Recenze: Advance Wars: Dual Strike – pestrobarevná válka

Jediné vaše špatné rozhodnutí může znamenat záhubu pro vaše vojáky. Může prohrát bitvu, válku a klidně i přinést věčné zatracení. Myslíte, že máte na to se stát vrchním velitelem všech vojsk? Co si to takhle prvně vyzkoušet nanečisto?

Platforma: Nintendo DS
Vývojář: Inteligent Systems
Distributor: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (

Advance Wars: Dual Strike je třetím pokračováním dnes snad už klasické tahové strategie z GBA. Původní Advance Wars vynikaly hratelností vybroušenou do krystalické čirosti, doplněnou o stylovou kreslenou grafiku, která svojí hravostí kontrastovala s relativně realistickým zasazením hry. K ukojení vašich taktických choutek byla k dispozici celá paleta válečných jednotek, které umožňovaly provádět taktické kejkle na zemi, ve vodě i ve vzduchu. Všechno navíc bylo natolik jednoduché, přehledné a intuitivní, že Advance Wars vtáhly každého, kdo je jen na chvilku vyzkoušel. Ale časy se mění, platformy se mění, takže se teď pojďme podívat, jestli se změnily i Advance Wars.

Noví i staří známí

Opět se setkáte se známými stranami Orange Star, Yellow Comet, Blue Moon a Green Earth, které bojují proti zlé Black Hole. Tentokrát však nezačínáte s Andym, Sami, Maxem a Nell. Hlavní roli pro sebe získali sympaťák Jake a Rachel, mladší sestra Nell, tu určitě znáte z předchozích dílů. Ovšem setkáte se i se starými známými a spoustou nových velitelů. Každý z nich má vlastní osobnost, kterou odhaluje v dialozích před každou misí a vlastně i během boje, ale pro bojové nasazení jsou bezesporu důležitější jeho válečné schopnosti.

A ty jsou opravdu velmi pestré, jeden z velitelů dokáže mistrně ovládat svoje tanky, ale proti útokům ze vzduchu je bezbranný, další se specializuje právě na letecké jednotky, někdo na pěchotu, jiný na námořnictvo. Víc než kdy jindy je třeba znát vlastnosti velitelů a podle nich plánovat svoji taktiku. A právě v tomto tkví kouzlo Advance Wars, v obrovské variabilitě, s každým velitelem se hraje jinak, stále objevujete nové taktiky a účinnější manévry.

Bitva na dvou frontách v plné kráse * Některé mise jsou na čas * Dole sníh, nahoře tráva, zajímavé

Nově získáváte za splněnou misi pro svého velitele zkušenostní body a kdykoliv dosáhnete dalšího levelu, získáte nějakou speciální schopnost, která může radikálně změnit dění na bojišti. Další novinkou jsou bitvy se dvěma veliteli. Můžete je po každém tahu střídat a pružně tak reagovat na dění na bojišti. Například ze začátku se hodí použít specialistu na dělostřelectvo a když se nepřátelská vojska přiblíží, může vzít věci do rukou tankový specialista a rozprášit dělostřelbou notně poškozené jednotky. Ale použít můžete i úplně jinou strategii. Jak už jsem říkal, velitelů máte na výběr spoustu, skoro tři desítky, a každý z nich disponuje úplně jinými vlastnostmi a jinak se s ním hraje.

Speciální útoky z minulých dílů zůstaly. Opět mají dva stupně a nabíjí se podle úspěšnosti vašeho snažení během litých bojů. Každé jejich úspěšné použití dokáže řádně zamíchat děním na frontě a zvrátit pro vás špatně se vyvíjející bitvu či naopak, takřka vyhraný boj ještě hodně zamotat. Speciální útoky jsou specifické pro každého velitele a najdete tu od větší účinnosti tanků přes rychlejší pohyb pěšáků po dejme tomu dvojnásobný zisk peněz. V bitvě se dvěma veliteli se dá použít ultimátní schopnost, kdy vlastně můžete se všemi jednotkami táhnout dvakrát po sobě.

