Recenze a reportáž - premiéra Matrix 3: Revolutions

A máme to za sebou. Možná nejoriginálnější filmová sága naší doby se uzavřela, trilogie Matrix je kompletní. O tom, že nemá smysl ji hodnotit jinak než jako celek, kdo všechno byl z Doupěte na Matrix Maratónu a premiéře, co na to říkal zvláštní host Petr Vochozka a hlavně: jak film hodnotí jeden z nejzasvěcenějších fanoušků série, to vše se dočtete právě zde!

The Wachowski Brothers: Scénář/Režie
Joel Silver:
Produkce
Don Davis: Hudba
Yuen Wo Ping:
Choreografie bojů
John Gaeta:
Vizuální efekty
Dane A. Davis: Zvukový designér

Hrají:

Keanu Reeves - Neo
Laurence Fishburne - Morpheus
Carrie-Anne Moss - Trinity
Hugo Weaving - Agent Smith
Jada Pinkett Smith - Niobe
Mary Alice - Vědma
Monica Bellucci: Persephona
Colin Chou: Seraph

Matrix Revolutions je zvláštní snímek, jenž se od klasických velkorozpočtových snímků liší hned v několika směrech. Pokud jdete v současných dnech na film, do kterého bylo investováno nemalé množství peněz, narazíte zpravidla na produkt vytvořený dle určité (vyzkoušené) šablony. Film větších rozměrů zpravidla jen v malé míře obsahuje něco nového a nevyzkoušeného. Producentům a investorům nejde o experimentování či tvorbu předraženého umění. Velkorozpočtový snímek je tvořen pouze tak, aby oslovil co největší počet diváků.

Známé "chobotničky" poznáte tentokrát jako skutečné vraždící stroje * Nic pro příznive realismu. Co bude následovat? Obrovská tlaková vlna na chvíli zsataví déšť v okuhu 100 metrů a poškodí okolní budovy.

Tvůrci trilogie Matrix měli tuto skutečnost na mysli od samého počátku natáčení, nicméně jejich plánem rozhodně nebylo vydat se vyšlapanou cestou. Bratři Wachowští měli v ruce trumf - scénář a práva k pokračování úspěšného filmu MATRIX, jenž sklidil nečekaný úspěch. Díky tomuto trumfu se jim dostalo při tvorbě pokračování Matrix Reloaded a Revolutions neuvěřitelného tvůrčího prostoru – a ten byl ve finále bezezbytku využit.

Byl jsem pověřen sepsáním recenze na film, který představuje pouhou třetinu celého díla. Rád bych na začátku svého článku upozornil, že pohlížet na Matrix Revolutions jako na samostatný film technicky sice lze, ale logicky je to zcela nesmyslné. Je to úplně stejné, jako hodnotit text písně dle jedné sloky. Ani na jeden ze všech tří snímků nelze pohlížet jako na samostatný film (jako je tomu u sérií James Bond či Indiana Jones). Jde o jeden gigantický projekt a pokud se vydáváte do kina pouze na jednu část tohoto velkého celku, maximálně oceníte vizuální zpracování (u prvního filmu i myšlenku - nicméně konec příběhu se nedozvíte).

Zajímavá přestřelka s protivníky, kteří se pohybují po stropu místnosti * Neo už není zdaleka tak neporazitelný jako ve druhém dílu

Vše ostatní bude pro vás velké zklamání. Doporučuji každému, komu unikla jediná část celé trilogie, aby si před shlédnutím třetího dílu doplnil "filmové vzdělání" a shlédl i zbývající části celku. Pokud toto absolvujete, pravděpodobně nebudete zklamáni. Ptáte se proč pravděpodobně? Odpověď je jednoduchá - série Matrix rozhodně není pro každého. Zde se vracíme k tomu, že nemáme před sebou snímek určený mase, ale produkt, jenž je dílem autorů, kterým šlo hlavně o to, předvést něco nového a neznámého. Co vás tedy tak revolučního čeká? Připravte se: jízda začíná...

