Recenze: Ace Combat 5: Squadron Leader - v roli strážce nebes

Po tříleté odmlce se Namco opět rozhodlo potěšit srdce i oko všech příznivců leteckých simulátorů a vrhlo na naše konzolové nebe další hvězdu v podobě pokračování veleúspěšné série Ace Combat. Proto již popáté se nám nabízí možnost usednout do kokpitu těch nejmodernějších bojových letounů a stát se obávaným leteckým esem. Vzhůru do oblak!

Platforma: PS2
Žánr: letecký simulátor
Paměťová karta: minimálně 63kB
Analogové ovládání: ano
Výrobce: Namco
Vydavatel: Sony (
Distribuce v ČR: Sony Czech
Od: 12 let

Asi žádnému majiteli konzole a milovníku leteckých simulátorů v jedné osobě není třeba tuto sérii dlouze představovat. Her tohoto žánru je na konzolové scéně doslova jako šafránu, což je kromě jiných aspektů dáno i slabší podporou hardwaru od samotných výrobců konzolových příslušenství. Snad se již brzy dočkáme a namísto nesmyslných klávesnicí a myší pro PS2 nalezneme v našich obchodech raději pořádný knipl, protože tato hra si to rozhodně zaslouží!

Vzhůru do boje * Kurz Yuktobania * Výška 5000 stop a jste v bezpečí

Jestliže se Distant Thunder (v US Shattered Skies) mohl těšit výborné reputaci v oblasti grafiky a hratelnosti, tak vězte, že ani v pátém díle tomu nebude jinak. Již shlédnutí úvodního intra ve vás vzbudí dojem, že Namco si dalo i tentokráte opravdu záležet a plody jeho poslední práce vypadají nad míru lahodně a lákavě. Zdali ovšem i chutnají tak výborně, jak vypadají, to už je věc druhá. Proto prosím přijměte prostřednictvím této recenze pozvání na menší degustaci a posuďte sami.

Osudy mezi nebem a zemí

Po vzoru předchozích dílů se i zde setkáme s příběhem, který je na tento herní žánr až nezvykle propracovaný. Děj hry nás zavede na samý počátek válečného konfliktu mezi dvěma fiktivními zeměmi Osea a Yuktobania. Ocitnete se v roli mladého pilota s přezdívkou Blaze, jemuž právě začala závratná kariéra. V okamžiku, kdy je váš bývalý velitel sestřelen nad oceánem a prohlášen za mrtvého, jste nově jmenováni na jeho místo a pod vlajkou Osey vedete do války svou vlastní letku, se kterou budete hájit čest, slávu a svobodu svojí země. Příběh je vyprávěn formou animovaných sekvencí, které jsou vloženy mezi jednotlivé mise a které svojí vzájemnou návazností tvoří celou příběhovou linii.

Povedlo se, balistická střela minula svůj cíl * Nepřítel na "šesti hodinách" * Úhybný manévr a ... zásah!

Čím hlouběji se budete nořit do hry, tím více se vám bude poodhalovat nejen pozadí celé války, ale i osudy jednotlivých postav ve hře. To kromě vás platí především o vašich třech wingmanech s přezdívkami Chopper, Archer a Edge. A pokud byste pod posledním jménem hledali nějakého pilota - drsňáka, šeredně byste se mýlili. Pod přezdívkou Edge se totiž skrývá křehká květinka a pilotka jménem Nagase, která v celé této válečné vřavě působí doslova jako balzám na duši. Pro vás osobně bude přímo andělem strážným, který bude bdít o bezpečí na vašich "šesti hodinách".

...potvrďte příjem, roger!

