Recenze: Age of Mythology – novodobý král strategií?

Od svého narození, prvních zoubků a slov, přes nervy drásající pubertu až k dospělosti, po celou dobu svého růstu a výchovy byla hra Age of Mythology pečlivě střeženým dítětem strategických mágů ze společnosti Ensemble Studios. Jak se nakonec ukázalo, rodičovská péče dokázala zplodit jednu z nejlepších strategií všech dob. A právě o ní si toho dnes povíme více.

Typ hry: realtime strategie
Minimální konfigurace: Procesor 450 MHz, 128 MB RAM, 1 GB na HDD, 16 MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 1,5 GB na HDD, 32 MB grafická karta, DirectX 8.0, Windows 95/98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 1,5 GB na HDD, 64 MB grafická karta, Windows 2000
Multiplayer: Ano
Domovská stránka: (
Výrobce hry: Ensemble Studios (
Distributor hry: Microsoft (
Distribuce v České republice: ATComputer (
Cena hry: 1599,- Kč, počeštění všech textů

Kupte si tuto hru na Vltavě!

O hře Age of Mythology toho bylo napsáno tolik, jako o málokterém titulu před ní. Tisíce popsaných webových stránek a potištěných stran papírů, stovky obrázků a artworků, více než půltuctu zajímavých videí - s podobnou haldou materiálů, kterou by se snad podařilo zaplnit i hokejový stadión, a neobyčejným zájmem všech hráčů, se tvůrci ze společnosti Ensemble Studios potýkali dnes a denně. Celé šílenství vyvrcholilo po podzimním příchodu hry na trh. Stala se strategie Age of Mythology skutečně vysněnou hrou, na kterou skalní příznivci žánru čekali?

Není pochyb o tom, že autorský tým Ensemble Studios patří spolu se společností Blizzard k vůbec nejúspěšnějším herním firmám operujícím na poli strategickém. Herní série Warcraft, Diablo, Starcraft či v neposlední řadě Age of Empires patří dodnes mezi ty nejzbožňovanější. Do podobné skupiny se beze všech pochybností zařadila také hra Age of Mythology, která nepřímo navazuje na své dva starší kolegy série Age of Empires.

Mytologie a božstvo

Zatímco dva díly zmiňované herní řady Age of Empires i s jejich četnými doplňky sázely na zpracování většiny období lidské historie, v případě Age of Mythology zatahali tvůrci za zcela odlišný konec lana. Podíváte se tak do doby existence řecké, egyptské a mnoha dalších říší, kdy veškeré dění ovládali bohové a hrdinné skutky odvážných mužů. Dnes se pro tyto požehnané časy vžilo označení "mytologie", odtud také toto slovo v názvu hry. Ti bystřejší z vás, kteří se alespoň částečně věnují dějinám či nestrávili celé své dětství za školou, bezpochyby ví, co vše s sebou tento prostý fakt přináší. Desítky bájí a příběhů, mocná božstva a jejich konflikty, to vše a mnohé další se v hojné míře prolíná hrou Age of Mythology. A věřte mi, že po prvních několika hodinách strávených u nového počinu firmy Ensemble Studios skutečně nabudete pocitu, že jste se stali součástí či samotnými stvořiteli nového mýtu!

Stejně jako v jiných případech, i tentokrát se projevil cit autorů pro věc - mytologie jako taková se ve hře projevuje jen několika způsoby, o kterých si nyní něco málo povíme. Tím prvním a zdaleka zřejmě nejvýznamnějším, jsou samotní bohové. Jak je známo, jedná se o bytosti nadpozemské, nesmírně mocné, ale zároveň namyšlené, jejichž přízeň je velmi vratká. Nesčetněkrát se tak ve hře setkáte se zásahem z výšin - to v okamžiku, kdy vám pomůže některý z bohů například zvrátit nepříznivý osud bitvy. Každá z civilizací, se kterými se ve hře setkáte, se stejně jako ve skutečnosti pyšní odlišnou kulturou a také nabídkou božstva - setkáte se tak nejen s Diem a Poseidonem, ale také egyptský bohem slunce Ra či s mocným Thorem.