Alfou i omegou celého snímku je jeho pojetí. Bratři Wachowští se netají svou náklonností k Japonské popkultuře - konkrétně filmovému stylu, zvanému anime. Anime je označení pro Japonský animovaný film, který pomalu (ale jistě:-)) nabírá ve světě na popularitě. Pod pojmem anime si rozhodně nepředstavujte filmy Walta Disneye - jde zpravidla o dost náročné snímky všech žánrů, určené pro všechny věkové kategorie. Důvodem, proč jsou animovány, je pochopitelně rozpočet. V komplikovaných příbězích zde totiž často najdete velkolepé scény, jejichž ztvárnění v hraném filmu by zruinovalo nejedno filmové studio. Ostatně myslíte, že investovat do snímku, ve kterém naleznete velkolepé bojové scény lidstva proti Bohu, je bezpečné? Věřte tomu, že není.

S agentem Smithem rozhodně něco není  v pořádku * Setkání, na které nezapomene Neo ani diváci

Bratrům Wachowským se však povedl husarský kousek. Podařilo se jim sepsat smlouvu, díky které všechny nápady, jenž by jinak zůstaly uvězněné přinejlepším v animovaném snímku, přenesli do filmu hraného a to způsobem, na který se bude dlouho vzpomínat. Bratři dostali do kin snímek, ve kterém se vydávají vlastní cestou a který je inspirován právě japonským animovaným filmem. Příběh rozhodně není určen pro každého, neboť stejně jako v anime i zde je velice náročný a celé jeho rozuzlení bude jistě předmětem nejedné (nejen internetové) debaty. Díky tomuto faktu film přichází o skupinu diváků, kterým se nechce u filmu přemýšlet a věřte, že jich bude naneštěstí hodně - patříte-li do této skupiny, snímku se rozhodně vyhněte - nic vám nebude jasně řečeno a odpovědi si budete muset ve filmu najít vy sami.

Snímek Matrix jako celek patří mezi nejlepší sci-fi filmy filmových dějin a troufám si říci, že nic podobného dosud nikdo nenatočil. Celek rozhodně není rodinným filmem typu Star Wars, ale skutečný a poctivý cyber punk ve své krystalické podobě, jaký jsme tu dosud neměli. Zaměřme se nyní na samotnou třetí část celé trilogie.

Po skončení filmu Matrix: Reloaded měl nejeden divák smíšené pocity - a není divu. Ne často se stává, aby vás někdo v "polovině" vyprovodil legálně z kina. Podobný handicap již Matrix Revolutions netíží a vy si můžete bez obav užít celé finále příběhu. A skutečně to stojí za to. O čem třetí pokračování je?

Nápovědou nám budiž tvrzení tvůrců... "První Matrix je o zrození, druhý je o životě a třetí o smrti". Tvůrci slib plní a závěrečná část je rozhodně ze všech tří dílů nejvíce akční, výpravna, velká a mimo jiné je i nejvíce depresivní. Film obsahuje krátký úvod, který diváka seznámí se situací města Sionu a jednotlivých postav - tento úvod je kratší, než tomu bylo u dílu druhého, čímž film získal na spádu (ten v první třetině Reloaded velká skupina diváků postrádala).

Teprve ve třetím dílu ságy poznáte skutečné možnosti Sionských lodí * Návštěva v sexuálním doupěti nebezpečného programu jen těžko skončí rozkoší

Jak mnozí z nás již díky druhému snímku vědí, poslední město stroji dosud nezotročených lidí má být zničeno. Chystá se finální bitva. Hlavní hrdina Neo je v bezvědomí, neboť jeho mysl zůstala po skončení druhého snímku uvězněna mezi dvěma světy - světem strojů a Matrixem. Stroje chystají finální úder a vir zvaný agent Smith se připravuje ovládnout "realitu"... Pokud se ptáte, co to tu plácám, pak věřte, že se vám snažím přiblížit úvod třetího dílu. Nemůžete mi však nic vytknout - na začátku článku jsem vás varoval. :-) Zpět k věci. Úvodní scéna plní svůj účel a uvede vás do situace, která nastala po skončení druhého dílu – vše, na co se napjatě čekalo ve třetím snímku, opravdu nastane.

