Recenze a tipy: Heaven and Hell - božská strategie

Bůh i Ďábel, oba mají stejný cíl: vlastnit duše lidí. Tento boj o moc je starý jako lidstvo samo a nikdo neví jak dopadne, přestože mnozí tak pevně věří zrovna ve svého Pána. Vpravte se do role obou Mocností a zkuste vychýlit jazýček vesmírných vah v této originální strategii! Součástí recenze jsou tipy a triky pro začínající hráče.

Typ hry: on-line strategie
Multiplayer: 8 hráčů přes LAN či Internet
Minimální konfigurace: Procesor 800 MHz, 64 MB RAM, 700 MB na HDD, 4MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1,4 GHz, 128 MB RAM, 700 MB na HDD, 4 MB grafická karta
Doporučená konfigurace osobní: 1,4 GHz, 256 MB RAM, 2000 GB MB na HDD, 4 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Duron 1,0 GHz, 256 MB RAM, 1 GB na HDD, 32 MB grafická karta
Výrobce: madcat ISW Interactive Software GMBH (
Distributor: CDV Software Entertainment AG (
Distribuce v ČR: CENEGA CZE (
Homepage: (

Ať Bůh nebo Ďábel

Ve hře Heaven and Hell (HaH) se odehrává zápas mezi Bohem a Ďáblem, mezi dobrem a zlem, mezi rájem a peklem. Zápas, ve kterém jde „pouze“ o duše lidí. Je v podstatě jedno, za koho si zvolíte hrát. Prostředky, které mají obě Mocnosti k dispozici, jsou si velice podobné a v některých případech dokonce stejné. Zatímco prorok Boha vyvolává anděla s mečem, prorok Ďábla má zase ohnivého démona... taktéž pohromy, které mohou vyvolat, jsou většinou stejné.

Plně rozvinutá vesnice, vyznávající Boha * Socha Ďábla vzbuzující ve vyznavačích fanatismus

Pojď se mnou a já ti slibuji život věčný

Duši každého človíčka si lze představit jako dvouramenné váhy, přičemž různými vlivy - včetně horečného úsilí proroka - se jazýček vah vychyluje na stranu zla nebo dobra. Jakmile je duše dostatečně špatná nebo dobrá, přistupuje prorok k zanícenému proslovu, ve kterém vysvětluje výhody víry ve svého Pána. Jakmile proběhne „konverze“ na věřícího, odchází člověk ke svému příbytku, kde se mění v příbytek barvy dané Mocnosti. Tento příbytek je možné přeměnit na „továrnu“ na manu nebo v budovu „loajality“ – divadlo, koncertní pódium, kemp, zmrzlinový stánek aj.

O tento svět se dva perou a vy se budete smát * Anděl zvěstuje moc Boha

Mana je základním pilířem síly Mocnosti; Pomocí ní se vyvolávají divy, pohromy, vytvářejí herní postavy, staví zázračné budovy a hlavně získávají duše. Budovy „loajality“ mají též důležitou roli: permanentně vychylují jazýček vah ve prospěch misky dané Mocnosti. Jestliže se jazýček dostane úplně až na kraj, pak je daný člověk fanaticky zapálen ve věc svého Pána. Každý příbytek může mít celkem tři stupně, čímž se zvyšuje jejich účinnost – mana přibývá rychleji, jazýček se více vychýlí.

Zvěstovatelé Pána

Kromě proroka má každá Mocnost k dispozici dalších šest herních postav, přičemž každá z nich přímo nebo nepřímo pomáhá propagovat Pána. Po prorokovi je dalším významným vojvoda, špión a stavitel. Vojvoda může velet až 12 vojákům, s nimiž  železnou pěstí ochraňuje získané vesnice před cizáckým vojvodou a jeho hordami válečníků. Samozřejmě vydržovat tak velkou posádku něco stojí, takže například dvanáctý bojovník stojí více many, než prvních sedm. Ale není se čeho bát, časem narůstá zásoba many do závratných výšin a je jí tedy dostatek. Herní postavy i válečníci se vlivem many mění ze získaného obyvatelstva. Není se však čeho bát, časem se človíček ve vesnici objeví znovu. Jinak by totiž po chvíli ve vesnicích nikdo nezbyl – vesnice mají v průměru deset obyvatel.