Povedená kampaň, bájná Trója a ledově chladný sever

Základem každé kvalitní realtime strategie je její singleplayerová část, povětšinou tvořena několika různorodými kampaněmi. Přestože můžete v Age of Mythology najít pouze jedinou kampaň, více než třicítka misí vás zabaví na několik probděných nocí. Stejně jako v případě konkurenčního Warcraftu III, i zde se setkáte s možností ovládat hned několik různorodých civilizací, tentokrát však v průběhu jedné osudové výpravy. Celým příběhem proklouznete coby Arkantos, admirál a vůdce bájné Atlantidy. Byť to možná vyzní do jisté míry otřepaně, vaším úkolem nebude nic jiného než... ano, zachránit svět.

Jak jsem již zdůraznil, celým děním se do sytosti prolíná boj bohů a lidí o moc. Právě ten vás zavede v kůži Arkantose po počátečním boji ve své vlastní zemi do Malé Asie, v době, kdy vrcholí boj o Tróju a krásnou Helenu. Nutno zdůraznit, že se autoři ve vhodně zvolené míře držely mytologických pramenů a tak na vás čeká stará známá finta s použitím trojského koně či následná pomoc hrdinnému Oddyseovi na ostrově kouzelnice Kirké. Bezprostředně po těchto četných dobrodružstvích se přesunete dále, čeká vás návštěva podzemí, Egypta a dalších končin. Náplň jednotlivých misí se pochopitelně neomezuje pouze na nudné dobývání nepřátelských pozic, ale také osvobozování zajatců či obranu vlastní základny. Z tohoto pohledu nezbývá než tvůrce pochválit.

Jestliže jste nemohli odlepit svou zadní partii těla z křesla a oči od obrazovky při hraní titulu Warcraft 3, vězte, že ani v případě Age of Mythology tomu nebude jinak. Design jednotlivých misí i vaše úkoly jsou povětšinou velmi nápadité, byť se čas od času nevyhnete tzv. hluchým místům - jimi mám na mysli okamžiky nudného sbírání surovin a tvorby vojska, které si nevyžádají vaší stoprocentní koncentraci, ba ani přítomnost u obrazovky PC. Naopak již tak povedenou atmosférou dotvářejí cut-scény. Jak už z jejich podstaty vyplývá, poodhalují další nitky již tak spletitého příběhu a ze hry samotné činí fantastický zážitek.

Tři civilizace - Řekové, Egypťané a Seveřané

Moudří bohové firmy Ensemble Studios vycítili v případě AoM potřebu změny na poli ras. Klasickou změt národů nahradili pouho pouhé tři civilizace a přestože to může vyznít spíše jako negativní aspekt, pravý opak je pravdou. Řekové, Egypťané a Seveřané, všechny tyto národy se dočkaly skutečně precizního a přesného zpracování a tak jsou tedy jejich odlišnosti ve hře do sytosti patrné. Řekové jsou tak přesně takoví, jaké je známe ze starobylých bájí - starodávný a moudrý národ, který je praotcem filozofie a olympijských her, přesto však dostatečně konzervativní a univerzální. Egypťanům je pro změnu svaté vše, co se týká jejich božstev a v Seveřanech se nezapře jejich divoká krev, která se pozitivně projeví zejména v boji  - na druhou stranu chybí jejich jednotkám právě ona zmíněná univerzálnost, díky čemuž jste donuceni stvořit pro sběr odlišných surovin různé jednotky. Všechny civilizace mají své silné a slabé stránky a tohoto faktu se dá při boji dobře využít.

Odlišné prvky jednotlivých civilizací jsou dobře patrné především v případě vojenských jednotek. V této oblasti tvůrci nepřichystali žádnou revoluční změnu, což jim s čistým svědomím nelze vyčítat - nabídka konkrétních druhů vojáků je totiž již tak velmi bohatá. Do vaší soukromé armády můžete naverbovat klasické pěšáky, ale také jezdce na koních, lučištníky a v neposlední řadě speciální vojáky, tak typické pro jeden ze tří národů.