Nemá smysl psát obsah úvodních dialogů (ten si vychutnáte v kině), mezi kterými se dočkáme i jedné velice solidní a originální přestřelky, jenž se snaží došlápnout na paty té z první části trilogie. Film toho nabízí mnohem více. Třeba ve chvíli, kdy se strojům podaří prolomit obranu města Sion budete svědky jedné z největších podívaných, jaké můžete ve filmu poznat. Bitva o Sion je pojata ve zcela velkolepém stylu a vy budete po dlouhé době mít možnost spatřit skutečně vynikajícím způsobem ztvárněnou sci-fi válku.

Nehovoříme zde však o pěkném pohádkovém zpracování, jaké známe z hvězdných válek, ale o skutečné surové bitvě, jaká nemá na filmovém plátně obdoby a hravě strčí do kapsy i starou dobrou Hvězdnou Pěchotu, kde znalci knižní předlohy marně hledali bojové roboty (v Matrix Revolution se jich dočkáte). V rychlých záběrech, plných vysoce kvalitních digitálních triků, je použita dynamická kamera, která nelenoší a dovolí vám vše vychutnat skutečně na plno. Její dlouhé nepřetržité nálety křižují celé bojiště a zabírají situaci z těch nejefektnějších úhlů.

Na plátně se v jeden moment objeví nikoliv desítky či stovky strojů, na Sion jich útočí rovnou celé tisíce (přesně 250.000, můžete je spočítat, pokud máte dobrý postřeh – pozn. MZ) a vše je absolutně bez chyby zpracované - nuda tedy rozhodně nehrozí:-). Hudba, hrající při těchto bitevních scénách, se přiklonila k více konzervativnímu stylu, takže zde nečekejte žádné digitální nástroje (jako například při automobilové honičce v Matrix Reloaded) - nutno poznamenat, že celé scéně to jen prospělo.

Kdo je Seraph a jaké má úmysly, to se dozvíte až v kine * Ve třetím dílu ságy již není se stroji žádná legrace

Bitva o Sion jednoduše nemá v současné době obdoby ani konkurenta - svou velikostí a rozsahem je srovnatelná snad jen s Pánem Prstenů 2, který příznivce žánru sci-fi narozdíl od Matrix Revolutions neuspokojí. Třetí díl ságy má však pro diváka připraven také velice efektní závěrečný souboj, jenž se z 50% odehrává ve vzduchu. Podobnou scénu v hraném filmu nikdo nikdy nepředvedl - oba účastníci boje (mají díky anomáliím v Matrixu moc polobohů) předvedou bitvu neuvěřitelných rozměrů. Celá scéna se odehrává v dešti s síla střetů obou postav jde tak daleko, že tlakové vlny, které se kolem nich tvoří nejen že ničí okolní budovy, ale tvoří z padajícího deště nepopsatelné efektní vodní stěny.

Scény tohoto kalibru bylo do dnešního dne možné sledovat jen a pouze v těch nejakčnějších a nejšílenějších anime snímcích - vše je doplněno efektní "zelenou" bouří, která se v nabouraném systému rozpoutá. Vidět tohle všechno prezentované skutečnými herci ve skutečném světě je však zcela nový zážitek, jaký tu dosud nebyl. Co se efektů týče - celkem mě překvapil i fakt, že ty nejlepší nejsou prezentovány v upoutávkách, jak bývá bohužel v posledních letech zvykem. Velkolepý souboj je doprovázen orchestrální skladbou a chorálem, které dávají celé scéně absolutně skvělou atmosféru.

