Recenze: 25 To Life – kontroverzní v každém směru

Hra, která se dostane až do amerického senátu, musí nutně vyvolat v hráčských řadách pozdvižení. Ona ale není až tak brutální… A světe, div se, dokonce se dá hrát, aniž by hráč utrpěl jakoukoliv psychickou újmu.

Martin DemigerPlatforma: PC (PS2, Xbox)
Žánr: Akce
Výrobce: Avalanche Studio (
Vydavatel: Eidos Interactive (
Distributor v ČR: Cenega (
Minimální konfigurace: Pentium 1.4 GHz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Pentium 2.4 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD 64 3000+, 512 MB RAM, ATi X800 256 DDR3
Lokalizace: Ne
Cena: 1299 Kč

V krátkém časovém úseku se na svět dostaly hned tři hry v tzv. „urban stylu“, tedy tituly založené na hudbě a zasazené do černošského prostředí plného gangů. Crime Life: Gang Wars, 50 Cent: Bulletproof a horká novinka 25 To Life však spolu mají společného mnohem méně, než by se mohlo na první pohled zdát. Alespoň v případě posledně jmenovaného to platí do posledního puntíku – na rozdíl od Crime Life a 50 Cent se totiž počin z dílen Avalanche Studia dá hrát…

Logo se povedlo * Loadingové časy jsou příjemně krátké * Max Payne v akci?

Úvod hry přitom slibně vůbec nevypadá. Hned po instalaci vás překvapí, že z menu nelze spustit readme soubor – musíte si jej tak pracně najít sami. Stejně zmateně působí také intro. Bez jakéhokoliv slova se ocitáte na zastávce metra, najednou z vagónu vystoupí černoch a drží bělocha jako rukojmí. Banda dalších bělochů začne opětovat černochovu střelbu. Pět sekund nato už ale gangster sedí zpátky ve vagónu a ujíždí pryč… Nejen, že vám úvodní animace nic neřekne, ona ve vás akorát nechá zbytečné otázky, na které se vám stejně pár sekund nato dostane odpovědi. Kdo byl ten černoch? Proč po něm stříleli? Jak to, že mu rukojmí nepomohlo, aby policisté (až při druhém shlédnutí si všimnete matných uniforem, které na sobě zmínění běloši mají) nestříleli i za cenu toho, že mohli trefit nevinného civilistu?

Odpověď je prostá: říkají vám Freeze a jste jedním z obávaných gangsterů místního podsvětí. Práce vám už ale dávno není zdrojem rozkoše a jediné, co vám momentálně vrtá hlavou, je rodina. Starat se o ni však dost dobře nejde, když musíte každou chvíli zabíjet nevinné civilisty… A navíc by se asi děti hodně divily, čím to jejich tatík vydělává na chleba. Odejít z gangu Freezovi překvapivě jeho komplicové dovolí. Tradičně to ale má jeden velký hák – musíte zvládnout poslední akci. Ta je ovšem mnohem obtížnější než ty tradiční a v podstatě pro vás znamená jistou smrt. Štěstí však zůstalo k Freezovi obráceno čelem, a tak byl „pouze“ zatčen a odsouzen na dva roky.

Už jsme v menu a posloucháme skvělou hudbu! * Do hlavy! * Do hlavy!

25 To Life je satanovo semeno

Jack Thompson, kontroverzní americký právník, proslul díky svým výrokům, při jejichž čtení zůstává rozum stát. V tom aktuálním to ale definitivně přehnal: označil  titul 25 To Life za „satanovo semeno, které vážně ohrožuje lidskou existenci“. Toto prohlášení zanesl do svého dopisu kalifornské policii. V dlouhém textu Thompson nabádá muže zákona k tomu, aby zničili všechny kopie titulu 25 To Life a zabránili tak šíření zla.

Více jsme o kauze psali zde.

Na příběhu si autoři očividně zakládají: každou chvíli vám do cesty hodí animaci, která děj posune vpřed. Filmečků mezi misemi sice je dost, ale k sblížení s hlavní postavou nevedou. A to ze dvou důvodů. Za prvé: už po třetí misi nastane střídání stráží a s Freezem se rozloučíte. Za druhé: budete nuceni čelit otřesné grafice, která rozhodně nepůsobí filmovým dojmem.

Vývojáři vysloveně vsadili na kvantitu a kvalita byla přeložena na druhou kolej. Postavy se v ústřední roli střídají neuvěřitelně často a než si stačíte na jednu zvyknout, už před vámi stojí nová, ke které si opět budete muset vybudovat vztah. Situace je o to složitější, že nezůstane pouze u jedné strany barikády. Představte si, že v jedné misi zabijete na sto policajtů a ve druhé budete muset svůj čin pomstít v kůži policisty… Atmosféra? Žádná zde není. Po čas hraní budete k dění na obrazovce přihlížet s odstupem a bude vám úplně jedno, co se s vašim svěřencem bude dít. Je to pro vás cizí člověk.