Ve vhodné chvíli pár slov a duše je mého Pána * Konverze budovy dle víry majitele

Užitečnou věcí je, že na pravém okraji obrazovky jsou ikony jednotlivých postav a kliknutím na ně se patřičná postava zviditelní na mapě. Tak je možné ji někam poslat či zadat příkaz, aniž by bylo nutné přímo dohlížet na místo výskytu. Opravdu se vyplatí s nimi pohybovat a najímat vojáky, aniž byste odvraceli zrak od práce proroka nebo jiné herní postavy. Též uživatelsky příjemnou věcí je obdržení varování, jestliže vám nepřítel útočí na herní postavu a budovu – lokace se samozřejmě zvýrazní na mapě.

Nemalé nároky

Jak je známo, operační paměti není nikdy dost a v HaH to platí desateronásobně. Asi při páté misi mi začala hra silně trhat, občas ztuhla a nakonec mi spadla úplně. Jak jsem zjistil, kvůli nedostatku Virtuální paměti (730 MB). Teprve až jsem ji nastavil v základu na 900 MB, začal mi HaH běžet opět plynule.

Bitva s nepřátelskými vesničany * Lekce slušnosti cizáckému vojvodovi

Procesor jsem měl využit samozřejmě na 100%, takže jsem nebyl schopen ani hru minimalizovat. Tudíž, když jsem chtěl pořídit obrázek, musel jsem ze hry vyjet úplně. To se ovšem stalo noční můrou; Save a load hry trval pravidelně přes minutu a naběhnutí hry do menu několik minut. Ani jsem si nikde nemohl nastavit detaily a zmenšení obrazu z 1024x768 na 800x600 pixelů nepomohlo. Navíc při tak malém rozlišení toho není moc vidět, takže hrát v v tomto rozlišení je značně náročné.

Tutorial

Rovnou říkám, že Tutorial (výuková mise) nemá příliš cenu hrát. Jediné, co se v něm dá naučit, je hraní s prorokem - což je stejně velice jednoduché a intuitivní. Vůbec vás však nepřipraví na práci s ostatními herními postavami, takže jak třeba obrátit vesnici na pravou víru, když je plná fanatiků, dokáže pěkně zamotat hlavu. A to není jen tento oříšek, se kterým si budete muset poradit. Na druhou stranu je to užitečné v tom, že jinak by hra byla dohraná během dvou dnů.

I karavana se zbožím podporuje víru v Pána * Jeden blesk zastane pět vojáků

Hratelnost a hodnocení

Osobně ji hodnotím vysoko, neboť i přes počáteční potíže s některými úkoly a nedostatkem paměti jsem hru dokázal dohrát během několika málo dnů, což svědčí o její hratelnosti. Navíc mne hra vtáhla do děje natolik, že i při jiných činnostech jsem si připadal jako bych byl skutečně Mocností. Jediné, co mi párkrát zkazilo náladu byl nepochopitelný zásek ve hře, kdy nešel zbourat nepřítelův div či mnou vyvolaná postava nešla ovládat. V takovém případě jsem byl nucen nahrát uloženou pozici. Ale naštěstí se to během asi čtyř dnů stalo jen třikrát.

• Lehká obtížnost vhodná i pro mladší hráče
  • Těžká obtížnost pro skutečné hráče
  • Postupně zadávané úkoly mise
  • Spolupráce mapy a herních postav
  • Skvělé zvuky
  • Komiksově kreslená grafika
  • Nároky na paměť
  • Hudba je proti zvukům spíše podprůměrná
  • Hra pro jednoho hráče je příliš krátká
  • Malá využitelnost některých postav ve hře pro jednoho
  • Tutoriál, který v podstatě nic nenaučí

K hratelnosti notnou měrou přispěly zvuky, kterých jsem se nemohl nabažit. Proto jsem vojáky často posílal do nepřátelských vesnic, kde mlátili obyvatele čistě pro radost. Zkrátka euforie v pravém slova smyslu. Na druhou stranu hudba mne asi po třetí misi natolik otrávila, že jsem ji raději vypnul. Neříkám, že není sama o sobě dobrá, ale ke hře mi nesedla. Grafika je kreslená ve stylu komiksů, značné kvality a celkově zvyšuje přitažlivost HaH. Dále se na hratelnosti pozitivně podepsalo střídání světla a tmy, kdy za tmy má Bůh všechno dražší o 1/3 a Ďábel zase za světla. Moc se mi nelíbí, že obě Mocnosti mají v podstatě stejné možnosti, jak získat duše lidí. Naštěstí kampaň za Ďábla dějově navazuje na kampaň za Boha. Pokud by tomu tak nebylo, tak by v podstatě nemělo smysl za jednoho z nich hrát.