Z výše uvedených řádek musí být všem jasná myšlenka, kterou jsem chtěl vyjádřit na začátku. Některým divákům může a bude připadat děj přehnaný a scény přemrštěné. Film rozhodně není určen pro vyznavače realistických filmů, kteří trousí u sledování některých filmů věty typu "tohle by se nikdy stát nemohlo" a podobně - při scénách, kdy je někdo uhozen takovou silou, že při letu roztrhá několik metrů asfaltové vozovky, hrozí těmto divákům zdravotní újma. Divák musí být připraven na pořádnou nálož fantazie, neboť třetí pokračování filmu jí má tolik, že hravě překoná i své dva starší brášky.

Souboje těžkooděnců v Matrix 3 jsou tím nejlepším, co může současná "válečná" kinematografie nabídnout * Adrenalinové kratochvíle ve stanicích metra patří k populárním již od prvního dílu ságy

Celá trilogie si dále potrpí na symboliku a troufám si říci, že druhý a třetí díl je na ní do jisté míry založen. Toto je opět jedna z věcí, která se vymyká tradičnímu americkému konceptu a je blíže spíše tomu Japonskému. Chcete-li Matrixu porozumět jako celku, je potřeba naučit se číst takzvaně mezi řádky. Všechny tři filmy obsahují vodítka, která vám pomohou celou ságu pochopit - tento fakt bude možná spoustu diváků tížit a nebudou schopni se přes něj přenést - pokud se jim to ovšem povede, rozhodně nebudou litovat a film tak pro ně získá zcela nový rozměr, který jiné snímky nenabídnou. Navzdory všemu co uvidíte je však celý děj snímku přísně logický a nacházet byť postupně jeho smysl je fascinující stejně tak, jako smysl pro detail obou autorů.

Druhá strana mince aneb co Matrix dal a Matrixy vzaly…

„Co je to Matrix?“, ptá se Neo Morphea. Dovolím si odpovědět za něj.

Matrix je dílo, v němž nenajdete hluché místo, film, který nám dal tolik, co žádný před ním. Co je Matrix Revolutions? Snímek, který spolu se svým předchůdcem Matrix Reloaded (prý jde o rozdělený jediný film) všechno vzal. Vše, čím Matrix uchvátil, Matrixy vzaly. Rozbily komplexní příběh, zabavily veškerou mystičnost. Z tajemného Siónu udělaly partu hádajících se pitomců, záhadnou Vědmu přeměnily na experimentující počítačový program a Vyvoleného zamáčkly do podoby patetického hrdiny. Do prostředí matrixu nastěhovaly upíry, duchy, nadržené Francouze a automobilové honičky. Mystéria byla nahrazena akcí, myšlenky bezmyšlenkovitostí. Mrazení v zádech z Neova probuzení v kokonu elektrárny vystřídal pocit trapnosti při pohledu na komický boj sentinelů s obránci Sionu. Přililo se patosu, okořenilo válečným „hrdinstvím“ dobelhala se i slizká pseudoromantika.

Když se dívám na to, jak Reloaded a Revolutions vysály z Matrixu všechnu jeho sílu, nedá mi to nevzpomenout na stejně tragickou historii v případě Vetřelce. Ridley Scott natočil gotický horor v kosmu. Temný, záhadný a děsivý. Jeho kolega James Cameron naprosto nepochopil, že to nejúžasnější je obvykle právě to nevyslovené a vše nám ve své patlanině Vetřelci vysvětlil. Z nezničitelné nestvůry byl rázem agilní kosmický brouk, chvíle děsivého očekávání nahradily přestřelky z vesmírného Vietnamu. Bylo to trapné. Ale dalo se to omluvit, Cameron nedosahoval Scottova formátu.

