Recenze: 24: The Game – čas běží

Tik tak. Hodiny běží a nelítostně odsekávají čas Jacku Bauerovi při jeho nejnovějším honu na teroristy. Herní zpracování jednoho z nejlepších seriálů všech dob je zde. A dokonce česky. Jak se podařilo? Prožijte si Jackův nejdelší den na vlastní kůži.
Recenze: 24: The Game – čas běží

Karel KališPlatforma: PS 2
Paměťová karta: 909 kB
Analogové ovládání: páčky
Vývojář: SCEE
Distributor: SCEE
Distributor v ČR: Sony Czech (

Čím začít? Opěvováním nezpochybnitelných kvalit seriálu 24? Vynášením do nebe originality jeho zpracování, kdy celý seriál se vlastně opravdu odehrává ve 24 hodinách (ve skutečnosti si odečtěte hodinu, kterou zaberou reklamy) a přináší efektní filmové střihy? Jistě by se dal pochválit i příběh zasazený do prostředí protiteroristické jednotky plný svižných akčních scén, emocí, zvratů, smrtí důležitých postav, spiknutí a dalších adrenalin pumpujících prvků. Nebo si povíme něco o skvělém hereckém výkonu Kiefra Sutherlanda v roli drsného Jacka Bauera či kráse jeho dcery, kterou představuje sexy Elisha Cuthbert?

CTU, i tady se projdete  * Klasika jak ze seriálu * Ve hře to bouchá hodně a často

A co se přesunout od seriálu ke hře? Schválně, kolik znáte her vytvořených podle nějakého seriálu? Hry vytvořené na základě filmové licence jsou velmi běžné a poslední dobou je běžný i opak, filmy podle her. Bohužel je smutnou pravdou, že ve valné většině takové výtvory nestojí za čas, který s nimi ztratíte. Bylo by víc než logické předpokládat, že u 24: The Game to bude platit také. Takže jak to nakonec dopadlo? Bojíte se? Znáte vůbec seriál 24? A nevadí vám už ty neustálé otázky? Aha, vadí. Takže konečně přistoupíme k tomu, zda stojí za to si prožít (další) nejdelší den v kůži virtuálního Jacka Bauera.

Sezóna 2,5

Pokud patříte mezi fanoušky seriálu 24, určitě máte nakoukané minimálně ty tři série, které běžely i na našich televizních stanicích. A dozajista jste zůstali při přechodu mezi druhou a třetí sérií zmateni stejně jako já. Jako by někdo vystřihl celou část, která se mezi nimi odehrávala. Ve třetí sezóně se najednou objevují nové postavy, nedořešené události z konce dvojky se nějakým podivným zázrakem vysvětlily a pokračuje se dál. Odpovědi na většinu otázek najdete právě ve hře, která by se dala pojmenovat jako sezóna 2,5.

Tony Almeida připraven na akci * Tik tak, čas stále běží * Jack je vždy v první řadě

Vše začíná v přístavu v Los Angeles, kde se Jack Bauer chystá s komandem zajistit loď, na které se ukrývá zásoba smrtelného jedu jménem ricin. Jeden z členů komanda po chvíli spustí alarm a vše se dává do pohybu. A právě v tento okamžik dostáváte do rukou ovládání Jacka Bauera. Akci sledujete z efektního 3rd person pohledu, kdy se kamera mírně kývá, jakoby s ní za Jackem běžel kameraman. Akce pokračuje, s komandem pomalu postupujete do hlubin lodi a po cestě střílíte teroristy na počkání. Po několika dynamických přestřelkách se dostáváte až k bombě s ricinem, ale odpočet již běží. Nezbývá než bombu deaktivovat. Po úspěšném splnění úkolu se děj přesouvá na opačné pobřeží Spojeným Států. Chase Edmunds, pracující pro Washingtonskou pobočku CTU, se dostává do akce, která ho postupem času dostane až do LA...

Víc z příběhu nechci ze zcela evidentních důvodů prozrazovat. Právě propracovaný příběh plný zvratů a napětí patří mezi nejsilnější devizi hry. Na scénáři se podíleli i tvůrci seriálu, takže očekávejte story pořádného kalibru. Na hře se vlastně podílel téměř celý štáb a na výsledné prezentaci je tomu znát. Většina herců propůjčila své hlasy a tváře, nechybí původní hudba a jednotlivé ingame animace kvalitou střihu a dynamikou záběrů jako by vypadly ze seriálu. Fanoušci budou slintat blahem, když se obraz klasicky rozdělí na několik částí, mezi kterými digitální hodiny nelítostně usekávají další vteřiny ze vzrušením nabitého dne.