Advance Wars DS staví stejně jako jeho předchůdci hodně na příběhu a vztazích mezi vašimi veliteli. Po minulém úspěšném tažení v Macro Land proti jednotkám Black Hole se zdálo, že už bude válce konec. Jenže to tak nevypadá, armády Black Hole se z nějakého neznámého důvodu rychle zotavily a v rukávech mají ještě pár trumfů. Na Alianci (a na vás) je tedy zjistit, co násilníky z Black Hole žene vpřed a jednou pro vždy jim vyprášit kožich. I když se jedná už o třetí pokračování, nováčci rozhodně nebudou mít pocit, že nastupují do rozjetého rychlíku. Prvních asi dvanáct misí je zpracováno formou tutoriálu, který je nenásilně seznámí se všemi jednotkami a zákoutími tahových bitev.

Ovládněte zemi, moře, nebe

Většinu jednotek budete znát z původních Advance Wars, ovšem dočkáte se i nových. Základem jako vždy je pěchota, ta jako jediná totiž dokáže zabírat neutrální či nepřátelská města, továrny, a tak podobně. Navíc pěchota dokáže přelézt hory a má pár dalších výhod. Hlavní údernou silou armády jsou bezesporu tanky; lehké, těžké, šestinohé Neo tanky či ultimátní megatanky. Ze zadních řad nahlodává nepřátelské jednotky artilerie či dalekonosné rakety. Nebi vládnou vrtulníky, stíhačky a bombardéry, ovšem na zem je mohou pěkně rychle snést protiletecké jednotky. Na moři budete bojovat s ponorkami, křižníky a dalšími loděmi. Nechybí průzkumné jednotky či přepravní a servisní.

Budou padat jak hrušky * Zatím to vypadá klidně, ale to se změní * Animace bojů se dají přeskočit, ale jsou hezké

Jednotek je prostě hodně, každá se hodí na jiný styl boje a proti jiným protivníkům, ovšem díky jejich realistickému pojetí hned budete vědět co a jak použít. Všechny jednotky potřebují munici a všechny motorové i palivo. To lze doplňovat ve svých městech či pomocí servisních jednotek. Stav munice a pohonných hmot musíte mít stále na mysli, není nic horšího, než když se svým megatankem dojedete k nepřátelské pěchotě a…ups, došla munice. Nintendo DS naštěstí disponuje vychytávkou jménem dva displeje a na tom vrchním jsou většinu doby zobrazeny informace o jednotce, kterou zrovna ovládáte. Tím pádem o svém vojsku máte větší přehled než kdykoliv předtím.

Dost řečí, vzhůru na bojiště, protože o bitvy tu jde především. Vše se opět odehrává na ploše rozdělené čtvercovou sítí, po které posouváte svoje jednotky. Na každém bojišti naleznete několik druhů terénu, neutrální města, většinou i nějaké to vlastní či nepřátelské, továrny, základny a kdoví, co ještě. Každý druh terénu má určené obranné číslo, které určuje velikost ochrany poskytnuté na něm stojícím jednotkám. Na pláních je menší, v lesích větší a tak dál, stačí použít logiku. Většina jednotek se může pohybovat jen na některém terénu; tanky mohou všude po pevnině mimo hor, pěchota může i do hor, lodě se plaví po vodě...jenom vzdušné jednotky si létají, kde se jim zachce.

Každá jednotka se za tah může přesunout jen o určitý počet políček, každá má určitý dostřel. Většinou dostřelí pouze na protivníka na sousedním políčku, dělostřelectvo a jemu podobní jsou na tom pochopitelně lépe. Za každé vámi obsazené město získáte na začátku tahu určitý obnos peněz, za který si lze postavit v továrnách nové jednotky. No a pak je to o starém dobrém masakru všech nepřátelských jednotek dřív, než z těch vašich zůstanou jen hromady plechu případně masa a kostí. Vždy máte danou podmínku vítězství, většinou stačí porazit všechny nepřátelské jednotky či obsadit jejich základnu, ale najdou se i daleko vypečenější úkoly.