Wachowští však jsou autory jak filmu, který se zapsal do historie, tak dotáček, v nichž zničili naprosto všechno, čeho Matrixem dosáhli. Zachovali se jako penězchtiví, materialističtí tupci, které tak krásně v Marťanské kronice zhodnotil Ray Bradbury: „Spálili skleněné zámky, popelem hejkalů posypali rozvaliny kraje divů,kouzelné zrcadlo roztříštili kladivem.“

Ondřej Škoch, Blesk.

Byl vám nastíněn obsah filmu, pojetí a bylo probráno zpracování i hudba. Jako v každém snímku i zde jsou však mimo jiné důležité i herecké výkony. Hlavní představitelé nemají se ztvárněním rolí absolutně žádný problém a je vidět, že od prvního dílu jim postavy skutečně přirostly k srdci (po několikaměsíčním tréninku není ani divu). Ve třetím díle mne potěšila postava Niobe, která (ač jsem ji neměl po dvojce příliš v oblibě) absolutně přesvědčila a role pilotky ji sedla mnohem více, než pozice ukřičené kapitánky.

Hůře jsou na tom však některé nové postavy, které se objeví v úvodu filmu. Představitelé několika "programů" v úvodní sekvenci filmu nemají naštěstí příliš prostoru ke hraní a ač rozebírají velice zajímavou myšlenku (člověk stvořil stroje - stroj si uvědomil sám sebe - stroj stvořil program - program si uvědomil sám sebe) jejich "hraní" mne vůbec nepřesvědčilo. Díky tomu jakkoliv je úvodní část zajímavá z hlediska scénáře, je v celkovém kontextu velice nevýrazná právě díky slabému hereckému výkonu představitelů. Celá pasáž je doslova a do písmene převálcována dalším děním. Po skončení úvodní sekvence ale již z hereckého hlediska nelze snímku nic vytknout a oba režiséři z vás dostanou díky scénáři a hercům přesně ty emoce, které mají v plánu. Zde jsem se dotkl scén, které vám nepopíši - věřím, že si je jedině tak vychutnáte naplno.

O hudební stránce jsem se zmínil výše a nezbývá než jen doplnit, že na své si přijdou i milovníci hudby elektronické, která se ve snímku objeví - nicméně již zdaleka ne v takové míře jako tomu bylo v minulých dílech.

Do kin tedy přichází závěrečná část trilogie Matrix s podtitulem Revolution. Máme zde "áčkově" zpracované sci-fi s velice komplikovaným příběhem, který dějem může a nemusí některé diváky urazit neboť je jisté, že ne každý jej bude schopen pochopit naplno. Matrix Revolution rozhodně není určen mase konzumentů (- i když se na něj jistě přijde podívat:-)).

Jde o několikanásobně více náročné sci-fi než je kupříkladu pohádková Star Wars či realističtěji válečná Hvězdná pěchota. Matrix Revolution je nyní (nejen) vizuálně nejlépe zpracovaným sci-fi filmem, určeným náročnému divákovi, jenž se nebojí u sledování přemýšlet. Je jen na vás, kolik si z filmu odnesete: každopádně před vstupem do kina odhoďte předsudky, osvoboďte svou mysl a zapomeňte na všechna omezení. Ručím vám za to, že nic tak fantastického jako Matrix Revolution jste v kině dlouho neviděli a dlouho neuvidíte.

Scénář: 10/10
Režie: 9/10
Herecké výkony: 8/10
Akce, výprava: 10/10

Matrix Revolution dělá čest svému jménu. Pro příznivce ságy absolutní povinnost, stejně jako pro milovníky vynikajicích triků či technického provedení nebo absolutní filmové hudby. Film rozhodně není určen těm, kteří dávají přednost na první pohled jasnému a srozumitelnému scénáři. Patříte-li do skupiny náročných sci-fi fandů, lepší snímek než Matrix Revolution budete hledat v kinech jen těžko. A pokud snad máte rádi anime, pak se splnil vás sen!

Celkové hodnocení: 9/10

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,