Když opomineme zpackanou část hry zabývající se příběhem a budeme se věnovat čistě hratelnosti, můžeme naladit podstatně optimističtější tón. V jádru jde sice o klasickou akční hru z pohledu třetí osoby, avšak variabilita misí dělá z nudného počinu zábavnou záležitost. 25 To Life nabízí rovných dvanáct misí, přičemž každá platí za unikát a může se, kromě hlavního úkolu, úzce propojeného s dějovou linkou, pyšnit také řadou vedlejších. Na nich prakticky nezáleží, ale příjemně prodlužují hrací dobu.

Animace jsou časté * dokonce velmi časté * ale hlavní část hry přece jen vyplňuje akce

Multiplayer - jednička s hvězdičkou

Jestli je část pro jednoho hráče průměrná, multiplayer přímo exceluje. K dispozici je rovná desítka map a čtveřice různých módů. Tag je rozhodně nejzajímavější - soupeři se rozdělí na dvě skupiny a bojují proti sobě se spreji v ruce. V Raidu se stanete policisty, abyste mohli zabraňovat gangsterské činnosti. S Robbery si na své přijdou drobní zlodějíčci a také ti, kteří už mají dost pouhé střelby, jež vyplňuje devadesát procent herního času. Ze hry se alespoň na chvíli stane stealth akce. A konečně poslední mód - War - hráčům nabídne možnost si jednoduše zaválčit hlava nehlava.

Ale abychom tvůrce nepřechválili – při vývoji se očividně nechali inspirovat Maxem Paynem. Podoba je zřetelná z každičkého detailu: ať už se podíváme na zbraňový arzenál, či způsob, jakým váš hrdina přistupuje k likvidaci protivníků. Chybí snad jen bullet time a běh. To je ostatně velmi zajímavé… Mise, v nichž se musíte dát do zaječích, abyste získali dostatek času pro přežití či rovnou utekli z bojiště, nejsou výjimkou – vy ale nemůžete běhat, takže se musíte spokojit s pouhou chůzí!

V jednom ohledu 25 To Life svůj vzor dokonce překonává. Pakliže si někdo u finského drsňáka stěžoval na krátkou hrací dobu, netroufám si říci, co řekne na 5 hodin čistého času zde. Ano, je tu sice možnost navýšení obtížnosti - jenže hra je tak lineární, že replaybilita nepřipadá v úvahu. Nepřátelé pokaždé stojí na stejných místech, vždy se na vás vrhnout totožným způsobem… Koho by to bavilo?

Napoprvé ale umí hratelnost udělat dojem. Stejně jako jsou variabilní mise (vyloupíte banku, utečete z vězení nebo třeba převezete důležitou zásilku přes území plné nepřátelských jednotek) jsou různorodá prostředí, kde se odehrávají. Černošská ghetta jsou samozřejmostí; dojde však i na kasina, parkoviště, různé budovy a jako pomyslná třešinka na dortu vás čeká mexická Tijuana.

Opět však platí, že kvantita nejde ruku v ruce s kvalitou. Zpracování pokulhává: textury jsou v nízkém rozlišení, postavy vypadají přímo otřesně a aby toho nebylo málo, vsadili autoři na nevšední barvy. Upřímně řečeno se při pohledu na ně zvedá žaludek. Z každé strany na vás křičí červená, žlutá a podobně jasné barvy…. Uznejte sami, že to se do temné gangsterky moc nehodí.

Prostředí obsahují křiklavé barvy... i když to tak z těchto obrázků nevypadá

Zvuková složka rovněž nepřekvapí a i když vysloveně neurazí, za povedenou ji považovat nemůžeme. Zato hudba se povedla na výtečnou. 25 To Life nabízí dvacítku licencovaných hiphopových songů, z nichž většinu tvoří známá jména jako Xzibit či DMX.

• Hratelnost
  • Napoprvé zábava
  • Hudba
  • Multiplayer!
  • Linearita
  • Nulová replayabilita
  • Příběhové skoky
  • Tři hratelné postavy
  • Zvuky

Hra i přes veškerou kritiku není špatná. Dokonce jde o první titul, který si nálepku „urban style“ zaslouží. Nedovedu si však představit, že bych z peněženky vytáhl třináct stovek za pouhých pět hodin zábavy.

Grafika: 5/10
Zvuky: 6/10

Recenzent se pobaví, hráč už tak nadšený nebude… 25 To Life je jako holka na jednu noc, která vás opustí a vám se po ní ani nebude stýskat.