Základ hry aneb budování a suroviny

Vaší pozornost by si však právem zasloužil také popis samotného základu hry, tedy budování vaší základny a všeho s tím souvisejícího. Zatímco oba díly AOE byly postaveny na klasickém principu posunu do dalšího časového období (Feudal Age atd.), v AOM je vše ještě více rozvedeno. Přestože nebyl základní koncept dalšího postupu změněn (vždy tedy potřebujete předem stanovený počet surovin, potažmo vybudovat některou z budov), jste navíc obdarování možností (a nutností) vybrat si jedno z božstev, které váš národ v dané epoše zaštítí. Je jasné, že zejména v pozdějších fázích hry (a také v případě vyšší obtížnosti) je patrný význam tohoto výběru. Zatímco při velkých bitvách roste důležitost vojenských jednotek a z tohoto důvodu je vhodné zaměřit svou pozornost na boha podporujícího tuto stránku vašeho národa, význam naopak ztrácí podpora vesničanů a ekonomiky vůbec v misi, v níž je vaším úkolem pouhé zničení nepřátelských pozic a tvorba základny by vás pouze zdržovala. Abychom to tedy shrnuli - od  volby boha se přímo či nepřímo odvíjí směr vývoje vaší civilizace. Pod tímto pojmem si můžete představit nejen odlišnou nabídku jednotek, ale také kouzel či bonusů.

Přestože jsem se snad zmínil o nemalém počtu inovací, které jsou Age of Mythology vlastní, tvůrci se nepokusili nijak měnit zavedené standardy. Díky tomu tedy AoM vcelku pochopitelně využívá systému sběru surovin, které jsou následně využity ke stavbě domů či tvorbě jednotek. Narozdíl od minulých her Ensemble Studios jsme se však význačné novinky skutečně dočkali - ze skupiny komodit tvořených jídlem, dřevem, zlatem a kamením odpadl posledně zmiňovaný člen, který byl nahrazen tzv. magií. Tu získáváte poměrně nezvykle prostřednictvím vlastních vesničanů, jejich modliteb u chrámu či obelisků. Jak se dá předpokládat, význam magie souvisí s kouzly, mytologií a také dalšími unikátními aspekty, kterými se celá hra pyšní. Magii tak budete využívat především k získání mytologických bytostí, které jsou nejen dražší, než jejich klasičtí kolegové, díky svému původu se však pyšní také větší účinností a výdrží. Účast těchto jednotek v boji je vždy velmi dobře patrná, klasická, z lidí složená armáda má proti nim jen pramalou šanci. Nutno také podotknout, že struktura mytologických jednotek se liší nejen u jednotlivých národů (u Řeků nelze opomenout minotaury či kyklopy, Egypťané se pyšní mumií či škorpióny a ledoví Seveřané trolly, obry či krakeny), ale částečně také v případě bohů.

Hrdinové dávných věků

Jestliže mytologické bytosti dokáží ovlivnit průběh jakékoliv bitvy, úkol hrdinů je do jisté míry odlišný. Jak se stalo v poslední době módou, klasické jednotky bývají doplněny i skupinkou hrdinných vojevůdců a dalších významných postav, pro které se vžilo právě souhrnné označení "hrdinové". Zatímco v případě titulu Wacraft 3, ve kterém se díky nemalé dávce fantasy prvků zanesených do herního světa stali tito lidé pouze anonymní skupinkou schopných bojovníků a důležitých postav, v AoM je situace do jisté míry opačná. Odysseus, Agamemnon a další postavy světa mytologie dodávají hře větší nádech historické autentičnosti. Jejich úkolem je nejen bojovat, ale také hrdinně vést celou armádu a dodávat ji tak potřebnou morálku. O užitečnosti hrdinů netřeba pochybovat, o čemž vás přesvědčí již první okamžiky strávené u hry.

Vyzdvihovat úlohu hrdinů a bájných bytostí nad práci klasických a obyčejných pozemšťanů by nebylo nejen spravedlivé, ale také moudré. Přestože jsou tedy oba druhy vojenských jednotek naprosto nezbytné pro jakoukoliv vojenskou výpravu, stejně je tomu také u klasických vojáků, tvořených lidmi. Dodržení tohoto nepsaného pravidla se vám nesčetněkrát vyplatí také během hry - vybalancování jednotek je totiž velmi povedené a tak jen chytře sestavená armády má šanci na úspěch.

Vizuální zpracování

Čas žene vývoj dopředu, doba si žádá své a tak jistě není divu, že tvůrci zpracovali grafický kabát hry Age of Mythology kompletně ve 3D. Díky tomu jsme svědky nejen překrásně zpracovaného herního prostředí (zejména vody, vln a příboje!), ale také všech budov, postav (včetně animací) a v neposlední řadě efektů souvisejících s kouzly, která jste schopni vyvolat. Ještě donedávna platilo tvrzení, podle kterého se nemůže plně 3D strategie vyrovnat svou přehledností svým 2D starším kolegům - myslím, že s příchodem Age of Mythology se toto téma stává tabu pro všechny zúčastněné. Nejenže jsou všechny scenérie dostatečně přehledné, navíc však působí velmi působivě a…. ale to už bych se opakoval.

