Recenze: Age of Empires 2 Mobile – RTS jak má být?

Král všech králů mezi strategiemi se vrací. Nyní však v podobě pro mobilní telefony. Jak moc je Age of Empires 2 Mobile podobný svému počítačovému protějšku? Je stejně zábavný a propracovaný, nebo se chlubí pouze zvučným jménem?

Žánr: RTS
Platforma: J2ME
Testovací hardware: Nokia 6680

Age of Empires 2 byl, je a ještě dlouho bude králem v žánru strategií. Je to již nějaký ten pátek, co se do světa pustil s odhodláním dobýt srdce všech hráčů. Mnozí jej však dodnes i přes poměrně velkou technickou zastaralost hrají, tráví u něj volné chvilky, budují velké armády a staví velkolepá království. Stalo se proto jen otázkou času, kdy že se objeví i na našich mobilních telefonech. A je to tu. Age of Empires 2 Mobile přichází pln ambicí dobýt svět RTS strategií našich volajících udělátek. Jaký je výsledek?

Začínáme...

Ani tomu nejotrlejšímu stratégovi bych nedoporučil pouštět se ihned do víru krvavých bojů. Ovládat strategie na mobilech je věc zcela jiná, odlišná od počítačů a konzolí. A autoři si toho byli dobře vědomi. Přichystali proto tutoriál, jenž jsem ze všeho nejdříve vyzkoušel. Zkušenosti z něj získané jsou přitom neocenitelné, neboť vás naučí základní dovednosti, zejména po stránce ovládání (manipulování s jednotkami apod.).

Po jeho zvládnutí vás už čeká pouze sladké taktizování, budování a likvidování nepřátel takzvaně „s plnou polní“. Co se týče generového prostředí, nastavit lze jenom obtížnost. O vhodné rozpoložení surovin, počet soupeřů a další věci se postará hra. Zmíněná varianta je z hlediska rychlosti opravdu efektivní a ničím jiným vás nebude zatěžovat, tudíž si stačí vybrat. Trochu ale zamrzí, že relativně v podobném duchu je vytvořena i kampaň, která prakticky kampaní v pravém slova smyslu není. Proč? Něco jako příběh zde totiž chybí.

Ano, nespočetné plnění rozmanitých úkolů zde nenajdete. Každá mise má stejný začátek i konec a snad jediná rozdílnost mezi nimi je opět v obtížnosti. Zatímco na začátku dostanete spoustu času na likvidaci protivníka, v posledních misích si skoro neškrtnete. Každopádně jsem repetetivní náplní zklamán, neboť bych očekával více. Přeci jen stavět neustále dokola budovy a formovat armády po nějakém čase omrzí. A příběh s pár úkoly všemu mohl vše lehce změnit.

Mobilní kontroverze

Herní prvky převzaté z počítačové verze Age of Empires 2 prakticky nedoznaly změn. Stále se vše točí kolem těžby surovin, stavění budov a jednotek a ničení soupeřů. Lidé potřebují jíst, vyžadují materiál pro stavbu budov a zlato k nákupu. Potěšující je i přítomnost postupů do dalších dob, takže se národy, stejně jako v počítačové verzi, zdokonalují a vyvíjí. A úměrně tomu se zvětšuje i obtížnost v bojích.

Ani s tím spjaté vládání není naštěstí vyřešeno nejhůře. Sice se ze začátku trochu zapotíte, než vše dostanete pod ruku, ovšem od toho tu je přeci tutoriál. Mám však chuť si postěžovat na grafickou podobu hry, která do vínku příliš krásy nepobrala. Stavby jsou značně nedetailní, mnohé jednotky jakbysmet a snad nejhorší je tráva či jiná půda v pozadí. Na mobilních telefonech samozřejmě nelze očekávat zázraky, ale páni autoři trochu více zapracovat mohli. Inu, co naplat.

• Obstojné ovládání
  • Hratelnost
  • Tutoriál
  • Je to opravdu RTS
  • Horší grafika
  • Slabá kampaň
  • Místy příliš obtížné

Age of Empires 2 Mobile není dokonalým titulem. Má své mouchy, zejména co se týče kampaní a grafického zpracování, nicméně věřím, že mnohé z vás dokáže skvěle zabavit. Po dlouhé době konečně mohu říci, že jsem na mobilu hrál opravdovou strateg2, se vším všudy.

Grafika: 6/10
Originalita: 5/10
Atmosféra: 7/10