Dvojitá bitva

Dual Strike se tahle hra nejmenuje pro nic za nic. Za prvé se jedná o mazanou zkratku DS, což naznačuje platformu, ovšem pro hru je důležitější celý název, který v češtině znamená něco jako dvojí úder. V pozdějších fázích hry budete současně bojovat na dvou frontách. Na každém z displejů vidíte jednu, obě jsou nějak propojené a vítězství na jedné frontě významně ulehčí boj na té zbývající. Jednotky na jednom bojišti může ovládat počítač, ale pochopitelně se toho můžete zmocnit i vy.

Prostředí je barevné a placaté :) * Něco mi říká, že tenhle střet nevyhraju * Mlha dokáže bitvou řádně zamotat

Počítačem ovládaný protivník není žádný hlupák, pružně reaguje na situaci, používá vhodné jednotky a taktiky a často vám dá pěknou práci ho porazit. Na druhou stranu o to máte větší pocit uspokojení, když vámi zvolená taktika rozmetá jednotky toho bastarda na kusy. Ten bastard klidně bude i váš kamarád, protože multiplayerová hra přes wi-fi pochopitelně nesmí chybět. Hrát se dá až v osmi hráčích a navíc stačí pouze jedna kopie hry a tak se nám to líbí.

Neodhalil jsem další aspekty hry, jako například vliv počasí, mise na čas či třeba ostatní herní módy, ovšem nemůžu vám přeci vyžvanit vše, že? Přijít na nové fígle a vlastnosti hry je půlka zábavy. Po hratelnostní stránce se Advance Wars DS nedá nic vytknout, všechny aspekty hry se podařilo naprosto brilantně vyvážit, existují doslova stovky taktik, přičemž každá může být ta správná. Po dohrání tutoriálu už znáte veškeré základy nezbytné k hraní a jediné, co vám může kalit radost, je vaše neschopnost správně velet a takticky uvažovat.

Nakopejte Black Hole (armádě)

Advance Wars DS si zachovaly grafický styl z původních her na GBA, bohužel s ním si nechaly i takřka stejnou grafiku, alespoň na první pohled. Neříkám, že by se po vizuální stránce jednalo o nějakou obludnost, ale věřím tomu, že by DS zvládlo při zachování stylu i lepší a detailnější ztvárnění. Všechny jednotky jsou detailně rozanimovány, celkově si hra nechala svůj barevný a radostný pohled na něco tak odporného, jako je válka. Vykoupením za zastaralou 2D grafiku budiž dokonalý přehled o všem, co se na bojišti děje a také artworky všech postav vypadají nádherně.

• Pohlcující hratelnost
  • Skvěle vyvážené
  • Délka hry
  • Tuna taktických možností
  • Zastaralejší grafika
  • Sežere spoustu času

Zvuky znějí přesně tak, jak by u válečné hry měly, to je tak vše, co se o nich dá říct. Děla duní, kulomety štěkají, pásy tanků vržou, tryskové motory stíhaček hučí a tak dál. Hru doprovází celá řádka chytlavých melodií, které se jen tak neoposlouchají, znalci poznají i některé známé odrhovačky z předchozích dílů série.

Advance Wars: Dual Strike je radost hrát, stejně jako jeho předchůdce. Novinek je poměrně dost, ale nic nebrání, aby jich mohlo být ještě víc. Ono se sice říká, že co funguje, nespravuj, ale též by se dalo dodat, co je staré, inovuj. A grafická stránka hry lehce zastaralá už je. Ovšem z geniality hry neuždibuje ani kousíček. Pokud jste fanoušky Advance Wars, nová inkarnace pro NDS vás nesmí za žádnou cenu minout. Ovšem ani nevadí, že je vaší první zkušenost se sérií, o to víc si ji užijete. Do rukou se vám totiž dostane ta nejlepší tahová strategie na NDS. A možná nejen na něj.

Zvuk: 9/10

Důstojný nástupce her z GBA, který si nechal to nejlepší z původního, které obohatil o spoustu nových a svěžích nápadů.

Celkové hodnocení: 9,1/10