Recenze: 1944: Bitva v Ardenách – poslední dílek do skládanky

Říká vám něco název trefně pojmenované trilogie WWII Battle Colection? Že ne? A co takhle první dva díly Desert Rats vs Afrika Korps a D-Day?Ááá, už jste doma. Levné, ale kvalitní. Krátké, ale zábavné. Historicky přesné, ovšem nikoliv nudné. A nyní do dvoudílné puzzle-rodinky přibyl další kousek, v němž zavítáme do Arden.

Typ hry: Strategie
Multiplayer: Ano
Lokalizace: české titulky
Minimální konfigurace: Pentium 3 1GHz, 256MB RAM, 64MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Pentium 4 2GHz, 512 MB RAM, 128MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 64 3000+, 512 MB RAM, Sapphire Radeon X800 Pro, 256MB DDR3
Výrobce:
Monte Christo Games
Distributor v ČR: TopCD (www.topcd.cz

Jistě si vzpomínáte na překvapivě dobrou strategii Desert Rats vs Afrika Korps, která si i přes pár chybiček odnášela od herních recenzentů samé dobré známky. Troufám si ale tvrdit, že už menší procento z vás bude znát pokračování jménem D-Day. Ač druhému dílu neubylo prakticky nic na kouzlu jedničky, grafika se mírně vylepšila a ze slunné Afriky jsme se přesunuly na francouzské pláže, hra nenabídla nic nového, co by stálo za hřích. První otázkou do pranice tedy je, zda se podobnou cestou vydá i Bitva v Ardenách, nebo autoři nabídnou nějaká vylepšení, která by nás donutila opět sáhnout do peněženky.

Sýčky asi zklamu, neboť Bitva v Ardenách je oproti svému předchůdci příjemným překvapením. Sice opět stojí na enginu Afrika Korps, přejímá devadesát devět procent všech herních mechanismů a jde vlastně o jakýsi datadisk, přesto má však své kouzlo, kterým si vás k sobě přitáhne.

Z Arden až do Alsaska

Začít můžeme hned tím nejdůležitějším; kampaněmi. Ve hře jsou hned tři, každá zabírá jinou historickou dobu. V první si do sytosti užijete událostí, které samotné bitvě v Ardenách předcházely - budete svědky velkých invazí i úhybných manévrů. Prostřední kampaň mapuje samotnou bitvu v Ardenách a do které se autorům údajně podařilo přenést události ze skutečnosti na virtuální bojiště (bohužel nemohu z logických důvodů posoudit, nakolik se jim to povedlo). Třetí kampaň se zabývá událostmi po Ardenách, tedy převážně odvetou v Alsasku.

Před každou misí vás čekají půvabné retro-filmečky *  Herní interface se vůbec nezměnil * Kolona tanků projíždí úzkou silnicí... to ve skutečnosti neuvidíte

Suma sumárum na vás čeká dvacítka misí. To sice není nijak závratné číslo, ovšem raději méně a kvalitněji, než hůře a ve větším počtu. Během hraní se nebudete v žádném případě nudit: tu je zapotřebí obsadit nějaké město, onde si zase sami nevystačíte a musíte povolat podporu ze záloh a jako třešnička na dortu vás čekají mise, v nichž vaším úkolem nebude útočit, ale naopak ubránit se obrovské ofenzivní přesile. Jednotlivým misím nemohu nic vyčítat; každá vám nabídne originální zápletku, pěkný retro-filmeček v brífinku atd. atd. Jako celek pospojovaný do kampaně ale nevytváří nejlepší dojem. Dost možná za to může absence jakékoliv spojitosti mezi jednotlivými misemi. Většinou návaznost misí spočívá pouze v tom, že se odehrávají na území jednoho státu, což ani zdaleka nestačí.

S pěšáky stojíme, s pěšáky padáme

K úspěchu ve válce potřebujete schopné lidi, kteří budou ovládat vaše zbraně. Nejinak je tomu i na virtuálních bojištích Bitvy v Ardenách. Každý voják má odlišné vlastnosti a chová se podle toho, k čemu jste ho vycvičili. Povoláním se panáci liší zásadně; zkuste si představit průzkumníka, jak mu dáte do ruky bazuku – to prostě nejde. Ve výsledku to znamená, že musíte věnovat maximální pozornost každému jednotlivci – průzkumník vám díky svému dalekému dohledu mnohdy odhalí nepřítele ještě dříve než k němu vaše tanky dojedou, ale zase musíte počítat s tím, že pokud bude sám odhalen, jeho smrt je jistá. Naopak chlapík s bazukou se bude snažit přiběhnout k nepříteli co nejrychleji, aby mohl včas a přesně vystřelit.

Zajímavou roli sehrávají důstojníci. Pokud je necháte jezdit pěško-busem, patrně vám budou k ničemu, ale po naložení do jednoho z vozidel se najde uplatnění i pro ně. Každé vozidlo totiž disponuje určitým počtem volných míst, které musíte obsadit. Vozidlo samo o sobě je bezvýznamné; musíte do něj nejdříve umístnit posádku, která zvedne důležité atributy. Každý jednotlivec se může pochlubit unikátními statistikami – a po nastoupení do vozidla se jeho schopnosti a zkušenosti přenesou na vozidlo. Hbitý pěšák tak může svým kolegům pomoct urychlit nabíjení, přesný střelec zase vylepší samotnou palbu. Zmínění důstojníci jsou na tom v tomto ohledu ještě lépe; svou přítomností zvedají schopnosti tanku o několik tříd výše.