Dost častu se zpostíte i bez střelby * Jackovo SUV s kufrem plným zbraní... * ...kterých si vyzkoušíte opravdu dost

Mimochodem, hra na rozdíl od seriálu nestaví na prvku reálného času. Je to docela škoda, ale věřím, že vytvořit hru, jenž by trvala přesně 24 hodin se rovná pokusu uplácat 1:1 Eifellovu věž z písku. Celá hra se skládá z více než 100 misí nepravidelně rozložených do jednotlivých herních hodin, mezi nimiž se dočkáte klasického: „Následující události se odehrávají mezi…“ 24: The Game ale není seriál, takže na další dávku akce nemusíte čekat týden, ale klidně si celý příběh můžete prožít na jeden zátah, což je zhruba něco přes 10 hodin. Hard core fanoušci pro ten správný zážitek mohou po každé herní hodině konzoli vypínat a pokračovat až po týdnu. :)

Zábavný mix žánrů

24: The Game se dá popsat jako 3rd person akce mixovaná s adventurními prvky, honičkami v autech a spoustou různých nápaditých miniher. Jednotlivé pasáže se logicky spojují v jeden zábavný celek. V jedné fázi máte za úkol například pronásledovat podezřelého. Začínáte automobilovou honičkou uprostřed města, po chvíli kočkování cíl mizí v podzemních garážích jednoho mrakodrapu. Dál tedy pokračujete po svých a probíjíte se do vyšších pater budovy, kde nakonec podezřelého dostihnete. Následuje výslech, který osvětlí další plány teroristů. A takhle pokračujete až do samotného závěru. Autorům se podařilo namíchat zábavný koktejl několika typů her, jenž neustále osvěžuje vaši pozornost a stereotyp tím pádem jen tak nepocítíte. Bohužel, autoři lehce nadhodnotili své síly a takřka každá fáze hry skrývá tu větší, tu menší nedostatek.

Proběhnete se na čertvém vzduchu... * ...i zatuchlých prostorách * Místo přímo stvořené pro teroristy

Začneme třeba u 3rd person pasáží, ať už ryze střílecích, či stealth. Je skvělé, že postavy se dokáží skrývat za rohy a překážkami a krýt se před nepřátelskou střelbou, ale díky zjednodušenému zaměřování a nízké výdrži protivníků tento prvek ve velké části hry postrádá valný smysl. Teprve v případě, že se ocitnete ve velkém přečíslení se krytí hodí. A též na konci, kdy protivníci nosí neprůstřelné vesty. Zážitek též trochu kalí jen průměrná inteligence protivníků, kteří se sice kryjí za překážky a vykukují, ale to je tak všechno. Pravda, občas se od nich dočkáte i nějaká přeskriptované akce jako shazování výbušných sudů. Bohužel při stealth pasážích si vás nevšimnou, ať už za nimi děláte rachot sebevětší. Problémy nadělá i kamera, pokud se vám dostane protivník blízko na tělo. V tom případě se začne toči jako zdivočelá koza.

Na druhou stranu se mi libí, že postava pohne hlavou na tu stranu, kam korigujete kameru a další podobné efektní lahůdky. Celkově se mi zdá, že autorům pro všechny ty malé vychytávky a podařené detaily uniklo pár velkých nedostatků.Pokud ale nad uvedenými nedodělky přimhouříte oči, budete se skvěle bavit. Přestřelky jsou velmi dynamické, s trochou cviku se dobře ovládají a co chvíli narazíte na super nápad. Třeba boj proti vrtulníku na molu přístavu. Povedené jsou i mise se sniper puškou či pronásledování podezřelého bočními uličkami LA apod.

Honičky a hackování, běžný den agentů

Jízda autem už trochu postrádá potřebnou dynamiku, zvláště díky jízdnímu modelu, na který si musíte chvíli zvykat. Všechny vozidla mají dost podobné jízdní vlastnosti a tendenci na silnicích lehce plavat. Ale nejedná se o nic zásadního, žádný průšvih jménem Driv3r. Prostě si "jen" řeknete, že to mohlo být i lepší. Ovšem i honičky v autech dokáží překvapit povedenými nápady, které je vytahují nad průměr. Třeba takové sledování náklaďáku v poušti či divoká jízda odvodňovacími tunely. V takových okamžicích by vás od obrazovky neodtrhli ani heverem.