Hned jak poprvé usednete do kokpitu a vystoupáte do oblak, objevíte prvek, který je jednou z hlavních dominant celé hry a který dodává vzdušným soubojům tu pravou šťávu a atmosféru. Tímto malým zázrakem je po zvukové stránce perfektně zpracovaná vysílačka, skrze kterou probíhá veškerá komunikace mezi vámi a ostatními piloty. Jejím prostřednictvím vydáváte rozkazy (typu "útok", "rozpustit formaci", apod.), zodpovídáte otázky vašich wingmanů, získáváte od velení důležité informace o dění na bojišti; a v neposlední řadě poslouží i k ventilaci emotivních reakcí na danou situaci ve vzduchu či jako prostředek ke vtipkování a škádlení ostatních členů vaší letky. Zároveň ve vás vysílačka budí pocit, že jste součástí dobře fungujícího týmu a tudíž se necítíte při akci izolováni jako jednotlivec. Máte možnost "na vlastní uši" zažívat bezprostřední osudy vašich přátel a podle potřeby na ně reagovat.

Vzdušné souboje vypadají fantasticky * Peklo na nebi * Při replayích budete grafikou ohromeni

Zvuk vysílačky je tvořen více než čtrnácti hodinami nahraného dialogu rušeného na pozadí statickým šumem, což jako celek působí velmi živým a autentickým dojmem. Avšak není všechno zlato, co se třpytí. Jelikož ve vysílačce prakticky neustále někdo diskutuje (samozřejmě že v angličtině), lze jen stěží odlišit důležité informace (např. klíčové rozkazy podstatné pro další průběh mise) od těch méně důležitých či absolutně nepodstatných. Máte sice k dispozici titulky umístěné v horní části obrazovky, ale věnovat jim v průběhu bitvy pozornost je doslova nadlidský úkol. Takže pokud nejste zrovna experti v angličtině, připravte se na to, že si občas nějakou misi párkrát zopakujete, než konečně pochopíte, co že se to po vás vlastně chce.

Nebeští jezdci (po šedesáti letech)

Ve hře vás čeká rovná třicítka misí, v nichž si s vaší stíhačkou zablbnete na všechny možné způsoby. Každé jednotlivé misi předchází přehledně zpracovaný úvodní briefing, ve kterém budete dopodrobna seznámeni s vašimi úkoly a všemi potřebnými informacemi. Poté už vám nic nebrání dát forsáž a nakopat pár yuktobanských zadků. Po splnění mise se můžete prostřednictvím replaye pokochat svými rejdy mezi mraky a v následujícím zhodnocení vaší akce naleznete podrobnou statistiku o tom, jak více či méně úspěšní jste byli. Vaše snaha bude poté odměněna nejen odpovídajícím počtem bodů, ale hlavně přídělem peněz, za které si již po čtvrté misi můžete nakupovat lepší a smrtonosnější stroje.

Noční nálet * Z kokpitu máte sice realistický, ale mnohem omezenější rozhled * Vyžehlete vlajku na rakev!

A co říci k obsahu jednotlivých misí? Asi tolik, že Namco nám i tentokráte namíchalo opravdu pestrý koktejl akcí, jenž je dozdoben několika lahůdkami pro opravdové "mistry kniplu". Kromě klasických vzdušných soubojů s nepřátelskými letkami a vrtulníky bude vaším úkolem např. sestřelení ultramoderního a zároveň ultranebezpečného orbitálního letounu Arkbird či zničení padajícího satelitu. Ani o pozemní cíle nebude nouze. Budete krýt útoky vašich vojsk, likvidovat nepřátelská skladiště, ničit tanky a radary, potápět lodě a vznášedla a posílat zpět pod hladinu nepřátelské ponorky. Vaše umění manévrovat prověří kličkování těsně nad zemí pod úrovní radarů, průlet jeskyněmi či průlet skrz hluboký kaňon, jehož obtížnost zcela jistě podráždí nejednu nervovou soustavu.

Na aktuální konzolové scéně byste jen stěží našli hru, která by lépe a věrněji vystihla atmosféru vzdušných soubojů a která by vás (v rámci žánru) vtáhla hlouběji do děje, než to dokáže Ace Combat 5. Pokud by ale někdo čekal, že hra je plnohodnotným leteckým simulátorem se vším všudy, bude patrně zklamán. AC5 je přibližně na polovině cesty mezi arkádou a simulátorem, čímž hra po technické stránce sice postrádá prvek realističnosti, ale můžete si být jistí, že na její vynikající hratelnosti a pohlcující atmosféře to neubírá zhola nic.