Minimálně stejnou pochvalu si zaslouží také ozvučení a hudba. Obě tyto složky se hře projevují přesně tak, jak byste to od nich čekali - příznivě tak ovlivňují již tak výbornou atmosféru. Motivy použitých hudebních melodií jsou navíc velmi pěkné a tak by se vám nemělo stát, že byste byli po několika hodinách hraní donuceni vypnout repráky.

Český překlad a multiplayer

Při popisování vší té nádhery, kterou v sobě Age of Mythology skýtá, bych málem zapomněl také na multiplayer. Nejen kampaní je totiž zábava hráče živena, i přesto, že vám její dokončení zabere při zvolení těžší obtížnosti několik desítek hodin, po čase musí nutně přijít tolik nechtěný okamžik znudění nad obsahem singleplayerové části hry. Přestože vám garantuji, že podobný scénář se díky možnosti vytvoření klasických "random map" prakticky nemůže naplnit, potěšili tvůrci mě i celou hráčskou veřejnost také multiplayerem. Nechybí slušná nabídka módů a možnost hrát přes Internet či místní síť LAN. Je-li vám to vše stále málo, rozhodně neodmítněte také služeb povedeného editoru misí, který vychází ze standardů svých starších kolegů herní série Age of Empires.

Na samý závěr dnešní recenze, ještě před výčet chyb obsažených v AoM, se budeme věnovat také české lokalizaci hry, kterou tentokráte zastupuje počeštění všech herních textů. Jak mnozí z vás tuší, překlad dostal na starost Mrazík, jeden ze známých tvůrců češtin, a jeho dílo lze hodnotit více než pozitivně. Jistě, několika chybek v přeloženém textu jsme se dočkali, ani ty však nic nemění na jeho bezprostřední hodnotě pro anglicky nemluvící hráče.

• Prvky mytologie, detailní zpracování národů
  • Nápadité mise a atmosféra, která vás nepustí od obrazovky
  • Počeštění
  • Grafika, ozvučení a hudba
  • Občasné hluché momenty, kdy hra ztrácí na akčnosti a zajímavosti
  • Slabší multiplayer než v případě titulu Wacraft 3

Dokonalost sama?

Nic není dokonalé a tak i má óda na Age of Mythology nemůže zastírat několik drobných chybek, které se titulu AoM i přes zřejmou snahu tvůrců nevyhnuli. O hluchých místech v průběhu hraní, tedy momentech, kdy hra ztrácí na akčnosti a zajímavosti, jsem se již zmiňoval. Ani multiplayer není tak propracovaný, jak by si příznivci tohoto druhu hraní jistě přáli. Nutno však podotknout, že všechny tyto nedostatky jsou patrné pouze při bezprostředním srovnání s titulem Wacraft 3, další povedenou strategií uplynulého roku. Bereme-li v potaz zbytek konkurence, zůstává i ve vyjmenovaných ohledech Age of Mythology na samém výsluní herního nebe.

Jak jsem si jistě všimli, prakticky až na samém závěru mé recenze jsem se zmínil o hře Wacraft 3, zřejmě největším konkurentovi Age of Mythology. O tom, že je právě AoM vynikajícím titulem, který v mnoha ohledech vyniká a patří mezi současnou špičku, snad nemůže být pochyb - doufám, že o tom dostatečně vypovídá i náš dnešní článek. Jak ale zní odpověď na prostou otázku "která z obou her je kvalitnější?", kterou tak často slýchávám ve svém okolí? Není pochyb o tom, že odpověď zná každý z vás, který obě hry okusil - a z tohoto prostého důvodu není nutné, abych vás přesvědčoval o pravdivosti mého názoru. Snad tak stačí pouze podotknout, že v mém osobním případě je kvalitnější variantou z obou zmiňovaných strategií odpověď B, tedy titul Age of Mythology.

Zvuky: 9/10

Nápaditý, originální, skvělé zpracovaný a v neposlední řadě také výborně hratelný strategický kousek. Bez ohledu na to, zda-li jsou právě strategie vaším oblíbeným žánrem či nikoli, titul Age of Mythology by ve vaší soukromé sbírce rozhodně chybět neměl.

Celkové hodnocení: 9/10

Žánr: Strategie | realtime strategie
Výrobce: Ensemble Studios | Webové stránky hry