Práce agenta vás zavede všude možně * Je to prostě drsňák... * ...a zvládne všechny levou zadní

Během hry narazíte i na spoustu miniher. Většinou se jedná o hackování různých systémů, získávání porušených dat z harddisku, zjišťování číselných kombinací k zámkům, skenování budov atd. prostě běžná práce u protiteroristických jednotek. Jedná se o jednoduché a zábavné minihry, které snadno pochopíte a skvěle si užijete. Většinou staví na vašem postřehu a kombinačních schopnostech.

Za nejzábavnější minihru osobně považuji výslechy. Seriál je jimi vcelku pověstný a ani v herní podobě neztrácejí na atraktivitě, spíš naopak. Na efektním ukazateli sledujete psychický stav vyslýchaného subjektu a správným volením mírných a agresivních otázek musíte udržet ukazatel v daném pásmu. Díky výborně napsaným dialogům mají výslechy potřebné grády, otázky se střídají a skoro si neuvědomíte, že nesledujete seriál, ale ovlivňujete situaci.

Jack Bauer umí česky

Po grafické stránce se nejedná o žádný zázrak, hra má svá slabší i silnější místa. Některé lokace vypadají vážně nádherně -třeba loděnice - jiné naopak dost pustě a šedivě. Všichni herci ze seriálu propůjčili herním postavám své tváře, takže Jack, Tony, Michelle, Chloe, Chase, Kim a další se podobají svým reálným protějškům, jen Jack má možná trochu opuchlejší oči než ve skutečnosti. Tvůrci do hry zapasovali i ve velké míře fyziku, takže si nejen užijete rag doll efektu mrtvých protivníků, ale můžete na ně shazovat výbušné sudy, posílat bedny do nastražených výbušnin a podobně. Zvukům ani hudbě se asi nedá nic podstatného vytknout. Dabing se povedl na jedničku, i když pár vět mohlo mít trochu lepší citové podbarvení - to totiž sem tam ne zcela odpovídalo tomu, co se děje na obrazovce. Ale na podobné okamžiky narazíte asi dvakrát za celou hru.

24: The Game si užijí i neanglicky mluvící lidé, protože ve hře je možnost zvolit si české titulky. Překlad rozhovorů a různých briefingů či nápovědy se povedl obstojně, ale některé popisky menu naprosto nedávají smysl. Každopádně si překladatelé zaslouží pochvalu, protože mají zřejmě nakoukáno - na žádné rozpory se seriálem jsme nenarazil a autoři se nebojí ani nějakého toho drsnějšího slova.

• Skvělý příběh a prezentace
  • Spousta skvělých nápadů
  • Zachovaná atmosféra seriálu
  • České titulky
  • Umělá inteligence
  • Kamera
  • Různé drobnosti
  • Jízdní model

Pro fanoušky se rozhodně jedná o povinnost. Doplní si mezery mezi druhou a třetí sérii a získají neopakovatelnou možnost si zahrát za všechny oblíbené postavy. Ve hře se zhostíte nejen role Jacka Bauera, ale i Kim, Tonyho, Michelle a ostatních. Špičková prezentace a stylovost seriálu zůstala zachována, příběh vám nedá vydechnout, dokud si neprožijete všech 24 hodin.

Bohužel hratelnostní stránka trochu pokulhává. Spousta aspektů by potřebovala ještě vybrousit - a jedná se i o některé zásadní prvky, jako třeba kamera, jízdní model či AI. Určitě se dají najít mnohem vypilovanější kousky v rámci jednotlivých žánrů, ale jako celku se dá dost věcí odpustit. Pokud ale nepatříte mezi fanoušky seriálu, doporučuji odečíst si jeden bod z výsledného hodnocení, protože si hru pořádně neužijete a chyby o to víc vyniknou.

Zvuk: 8/10

Další strhující dobrodružství Jacka Bauera, tentokrát v herní podobě. Sice jsem si dost často říkal, že to či ono mohlo být lepší, ale ve výsledku jsem se skvěle bavil.

Celkové hodnocení: 7,8/10