Recenze: 2010 FIFA World Cup Africa – zabaví vás i po MS?

Má smysl hrát oficiální titul mistrovství světa i po skončení šampionátu? Zdánlivě nesmyslný dotaz, u hry za 1500 Kč naprosto oprávněný. Zodpovíme jej.

Africká zima na trávě

Teď ale k tomu nejdůležitějšímu – co se děje na hřišti. Poslední roky je na tom série FIFA hodně dobře (bavíme-li se o konzolových verzích) a World Cup na tuto tradici navazuje. Není moc co zkazit, stačí přinést pár inovací a zdůraznit, jak moc přínosné pro hru jsou.

world cup 07.jpg world cup 08.jpg

Jednou z nich má být možnost zjednodušit ovládání na pouhá dvě tlačítka. Nováčci tuto možnost určitě uvítají, minimálně jim to umožní vstoupit do světa FIFA bez úvodních potíží s karpálním tunelem. Přesto jsem docela skeptický. FIFA zkrátka nikdy nebude Sensible Soccer, což dokazuje i fakt, že „dvoutlačítkové“ ovládání je ve skutečnosti čtyř- až šesti tlačítkové.

FIFA nikdy nebude Sensible Soccer, což dokazuje i fakt, že „dvoutlačítkové“ ovládání je ve skutečnosti čtyř- až šesti tlačítkové

Celé kouzlo je v tom, že počítač zkrátka zkusí odhadnout, co chcete udělat za vás. Prostě zmáčknete tlačítko pro nahrávku a systém vyhodnotí a nahraje spoluhráči v daném směru (do běhu nebo do nohy).

Ani další novinka – systém penalt – není navzdory rozměrné prezentaci revolučním zlepšením. Penalty nově kopete přes dva pohybující se ukazatele (je třeba vystihnout správný moment a zmáčknout) a můžete si s nimi lépe vyhrát (zamířit, zvolit vědomě typ střely). Hezké, ale ne zcela podstatné.

Malé záblesky

art.jpgDůležitější  novinky se skrývají v detailech. Přibylo několik nových pohybů, díky nimž hra není plynulejší, ale naopak spíše rozsekanější. Stejně jako v reálném fotbalu pomalu v sérii FIFA přibývá odrazů, bloků a ztečovaných střel či nahrávek. Není vůbec jednoduché prostřelit mlýnici hráčů před vámi, v naprosté většině případů se míči někdo do cesty postaví. Přihrávky jsou obecně riskantnější a nepřesnější, obránci reagují a zavazejí. Vymyslet komplikovanou akci s přihrávkami až do branky je mnohem složitější a ve většině případů to zkrátka nevyjde. Záleží ale také na tom, s jakým hráčem nahráváte nebo postupujete kupředu. Rozdíl ve vedení míče Robinhem a Crouchem je dost výrazný.

Hráči si samovolně častěji nabíhají  a nabízí se do volných prostorů. Umělá inteligence spoluhráčů je solidní, takže už nemusíte myslet na všechny a můžete se soustředit na vedení míče a vystihnutí ideálního momentu pro přihrávku. Samozřejmě vždy záleží na konkrétní situaci. Lépe zpracované se mi zdálo i hlavičkování, kdy je opravdu klíčové vystihnout správný moment odrazu a rovněž si před ním vybojovat nejlepší pozici.

Bohužel tvůrci stále nevyřešili problém s reakcemi hráčů. V okamžiku, kdy jde komplikovaná přihrávka do prostoru na nabíhajícího hráče a ten ji mine, další hráči si zpravidla balonu nevšímají. Přihrávka je totiž „neviditelně svázaná“ s konkrétním útočníkem a basta. Ostatní mají smůlu a počínají si, jako by se jich kulatá věc na hřišti v dané chvíli netýkala.

Kapitán by neměl zůstávat u zdi

Když už jsme u chyb, pořád mě trochu mrzí řešení systému Captain Your Country (ovládáte pouze jednoho konkrétního hráče). V rámci něj soutěžíte se třemi dalšími konkurenty (mohou je ovládat i vaši kamarádi) a snažíte se z B-týmu dostat do Ačka a zúčastnit se kvalifikace. Bohužel díky tomu, že vaši konkurenti jsou pořád s vámi v týmu (ať už hrají sebehůř), znamená to, že například v případě České republiky byl ze hry vyřazen Rosický (protože místo něj nastupovali moji konkurenti v záloze).

TIP: Pokud vás už znudí hra za osvědčené evropské a jihoamerické favority, zkuste si africkou kvalifikaci. Styl hry se změní.

Což je v případě kvality aktuálního reprezentačního kádru trochu velký zásah do jeho kvalit. Navíc tím hra přichází o značný díl zábavnosti. Proč bych v případě single hry nemohl pendlovat mezi Ačkem a rezervou? Proč by mě nemohl kouč nasadit na posledních dvacet minut? Určitě by to nebylo na škodu.

world cup 11.jpg world cup 12.jpg

Horší však je, že tvůrci si stále nepohráli s hodnocením hráčů. To přitom ovlivňuje úplně vše – jak rychle se váš hráč zlepšuje, jak rychle se dostane do prvního týmu, s jakými schopnostmi do něj vstoupí, zda se stane kapitánem. Naneštěstí pořád World Cup preferuje spíše opatrnou hru s dokončenými přihrávkami, než útočnější a riskantnější pokusy, jak ohrozit branku soupeře. Úplně nejlépe na tom ale jsou obránci, kteří v případě ubránění nuly často i v českém případě získávali hodnocení 9 a výše (Grygera mi xkrát ukradl poctu pro hráče zápasu, protože na něj šla většina výkopů a on je dobře hlavičkoval).

Jak dlouho vydrží?

Nebylo by fér vyčítat 2010 FIFA World Cup: South Africa, že klame tělem. Jde o oficiální hru mistrovství světa se vším všudy zpracovanou profesionálním způsobem.

Hráči si samovolně častěji nabíhají  a nabízí se do volných prostorů

Tvůrci nabídli v rámci možností licence (a mantinelů, stanovených sérií FIFA) maximum možného. Afrika dýchá ze hry na každém kroku, hrou vás doprovází pohodové rytmy a zajímavosti z historie šampionátů. A na trávníku je zase o něco fotbalověji (takže mnohé vylepšení se určitě objeví i ve FIFA 11).

world cup 09.jpg world cup 10.jpg

Bohužel hlavní sláva a lesk hry je pochopitelně spjata se šampionátem. Až si tedy zahrajete za svůj oblíbený tým, zkusíte si projít kvalifikací za český nároďák a pak třeba zvládnete několik „Příbehů kvalifikace“, narazíte na limity hry. Možnost rozehrát si libovolný turnaj ve vámi zvoleném složení (s možností třeba pokračovat dál) by tvůrcům gamepady neutrhla a vám dala několik hodin zábavy navíc. I přesto má určitě World Cup co nabídnout i po zakončení fotbalového šílenství.

Dostupné pro: X360, PS3, Wii, PSP
Žánr: Sportovní | fotbal
Výrobce: Electronic Arts | Webové stránky hry