostatně koho by nepobavilo, když se například z vrat vyvalí upocený Heavyman s rotačákem, přičemž kolem něj prohopká Scout a ve vzduchu hbitě šlehne nepřátelského doktora do řepy svojí baseballovou pálkou.

• Výborné grafické zpracování
  • Atmosférický komiksový nádech
  • Značně kladený důraz na taktiku
  • Dokonale vybalancovaná povolání
  • Vyvážený design lokací
  • Dlouhotrvající zábava
  • Špetka vkusného humoru
  • Malý počet map
  • Absence tréninku nebo botů

Finální ortel

Team Fortress 2 překonal vysoce nastavenou laťku svého předchůdce a stává se vážným uchazečem o sesazení populárního Counter-Strike z pomyslného trůnu krále online FPS. Díky svěží a výborně zpracované komiksové grafice, vybalancovaným třídám povolání, detailně propracovaným úrovním, drobným novinkám a hlavně neutuchající zábavě se stává jasnou volbou nejen pro milovníky žánru online stříleček. Mě samotného podle očekávání nezklamal a já si díky skvěle odvedené práci autorů z Valve Software užil nádherný týden. I přes to všechno ale nemůžu udělit devítkové a vyšší hodnocení, protože onen zmiňovaný počet map je silně nedostačující. Také mi tak trochu chybí možnost tréninku offline, ať už ve formě tutoriálu nebo podpory oficiálních botů, aby si mohl každý začátečník nejdříve vše řádně vyzkoušet a ne aby byl rovnou hozen do vody.

Zvuky: 10/10
Hratelnost: 10/10

Starodávná legenda se po mnoha letech vrací na obrazovky našich počítačů, a to v novém grafickém kabátku, s dokonale vybalancovanými stranami a dokonce i špetkou vtipného humoru. I když jádro zůstalo prakticky netknuté, vše ostatní prošlo řádnou modernizací, a tak celkový výsledek rozhodně stojí za to. Jediné co zamrzí, je až směšně nízký počet map, který se v budoucnu doufejme zlepší pomocí oficiálních i fanouškovských updatů.

Celkové hodnocení: 8,9/10