Superstroje za miliardy

Můžete vzít jed na to, že při výběru letadel pořídíte určitě mnohem lépe, než česká vláda s pronájmem "polofunkčních" Gripenů. Hra disponuje nabídkou více než padesáti nejmodernějších licencovaných bitevních letounů z celého světa, jejichž technické parametry předčí i ty nejdivočejší sny hraběte von Zeppelina. Začínat budete se stroji typu F-4 Phantom, F-5 Tiger a F-20 Tigershark. V průběhu hry se vám postupně budou odemykat další, např. A-6 Intruder, F/A-18 Hornet, MiG-29 Fulcrum, A-10 Thunderbolt a mnoho jiných. Nalezneme zde i takové specialitky jako je ruský Su-35 (experti poznají jako Su-27M) či bojovou verzi experimentálního letounu X-29 se záporným úhlem šípu křídla. I přes arkádové pojetí má každý bitevník své specifické vlastnosti a parametry, které ve vzduchu zcela jistě pocítíte. Jedná se kupříkladu o manévrovací schopnost, rychlost letounu či nosnost munice. Proto je vždy velmi důležité zvolit pro danou misi ten nejvhodnější stroj.

Já to tady balím šéfe - EJECT * My letci máme ocelové ptáky * Úkol splněn, jdu na přistání

Po stránce technického zpracování celé hře již tradičně vévodí vynikající grafika, která asi nejvíce vynikne v opakovaném záznamu (módu replay) vašich bitev, jenž nabízí celou škálu úhlů pohledů. Letadla jsou zpracována velmi detailně a jsou věrným zobrazením skutečných předloh. Stejně tak textury krajiny a mořské hladiny pod vámi vypadají jako živé - ale jen do té doby, než klesnete příliš nízko. Asi nejvíce si ovšem vychutnáte okamžik, kdy po stisku kolečka na vašem gamepadu vyšlete za svým cílem naváděnou raketu. Grafické zpracování stopy za odpálenou raketou je jednoduše překrásné a mnohonásobně předčí i sex-appeal vaší kolegyně Nagase, které je v prvotřídně zpracovaných cutscénách věnováno nemálo prostoru. Ve hře máte na výběr ze tří různých pohledů - z prostoru před a zpoza letounu a pohled z kokpitu. Plynulá grafika je doprovázena intuitivním ovládáním, do něhož budete zasvěceni ve velmi přehledně a podrobně zpracovaném tutorialu.

Jdeme na přistání

Přestože je hra postavena na bytelných a poctivých základech, nic to nemění na tom, že i zde najdeme pár stinných stránek. Především je to již zmiňovaná vysílačka, které budete muset chvílemi věnovat více pozornosti než bitvě samotné. Za zmínku také stojí sice propracovaná, ale poněkud nepřehledná dějová linie, ve které budete mít chvílemi tendenci se ztrácet. Tato negativa jsou však zcela zanedbatelná ve srovnání s tím, co nám tato hra nabízí.

Světlé stránky
  • Skvělá grafika
  • Atmosféra vzdušných soubojů
  • Počet licencovaných letadel
  • Propracovaný příběh
  • Vysílačka
Temné stránky
  • Chybí multiplayer
  • Až moc propracovaný příběh
  • Vysílačka

Ace Combat 5 se nechal inspirovat kvalitou a hratelností předchozích dílů série, za což Namcu patří naše velké díky. Poctivá kampaň s desítkami misí, špičková grafika a strhující příběh dávají hře punc té nejvyšší kvality a je nad míru jasné, že post nejlepšího leteckého simulátoru na platformě konzolí si udrží i nadále.

Zvuky: 9/10

Pokud netoužíte po věrné letecké simulaci, ale po skvělé atmosféře vzdušných soubojů umocněné vytříbeným grafickým zpracováním, bude pro vás vzdušný prostor Yuktobanie tou nejlepší adresou.

Diskuze (5) Další článek: Specnaz - pozůstatek studené války