Dle mého názoru je UFO:ET hra, která se zatím nejvíce přiblížila standardům původní X-COMí trilogie (Interceptor ani Enforcer nepočítám, v případě Enforceru jde o úplně jinou hru a Interceptor má místo taktické části vesmírný simulátor... ačkoli i Interceptor je super :) ). V mnoha aspektech návrat zpátky k X-COM: Ufo Defense, přesto je ale vidět, že se autoři inspirovali, kde mohli, i třeba v Apocalypse, tudíž oproti jedničce je v některých aspektech lepší (i když některé věci chybí, ač jsou teď hromadně dodělávány ve formě modů/patchů). Co se týče grafiky, k tomu můžu říct asi toto - zamiloval jsem si jí. Neni to sice grafika na úrovni současných FPS, ale upřímně, ruku na srdce, kdo doopravdy chce takovou grafiku do TBS (ano, úplně dokonalou asi každý do každé hry, ale je to nutné?) - a hlavně, je to přehledný prostor (všechno je na čtvercové síti) s grafikou, která dále jen dokresluje příjemný dojem dejávú. Atmosféru dovádí k dokonalosti i hudba, která je moc pěkně zpracovaná (ač první poslech nebyl dokonalý, záhy jsem si ji oblíbil - dost připomíná původní hudbu (ač mi chybí hudba při střetu stíhaček s talíři jako v jedničce... to byla hudba...), místy trochu hudbu z jiných her (např. Enemy Nations) a je celkově povedená. Zvuky místy zní poněkud podivně, ale celkově jsou fajn. Mezi hlavní chyby grafiky bych počítal snad jen kvalitu ohně (Apocalypse měla lepší ) a fakt, že kráčející jednotky se hýbou trochu podivně - jakoby bez kontaktu se zemí (prostě neni dobře synchronizovaná animace chůze s pohybem postavičky).
A teď už k hratelnosti. Co se dá říct? Je špičková - opět přišel na návštěvu duch X-COMu a zřejmě se mu zalíbilo. I hratelnost má ovšem své stinné stránky. Například mě úplně drtí nedostatek financí - ta samá věc sice byla i v X-COMech, ale tady není možné vyrábět předměty na obživu - výroba je dražší než jejich tržní cena (asi trochu nelogické vzhledem k technické úrovni oproti chudé Esperanze... doufám, že se objeví nějaký cenový rebalance mod). Cizáci také zrovna moc nehází granáty - nikdy nezapomenu na TFTD, kde kdykoliv dal hráč byť jen dva vojáčky moc blízko, v příštím kole už letěl granát, který je rozházel po okolí. Tady si postavím všechny hned vedle sebe a stejně nepřinutím cizáka, aby granát hodil. Také mi tu chybí možnost odtáhnout kriticky zraněné ("mrtvé") vojáky zpět do transportu, pokud to vypadá, že je mise v tahu, není možné ostatní vojáky zachránit. Komplikace působí také to, že veškerá výroba, výzkum i vojáci jsou v jedné základně - prostě tam je málo místa :) V boji zamrzí absence minimapy a klávesových zkratek (na to už je naštěstí neoficiální minimod)...
Naproti tomu potěší slušivý příběh (ne v originalitě, ale v postupném odkrývání informací o tom, co se vlastně děje), relativně dlouhá hrací doba a fakt, že stejně jako u původní X-COM série máte chuť hned po dokončení hry začít hrát zase znovu - tady ovšem trochu zamrzí, že jsou pouze tři stupně obtížnosti - původní sérii (včetně Interceptora) jsem dohrál na všechny obtížnosti a pokaždé je to jiná hra. Pořád se ale nenaplnil můj sen - zahrát si UFO (X-COM) v multiplayeru, včetně strategické části hry - prostě all out war mezi cizáky a lidmi. Přitom v UFO: ET už je k tomu velmi vhodné prostředí - cizáci jsou omezováni (nemají palivo, vyrábí na základě surovin), lidé mají lepší vojáky (ač příchod "Destroyera" mě celkem poděsil... 20 ran z laserové pušky než padnul... a i nějaké ty granáty tam byly...) a kromě toho je na to bezvadný technický strom - což je další úžasná věc na UFO: ET. Nejenom, že je technický strom obsáhlý. Dokonce se mezi sebou lidé a cizáci perou v technické dokonalosti - chvíli mají navrch lidi, chvíli cizáci (viz projektilek vs. plazmovka, pak zase lidé s ultra přesnou laserovkou, na to museli cizáci přitáhnout iontovky s ještě destruktivnějším útokem, na což lidé odpověděli AKEW - super přesnou, super silnou puškou... a tak dál). Jediná výtka zde patří UFO Paedii. Vysvětlení některých předmětů/technologií je technicky moc ujeté, odklání se od slušného standardu nastoleného X-COM: Apocalypse a angličtina je místy poněkud kostrbatá (to ale vyřeší česká verze, pokud bude :) ).
Ale to co mi stejně chybělo úplně nejvíc (kromě multiplayeru ), jsou statistiky. Hráč prostě ví hrozně málo o všem okolo - při srovnání s původním X-COM: UD zamrzí absence i tak jednoduché věci jako je přehled skóre - kolik skóre získal/ztratil v bitvě, rozpis skóre za výzkum, sestřelená UFO - nebo cizácké aktivity. Dokonce ani neni vidět změna výplat od států v měsíčním výkazu - to potom značně zhoršuje orientaci v tom, kam směřovat vlastní aktivitu, kde uříznout náklady, jaké mise si můžeme dovolit vynechat a tak vůbec.
Celkově bych jako fanoušek X-COMu dal skóre (fanouškovské) 8/10. Grafika je líbivá a atmosférická (i když má mouchy), hudba sedí, zvuky sice místy pokulhávají, ale dá se to bez problémů překousnout a hratelnost je špičková. A pokud započítám i různé již teď existující mody a fakt, že spousta věcí bude brzy (ať už komunitou nebo autory) opravena (díky z letmého pohledu výborné flexibilitě enginu), může pro fanouška dosáhnout skóre i výš. Mě osobně to přišlo jako "návrat (ne)zašlé slávy" (ale freewareová X-Force je taky bezva ) Navíc jsem se na své konfiguraci dosud nesetkal ani s jedním bugem, takže pro mě betatesting ovoce přinesl