Herní menu, co dodat * Tutorial vás zaučí do všech možných i nemožných tajů Bitvy v Ardenách * In-game animací nic také nechybí

Vítanou a zábavnou novinkou je plamenometník. Po čas celého hraní jej využijete sice asi jen dvakrát, ale velkému uplatnění se těší při bizarních misích. Čas od času se naskytne zajímavá příležitost, jak se s nepřítelem vypořádat. Můžete ho zahnat do slepé uličky, odkud nemůže utéct a pokud nemáte dostatečně silnou palebnou sílu, stačí vyslat plamenometníka, který se o vše postará. Tedy ne že by sám zvládl přímou konfrontaci s několika tanky, ale díky svému plamenometu může zapálit okolní les. A nepřátelští vojáci v něm potom uhoří… Jak důmyslné.

Stromy, domy, vozy

Hudba

To, co dělá tuto hru tak výjimečnou, je již tolikrát zmíněná atmosféra. Tu krom vynikajícího dabingu a krásné grafiky dotváří i skvělá hudba. Jakákoliv slova by byla zbytečná, hodnocení 10/10, myslím, hovoří za vše… Ústřední melodie mi bude v hlavě (a taky ve Winampu) znít ještě hodně dlouho.

V řadách strojů je situace obdobná. Každé vozidlo či zbraň má jiný dostřel, pohybuje se jinak rychle a disponuje jiným druhem munice, který je účinný pouze na určitý typ věcí. Raketomety, transportéry, samohybná děla, tanky, náklaďáky… Najdete zde prakticky všechny druhy vojenské techniky. Stejně jako ve skutečnosti mají ale stroje tendenci se kazit, takže vám vhod přijde i opravárenské auto. Obzvláště v případě tanků je jejich pomoc na denním pořádku.

Příjemné je, že už na první pohled na kterékoliv vozidlo poznáte, s kým máte tu čest. Na autech rozpoznáte dokonce kulomety - a pokud z nich začnete střílet, vidíte i kulky! Působivé. Bohužel i v případě modelů vozidel se najde jedno podstatné mínus. Na spojenecké straně nic nepoznáte, protože jsou všechna vozidla vrcholem moderní techniky (ehem, bojujete většinou za Američany). Ale na straně německé už je to jiná káva. Technika rozhodně nepatří mezi nejvyspělejší a nechce se ani věřit, že s tak zaostalou armádou mohli Němci vůbec nějakou bitvu vyhrát! Tyto rozdíly mezi jednotkami určitě budou cítit v mutliplayeru. V době recenzování jsem však neměl tu možnost jej okusit, servery zely prázdnotou.

Autoři zašli až tak daleko, že po zasáhnutí stroje se projeví škody i na posádce. Záleží i na tom, která část vozidla byla zasažena – podle toho mohou vojáci uvnitř vehiklů klidně umřít. A představte si takový tank bez střelce… ¨¨

Ve hře se můžete podívat i na "deník", ve kterém můžete najít všechny detaily o zbraních a vojácích * Někdy se vám vaše jednotky nevejdou do jedné obrazovky a musíte pracně scrollovat *  Lesy vypadají původně

Pokud bych chtěl, určitě by se nějaké další chybky daly najít. Stačí se podívat na styl útočení pěšáků; proč nikdy nepoužívají granáty? Jak může kulometčík zničit tank? Podobných detailů je ve hře mnoho, naštěstí ale nemají na hratelnost žádný vliv; jejich vyčítání by tedy bylo zcestné.

V čem Bitva v Ardenách vyniká, je atmosféra na bojišti. Tu se snaží navazovat zvuky v čele s dabingem postav – a daří se jim to. Samozřejmostí je několik jazykových mutací a i když jsou to zdánlivě detaily, rozhodně zní lépe německá němčina než němčina s anglickým přízvukem, jak je tomu v některých obdobných hrách. Ani Češi si ovšem nemusí zoufat; český distributor TOP CD se postaral o kvalitní překlad do naší mateřštiny. Během hraní jsem nenarazil na jediný zkomolený či nesprávně přeložený výraz – vše do puntíku sedí.

Grafika na tom není o nic hůře. Oproti prvnímu a druhému dílu se prakticky nic nezměnilo, ale pořád se je na co koukat, modely aut a zbraní jsou maximálně detailní a dokonce můžete ke svým svěřencům přizoomavat na vzdálenost, ze které jim vidíte až do krku. V opačném případě si ovšem musím trochu postěžovat; na maximální oddálení se vám častokráte do výhledu vaše jednotka nemá šanci vejít a vy musíte scrollovat přes několik obrazovek.

• Hratelnost
  • Grafické zpracování
  • Atmosféra na bojišti
  • HUDBA (!!!)
  • Každá jednotka má svůj význam
  • Mise nenavazují
  • Při bližším zkoumání můžete narazit na drobné chyby

Konec dobrý, všechno dobré

1944: Bitva v Ardenách je i přes několik drobných chyb skvělá strategie. Bez debaty. Nabídne vám několik hodin kvalitní zábavy, skvělý český překlad, takže mohou hrát i ti jazykové méně zdatní, pěknou grafiku a především neopakovatelnou atmosféru z bitevní vřavy. Bohužel celkový dojem kazí odfláknutá kampaň a nevyváženost jednotek, které se jistě projeví při multiplayeru. Škoda, jinak by hodnocení mohlo být ještě vyšší.

Zvuk: 7/10
Hudba: 10/10

Příjemné překvapení… A za tu cenu? (299,- Kč) Zaručený tip nejen pro fanoušky druhé světové.