Bůh raději lidstvo zničí, než aby strpěl vyznavače Ďábla * Ó, Satane, dej mi oheň na zahřátí

Dohráno?

Hra pro jednoho hráče se dá na Easy dohrát za několik dnů, ale zvládnou to tak dohrát i děti. Pro náročnější je obtížnost Hard nebo multiplayer až pro osm hráčů. HaH obsahuje též generátor náhodných map, kde se dají nastavit základní parametry – počet hráčů, měst a obyvatel, povrch světa, aj.

Zvuky: 9/10
Hudba: 3/10
Ovládání: 8/10

Zábavné hraní si na absolutní moc, které chytne a nepustí, dokud nebudou duše hezky pod vašim dohledem.

Závěrečné hodnocení: 7/10

Tipy a triky pro začínající hráče

Heaven and Hell nabízí několik možných způsobů, jak získat lidi na vaši stranu. Někdy je dokonce nutné zkombinovat několik těchto způsobů. Abyste netápali zbytečné hodiny v temnotách nevědomí, strachu a zuřivosti, sepsal jsem pár jednoduchých tipů, které zajistí úspěch snad ve všech možných případech.

Za Boha i za Ďábla – Hru začínáte jako Bůh. Teprve až v sedmé misi způsobíte potopu světa, kdy doufáte, že tak sprovodíte všechno zlé z tváře světa, je možné hrát za Ďábla.

Posloupnost – Ve hře jednoho hráče reaguje nepřítel na plnění vašich úkolů. Například vyrazí se svými hordami do vašich vesnic ve chvíli, kdy přeměníte jednoho človíčka ve stavitele. Někdy se proto vyplatí čekat, než si našetříte solidní zásobu many a teprve pak splnit daný úkol. Jaké to jsou úkoly, to vám hra postupně odhaluje.

Loajalita -  Přestavěním čtyř budov vesnice na budovy loajality a jejich upgradnutí na třetí stupeň si zajistíte vesnici plnou fanatiků. Takovou vesnici můžete nechat zcela bez ochrany před všemi herními postavami, krom špióna! Fanatici dokonce budou po nepřátelských herních postavách házet kameny, čímž je ve chvíli vyženou z vesnice s pochroumanou vizáží.

Fanatici – Na fanatiky platí výborně právě špión. Stačí jej vyslat do zfanatizované vesnice zamaskovaného za stromeček a změnit smýšlení obyvatel na zcela opačné. Proroku už pak stačí jen pronést proslov a obyvatelé jsou vaši. Tím ve většině případů odpadá vyvolávání zázraků, takže konverze vesnice je mnohem rychlejší. Proto neváhejte a používejte špióna kdykoliv jej máte.

Když nemůže prorok k človíčkovi – Prorok může konvertovat jen na území vesnice, takže človíčka pracujícího mimo vesnici není možné zkonvertovat. Vztáhněte tedy svoji mocnou ruku z nebes respektive pekla a daného človíčka přeneste k prorokovi. Totéž se vyplatí dělat se jakýmkoliv človíčkem ve vesnici. Prorok má pak jednoduchou úlohu – stát na místě, ukazovat zázraky a přemlouvat. Navíc se tak dají odnášet cizí fanatici, aby zbytečně neusilovali o život vašich herních postav. Přenášet se dá po celé mapě, stačí mít jen manu.

Zabijte vojevůdce – Svými vojáky ničte pouze vojevůdce! Po jeho smrti se jeho vojáci změní v nahé bezdomovce, oděné dřevěným sudem na kšandách :-o).

Prorok nade vše – Jakmile vám zabijí proroka, prohráli jste. Proto jej opatrujte jako oko v hlavě!

Rychlé konvertování – Od páté mise spěchejte s konvertováním a získáváním many. Od určitého momentu vám nepřítel začne zasahovat do produkce many. Pokud budete mít málo továren na manu, půjdete se zásobou rychle dolů a bez many jste míň než předložka na čistění bot.

Inflace – Bůh má v noci všechny ceny o jednu třetinu vyšší a Ďábel zase ve dne. Proto hlavně ze začátku čekejte na příznivou denní dobu. Jinak brzy zjistíte, že se nevyvíjíte tak rychle, jak byste mohli.

Diskuze (2) Další článek: Czech Super Patch 2.0 a jeho problémy pod W98/Me

Témata článku: , , , , , , , , , ,